Oktnxbye Skrevet 21. august 2017 #1 Del Skrevet 21. august 2017 La oss snakke om sunn fornuft plakaten. Burde det i større grad være påkrevd at bloggerne på topplisten signerer denne? Og konsekvenser for å la være? Vi vet jo alle hvilket usunt kroppspress som herjer idag, og hvordan kjente bloggere blir sett på som forbilder av mange. Vet flere som mener det ikke er deres ansvar, men jeg vil tørre å påstå at så lenge de anser bloggen som jobben sin - og så lenge de får BETALT for det, så lenge de er avhengig av "oss" for å leve det livet de gjør, så har de et ansvar. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 21. august 2017 #2 Del Skrevet 21. august 2017 Er jo flere av verstingene som har skrevet under på den,feks SE. Ser jo hvor mye det hjelper.. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnoR Skrevet 21. august 2017 #3 Del Skrevet 21. august 2017 Hva er konsekvensen for de som skriver under og bryter punktene i plakaten? Om det ikke er noen så er det jo ikke noe poeng, men om det gir bøter slik Vær Varsom plakaten gir så burde det være et krav for kjente toppbloggere og noe bloggplattformen bør ha ansvar for å følge opp og eventuelt stenge de bloggene som ikke følger reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Galaxy X Skrevet 21. august 2017 #4 Del Skrevet 21. august 2017 Hele greia ble en latterlig spøk sekundet Sophie Elise skrev under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktnxbye Skrevet 21. august 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 21. august 2017 1 time siden, J.. skrev: Er jo flere av verstingene som har skrevet under på den,feks SE. Ser jo hvor mye det hjelper.. Derfor jeg stilte spørsmålet ang. konsekvenser. JEG mener det burde være et krav, Og at brudd gir konsekvenser. Som bøter eller noe sånt. Og etter så og så mange brudd f.eks utestengelse en gitt periode. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 21. august 2017 #6 Del Skrevet 21. august 2017 Jeg anser at Sunn Fornuft plakaten bare var et reklamestunt, i et forsøk på å renvaske bloggere. "Green washing" er ekstremt in for tiden. Og som mye annen reklame, så går folk og øvrig media på det. Eneste seriøse navnet bak plakaten er Finn Skårderud. "Disse retningslinjene er utarbeidet av Kvinneguiden.no, United Influencers og psykiater Finn Skårderud i Villa Sult i samarbeid med Bonnier Media og Aller Media. Målet å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft når det kommer til kroppsbilde og idealer." http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/ Rett etter lanseringen av plakaten så hoppet også KG's representant videre opp i karrierestigen, fra redaktør i Kvinneguiden til Trigger som driver med markedsføring og reklame, gjerne i form av ulike stunt (som sunn fornuft, og såkalte "post it kampanjen", google it om du ikke vet). https://www.linkedin.com/in/susanne-kaluza/?ppe=1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 21. august 2017 #7 Del Skrevet 21. august 2017 2 timer siden, AnoR skrev: Hva er konsekvensen for de som skriver under og bryter punktene i plakaten? Om det ikke er noen så er det jo ikke noe poeng, men om det gir bøter slik Vær Varsom plakaten gir så burde det være et krav for kjente toppbloggere og noe bloggplattformen bør ha ansvar for å følge opp og eventuelt stenge de bloggene som ikke følger reglene. Brudd på Vær Varsom-plakaten gir ikke bøter, såvidt jeg vet? VVP er pressens selvpålagte etiske regelverk, som forvaltes av Pressens Faglige Utvalg. Brudd på plakaten kan meldes inn til behandling i PFU, og dersom noen som følger plakaten felles for brudd av utvalget må fellelsen publiseres i det aktuelle mediet, feks som en melding i en radio/tv-sending, eller som en trykket nyhetsmelding i en avis. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svenson Skrevet 21. august 2017 #8 Del Skrevet 21. august 2017 5 timer siden, Oktnxbye skrev: La oss snakke om sunn fornuft plakaten. Burde det i større grad være påkrevd at bloggerne på topplisten signerer denne? Og konsekvenser for å la være? Vi vet jo alle hvilket usunt kroppspress som herjer idag, og hvordan kjente bloggere blir sett på som forbilder av mange. Vet flere som mener det ikke er deres ansvar, men jeg vil tørre å påstå at så lenge de anser bloggen som jobben sin - og så lenge de får BETALT for det, så lenge de er avhengig av "oss" for å leve det livet de gjør, så har de et ansvar. Jeg synes vi skal være takknemlig for at vi lever i et land hvor vi står relativt fritt for å uttrykke oss, og ikke blir pålagt diverse regler som innskrenker ytringsfriheten. Så kan du/dere heller bruke stemmen deres til å påvirke, i stedet for å rope om regler, bøter osv. De fleste av oss har ingen problemer med å f.eks se lettkledde bilder av diverse bloggere/kjendiser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 21. august 2017 #9 Del Skrevet 21. august 2017 1 time siden, Svenson skrev: Jeg synes vi skal være takknemlig for at vi lever i et land hvor vi står relativt fritt for å uttrykke oss, og ikke blir pålagt diverse regler som innskrenker ytringsfriheten. Så kan du/dere heller bruke stemmen deres til å påvirke, i stedet for å rope om regler, bøter osv. De fleste av oss har ingen problemer med å f.eks se lettkledde bilder av diverse bloggere/kjendiser. Det som er problematikken ift Vær Varsom-plakaten og bloggbransjens "svar" på denne, dvs Sunn Fornuft-plakaten, er ikke ytringsfrihet, men ytringsansvar, samt medienes uavhengighet. Bøter eller andre sanksjoner knyttes opp til lovverk og påtalemyndighet. Etisk regelverk, som VVP er, og Sunn Fornuft tilsynelatende aspirerer til å være, har ikke myndighet til å pålegge slike sanksjoner. De som følger disse plakatene gjør det frivillig, og sanksjoneres følgelig av sine egne, dvs bransjefellesskapet som utøver den selvjustisen de har ønsket å delta i. Dette er avgjørende for at mediene skal beholde sin uavhengighet, politisk og ikke minst kommersielt, slik at de kan være den viktige aktøren i demokratiet som uavhengige medier er. Vi bør alle være glade for ytringsfriheten, det er det vanskelig å være uenig i. Men vi bør også hegne om medias uavhengighet, samt minne alle aktører i mediebransjen, også de særs uprofesjonelle bloggerne med mange lesere og stor påvirkningskraft, om at med frihet og makt følger ansvar. Som konklusjonen i Vær Varsom-plakaten minner om: "ORD OG BILDER ER MEKTIGE VÅPEN. MISBRUK DEM IKKE!” Når bloggere misbruker makten sin til å spre feks usunne kroppsidealer av kyniske kommersielle hensyn, da er det å tide å si klart fra om at de har et ansvar. Og når de er uærlige om kommersielle bindinger likeså - uthulingen av medienes uavhengighet er i siste instans en trussel mot demokratiet som gir deg ytringsfriheten du liker så godt. Den som vil bli tatt på alvor som profesjonell må finne seg i å bli stilt samme krav til som andre profesjonelle i samme bransje, og derfor også ta ansvaret og byrdene som følger med, ikke bare skumme fløten og skrike om ytringsfrihet, slik jo stort sett bare tullinger i kommentarfelt gjør. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest orfeus Skrevet 21. august 2017 #10 Del Skrevet 21. august 2017 13 minutter siden, Aricia skrev: Det som er problematikken ift Vær Varsom-plakaten og bloggbransjens "svar" på denne, dvs Sunn Fornuft-plakaten, er ikke ytringsfrihet, men ytringsansvar, samt medienes uavhengighet. Bøter eller andre sanksjoner knyttes opp til lovverk og påtalemyndighet. Etisk regelverk, som VVP er, og Sunn Fornuft tilsynelatende aspirerer til å være, har ikke myndighet til å pålegge slike sanksjoner. De som følger disse plakatene gjør det frivillig, og sanksjoneres følgelig av sine egne, dvs bransjefellesskapet som utøver den selvjustisen de har ønsket å delta i. Dette er avgjørende for at mediene skal beholde sin uavhengighet, politisk og ikke minst kommersielt, slik at de kan være den viktige aktøren i demokratiet som uavhengige medier er. Vi bør alle være glade for ytringsfriheten, det er det vanskelig å være uenig i. Men vi bør også hegne om medias uavhengighet, samt minne alle aktører i mediebransjen, også de særs uprofesjonelle bloggerne med mange lesere og stor påvirkningskraft, om at med frihet og makt følger ansvar. Som konklusjonen i Vær Varsom-plakaten minner om: "ORD OG BILDER ER MEKTIGE VÅPEN. MISBRUK DEM IKKE!” Når bloggere misbruker makten sin til å spre feks usunne kroppsidealer av kyniske kommersielle hensyn, da er det å tide å si klart fra om at de har et ansvar. Og når de er uærlige om kommersielle bindinger likeså - uthulingen av medienes uavhengighet er i siste instans en trussel mot demokratiet som gir deg ytringsfriheten du liker så godt. Den som vil bli tatt på alvor som profesjonell må finne seg i å bli stilt samme krav til som andre profesjonelle i samme bransje, og derfor også ta ansvaret og byrdene som følger med, ikke bare skumme fløten og skrike om ytringsfrihet, slik jo stort sett bare tullinger i kommentarfelt gjør. Bravo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktnxbye Skrevet 21. august 2017 Forfatter #11 Del Skrevet 21. august 2017 17 minutter siden, Aricia skrev: Det som er problematikken ift Vær Varsom-plakaten og bloggbransjens "svar" på denne, dvs Sunn Fornuft-plakaten, er ikke ytringsfrihet, men ytringsansvar, samt medienes uavhengighet. Bøter eller andre sanksjoner knyttes opp til lovverk og påtalemyndighet. Etisk regelverk, som VVP er, og Sunn Fornuft tilsynelatende aspirerer til å være, har ikke myndighet til å pålegge slike sanksjoner. De som følger disse plakatene gjør det frivillig, og sanksjoneres følgelig av sine egne, dvs bransjefellesskapet som utøver den selvjustisen de har ønsket å delta i. Dette er avgjørende for at mediene skal beholde sin uavhengighet, politisk og ikke minst kommersielt, slik at de kan være den viktige aktøren i demokratiet som uavhengige medier er. Vi bør alle være glade for ytringsfriheten, det er det vanskelig å være uenig i. Men vi bør også hegne om medias uavhengighet, samt minne alle aktører i mediebransjen, også de særs uprofesjonelle bloggerne med mange lesere og stor påvirkningskraft, om at med frihet og makt følger ansvar. Som konklusjonen i Vær Varsom-plakaten minner om: "ORD OG BILDER ER MEKTIGE VÅPEN. MISBRUK DEM IKKE!” Når bloggere misbruker makten sin til å spre feks usunne kroppsidealer av kyniske kommersielle hensyn, da er det å tide å si klart fra om at de har et ansvar. Og når de er uærlige om kommersielle bindinger likeså - uthulingen av medienes uavhengighet er i siste instans en trussel mot demokratiet som gir deg ytringsfriheten du liker så godt. Den som vil bli tatt på alvor som profesjonell må finne seg i å bli stilt samme krav til som andre profesjonelle i samme bransje, og derfor også ta ansvaret og byrdene som følger med, ikke bare skumme fløten og skrike om ytringsfrihet, slik jo stort sett bare tullinger i kommentarfelt gjør. Det er DETTE jeg mener! Takk for bedre formulering!! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svenson Skrevet 21. august 2017 #12 Del Skrevet 21. august 2017 1 time siden, Aricia skrev: Det som er problematikken ift Vær Varsom-plakaten og bloggbransjens "svar" på denne, dvs Sunn Fornuft-plakaten, er ikke ytringsfrihet, men ytringsansvar, samt medienes uavhengighet. Bøter eller andre sanksjoner knyttes opp til lovverk og påtalemyndighet. Etisk regelverk, som VVP er, og Sunn Fornuft tilsynelatende aspirerer til å være, har ikke myndighet til å pålegge slike sanksjoner. De som følger disse plakatene gjør det frivillig, og sanksjoneres følgelig av sine egne, dvs bransjefellesskapet som utøver den selvjustisen de har ønsket å delta i. Dette er avgjørende for at mediene skal beholde sin uavhengighet, politisk og