Gå til innhold

Strøk på oppkjøring


Sannaxi

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra at du er så perfekt da. Du vet at alle gjør feil i trafikken og at samhandling er det som forhindrer ulykker?

Anonymkode: f42fe...549

Bra for deg👏🏽 Men så finnes det også folk som blir skikkelig nervøse og ender opp med å gjøre både små og store feil som gjerne skulle vært unngått. Hvor mange timer tok på med kjøreskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Sannaxi skrev:

Jaja, men altså jeg forstår feilene jeg gjorde. Lurte ikke akkurat på om det var rett at sensor strøk meg. Men når sant skal sier var jeg stressa fordi allerede før svingen hadde det dannet seg en kø bak meg (holdt altså fartsgrensa). Men har dere noen tips til hvordan jeg kan ta hendsyn til helse, miljø og andres behov når jeg kjører? Kjønte ikke den delen helt.

Hvis du blir farlig for trafikken (noe du ble) fordi du blir stresset av kødannelse trenger du mye mer øvelse før du tar oppkjøring. 

Anonymkode: 87431...2b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette noen år siden, men da jeg kjørte opp så kjørte også jeg bare i 15 min, men jeg sto. Selv trodde jeg at jeg hadde strøket da jeg så fort fikk beskjed om å kjøre tilbake. Begynte nesten å grine.  Fikk forklaringen av kjørelærer etterpå og det han sa var at sensor ser fort om en person kan kjøre eller ikke.

Endret av emilie123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedelen har aldri skjedd før. Har ofte fått en kø bak med fordi jeg har fulgt fartsgrensa, mens de andre har kjørt over fartsgrensa. Men man stryker om man er til  hinder for trafikken, og følte jeg var akkurat det i det tidspunktet, derfor ble jeg ekstra stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du blir farlig for trafikken (noe du ble) fordi du blir stresset av kødannelse trenger du mye mer øvelse før du tar oppkjøring. 

Anonymkode: 87431...2b3

Nettopp det. Man bør ha kommet så langt med øvelse hos kjøreskole så skal man kunne forholde seg rolig i trafikken. Derfor reagerer jeg vel på å stryke på en oppkjøring, de har rett og slett ikke nok opplæring 😉

Anonymkode: 332e5...f54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sannaxi skrev:

Stressedelen har aldri skjedd før. Har ofte fått en kø bak med fordi jeg har fulgt fartsgrensa, mens de andre har kjørt over fartsgrensa. Men man stryker om man er til  hinder for trafikken, og følte jeg var akkurat det i det tidspunktet, derfor ble jeg ekstra stresset.

Hvorfor kjørte du ikke inn til siden for å slippe frem når det ble kø?

Anonymkode: 332e5...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Sannaxi skrev:

Hei folkens!

hadde oppkjøring for noen dager siden og......... jeg strøk☹️ Det jeg syns var litt rart var at oppkjøringa bare varte i 15 min. Betalte jo liksom for 1t og 20min, men har hørt at de fleste bruker 45-60 min selv om de hadde strøket lenge før endt oppkjøring. Noen andre som også har opplevd det? Synes egentlig det er litt dårlig gjort fordi sensor bare testen meg i en liten del av alt egentlig selv om jeg strøk ganske tidlig.

Da er det på tide å sparke læreren din. Normalt sett kjører de hele oppkjøringen på 50 minutter +/- 15 (vanligvis, kan ta lengre tid hvis det er unormal trafikk), men hvis eleven ikke evner å kjøre og gjør grove feil avbrytes oppkjøringen. Jeg vil gjerne lese eposten de sendte, eventuelt det grønne arket hvis paddene ikke funket.

Trafikkskolen leier ut bilen til deg i 90 minutter vanligvis, dette fordi sensor kan være sen, og at oppkjøringen kan ta lang tid. Statens vegvesen tar gebyr for å sjekke om du er god nok, hvis du helt klart ikke er god nok har det ingen hensikt å kjøre hele ruten og det vil utsette sensor for urimelig fare.

