AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #1 Del Skrevet 19. august 2017 Jeg fikk et veldig godt tilbud fra forsikringsselskapet jeg bestemte meg for å bruke på bilen. Ville også flytte innbo og ulykke forsikringen dit og fikk enda bedre pris for dette. Faktisk ble delkasko, innbo og ulykke billigere tilsammen enn det kun delkasko ville blitt. Så, da vi kom til temaet kredittsjekk fortalte jeg om anmerkningene og de sjekket det og jeg sa at jeg kunne betale på forskudd og for ett helt år av gangen. Men, de kunne desverre ikke tilby meg samme rabatt og jeg endte på en høyere pris enn 'før' prisen på delkasko. Endte opp med å sette opp kun ansvarsforsikring (gammel, billi bil, men tenker på veihjelp og innbrudd) da det ble veldig mye å betale på en gang mens jeg leter etter noe annet. Noen selskaper gir jo heller ikke forsikring om man har anmerkninger, men så lenge en betaler hele årsbeløpet på en gang eller betaler på forskudd (det sa de i mitt nåværende selskap at de krevde om man hadde mer enn 3 anmerkninger) så skjønner jeg ikke hvorfor prisen går opp.. Det er jo kjipt å spare enda mindre penger enn man kunne ha gjort, spesielt med gjeld å betale ned på ved siden av. Selv om jeg selv har satt meg i denne situasjonen så tar det litt tid å jobbe seg ut av den når man begynner med det. Jeg har forstått det sånn at noen forsikringsselskaper har lov til å nekte en forsikring om man har anmerkninger da dette er noe "underleverandørene" deres krever. Det er svaret jeg har fått av dem. Når det kommer til forsikring av bil så er jo dette påbudt og dermed skulle man trodd at det var likt for alle eller at størrelsen på gjelden man har anmerkninger for hadde noe å si. Tanker/tips/erfaringer? Anonymkode: f8507...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #2 Del Skrevet 19. august 2017 De kan vel ikke nekte, men prisen bestemmer jo dem. Anonymkode: fb24c...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #3 Del Skrevet 19. august 2017 Har betalingsanmerkninger jeg, og aldri blitt kredittsjekket av forsikringsselskapet. Anonymkode: 1acf0...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 19. august 2017 #4 Del Skrevet 19. august 2017 Dem har ikke lov å nekte forsikring på bakgrunn av betalingsanmerkninger, men dem kan kreve forskuddsbetaling og sette høyere pris. Forskuddsbetaling vil være dems forsikring for at du faktisk betaler, siden betalingsanmerkninger ikke akkurat setter deg i kategorien som en god betaler. De fleste forsikringsselskaper ta en høyere pris, fordi statistikk viser at dårlige betalere også har høyere skaderisiko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #5 Del Skrevet 20. august 2017 De burde jo egentlig ha lavere pris for de med betalingsanmerkninger, så det er enklere å betale. De mister jo potensielle kunder pga dette. Anonymkode: 9d503...d14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #6 Del Skrevet 20. august 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har betalingsanmerkninger jeg, og aldri blitt kredittsjekket av forsikringsselskapet. Anonymkode: 1acf0...17f Nå eller for mange år siden? Jeg føler at "alt og alle" kredittsjekker for tiden jeg.. Selv om det handler om veldig lave beløp, nedbetaling over kort tid osv. Min gjeld er bare på 20k til sammen, men er jo det at jeg har unngått og betalt tidligere krav som betyr noe da. Hvis det ikke er mange år siden et forsikringsselskap _ikke_ tok kredittsjekk etter din erfaring, hvilket selskap var det? Anonymkode: f8507...6e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #7 Del Skrevet 20. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De burde jo egentlig ha lavere pris for de med betalingsanmerkninger, så det er enklere å betale. De mister jo potensielle kunder pga dette. Anonymkode: 9d503...d14 hehe ja, i en perfekt verden Men de har nok regnet ut at disse kundene de mister sannsynligvis ville tapt dem en del penger.. Jeg synes det er dumt at så lenge man er villig til å både betale på forskudd og hele året på en gang at prisen skal gå opp, men skjønner jo det med at oss i den gruppen regnes til å ha høyere sannsynlighet til å komme utfor diverse ulykker også.. Anonymkode: f8507...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 20. august 2017 #8 Del Skrevet 20. august 2017 Ordne opp i betalingsanmerkningene så er det intet problem. Prisen hos forsikringsselskapene beregnes ut fra fastsatte regler. Statistisk taper de på mennesker med anmerkninger og dermed tilbys ikke rabatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 20. august 2017 #9 Del Skrevet 20. august 2017 All statistikk viser at forekomsten av manglende betaling, svik og skader er høyere blant de som har betalingsanmerkninger, så disse betraktes derfor, naturlig nok, som dårligere risiko enn andre hos forsikringsselskapene. Noe som selvfølgelig gjenspeiler seg i prisen. Hvis du unnlot å opplyse om at du hadde betalingsanmerkninger da du fikk tilbudet så unnlot du også å opplyse om en viktig faktor ved beregning av prisen. (På samme måte som om du for eksempel oppgir feil bonus på bilforsikringen din). Selskapet har da rett til å justere prisen slik at den er i samsvar med de opplysningene som er riktige. Forsikringsselskapene har også lov til å nekte og tegne forsikring overhodet på personer med betalingsanmerkninger. Unntaket er lovpålagte forsikringer som for eksempel ansvarsforsikring på bil. Prisen fastsettes imidlertid av selskapet selv og de har lov til å kreve forskuddsbetaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå