Gå til innhold

Si opp jobben under sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i snart ett år, og begynner å miste håpe om å bli frisk nok til å begynne i jobb innen året er omme. Jeg kjenner også at forholdet til jobben, og samvittigheten tærer så mye på meg at jeg blir sykere. I tillegg til sykdommen sliter jeg med angst (nei, ikke den typen man selvdiagnostiserer seg med), både sosial og bekymringsangst. Nå vurderer jeg om jeg skal si opp jobben, da det er en fysisk krevende jobb jeg sannsynligvis ikke vil være i stand til når jeg blir bedre uansett. 

Men så kommer spørsmålet, hvordan er det å si opp under sykemelding? Jeg har forstått det sånn at man vil fortsette å få like mye sykepenger som man fikk da man var ansatt, frem til maksimal sykemeldingsperiode er nådd (ett år). Jeg får sykemelding for en måned av gangen, hvordan blir det når sykemeldingen går ut, og blir fornyet? Fortsetter jeg med lik mengde sykepenger som tidligere? Eller må det være en sammenhengende sykemelding på f.eks. 3 måneder?

Noen som har erfaring med å si opp selv under sykdom?

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke alle reglene, men jeg hadde ikke anbefalt deg å si opp. Du får jo aap etter det året er gått. Ikke si opp jobben, vent heller til de sier opp deg, tror det ser bedre ut ifht nav. 

Anonymkode: 00318...b82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier opp jobben din så får du sykepenger ut oppsigelsestiden din, så får du ikke mer sykepenger.

Sikkert lurere å søke AAP når maksdato for sykemelding er oppnådd, også heller si opp jobben hvis du får det innvilget.

Anonymkode: 0ab9c...735

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å si opp jobben din. Hold ut der til du kommer videre i systemet. Selv trappet jeg ned pga sykdom og endte opp med lav trygd pga lav inntekt.

Anonymkode: 60a52...b14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med arbeidsgiver og nav. Nav pleier å være enig i at det ikke er hensiktsmessig å beholde et arbeidsforhold der du trolig ikke kan komme tilbake uansett, og arbeidsgiver kan slumpe til å bli så glad for initiativet ditt at de gir deg en hyggelig sluttpakke. Er veldig lurt å ta/få sluttpakke mens du er sykemeldt, og før du går over på arbeidsavklaringspenger.Hvis du feks får avtale om "lønn tilsvarende 3 måneder" mens du er sykemeldt beholder du hele beløpet, får du det mens du har aap, blir aap-en avkortet (ikke utbetalt) i de tre månedene.

Anonymkode: c84c3...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du sier opp jobben din så får du sykepenger ut oppsigelsestiden din, så får du ikke mer sykepenger.

Sikkert lurere å søke AAP når maksdato for sykemelding er oppnådd, også heller si opp jobben hvis du får det innvilget.

Anonymkode: 0ab9c...735

Problemet er bare - og dette er det vanskelig å få noe forståelse for, det skjønner jeg - men jeg greier bare ikke forhold meg til alle møter med NAV og arbeidsplassen. Angsten min gjør at jeg heller vil rømme landet, enn å møte opp der. Jeg er klar over at dette er noe jeg og alle som er langtidssykemeldt må igjennom, men det tærer så mye på psyken at jeg blir syk av det. Jeg har 3 måneder igjen av sykemeldingsperioden, og jeg har 3 måneders oppsigelsestid. Så det vil jo være nesten samme utfall; enten si opp og slutte om 3 mnd, eller bli oppsagt når sykemeldingsperioden går ut (også om 3 måneder) og gå over til aap.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare - og dette er det vanskelig å få noe forståelse for, det skjønner jeg - men jeg greier bare ikke forhold meg til alle møter med NAV og arbeidsplassen. Angsten min gjør at jeg heller vil rømme landet, enn å møte opp der. Jeg er klar over at dette er noe jeg og alle som er langtidssykemeldt må igjennom, men det tærer så mye på psyken at jeg blir syk av det. Jeg har 3 måneder igjen av sykemeldingsperioden, og jeg har 3 måneders oppsigelsestid. Så det vil jo være nesten samme utfall; enten si opp og slutte om 3 mnd, eller bli oppsagt når sykemeldingsperioden går ut (også om 3 måneder) og gå over til aap.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Det er kjipt, det skjønner jeg, men du får jo ikke noen penger av NAV uten å møte opp til samtaler. Hvis du sier opp nå, hva skal du gjøre om 3 mnd da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært sykemeldt i snart ett år, og begynner å miste håpe om å bli frisk nok til å begynne i jobb innen året er omme. Jeg kjenner også at forholdet til jobben, og samvittigheten tærer så mye på meg at jeg blir sykere. I tillegg til sykdommen sliter jeg med angst (nei, ikke den typen man selvdiagnostiserer seg med), både sosial og bekymringsangst. Nå vurderer jeg om jeg skal si opp jobben, da det er en fysisk krevende jobb jeg sannsynligvis ikke vil være i stand til når jeg blir bedre uansett. 