Hvis du blir sendt på oppkjøring og ikke behersker å komme deg gjennom oppkjøringen har noe sviktet, med mindre du var ekstremt nervøs og glemte alt du har lært. 

Hvordan strøk du?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I det du stryker så er oppkjøringen over. Ingen vits å fortsette når stryk er et faktum. Da er det bare å snu og komme seg tilbake. Å kjøre mer er bare bortkastet tid.

Lykke til neste gang :)

 

Anonymkode: b9736...4a2

Dette stemmer ikke. Eleven får vanligvis kjøre hele ruten selv om de stryker soleklart etter 10 minutter. Etter min mening er det fjottete, jeg kunne merket om eleven stryker hvis jeg lå bundet i bagasjerommet i de første fire svingene. Elever som er svake på kjøretøybehandling stryker, og det er den vanligste feilen (fører til at man gjør mange trafikale feil siden man ikke får automatisert ferdighetene nok).

Enkelte elever stryker pga uflaks eller nervøsitet da. 

55 minutter siden, Sannaxi skrev:

Kuttet en bratt venstresving (kuttet den ikke sånn kjempe mye) og tydligvis var ikke kjøringen min økonomisk nok, i tillegg til at jeg brukte litt tid på å finne en passende luke i en veldig trafikkert rundkjøring

Å sitte med en ukjent elev som kjører i blinde er ukomfortabelt. Høres ut som du kjører bilen alt for høyt på turtall og er usikker. Samt at du kjørte opp sørpå, her nord kan man jkøre som en 80-år gammel dame.

29 minutter siden, Sannaxi skrev:

Jaja, men altså jeg forstår feilene jeg gjorde. Lurte ikke akkurat på om det var rett at sensor strøk meg. Men når sant skal sier var jeg stressa fordi allerede før svingen hadde det dannet seg en kø bak meg (holdt altså fartsgrensa). Men har dere noen tips til hvordan jeg kan ta hendsyn til helse, miljø og andres behov når jeg kjører? Kjønte ikke den delen helt.

Hold turtallet under 2000. Økonomikjøringen på oppkjøringen er enkelt, bytt gir når du kjører over 2000 omdreininger (unntaket er ved aksellerasjon selvsagt).

Kjør inn i rundkjøringen tidlig, helst skal du finne en luke før du er ved rundkjøringen, slik at andre slipper å stoppe.

Ikke kjør på feil side av veien, jeg har behov for at jeg kommer meg trygt hjem. Du trenger ikke kutte en eneste sving på oppkjøringen.

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan man kan stryke en oppkjøring jeg da. Så mange kjøretimer, bestått teori, også stryke en oppkjøring. 

Jeg gjorde selv en liten feil, stoppet selv om jeg ikke trengte å stoppe, fordi jeg var usikker. Og jeg besto med glans. Kun 30 min kjøring og et par spørsmål så var jeg ferdig. 

Har aldri kjørt ut, for fort eller gjort fatale feil siden heller. 

Hilsen jente 25.

Anonymkode: 332e5...f54

Mange dårlige lærere, dessverre...

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjørte du ikke inn til siden for å slippe frem når det ble kø?

Anonymkode: 332e5...f54

Var ingen bussholdeplass etc. på strekningen, så kunne ikke akkurat det. Men at de ikke kjørte fordi meg når sikten var god kunne jeg ikke gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Da er det på tide å sparke læreren din. Normalt sett kjører de hele oppkjøringen på 50 minutter +/- 15 (vanligvis, kan ta lengre tid hvis det er unormal trafikk), men hvis eleven ikke evner å kjøre og gjør grove feil avbrytes oppkjøringen. Jeg vil gjerne lese eposten de sendte, eventuelt det grønne arket hvis paddene ikke funket.

