Gjest Winza Skrevet 25. oktober 2017 #81 Del Skrevet 25. oktober 2017 Slike tråder gjør at jeg virkelig skammer meg over å ha asperger når jeg leser hva mange her sier... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solstråletårer Skrevet 25. oktober 2017 #82 Del Skrevet 25. oktober 2017 4 minutter siden, Winza skrev: Slike tråder gjør at jeg virkelig skammer meg over å ha asperger når jeg leser hva mange her sier... Ikke gjør det. Du er ikke bare diagnosen din. Og hva folk tror og mener er det bare å ikke bry seg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
potetstappe Skrevet 25. oktober 2017 #83 Del Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Bruker man kvinneguiden som om det var et leksikon så får man kun bekreftet ens egne fordommer. Endret 25. oktober 2017 av potetstappe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halvehimmelen Skrevet 25. oktober 2017 #84 Del Skrevet 25. oktober 2017 Nå har jeg ikke lest alle sidene i denne tråden, men kan i alle fall dele min erfaring. Jeg har i grunn aldri hatt noen fordommer mot aspergers, og visste lite om det før jeg på videregående begynte i samme klasse som en med diagnosen. Denne klassekameraten min var, og er fortsatt, den pussigste og mest upassende personen jeg noen gang har møtt. Han var opphengt i groteske filmer og videoer, og hver gang vi hadde prosjekter ble disse preget av hans syn på dette. Hvor andre synes det var totalt upassende og lagde lydklipp av dagligdagse hendelser, synes han det var helt greit å lage et lydklipp av en gutt som ble voldtatt på do. Det var mye snakk om slike temaer, selv om det var tydelig at ingen andre synes dette var interessant eller egentlig okei å fylle friminuttene med. Han gikk ofte med t-skjorter og snakket om filmer som blant annet fremmet voldtekt av barn. Dette ble mitt første (vitende) møte med aspergers, og det var vanskelig å skille hva som eventuelt var skyld i diagnosen og hva som er han som person. Jeg kom til konklusjonen at dette er hans fascinasjon, og aspergersen gjorde kanskje at han ikke helt skjønte at dette ikke var greit å snakke om og at det gjerne var uvanlig å være så opphengt i slike temaer. Han var en veldig trivelig type, misforstå meg rett, men jeg har hatt vansker for å ikke la det ha innvirkning på hvordan jeg tenker om sykdommen. Ekskjæresten min hadde også en søster med aspergers, men med hun gikk det andre veien, hun var helt innesluttet og sa sjeldent noe. Det ble for mye andre veien, og ofte fremsto hun gjerne som frekk eller dum som ikke svarte når folk spurte om eller sa noe til henne. Hun er vel å merke en oppegående jente, men takler svært dårlig sosiale settinger. Jeg har nok møtt mange med aspergers uten å være klar over det, og det betyr jo bare at mine stereotyper ikke er riktige. Jeg prøver alltid etter beste evne å ikke dømme, og jeg synes det er flott at vi mennesker er forskjellige. Dessverre er det ikke alltid like lett å la være. Det er nok fordommer mot mennesker med aspergers fordi de ofte ikke har de samme normene som andre i sosiale settinger, og da er det nok lett å reagere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 25. oktober 2017 #85 Del Skrevet 25. oktober 2017 Det er rart det der. Hvorfor skulle folk ha fordommer mot slike herlige medmennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurings Skrevet 25. oktober 2017 #86 Del Skrevet 25. oktober 2017 2 timer siden, MajorasMaske skrev: Det er rart det der. Hvorfor skulle folk ha fordommer mot slike herlige medmennesker. Nå syntes jeg du er nedlatende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #87 Del Skrevet 25. oktober 2017 8 timer siden, Winza skrev: Slike tråder gjør at jeg virkelig skammer meg over å ha asperger når jeg leser hva mange her sier... Du trenger ikke skamme deg over at noen mennesker er fordomsfulle Med mindre du er en skikkelig skittstøvel så har du trolig like lite å skamme deg over som hvemsomhelst andre Anonymkode: afadb...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 25. oktober 2017 #88 Del Skrevet 25. oktober 2017 1 hour ago, lurings said: Nå syntes jeg du er nedlatende. Det går fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #89 Del Skrevet 25. oktober 2017 Jeg innrømmer det. Jeg har mange venner, kjærste barn og en jobb jeg trives i. Jeg har asperger. Jeg vet hvor problemene mine ligger og jeg kompenserer for dem, jeg har lært meg hvordan fungere. Sorry at dette er veldig triggering for mange av dere på kg. Anonymkode: 1014e...65f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #90 Del Skrevet 25. oktober 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg innrømmer det. Jeg har mange venner, kjærste barn og en jobb jeg trives i. Jeg har asperger. Jeg vet hvor problemene mine ligger og jeg kompenserer for dem, jeg har lært meg hvordan fungere. Sorry at dette er veldig triggering for mange av dere på kg. Anonymkode: 1014e...65f Så bra du har fått det til selv om du har aspergers. Anonymkode: 1e90c...