Gå til innhold

dyrt med avliving.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har hatt katter i mange år,er glad i dem,går til legen med dem om de er syke,men når de er så syke at de har det best ved å slippe,ja da koster det jammen en haug det også.

Og en annen problematikk er jo alle løskattene her i norge,de går ute og sulter og fryser,folk skaffer seg katter og slenger dem ut etter at de har vokst fra seg den nusseligheten sin.

Det skulle vært billig å avlive katter,for det er en dyrerase det er lettest å gi blaffen i.

der skulle staten kommet inn med endel penger synes nå jeg.

Bedre at kattene får dø humant enn at de blir plaget av sult og kulde.

400-500 kroner er masse penger det.

hva synes dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Teletubbien

:o :o :o :o :o :o

Jeg skjønner på en måte hva du mener, håper jeg, for jeg syns også at det må være bedre for alle disse villkattene og bli avlivet (humant for all del) enn å leve slik de gjør..... Derimot klarer jeg ikke å se for meg at det å eksempelvis gjøre det gratis eller kjempebillig å avlive katter eller andre dyr, ville bedre dyrenes forhold :roll:

- Nei, da har jeg mye mer tro på å senke prisene for sterilisering og kastrering :Nikke: Det koster faktisk MER å sterilisere en hunnkatt enn å avlive den :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliving burde nesten vært gratis. Tenk på alle dyrene som blir tatt livet av på grusomme måter, kastet i sjøen, overlatt til seg selv i skogen osv. Jeg kan jo på en måte forstå at en person som ikke vil ha dyret sitt og ikke er glad i det ikke ønsker å betale 500 kroner for å bli kvitt det, selv om det er aldeles grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teletubbien

:roll: Jeg tror faktisk ikke at de nevnte menneskene som dreper dyrene på slike bestialske måter ville dratt til dyrlegen for å avlive dyret SELV om det hadde vært gratis. - Jeg tror nemlig ikke det nødvendigvis er pengene som er poenget her :-( Tror heller det er selve synet på dyr; og jeg tror det tiltaket det koster dem å dra til en dyrlege og måtte stå for den en gjør, er noe av det disse menneskene vil unngå....

Hadde det vært gratis med avliving tror jeg nok at flere katter hadde blitt avlivet fremfor å omplassert - av de som velger den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er faktisk IKKE DYRT å avlive dyr. Mange penger - ja, men ikke dyrt! Jobber selv på dyreklinikk, så jeg vet hva som koster hva!!!!! Bedøvelsesmiddel er koster myyye i innkjøp til klinikken, samt at alle dyr blir sendt til kremering - som også koster!!! Eier man et dyr får man også regne med at det blir utgifter. Eierløs dyr som har det best med å slippe pga sykdom, skade ol, dekkes av mattilsynet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teletubbien

Det var vel ikke akkurat prisen sett i sammenheng med den faktiske kostnad av medikamenter som var poenget her..... :roll:

Jeg nekter dog å tro at den dosen som skal til for å avlive en katt koster 5-600 kr :o Jeg jobber selv på sykehus, og selv om en medisin i seg selv er dyr, så er det jo dosen det kommer an på.... Man kjøper jo som regel ikke inn en ny flaske til hver pas....

Men altså, poenget dyrt eller ikke var vel heller tenkt i sammenheng med hva folk gjør isteden for å benytte en veterinær til avliving. :-( - Hadde disse menneskene vært av typen seriøse oppegående mennesker som vet at det å skaffe seg dyr ibefatter visse utgifter, ja så snakker vi ikke om de samme som drukner kattunger i søppelsekker :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg nekter dog å tro at den dosen som skal til for å avlive en katt koster 5-600 kr :o Jeg jobber selv på sykehus, og selv om en medisin i seg selv er dyr, så er det jo dosen det kommer an på.... Man kjøper jo som regel ikke inn en ny flaske til hver pas....

Jeg vet ikke hva medisiner koster, men man betaler jo ikke bare for dosen, man betaler lønn til dyrlegen og evt assistent. Dessuten har de fleste dyreklinikker masse dyrt utstyr (røngtenapparat osv) og høy husleie, så man betaler nok litt på dette også. Jeg tror uansett ikke at det er prisen som hindrer folk i å behandle dyra sine ok. Selv om jeg kan skjønne at folk synes det er en kjip utgift å skulle avlive fire-fem kattunger i slengen. MEN som noen er inne på - er man normalt oppegående og har et gjennomtenkt syn på det å ha dyr, klarer man å UNNGÅ å få stadig nye kattunger i huset.

Jeg tror katteproblemene skyldes a) at katten er selvstendig og kan virke som et enkelt dyr å ha (ansvarsfraskrivelse...) B) tradisjonelt er den jo et halvtamt nyttedyr i fjøs/stall/gård, så mange tenker kanskje på dem som noe a la en musefelle c) kattunger er så utrolig lette å få tak i - man får dem jo slengt etter seg! Dette kan kanskje også gjøre det lett å skaffe seg dyret på impuls - et dyr som koster litt krever at du tenker gjennom hvorfor du vil HA dyr, og om du klarer å ta vare på det.

Synd for katten. Jeg skulle ønske myndighetene brukte mer tid og energi på å fange inn og avlive villkatter, og så skulle det generelt vært strengere regler for dyrehold. Man skulle hatt en GRUNN for å ikke kastrere/sterilisere katten sin. Og alle dyreeiere burde vært registrert. Har ei venninne som er dyrlege, verken av den kyniske eller sentimentale sorten, og hun er rimelig oppgitt over mange dyreeiere. Som hun sier - "det er for mye dyrehold i dette landet". Det er ingen menneskerett å ha dyr:)

Vi har selv en kattunge på ca fire måneder (eller, gud vet, han har plutselig blitt så stor), som ble reddet fra låven han ble født i. Mora er villkatt. Vi ble også katteeiere på impuls; vi hadde riktignok ønsket oss et dyr, deriblant katt, også fikk vi tilbud om denne. Men vi hadde ikke sagt ja om vi faktisk antok at vi ikke kunne ha han så lenge han lever. Og skulle det mot formodning dukke opp en situasjon hvor vi ikke kan ha han lengre, finnes det ikke noe annet siste alternativ enn å avlive på skikkelig vis. Vi har ikke god økonomi, men vi ville da aldri skaffet oss noe som helst slags vesen uten å tam ed nødvendige utgifter i regninga. Fatter ikke hva folk skal med dyr når de ikke en gang ØNSKER å være snille med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...