Trafikkskolen leier ut bilen til deg i 90 minutter vanligvis, dette fordi sensor kan være sen, og at oppkjøringen kan ta lang tid. Statens vegvesen tar gebyr for å sjekke om du er god nok, hvis du helt klart ikke er god nok har det ingen hensikt å kjøre hele ruten og det vil utsette sensor for urimelig fare.

Hvis du blir sendt på oppkjøring og ikke behersker å komme deg gjennom oppkjøringen har noe sviktet, med mindre du var ekstremt nervøs og glemte alt du har lært. 

Hvordan strøk du?

Dette stemmer ikke. Eleven får vanligvis kjøre hele ruten selv om de stryker soleklart etter 10 minutter. Etter min mening er det fjottete, jeg kunne merket om eleven stryker hvis jeg lå bundet i bagasjerommet i de første fire svingene. Elever som er svake på kjøretøybehandling stryker, og det er den vanligste feilen (fører til at man gjør mange trafikale feil siden man ikke får automatisert ferdighetene nok).

Enkelte elever stryker pga uflaks eller nervøsitet da. 

Å sitte med en ukjent elev som kjører i blinde er ukomfortabelt. Høres ut som du kjører bilen alt for høyt på turtall og er usikker. Samt at du kjørte opp sørpå, her nord kan man jkøre som en 80-år gammel dame.

Hold turtallet under 2000. Økonomikjøringen på oppkjøringen er enkelt, bytt gir når du kjører over 2000 omdreininger (unntaket er ved aksellerasjon selvsagt).

Kjør inn i rundkjøringen tidlig, helst skal du finne en luke før du er ved rundkjøringen, slik at andre slipper å stoppe.

Ikke kjør på feil side av veien, jeg har behov for at jeg kommer meg trygt hjem. Du trenger ikke kutte en eneste sving på oppkjøringen.

Mange dårlige lærere, dessverre...

 

Enig, vurderer egentlig å bytte lærer eller kjøreskole. Hele tre ganger spurte jeg henne om å sette opp kjøretimer, men hun sa jeg ikke trengte det. I tillegg avbestilte hun en time jeg hadde satt opp fordi hun igjen mente jeg ikke trengte den. Også syntes hun heller ikke jeg skulle avbestille oppkjøringen selvom jeg hadde lyst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sannaxi skrev:

Akkurat det jeg tenkte og. Tror nok neste oppkjøring hadde blitt mye enklene om jeg hadde fått tilbakemelding på resten av kjøringen og. Dessuten kommenterte han bare det negative, ikke det positive.

Min kjørelærer advarte meg om dette; dersom du stryker får du kun vite det negative, dersom du står får du kun vite det positive.

Jeg vet ikke, men ser for meg at en av grunnene er for at den som kjører opp (eller foreldre) ikke skal kunne bruke de positive kommentarene for å argumentere for et annet resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanHelge
6 minutter siden, Sannaxi skrev:

Enig, vurderer egentlig å bytte lærer eller kjøreskole. Hele tre ganger spurte jeg henne om å sette opp kjøretimer, men hun sa jeg ikke trengte det. I tillegg avbestilte hun en time jeg hadde satt opp fordi hun igjen mente jeg ikke trengte den. Også syntes hun heller ikke jeg skulle avbestille oppkjøringen selvom jeg hadde lyst.

Din kjørelærer har tydelig gjort en dårlig vurdering av deg og dine ferdigheter, ser ingen grunn til at en kjørelærer skal nekte deg kjøretimer fordi det er bedre å ha flere av disse enn man strengt tatt trenger enn for få og at man dermed ikke har fått nok kjøreerfaring og blitt trygg på seg selv.

Fortsett treningen med en annen kjørelærer du, som kan bidra til at du utvikler ferdighetene dine i den grad at du kanskje består oppkjøring neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, applestories skrev:

Min kjørelærer advarte meg om dette; dersom du stryker får du kun vite det negative, dersom du står får du kun vite det positive.