Men så kommer spørsmålet, hvordan er det å si opp under sykemelding? Jeg har forstått det sånn at man vil fortsette å få like mye sykepenger som man fikk da man var ansatt, frem til maksimal sykemeldingsperiode er nådd (ett år). Jeg får sykemelding for en måned av gangen, hvordan blir det når sykemeldingen går ut, og blir fornyet? Fortsetter jeg med lik mengde sykepenger som tidligere? Eller må det være en sammenhengende sykemelding på f.eks. 3 måneder?

Noen som har erfaring med å si opp selv under sykdom?

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Vil du gjøre noe megadumt? Ja, så si opp jobben din og mist rettigheter i trygdesystemet. 

Anonymkode: 38069...005

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du gjøre noe megadumt? Ja, så si opp jobben din og mist rettigheter i trygdesystemet. 

Anonymkode: 38069...005

På hvilken måte mister jeg rettigheter i trygdesystemet?

 

3 minutter siden, SpA skrev:

Det er kjipt, det skjønner jeg, men du får jo ikke noen penger av NAV uten å møte opp til samtaler. Hvis du sier opp nå, hva skal du gjøre om 3 mnd da?

Om 3 måneder utløper sykemeldingsperioden min uansett, og jobben kan si meg opp.

 

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte mister jeg rettigheter i trygdesystemet?

 

Om 3 måneder utløper sykemeldingsperioden min uansett, og jobben kan si meg opp.

 

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Arbeidsavklaringspenger! 3 måneders behandlingstid. Søk nå.

Anonymkode: 0ab9c...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare - og dette er det vanskelig å få noe forståelse for, det skjønner jeg - men jeg greier bare ikke forhold meg til alle møter med NAV og arbeidsplassen. Angsten min gjør at jeg heller vil rømme landet, enn å møte opp der. Jeg er klar over at dette er noe jeg og alle som er langtidssykemeldt må igjennom, men det tærer så mye på psyken at jeg blir syk av det. Jeg har 3 måneder igjen av sykemeldingsperioden, og jeg har 3 måneders oppsigelsestid. Så det vil jo være nesten samme utfall; enten si opp og slutte om 3 mnd, eller bli oppsagt når sykemeldingsperioden går ut (også om 3 måneder) og gå over til aap.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Jeg forstår denne angsten veldig godt. Har du vært på møter tidligere i sykemeldingsperioden?

Anonymkode: 3b251...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår denne angsten veldig godt. Har du vært på møter tidligere i sykemeldingsperioden?

Anonymkode: 3b251...ad5

Ja, én gang, og det gikk ikke bra. Angstanfall, hulking og gråt.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du gjøre noe megadumt? Ja, så si opp jobben din og mist rettigheter i trygdesystemet. 

Anonymkode: 38069...005

Fint om du har lyst til å utdype dette.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint om du har lyst til å utdype dette.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Ts: enten møter med nav gjør deg syk eller ei så er nav herfra og i mange måneder utover din eneste inntekt. Så du bør snakke med din behandler om et opplegg (der vedkommende er med, der dere øver, der familie er med, der venner er med etc..) som gjør at du på ok vis kan forholde deg, slik du må, til nav. For dette, uavhengig av om du sier opp eller ei, er et langt løp som vil kreve at du bruker tunge ressurser på å få hjelp. Desse "tunge ressursene" kan godt være i form av en pårørende, men det er tøft å få en sykdom behandlet, enten den er fysisk eller psykisk. Og det blir nok lettere på sikt om du forsøker å venne deg til den tanken. For om du viker unna på dette stadiet så er kun en ting sikkert: du faller mellom stoler og ting blir ordentlig vanskelig.

Anonymkode: f89da...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts: enten møter med nav gjør deg syk eller ei så er nav herfra og i mange måneder utover din eneste inntekt. Så du bør snakke med din behandler om et opplegg (der vedkommende er med, der dere øver, der familie er med, der venner er med etc..) som gjør at du på ok vis kan forholde deg, slik du må, til nav. For dette, uavhengig av om du sier opp eller ei, er et langt løp som vil kreve at du bruker tunge ressurser på å få hjelp. Desse "tunge ressursene" kan godt være i form av en pårørende, men det er tøft å få en sykdom behandlet, enten den er fysisk eller psykisk. Og det blir nok lettere på sikt om du forsøker å venne deg til den tanken. For om du viker unna på dette stadiet så er kun en ting sikkert: du faller mellom stoler og ting blir ordentlig vanskelig.

Anonymkode: f89da...96a

Å forholde seg til nav i seg selv er greit og ikke det største problemet. Det er først når arbeidsgiver er involvert at jeg synes ting blir vanskelig. Jeg sliter naturlig nok mye med dårlig samvittighet ovenfor arbeidsplassen, og det er med på å forsterke angsten min. Det er blant annet derfor jeg ønsker jeg å avslutte arbeidsforholdet. 