ikke minst kommersielt, slik at de kan være den viktige aktøren i demokratiet som uavhengige medier er. Vi bør alle være glade for ytringsfriheten, det er det vanskelig å være uenig i. Men vi bør også hegne om medias uavhengighet, samt minne alle aktører i mediebransjen, også de særs uprofesjonelle bloggerne med mange lesere og stor påvirkningskraft, om at med frihet og makt følger ansvar. Som konklusjonen i Vær Varsom-plakaten minner om: "ORD OG BILDER ER MEKTIGE VÅPEN. MISBRUK DEM IKKE!” Når bloggere misbruker makten sin til å spre feks usunne kroppsidealer av kyniske kommersielle hensyn, da er det å tide å si klart fra om at de har et ansvar. Og når de er uærlige om kommersielle bindinger likeså - uthulingen av medienes uavhengighet er i siste instans en trussel mot demokratiet som gir deg ytringsfriheten du liker så godt. Den som vil bli tatt på alvor som profesjonell må finne seg i å bli stilt samme krav til som andre profesjonelle i samme bransje, og derfor også ta ansvaret og byrdene som følger med, ikke bare skumme fløten og skrike om ytringsfrihet, slik jo stort sett bare tullinger i kommentarfelt gjør. Ja, men da bør man ikke diskutere sanksjoner eller tvang mot dem som ikke følger sunn fornuft plakaten. For øvrig er SoMe og media så ulike ting at det å diskutere VVP og sunn fornuft i samme setting, ikke er mulig. SoMe handler om kunstnerisk frihet, det gjør ikke media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktnxbye Skrevet 21. august 2017 Forfatter #13 Del Skrevet 21. august 2017 7 minutter siden, Svenson skrev: Ja, men da bør man ikke diskutere sanksjoner eller tvang mot dem som ikke følger sunn fornuft plakaten. For øvrig er SoMe og media så ulike ting at det å diskutere VVP og sunn fornuft i samme setting, ikke er mulig. SoMe handler om kunstnerisk frihet, det gjør ikke media. Men idag har de store bloggene vanvittig stor påvirkningskraft, like stor - om ikke mer - som de største nettavisene. Det så vi jo bare da Sophie Elise ble kåret til Norges mektigste mediekvinne i 2015. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 21. august 2017 #14 Del Skrevet 21. august 2017 25 minutter siden, Svenson skrev: Ja, men da bør man ikke diskutere sanksjoner eller tvang mot dem som ikke følger sunn fornuft plakaten. For øvrig er SoMe og media så ulike ting at det å diskutere VVP og sunn fornuft i samme setting, ikke er mulig. SoMe handler om kunstnerisk frihet, det gjør ikke media. Joda, det er absolutt mulig. SoMe handler slett ikke om kunst (tro meg), og ikke om frihet heller. De handler dessverre mer og mer om kommers, og ingenting annet. Og måtene de finansieres på spiser seg mer og mer inn i de tradisjonelle mediene, med feks content marketing, samtidig som feks stadig flere får nyhetene sine fra FB, der utvalget og prioritering av saker bestemmes av kommersielt betingede algoritmer, ikke av uavhengig redaksjonelt arbeid. PFU åpnet i 2014 for at bloggere kan knytte seg til VVP, som en hvilken som helst annen profesjonell medieaktør. Det er i seg selv en indikasjon på at skillet mellom tradisjonelle og nye medier viskes mer og mer ut. Pressens uavhengighet, og dermed den reelle ytringsfriheten, blir fort barnet som kastes ut med badevannet om ikke bloggere ansvarliggjøres profesjonelt i stedet for å begrunne shady business i lovverkets gråsoner, og langt utenfor presseetikken, som "kunstnerisk frihet". 