Jeg vet ikke, men ser for meg at en av grunnene er for at den som kjører opp (eller foreldre) ikke skal kunne bruke de positive kommentarene for å argumentere for et annet resultat.

Fikk med glans så antar at jeg var veldig godkjent på kjøringen. Hadde to feil på prøven. Sånn ellers tok jeg lappen da jeg var 21, kanskje roligere og mer avslappet enn en på 18. 

Anonymkode: 332e5...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gitt skolen fullmakt for bestilling av oppkjøring. Det er ikke noen ledige oppkjøringstimer før november antageligvis, men har ikke fått datoen enda. Tror dere det er forsett å bytte kjøreskole nå? Vil ikke bytte lærer fordi alle lærerens der er kjempe nære og i frykt for å møte på den gamle læreren (haha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sannaxi skrev:

Enig, vurderer egentlig å bytte lærer eller kjøreskole. Hele tre ganger spurte jeg henne om å sette opp kjøretimer, men hun sa jeg ikke trengte det. I tillegg avbestilte hun en time jeg hadde satt opp fordi hun igjen mente jeg ikke trengte den. Også syntes hun heller ikke jeg skulle avbestille oppkjøringen selvom jeg hadde lyst.

Det er enkelte ganger noen elever, særlig jenter, som ber om kjøretimer de ikke trenger. Jeg har hatt oppkjøringsklare elever som ikke føler seg klar til trinn 4, og som har bedt om en "second opinion". Jeg bruker å gi dem dette for å sørge for at de er trygge med sine egne evner. Samtidig vil jeg ikke loppe dem for penger når de er såppass gode. 

Noen ganger gjør man feil, det er vanskelig å finne balansen mellom god nok og billig nok. Jeg skulle gjerne brukt tre ganger så lang tid med hver elev, men det er ikke realistisk økonomisk. 

Med det sagt, en trafikklærer kan se seg blind på en elev, akkurat som en forfatter ser seg blind på sitt egent verk. Å få noen friske øyne til å se på kjøringen din kan være veldig positivt, og hvis du ikke liker den nye læreren kan du alltid fortsette hos din gamle. Ofte er de mest misfornøyde de som har kjørt lenge hos en lærer de ikke passer til. Man trenger litt kjemi for å være effektiv.

16 minutter siden, applestories skrev:

Min kjørelærer advarte meg om dette; dersom du stryker får du kun vite det negative, dersom du står får du kun vite det positive.

Jeg vet ikke, men ser for meg at en av grunnene er for at den som kjører opp (eller foreldre) ikke skal kunne bruke de positive kommentarene for å argumentere for et annet resultat.

Du får vanligvis høre en eller to negative ting dersom du har gjort noen feil som du bør tenke over. Interessant når sensor forteller meg at det var så vidt han bestod og eleven forteller meg at hen kun gjorde en feil. 

Jeg skulle gjerne sett at de fikk en karakter fra A til F eller noe.  Så kunne alle som så vidt består få vite at det var på nære nippet.

Jeg kan ikke se hvordan "fin fartstilpassing, god teknisk men prøvde å drepe fotgjengere" skulle kunne brukes til å argumentere for annet resultat. Dessuten kan man ikke påklage sensors skjønnsmessige vurderinger, så da er man like langt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sannaxi skrev:

Har gitt skolen fullmakt for bestilling av oppkjøring. Det er ikke noen ledige oppkjøringstimer før november antageligvis, men har ikke fått datoen enda. Tror dere det er forsett å bytte kjøreskole nå? Vil ikke bytte lærer fordi alle lærerens der er kjempe nære og i frykt for å møte på den gamle læreren (haha).

Ring 02030 og spør om når neste ledige er. Å trekke tilbake fullmakt gjør du enkelt på min side. Du kan også bestille oppkjøring på trafikkstasjonene. 

Det skader vel ikke å ta en prøvetime hos en annen skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at jeg er så perfekt. Bare skjønner ikke hvordan man etter så mye opplæring kan stryke på noe slikt. 

Anonymkode: 332e5...f54

Det kommer helt an på hvor man kjører opp det. Om det er i oslo i rush trafikken eller om det er i harstad med 1 rundkjøring og to andre biler på veien. 

Anonymkode: a625f...159

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er enkelte ganger noen elever, særlig jenter, som ber om kjøretimer de ikke trenger. Jeg har hatt oppkjøringsklare elever som ikke føler seg klar til trinn 4, og som har bedt om en "second opinion". Jeg bruker å gi dem dette for å sørge for at de er trygge med sine egne evner. Samtidig vil jeg ikke loppe dem for penger når de er såppass gode. 

Noen ganger gjør man feil, det er vanskelig å finne balansen mellom god nok og billig nok. Jeg skulle gjerne brukt tre ganger så lang tid med hver elev, men det er ikke realistisk økonomisk. 

Med det sagt, en trafikklærer kan se seg blind på en elev, akkurat som en forfatter ser seg blind på sitt egent verk. Å få noen friske øyne til å se på kjøringen din kan være veldig positivt, og hvis du ikke liker den nye læreren kan du alltid fortsette hos din gamle. Ofte er de mest misfornøyde de som har kjørt lenge hos en lærer de ikke passer til. Man trenger litt kjemi for å være effektiv.

Du får vanligvis høre en eller to negative ting dersom du har gjort noen feil som du bør tenke over. Interessant når sensor forteller meg at det var så vidt han bestod og eleven forteller meg at hen kun gjorde en feil. 

Jeg skulle gjerne sett at de fikk en karakter fra A til F eller noe.  Så kunne alle som så vidt består få vite at det var på nære nippet.

Jeg kan ikke se hvordan "fin fartstilpassing, god teknisk men prøvde å drepe fotgjengere" skulle kunne brukes til å argumentere for annet resultat. Dessuten kan man ikke påklage sensors skjønnsmessige vurderinger, så da er man like langt.

 

Åja, skjønner det. Men kjørelæreren min tok ikke ordentlig tak i det å kjøre inn i rundkjøringer med meg før 2 uker før oppkjøring. Skjønner ikke hvorfor hun utsatte det så mye. Faren min lærte med mange av uvanene hans bla. å sette bilen i fri mot en rundkjøring. Gjorde dette faktisk ganske lenge fordi kjørelæreren min aldri sa noe. Så begynte hun å si at jeg skulle slippe opp på gassen i god tid før rundkjøringer. Begynte da å gjøre dette for så å skifte til ett passende gir i rundkjøringen. Også, bare to uker før oppkjøring fortalte hun meg at man skulle være ferdig med giring og clutch 20-30 m fra rundkjøringen. Hvorfor vente så lenge med å lære bort det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sannaxi skrev:

Tja var ikke så veldig uoversiktlig, kanskje litt, men den var bratt. Så jo at det ikke kom noen biler mot meg i tillegg til at det ikke var markert mellom feltene. Så tenkte å kjøre litt i midten og legge meg inn i feltet mitt og det kom en bil.

Ja her høres det ut som at læreren din har gjort en god jobb ... :fnise:

Men seriøst, føler sensor at kjøringen din er så håpløs at det går på sikkerheten løs, så avbryter de oppkjøringen (slik h*n har gjort i ditt tilfelle), og melder trafikkskolen/læreren til tilsynsgruppen. 

Anonymkode: f3c46...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk med glans så antar at jeg var veldig godkjent på kjøringen. Hadde to feil på prøven. Sånn ellers tok jeg lappen da jeg var 21, kanskje roligere og mer avslappet enn en på 18. 

Anonymkode: 332e5...f54

På glanset papir eller skrev sensor "bestått med glans" på skjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...