En annen ting er også at det er min gamle fastlege som er bedt til møtet. En lege jeg var hos to ganger, og som ikke møtte meg som en individuell pasient, men som en diagnose.  Ingen forståelse for at samme sykdom kan oppleves veldig ulikt fra person til person. "Dette var jo tross alt ikke kreft", som legen sa. Tanken på at hun skal være med på møtet gjør meg uvel og gir meg kvelningsfornemmelser. 

Men jeg var igrunn nysgjerrig på hvordan en oppsigelse kan påvirke fremtidige trygderettigheter.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en dialog med NAV og arbeidsgiver.
Jeg har nå gått ned til 50 % stilling, mottar AAP pluss forsikring pga jeg jobber 50 % eller mindre.
Jeg har en god dialog, og jeg kvalifiserer jo egentlig til 100 % uføretrygd om jeg hadde vært innstilt på det, det mener lege og - og de fra NAV - men jeg ønsker å jobbe så lenge jeg klarer, og så lenge arbeidsgiver klarer å legge til rette for det, så ønsker jeg å jobbe. Jeg tjener mer - samtidig som jeg får mer fri - så jeg kan hente meg inn igjen, jeg får det sosiale, og det å føle at en gjør noe nyttig. Jeg tror jeg hadde blitt bare deppa av å gå hjemme i lengden.

Nå jobber jeg i det offentlige - og der er de veldig flinke til å hjelpe ansatte med å kunne beholde arbeid og tilrettelegge. 

Jeg får ikke lov av sjefen til å si opp min 50 % som jeg nå har permisjon fra - mens jeg jobber den andre delen. Jeg eier den stillingen, så hun håper nok jeg kommer tilbake en gang, selv om det ser svart ut føler jeg.

Jeg kan jo dø av denne sykdommen og.

Men håpet er der, og det å gå på jobb gir meg anledning til å leve et så og si normalt liv.

Men - helsa først!

Anonymkode: 5bfc1...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.8.2017 den 10.52, AnonymBruker skrev:

Vil du gjøre noe megadumt? Ja, så si opp jobben din og mist rettigheter i trygdesystemet. 

Anonymkode: 38069...005

Er det det med karantenetid for dagpenger du tenker på? 

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta med i betraktningen at AAP er noe du søker på, det er ikke gitt at du får.  Sånn ellers ville jeg gjort alt jeg kunne for å beholde jobben, det er mye vanskeligere å komme seg inn i arbeidslivet igjen etter sykdom dersom du må begynne helt på nytt. Har du forsøkt å kommunisere med lederen din om hva som er vanskelig med å ha kontakt? Kanskje hun/han kan komme deg i møte på noen måte? For eksempel ta møtene på nøytral grunn? 

Anonymkode: 45a9c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/17/2017 den 10.46, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare - og dette er det vanskelig å få noe forståelse for, det skjønner jeg - men jeg greier bare ikke forhold meg til alle møter med NAV og arbeidsplassen. Angsten min gjør at jeg heller vil rømme landet, enn å møte opp der. Jeg er klar over at dette er noe jeg og alle som er langtidssykemeldt må igjennom, men det tærer så mye på psyken at jeg blir syk av det. Jeg har 3 måneder igjen av sykemeldingsperioden, og jeg har 3 måneders oppsigelsestid. Så det vil jo være nesten samme utfall; enten si opp og slutte om 3 mnd, eller bli oppsagt når sykemeldingsperioden går ut (også om 3 måneder) og gå over til aap.

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Ikke si opp jobben din. Er du ikke klar til å gå tilbake til jobben blir du vurdert for å gå over til arbeidsavklaringspenger men da skal du ha vært sykmeldt 1 år. Nav kan være en ekstrabelastning å forholde seg til men du må prøve et samarbeid. Det å bli sagt opp på grunn av sykdom enn å bli sagt opp er bedre for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, helledussen skrev:

Ikke si opp jobben din. Er du ikke klar til å gå tilbake til jobben blir du vurdert for å gå over til arbeidsavklaringspenger men da skal du ha vært sykmeldt 1 år. Nav kan være en ekstrabelastning å forholde seg til men du må prøve et samarbeid. Det å bli sagt opp på grunn av sykdom enn å bli sagt opp er bedre for deg. 

Ja, det er 3 måneder til jeg har vært sykemeldt 1 år. Og da er det sannsynligvis AAP jeg går over til. Oppsigelsestiden på jobben er også 3 måneder, så jeg har så lyst til å si opp nå. 

Det jeg lurer sånn på er hva som i teorien kan bli vanskelig om jeg sier opp selv. Vil nav f.eks. være mer motvillige til å gi meg AAP, eller hva skjer?

Takk for svar forresten :)

TS

Anonymkode: 4dd5b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...