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anna Nas Skrevet 21. august 2017 #15 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) 3 timer siden, Svenson skrev: Jeg synes vi skal være takknemlig for at vi lever i et land hvor vi står relativt fritt for å uttrykke oss, og ikke blir pålagt diverse regler som innskrenker ytringsfriheten. Så kan du/dere heller bruke stemmen deres til å påvirke, i stedet for å rope om regler, bøter osv. De fleste av oss har ingen problemer med å f.eks se lettkledde bilder av diverse bloggere/kjendiser. For å si det med Skårderud når han uttaler seg om bloggeres selvrealiseringsprosjekt: "Det er ikke all selvrealisering som er like pen å se på. Det gjelder ikke minst om man mister blikket for hvem mottageren kan være. Det kan oppstå et etisk underskudd om man blogger etter parolen: Jeg skriver det jeg vil, så får de sårbare heller la være å lese." Ovennevnte visdomsord er noe å tenke på for bloggere med trofaste, ofte avhengige, lesere som tilber dem, bekrefter dem med overstrømmende ros og komplimenter på daglig basis og ikke minst sørger de for at bloggeren år etter år håver inn store summer og sponses i hodet og baken. Å skrike om ubegrenset rett til å ytre seg fremfor å ta litt ansvar for lesere som ikke vet hva godt de skal gjøre for bloggeren er rett og slett helt sykt. (< Henviser her til bloggeren/bloggere som hevder sin rett, helt hensynsløst, uempatisk og egoistisk.) Spesielt har folkene bak Sunn fornuft-plakaten vær opptatt av måten kropps- og matorienterte bloggere uttrykker seg på. Det handler ikke om å begrense ytringsfriheten deres. For en stor del handler det om vinkling av kommunikasjonen og spesielt å styre unna tall. Unngå å skrive om triggere som BMI, vekt, kaloriiinntak, eksakt hvor mye man spiser, eksakte angivelser av hvor mye de har løpt eller trent. Å angi klesstørrelse er heller ikke anbefalt. Å påstå at sistnevnte er fordi lesere da skal vite hvilken størrelse de selv vil passe, blir for dumt, rett og slett. Det er jo åpenbart at det ikke er derfor bloggeren Kroppen Min er Toppen til stadighet melder om XS-størrelse. Så er det verdt å nevne plakatens pkt 3, jf pkt 8. 3. "Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong." 8. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv. Vi vet jo at enkelte til de grader er fersket i å jukse på dette punktet. Endret 21. august 2017 av Anna Nas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svenson Skrevet 21. august 2017 #16 Del Skrevet 21. august 2017 53 minutter siden, Aricia skrev: Joda, det er absolutt mulig. SoMe handler slett ikke om kunst (tro meg), og ikke om frihet heller. De handler dessverre mer og mer om kommers, og ingenting annet. Og måtene de finansieres på spiser seg mer og mer inn i de tradisjonelle mediene, med feks content marketing, samtidig som feks stadig flere får nyhetene sine fra FB, der utvalget og prioritering av saker bestemmes av kommersielt betingede algoritmer, ikke av uavhengig redaksjonelt arbeid. PFU åpnet i 2014 for at bloggere kan knytte seg til VVP, som en hvilken som helst annen profesjonell medieaktør. Det er i seg selv en indikasjon på at skillet mellom tradisjonelle og nye medier viskes mer og mer ut. Pressens uavhengighet, og dermed den reelle ytringsfriheten, blir fort barnet som kastes ut med badevannet om ikke bloggere ansvarliggjøres profesjonelt i stedet for å begrunne shady business i lovverkets gråsoner, og langt utenfor presseetikken, som "kunstnerisk frihet". At noe er kommersiellt utelukker da ikke kunstnerisk frihet? Kunstnerisk frihet handler om frihet til å uttrykke seg, og det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen innenfor reklamesjangeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svenson Skrevet 21. august 2017 #17 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) 5 minutter siden, Svenson skrev: At noe er kommersiellt utelukker da ikke kunstnerisk frihet? Kunstnerisk frihet handler om frihet til å uttrykke seg, og det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen innenfor reklamesjangeren. For å unngå en diskusjon om semantikk, så kan vi kalle det kreativ frihet. Endret 21. august 2017 av Svenson Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svenson Skrevet 21. august 2017 #18 Del Skrevet 21. august 2017 39 minutter siden, Anna Nas skrev: For å si det med Skårderud når han uttaler seg om bloggeres selvrealiseringsprosjekt: "Det er ikke all selvrealisering som er like pen å se på. Det gjelder ikke minst om man mister blikket for hvem mottageren kan være. Det kan oppstå et etisk underskudd om man blogger etter parolen: Jeg skriver det jeg vil, så får de sårbare heller la være å lese." Ovennevnte visdomsord er noe å tenke på for bloggere med trofaste, ofte avhengige, lesere som tilber dem, bekrefter dem med overstrømmende ros og komplimenter på daglig basis og ikke minst sørger de for at bloggeren år etter år håver inn store summer og sponses i hodet og baken. Å skrike om ubegrenset rett til å ytre seg fremfor å ta litt ansvar for lesere som ikke vet hva godt de skal gjøre for bloggeren er rett og slett helt sykt. (< Henviser her til bloggeren/bloggere som hevder sin rett, helt hensynsløst, uempatisk og egoistisk.) Spesielt har folkene bak Sunn fornuft-plakaten vær opptatt av måten kropps- og matorienterte bloggere uttrykker seg på. Det handler ikke om å begrense ytringsfriheten deres. For en stor del handler det om vinkling av kommunikasjonen og spesielt å styre unna tall. Unngå å skrive om triggere som BMI, vekt, kaloriiinntak, eksakt hvor mye man spiser, eksakte angivelser av hvor mye de har løpt eller trent. Å angi klesstørrelse er heller ikke anbefalt. Å påstå at sistnevnte er fordi lesere da skal vite hvilken størrelse de selv vil passe, blir for dumt, rett og slett. Det er jo åpenbart at det ikke er derfor bloggeren Kroppen Min er Toppen til stadighet melder om XS-størrelse. Så er det verdt å nevne plakatens pkt 3, jf pkt 8. 3. "Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong." 8. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv. Vi vet jo at enkelte til de grader er fersket i å jukse på dette punktet. Akkurat de punktene du uthever er interessante, og det er nok mer utbredt enn kun hos de som er blitt "fersket". Men dette har jo magasiner gjort i en årrekke uten at det har vært brudd på regler o.l, og noen gjør det kanskje fortsatt? Likevel har dette blitt "fy-fy" helt uten at man så nødvendigheten av å tre et sett med regler over magasinene, men tvert i mot påvirket dem til å endre praksis. Hvorfor skal bloggere og andre i SoMe bli pålagt regler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 21. august 2017 #19 Del Skrevet 21. august 2017 3 minutter siden, Svenson skrev: Akkurat de punktene du uthever er interessante, og det er nok mer utbredt enn kun hos de som er blitt "fersket". Men dette har jo magasiner gjort i en årrekke uten at det har vært brudd på regler o.l, og noen gjør det kanskje fortsatt? Likevel har dette blitt "fy-fy" helt uten at man så nødvendigheten av å tre et sett med regler over magasinene, men tvert i mot påvirket dem til å endre praksis. Hvorfor skal bloggere og andre i SoMe bli pålagt regler? Igjen: Ingen trer et sett med presseetiske regler over hverken SoMe eller tradisjonelle medier. Man maner til selvjustis, ansvarliggjøring og profesjonalisering. Det er opp til bloggbransjen selv å vise om den er blitt voksen og sitt ansvar bevisst. Å messe på med at man vil forbeholde seg retten til å gjøre som man vil er mer å reagere som et trassig barn. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svenson Skrevet 21. august 2017 #20 Del Skrevet 21. august 2017 4 minutter siden, Aricia skrev: Igjen: Ingen trer et sett med presseetiske regler over hverken SoMe eller tradisjonelle medier. Man maner til selvjustis, ansvarliggjøring og profesjonalisering. Det er opp til bloggbransjen selv å vise om den er blitt voksen og sitt ansvar bevisst. Å messe på med at man vil forbeholde seg retten til å gjøre som man vil er mer å reagere som et trassig barn. Jeg siktet til trådstarter og hva som var utgangspunktet for tråden, nemlig en ytring om at bloggere og andre i SoMe pålegges å følge plakater som f.eks Sunn fornuft og at det må sanksjoner til om man bryter disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg