Gå til innhold

Si opp jobben under sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest making.a.mess
På 17.8.2017 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Hør med arbeidsgiver og nav. Nav pleier å være enig i at det ikke er hensiktsmessig å beholde et arbeidsforhold der du trolig ikke kan komme tilbake uansett, og arbeidsgiver kan slumpe til å bli så glad for initiativet ditt at de gir deg en hyggelig sluttpakke. Er veldig lurt å ta/få sluttpakke mens du er sykemeldt, og før du går over på arbeidsavklaringspenger.Hvis du feks får avtale om "lønn tilsvarende 3 måneder" mens du er sykemeldt beholder du hele beløpet, får du det mens du har aap, blir aap-en avkortet (ikke utbetalt) i de tre månedene.

Anonymkode: c84c3...ad7

Det skjer slett ikke alle å få sluttpakke. hilsen en som vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke si opp jobben. Dersom du har forsikringsordninger gjennom jobben,  kan du få en ytelse derfra på toppen av aap fra NAV om du ikke er frisk nok til å jobbe etter maksdatoen. Denne muligheten for ekstra inntekt mister du om du sier opp jobben.

Finn ut hvordan du kan holde ut et møte der gammel fastlege er med ( ta med deg venn/ kjæreste/famile), er jo neppe snakk om mer enn ett møte?  Mulig jeg er kynisk nå, men tenker at DERSOM legen slenger med leppa og antyder at du overdriver dine problemer, og du så fpr et sammenbrudd, så SER jo NAV, lege og arbeidsgiver at du virkelig sliter og er syk. 

Sjekk ordningene gjennon jobben; les vilkår i pensjonsavtale ( der er også evt uføreordninger beskrevet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si opp jobben din! Det er tøft, men vil gagne deg i lengden.

Endret av Hattifnatten
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med NAV. Jeg sa opp under sykemelding, men jeg hadde da et møte med NAV om det, der de klarerte det. Det var fordi jeg så at arbeidsplassen ikke hadde noen mulighet til å tilrettelegge etter mine behov, og det var en liten arbeidsplass, så det var best for dem også å få ting avklart. Hvis jeg husker riktig så fikk jeg sykepenger uansett i tiden ut. Men NAV var klar over at min sykdomssituasjon var såpass alvorlig at jeg ikke ville bli arbeidssøker snarlig uansett. 

Anonymkode: 96772...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Eneri skrev:

Ikke si opp jobben. Dersom du har forsikringsordninger gjennom jobben,  kan du få en ytelse derfra på toppen av aap fra NAV om du ikke er frisk nok til å jobbe etter maksdatoen. Denne muligheten for ekstra inntekt mister du om du sier opp jobben.

Finn ut hvordan du kan holde ut et møte der gammel fastlege er med ( ta med deg venn/ kjæreste/famile), er jo neppe snakk om mer enn ett møte?  Mulig jeg er kynisk nå, men tenker at DERSOM legen slenger med leppa og antyder at du overdriver dine problemer, og du så fpr et sammenbrudd, så SER jo NAV, lege og arbeidsgiver at du virkelig sliter og er syk. 

Sjekk ordningene gjennon jobben; les vilkår i pensjonsavtale ( der er også evt uføreordninger beskrevet)

Et sammenbrudd er ikke noe man bare samler seg fra når oppdraget er utført. Det er slikt en person kan slite med i lang tid, om så åresvis, noen klarer ikke å reise seg etter det, hvis de blir drevet for langt. Så et sammenbrudd er ikke noe man kan kynisk iscenesette og anvende som et verktøy hvis det er ekte. 

Anonymkode: 96772...167

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et sammenbrudd er ikke noe man bare samler seg fra når oppdraget er utført. Det er slikt en person kan slite med i lang tid, om så åresvis, noen klarer ikke å reise seg etter det, hvis de blir drevet for langt. Så et sammenbrudd er ikke noe man kan kynisk iscenesette og anvende som et verktøy hvis det er ekte. 

Anonymkode: 96772...167

Jeg mener absolutt IKKE at et sammenbrudd verken skal iscenesettes ELLER oppmuntres. Det jeg prøvde på var en slags trøst; en av grunnene til at ts gruer seg til møter er redselen for et nytt sammenbrudd. Og jeg har absolutt respekt for at det er både tungt/ ydmykende/ ufrivillig utleverende/ utmattende osv. Men hvis hun MÅ gjennom et slikt møte og et sammrnbrudd kommer selv om alt gjøres for å unngå det, så tenkte jeg i retning av 'aldri så galt at det ikke er godt for noe' i og med at jeg tolket ts dithen at legen bagatelliserer sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17. august 2017 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Ha en dialog med NAV og arbeidsgiver.
Jeg har nå gått ned til 50 % stilling, mottar AAP pluss forsikring pga jeg jobber 50 % eller mindre.
Jeg har en god dialog, og jeg kvalifiserer jo egentlig til 100 % uføretrygd om jeg hadde vært innstilt på det, det mener lege og - og de fra NAV - men jeg ønsker å jobbe så lenge jeg klarer, og så lenge arbeidsgiver klarer å legge til rette for det, så ønsker jeg å jobbe. Jeg tjener mer - samtidig som jeg får mer fri - så jeg kan hente meg inn igjen, jeg får det sosiale, og det å føle at en gjør noe nyttig. Jeg tror jeg hadde blitt bare deppa av å gå hjemme i lengden.

