Gå til innhold

Skal jeg selge leiligheten eller leie den ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Bor i egen leilighet i Trondheim, og fikk nettopp jobb i Oslo. På grunn av kort tid til jeg starter i stillingen så har jeg veldig liten tid på meg til å finne ut hva jeg gjør med leiligheten min. 

Litt om leiligheten jeg har:

• Den er liten, men ny, fortsatt med 5-årsgaranti
  • Kjøpte den for 2 år siden. Hatt verdistigning siden, så har lønnet seg til tross for evt. kort eierskap
  • Sentral i Trondheim. Kort vei til alt

Jeg vet ikke hva som er lurt eller økonomisk smart her.. For meg sitter det langt inne å betale husleie igjen, da jeg syns man kaster pengene ut av vinduet når man betaler like mye på boliglån. Så jeg stiller følgende spørsmål

• Skal jeg leie ut leiligheten mens jeg ikke har fått meg et sted å bo på Østlandet?
  • Skal jeg bare selge?

Hva ville du gjort?

Anonymkode: d3f63...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville solgt da boligprisene er dalende alt i flere steder i landet, for å då mest mulig for den. Så leid å sett om prisene daler i Oslo så du kanskje får kjøpt til en bedre pris der en det som er mulig nå etterhvert om du ikke tror det er sannsynlig at du flytter tilbake til Trondheim.

Anonymkode: 34b50...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville solgt da boligprisene er dalende alt i flere steder i landet, for å då mest mulig for den. Så leid å sett om prisene daler i Oslo så du kanskje får kjøpt til en bedre pris der en det som er mulig nå etterhvert om du ikke tror det er sannsynlig at du flytter tilbake til Trondheim.

Anonymkode: 34b50...fa7

Takk for råd. 

Det stemmer; flytter aldri tilbake til Trondheim (har tilhørighet til østlandet. Veldig glad i Trondheim ellers altså)

TS

Anonymkode: d3f63...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville solgt, spesielt siden du ikke skal tilbake. Både med tanke på boligmarkedet, men også fordi du må skatte 30% av gevinsten (det du tjener) hvis du ikke har bodd der 1 av de siste 2 år! Det er veldig sure penger, når du ikke skal flytte tilbake selv. Altså flytter du ut nå, og finner ut at du vil selge om 2 år, må du skatte av det du tjener på den.

Anonymkode: 32296...4c4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At boligmarkedet i hele Norge er "dalende" er tull. Se sesongjusteringen. Det gode med  Trondheim er at du alltid får leid ut til studenter. 

Får du kjøpt noe på Østlandet for samme pris? 

Anonymkode: 42efd...813

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er sikker på at du ikke skal tilbake så er det jo nærliggende å selge. Når du har bodd der to år, så kan du selge uten å måtte betale skatt på gevinst, noe man kan miste fordelen av om man leier ut et par år. Men det finnes jo unntak, som f. eks. hvis man skulle få svært lite for leil. ved salg og/eller det er svært dyrt å kjøpe leilighet dit du flytter. En annen ting er hva du får som leieinntekt. 

Anonymkode: 4bf33...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke har råd til å kjøpe nytt uten å selge så ville jeg solgt.

Anonymkode: fb8e3...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...