Gå til innhold

En form for omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg kjenner en småbarnsfamilie som har et barn på 2 år. Jeg blir utrolig frustrert over å se hvordan foreldrene oppdrar barnet sitt 😣 Her er greia; Det siste halvåret har foreldrene sendt bort ungen sin til besteforeldrene (som bor i en annen by) nesten hver helg eller fått besteforeldrene til å komme for å passe barnet i helgene mens de kan benytte helgen til å reise, dra ut eller slappe av fordi de er så slitne etter en vanlig arbeidsuke mandag - fredag. Jeg har selv et barn og veit hvor godt det kan være å få barnevakt noen timer eller en dag, men en gang i blandt! Barnet deres går i barnehagen og på hverdagen får de under 4 timer sammen med barnet da det legger seg få timer etter å ha vært i barnehagen og man skulle tro at med så kort tid sammen i hverdagen så har man lyst til å styrke relasjonen i helgene og finne på noe gøy sammen. Jeg er lei meg over å være vitne til at de så og si hver helg lar andre ta seg av barnet. Hadde som sagt skjønt det om de fikk barnevakt en gang i blant, men det virker ikke som de har noe interesse for å være sammen med barnet sitt. Dette er et veletablert par i 30-årene med bolig og fast jobb, og på utsiden virker det som de har et bra forhold. Barnet har det bra med besteforeldrene og også når det selv er hjemme med foreldrene, men jeg begynner å bli meget frustrert over at barnet aldri får vært med sine egne foreldre i helgene.. I sommerferien ble selvfølgelig barnet sendt bort i et par uker da foreldrene skulle på ferie og ikke hadde ork til å ta med barnet. Sånn skal det ikke være når man får et barn, når man har valgt å få barn skal man ta ansvar for det! Jeg vet at enkelte av besteforeldrene begynner å bli lei av å være forelder hver helg, men de har ikke hjerte til å si nei.. Barnet startet en periode med å kalle bestemor for mamma og fikk separasjonsangst når h*n skulle hjem til foreldrene. Dette er for meg en trist sak, som jeg har lyst til å gjøre noe med fra sidelinjen. Barnet har det bra hjemme, men jeg mener det ikke er sunt å sende vekk barnet hver helg. Noen tips til hva jeg kan gjøre?? Overreagerer jeg? Kjenner familien passe godt, men veit moren til barnet er vanskelig å konfrontere. Tenker på barnet i denne situasjonen 😔

Anonymkode: edb25...b6b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke greit ut. :(  Har du barn så har du barn, man kan ikke sende bort barnet hver gang man har fritid. 

Anonymkode: 59e4a...236

• Liker 7
Skrevet

Skjønner at du reagerer, men nei, det er nok ikke noe du kan gjøre. De som bør gjøre noe og si fra, er besteforeldrene. 

Jeg vil heller ikke kalle dette alene for omsorgssvikt, selv om det er betenkelig. 

Anonymkode: d8132...1e4

• Liker 14
Skrevet

Barnevernet har kompetanse for å uttale seg om dette. Du kan kontakte dem på generelt grunnlag uten å nevne navn i første omgang, og få råd om forholdet kan gi grunnlag for bekymringsmelding.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe galt (som eks sykdom) hos den ene eller begge som du ikke vet om da? At det er en grunn, mer enn at de er slitne.

Om det ikke er noen grunn så er det selvsagt trist, men det er opp til besteforeldrene å si i fra. 

Anonymkode: 1ceea...b97

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe galt (som eks sykdom) hos den ene eller begge som du ikke vet om da? At det er en grunn, mer enn at de er slitne.

Om det ikke er noen grunn så er det selvsagt trist, men det er opp til besteforeldrene å si i fra. 

Anonymkode: 1ceea...b97

Dette!  Det kan være sykdom hos en av foreldrene som ligger til grunn... Om du kjenner dem godt kan du jo spørre dem hvorfor barnet er så mye borte?  

Anonymkode: e0ea1...46d

Skrevet

I disse tider er det ingenting som trumfer "kjærestetid". Er til å spy av hele greia.

Anonymkode: 6d5bb...db2

• Liker 13
Skrevet

Pass dine egne saker. 

Anonymkode: 14f4c...a47

• Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!  Det kan være sykdom hos en av foreldrene som ligger til grunn... Om du kjenner dem godt kan du jo spørre dem hvorfor barnet er så mye borte?  

Anonymkode: e0ea1...46d

Hei. Ja jeg kjenner dem såppas godt til å vite at det ikke foreligger noen sykdom her.. Og jeg har blitt fortalt av moren selv at det er så deilig med barnefri "av og til" og få alenetid etter en hektisk uke til å slappe av da hun har behov for denne alenetiden. For deretter å se at hun har lagt ut bilder fra festivaler og drinks med veninnene en lørdagskveld på snapchat.. 

Jeg er faktisk også en av disse personene som av og til er med å passe barnet deres. Men det er som sagt besteforeldrene som for det meste passer barnet, så de burde nok også gå inn for å si ifra til foreldrene ja..

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I disse tider er det ingenting som trumfer "kjærestetid". Er til å spy av hele greia.

Skjønte ikke helt hva du mente her? 🙈

Skrevet

Skulle ønske besteforeldren til vår pode var like greie til å avlaste oss hver helg...

Fole er forskjellige og jobb er ikke bare jobb. Noen jobber er helt jævlig slitsomme, mens andre er en dans på roser.

TS høres nå mes misunnelig ut på de som får "fri" hver helg.

Anonymkode: 820fc...83c

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, Anonym321! skrev:

Hei. Ja jeg kjenner dem såppas godt til å vite at det ikke foreligger noen sykdom her.. Og jeg har blitt fortalt av moren selv at det er så deilig med barnefri "av og til" og få alenetid etter en hektisk uke til å slappe av da hun har behov for denne alenetiden. For deretter å se at hun har lagt ut bilder fra festivaler og drinks med veninnene en lørdagskveld på snapchat.. 

Jeg er faktisk også en av disse personene som av og til er med å passe barnet deres. Men det er som sagt besteforeldrene som for det meste passer barnet, så de burde nok også gå inn for å si ifra til foreldrene ja..

Hadde bare vært frekk med dem. De trenger en vekker. Hadde rett å slett bare spurt hvorfor i svarte hun valgte å få barn hvis alenetid er så forbanna viktig for henne. Et barn betyr: slutt på alenetid for lang tid fremover. 

Anonymkode: fd095...d98

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske besteforeldren til vår pode var like greie til å avlaste oss hver helg...

Fole er forskjellige og jobb er ikke bare jobb. Noen jobber er helt jævlig slitsomme, mens andre er en dans på roser.

TS høres nå mes misunnelig ut på de som får "fri" hver helg.

Anonymkode: 820fc...83c

Kunne ønske det heller var situasjonen at jeg var misunnelig, men sånn er det ikke.

Personlig er jeg veldig heldig med å kunne få barnevakt egentlig når som helst da vi også har super-besteforeldre som stiller opp hele tiden! 🙈

Når man har valgt å få ett barn er man ansvarlig for å ta vare på det barnet. Og når man får så lite fritid sammen i hverdagen, burde man i utgangspunktet hatt lyst til å være sammen og finne på relasjonsbyggende aktiviteter med barnet i helgene, og JA av og til få barnevakt 😊 

Om man sender bort barnet sitt hver helg, da synes jeg ikke man burde få barn. Synes du? Ditt barn, ditt ansvar 👊

• Liker 8
Skrevet

Man vet aldri alt som foregår i andres hjem. Hos oss var vi to oppegående foreldre helt til jeg ble psykisk syk. Nesten ingen vet om det, og det syns ikke. Besteforeldrene hjelper oss myyye. Og vi har barnevakt noen timer hver helg, samt at de har lange dager i barnehagen. Er faktisk dette vi blir anbefalt av psykologer og barnehageansatte. Så ikke døm dem, du har ingenting med hvordan de løser livene sine. Det er ikke alltid det blir optimalt. Men du har ingen grunn til å "gripe inn" her.

Anonymkode: 954d7...1c6

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, Anonym321! skrev:

Kunne ønske det heller var situasjonen at jeg var misunnelig, men sånn er det ikke.

Personlig er jeg veldig heldig med å kunne få barnevakt egentlig når som helst da vi også har super-besteforeldre som stiller opp hele tiden! 🙈

Når man har valgt å få ett barn er man ansvarlig for å ta vare på det barnet. Og når man får så lite fritid sammen i hverdagen, burde man i utgangspunktet hatt lyst til å være sammen og finne på relasjonsbyggende aktiviteter med barnet i helgene, og JA av og til få barnevakt 😊 

Om man sender bort barnet sitt hver helg, da synes jeg ikke man burde få barn. Synes du? Ditt barn, ditt ansvar 👊

Men hvorfor i all verden føler du at dette er din sak så lenge det ikke forekommer omsorgssvikt? 

Anonymkode: de156...8f0

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, Anonym321! skrev:

Skjønte ikke helt hva du mente her? 🙈

Man skal på død og liv prioritere tiden som par, og dette går ut over ungene.

• Liker 9
Gjest chisandra
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet aldri alt som foregår i andres hjem. Hos oss var vi to oppegående foreldre helt til jeg ble psykisk syk. Nesten ingen vet om det, og det syns ikke. Besteforeldrene hjelper oss myyye. Og vi har barnevakt noen timer hver helg, samt at de har lange dager i barnehagen. Er faktisk dette vi blir anbefalt av psykologer og barnehageansatte. Så ikke døm dem, du har ingenting med hvordan de løser livene sine. Det er ikke alltid det blir optimalt. Men du har ingen grunn til å "gripe inn" her.

Jeg er så inderlig enig med deg. Leit å se hva enkelte i fullt alvor mener at de har rett til å stikke nesa si borti. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal på død og liv prioritere tiden som par, og dette går ut over ungene.

Okey da skjønner jeg 😊

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Det er sant, jeg vet ingenting hva som foregår innenfor deres 4 vegger eller hvordan psyken deres er. Jeg dømmer heller ikke. Her spør jeg om tips til hva jeg på sidelinjen kan gjøre. Eneste jeg vet er at de prioriterer å sende vekk eller få barnepass hver bidige helg, mens de får tid til å dra ut på byen for å feste, reise rundt eller slappe av fordi de er slitne. Og det synes jeg er dumt da man har tatt et valg om å få et barn som også trenger foreldrene sine i noen av helgene. 😔

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Anonym321! skrev:

Hei. Det er sant, jeg vet ingenting hva som foregår innenfor deres 4 vegger eller hvordan psyken deres er. Jeg dømmer heller ikke. Her spør jeg om tips til hva jeg på sidelinjen kan gjøre. Eneste jeg vet er at de prioriterer å sende vekk eller få barnepass hver bidige helg, mens de får tid til å dra ut på byen for å feste, reise rundt eller slappe av fordi de er slitne. Og det synes jeg er dumt da man har tatt et valg om å få et barn som også trenger foreldrene sine i noen av helgene. 😔

Jeg syns ikke du trenger å gjøre noe egentlig:) Du kan jo tilby å være barnevakt for å avlaste besteforeldre. Men har inntrykk av at dette ikke er aktuelt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...