Nå jobber jeg i det offentlige - og der er de veldig flinke til å hjelpe ansatte med å kunne beholde arbeid og tilrettelegge. 

Jeg får ikke lov av sjefen til å si opp min 50 % som jeg nå har permisjon fra - mens jeg jobber den andre delen. Jeg eier den stillingen, så hun håper nok jeg kommer tilbake en gang, selv om det ser svart ut føler jeg.

Jeg kan jo dø av denne sykdommen og.

Men håpet er der, og det å gå på jobb gir meg anledning til å leve et så og si normalt liv.

Men - helsa først!

Anonymkode: 5bfc1...f32

Kan jeg sende deg en pm? Lurer på hvordan du har fått ordnet det :) 

Anonymkode: 5d2ca...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Hvis du sier opp jobben din så får du sykepenger ut oppsigelsestiden din, så får du ikke mer sykepenger.

Sikkert lurere å søke AAP når maksdato for sykemelding er oppnådd, også heller si opp jobben hvis du får det innvilget.

Anonymkode: 0ab9c...735

Ikke svar når du ikke vet hva som er korrekt. Dette er ikke korrekt. 

 Har man fått innvilget penger mens man var i jobb beholder man det samme vedtaket til man går til max. Det er status på sykemeldingstidspunktet som legges til grunn. Eneste unntaket er for tidsbestemt forhold på maks 6 mnd eller hvis sykepengene stanses av andre grunner. 

Men du bør ikke si opp. Det er ALLTID bedre å stå i et arbeidsforhold. 

Anonymkode: 21ab9...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som nevner dagpenger og karantene: Man slipper karantene om man må si opp av helsemessige årsaker.  

Anonymkode: 21ab9...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er 3 måneder til jeg har vært sykemeldt 1 år. Og da er det sannsynligvis AAP jeg går over til. Oppsigelsestiden på jobben er også 3 måneder, så jeg har så lyst til å si opp nå. 

Det jeg lurer sånn på er hva som i teorien kan bli vanskelig om jeg sier opp selv. Vil nav f.eks. være mer motvillige til å gi meg AAP, eller hva skjer?

Takk for svar forresten :)

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Jeg vet ikke nok om hvordan Nav vurderer det men jeg er leder og har hatt saker med oppsigelser. Da har det vært snakk om at overfor nye arbeidsgivere så er det bedre å ha blitt sagt opp fra jobben sin for eks på grunn av sykdom enn at man har sagt opp selv. Jeg har full forståelse for at du synes det med Nav er vanskelig men er det noen som kan hjelpe deg med den kontakten? Er så viktig at du ikke gjør noe som fører til at du mister rettighetene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mass skrev:

Men hva er det som utløser angsten når du skal i møte med nav?

Frykten for å ikke bli trodd. For å bli tvunget til noe jeg ikke kan. Jeg er dårlig på å stå opp for meg selv, og greier veldig dårlig å få frem hvor hemmende det er for meg med denne sykdommen. Sosial angst utløses ved sosiale situasjoner man ikke er komfortable med.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg forresten i saken min på Nav's sider at den gamle fastlegen min (som jeg ikke gikk overens med) har sendt en dialogmelding. Det står ikke til hvem, men jeg regner med der er til Nav, ettersom jeg ikke har mottatt noe. Denne ble sendt like etter at jeg hadde hatt time hos henne, og takket nei til gradert sykemelding (hadde behov for full sykemelding, og gikk derfor til en annen lege som har fulgt meg gjennom hele forløpet). Nå ser jeg også at det har kommet et nytt brev om at dialogmøtet er avlyst og flyttet litt frem i tid. Avgjørelsen om å ha med helsepersonell er også omgjort. Kan det ha noe med hva tidligere fastlege har opplyst om (jf. dialogmeldingen)? Kan én fastleges meninger gjøre om på hele sykmeldingen, og at nav kommer til å tvinge meg ut i jobb igjen?

Fy fader, så tungt dette er for psyken.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frykten for å ikke bli trodd. For å bli tvunget til noe jeg ikke kan. Jeg er dårlig på å stå opp for meg selv, og greier veldig dårlig å få frem hvor hemmende det er for meg med denne sykdommen. Sosial angst utløses ved sosiale situasjoner man ikke er komfortable med.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Får du det lettere frem når du 'bare tenker' på det for deg selv? Tenker at du kanskje kan skrive ned noen nøkkelpunkter av sykdomsbildet ditt og det som du føler er problematisk for deg. Det kan være betryggende å ha det klart og tilgjengelig slik at du på en enklere måte kan få det ut til nav. 

Jeg forstår deg veldig godt. Jeg har hatt det slik selv - omtrent angst for å være seg selv faktisk. Det der med å bli dømt, mistolket og misforstått og 'konsekvensene' av det (meg hvertfall).

 Har du noen gang vurdert en coach som veileder for dette? Det er mulig å overkomme angsten over tid.

Endret av Mass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk sykemeldt ett år og søkte aap i april. De har ennå ikke klart å behandle søknaden ferdig.. fikk brev i går om at det er 25 ukers behandlingstid pga at de har mange saker å behandle. Så nå går jeg foreløpig uten penger, og er nødt å søke sosialhjelp. Har brukt opp hele sparekontoen allerede. Nav i et nøtteskall 😉

Anonymkode: 512fc...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk sykemeldt ett år og søkte aap i april. De har ennå ikke klart å behandle søknaden ferdig.. fikk brev i går om at det er 25 ukers behandlingstid pga at de har mange saker å behandle. Så nå går jeg foreløpig uten penger, og er nødt å søke sosialhjelp. Har brukt opp hele sparekontoen allerede. Nav i et nøtteskall 😉

Anonymkode: 512fc...08a

Glemte å si at jeg i tillegg ble sagt opp av jobben mens jeg var sykemeldt. Mistet en del penger da. De beregnet nytt sykepengegrunnlag da jeg mistet jobben.

Anonymkode: 512fc...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sa opp, går på dagpenger.

Men dette er spesielle omstendigheter.

Anonymkode: 2aee8...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som nevner dagpenger og karantene: Man slipper karantene om man må si opp av helsemessige årsaker.  

Anonymkode: 21ab9...928

Helt riktig! Men man trenger også da en god legeerklæring.

Anonymkode: 512fc...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser jeg forresten i saken min på Nav's sider at den gamle fastlegen min (som jeg ikke gikk overens med) har sendt en dialogmelding. Det står ikke til hvem, men jeg regner med der er til Nav, ettersom jeg ikke har mottatt noe. Denne ble sendt like etter at jeg hadde hatt time hos henne, og takket nei til gradert sykemelding (hadde behov for full sykemelding, og gikk derfor til en annen lege som har fulgt meg gjennom hele forløpet). Nå ser jeg også at det har kommet et nytt brev om at dialogmøtet er avlyst og flyttet litt frem i tid. Avgjørelsen om å ha med helsepersonell er også omgjort. Kan det ha noe med hva tidligere fastlege har opplyst om (jf. dialogmeldingen)? Kan én fastleges meninger gjøre om på hele sykmeldingen, og at nav kommer til å tvinge meg ut i jobb igjen?

Fy fader, så tungt dette er for psyken.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Takk for alle svar her. Jeg er veldig urolig for denne avlsyningen av møtet, og at behovet for helsepersonell forsvant. Jeg kan ikke se at andre leger jeg har vært hos har sendt dialogmelding til nav, så jeg har en vond følelse på at denne tidligere fastlegen har skrevet opplysninger som kan skade min sak. Jeg var hos vedkommende to ganger, så hun kjenner ikke min sykdomshistorie annet enn det jeg fortalt. Hun var fryktelig krass og sa at andre lever fint med diagnosen og jobber 100% eller graderte stillinger. Det er så synd at enkelte leger ikke kan vurdere en pasient basert på hvordan personen opplever diagnosen, og ikke hvordan 50 andre lever med den.

 Jeg kan umulig forstå det om nav har vektlagt denne legens vurdering.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar her. Jeg er veldig urolig for denne avlsyningen av møtet, og at behovet for helsepersonell forsvant. Jeg kan ikke se at andre leger jeg har vært hos har sendt dialogmelding til nav, så jeg har en vond følelse på at denne tidligere fastlegen har skrevet opplysninger som kan skade min sak. Jeg var hos vedkommende to ganger, så hun kjenner ikke min sykdomshistorie annet enn det jeg fortalt. Hun var fryktelig krass og sa at andre lever fint med diagnosen og jobber 100% eller graderte stillinger. Det er så synd at enkelte leger ikke kan vurdere en pasient basert på hvordan personen opplever diagnosen, og ikke hvordan 50 andre lever med den.

 Jeg kan umulig forstå det om nav har vektlagt denne legens vurdering.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Dette må du sjekke opp i. Da jeg var sykemeldt, var jeg ved én anledning hos en vikarlege, fordi fastlegen min var borte den dagen. Senere ble det hele tiden referert til vikarlege, og de papirene som gikk fra nav til lege, ble sendt til vikarlegen. Det til tross for at jeg hadde vært hyppigere hos fastlegen min, og alle andre papirer hadde fastlegens navn på seg. Jeg forsøkte å se fra, igjen og igjen, både på møte og gjennom meldingstjenesten, uten at det ble rettet opp i. Min sak ble avsluttet, og jeg er i ny jobb, slik at jeg vet ikke hvordan det gikk til slutt. 

 

Anonymkode: a18df...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...