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solstråletårer Skrevet 25. oktober 2017 #91 Del Skrevet 25. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg innrømmer det. Jeg har mange venner, kjærste barn og en jobb jeg trives i. Jeg har asperger. Jeg vet hvor problemene mine ligger og jeg kompenserer for dem, jeg har lært meg hvordan fungere. Sorry at dette er veldig triggering for mange av dere på kg. Anonymkode: 1014e...65f Mange som har det. Det handler om å lære seg å takle diagnosen . Lære seg sine svake og sterke sider. Flott gjort at du har klart det. Noe jeg mener mange med asberger kan klare med rett hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #92 Del Skrevet 25. oktober 2017 1 time siden, Solstråletårer skrev: Mange som har det. Det handler om å lære seg å takle diagnosen . Lære seg sine svake og sterke sider. Flott gjort at du har klart det. Noe jeg mener mange med asberger kan klare med rett hjelp. Hva slags hjelp? Tror du virkelig alle får tilbud om "hjelp"? Anonymkode: d86c6...e25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solstråletårer Skrevet 25. oktober 2017 #93 Del Skrevet 25. oktober 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags hjelp? Tror du virkelig alle får tilbud om "hjelp"? Anonymkode: d86c6...e25 Vel sa mange . Ikke alle. Men Min datter er en av de som får hjelp. Med min støtte og forståelse. Og med lærene hun har har hun allerede nå kommet lengre enn hva de først trodde. Med å skjønne at hun lærer men på en andeledes måte enn hva andre gjør. Så kommer vi langt. Hva vi nå tror er at hennes framtid er lys. Og at hun kommer til å være helt selvstendig. Og hun liker seg selv. Som er det viktigste. Endret 25. oktober 2017 av Solstråletårer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #94 Del Skrevet 25. oktober 2017 46 minutes ago, Solstråletårer said: Vel sa mange . Ikke alle. Men Min datter er en av de som får hjelp. Med min støtte og forståelse. Og med lærene hun har har hun allerede nå kommet lengre enn hva de først trodde. Med å skjønne at hun lærer men på en andeledes måte enn hva andre gjør. Så kommer vi langt. Hva vi nå tror er at hennes framtid er lys. Og at hun kommer til å være helt selvstendig. Og hun liker seg selv. Som er det viktigste. Så bra! Anonymkode: 1e90c...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 25. oktober 2017 #95 Del Skrevet 25. oktober 2017 På 16.8.2017 den 23.56, AnonymBruker skrev: Er det pga uvitenhet? Eller pga folk har konkrete eksempler på at noen de kjenner med diagnosen har oppført seg på en uforventet måte? Synes det gjør vondt å lese hva enkelte skriver om denne diagnosen. Mange mennesker som har den er flotte mennesker. Det er viktig å ikke dømme, og også å vite at alle er forskjellige. Man kommer ingen vei med fordommer. Hva med å heller prøve å forstå hvorfor denne personen tenker og handler som den gjør? Det skrives så mye om at de ikke forstår hvordan andre tenker, men forstår de andre dem? Nei, ikke så veldig ofte. De trekker konklusjoner og sier f.eks at de med diagnosen ikke har empati. Men jo, noen med disse utfordringene har empati. Det finnes aldri noe fasitsvar på hvordan mennesker med en diagnose oppfører seg. Vi er alle forskjellig og burde godtas som vi er. Anonymkode: 55866...1ac De fleste har nok fordommer i mot de fleste syndromer. Ikke bare Asperger. 🤓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #96 Del Skrevet 25. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva slags hjelp? Tror du virkelig alle får tilbud om "hjelp"? Anonymkode: d86c6...e25 Er det noen som ikke får tilbud? Anonymkode: 1e90c...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurings Skrevet 25. oktober 2017 #97 Del Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det noen som ikke får tilbud? Anonymkode: 1e90c...107 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #98 Del Skrevet 25. oktober 2017 Just now, lurings said: Ja. Ikke psykologtimer en gang? Anonymkode: 1e90c...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solstråletårer Skrevet 25. oktober 2017 #99 Del Skrevet 25. oktober 2017 2 minutter siden, lurings skrev: Ja. Når fikk du diagnosen. Når det gjeller hjelp så er det viktig å starte så tidelig som mulig. Og viss du fikk diagnosen sent eller for mange år siden . Så er litt vanskelig å lære bort noen av tegnene på diagnosen. Alt kommet ann på hvor stor grad av autisme du har og hvor mye støtte du har rundt deg. Og hvor mye du er villig eller klarer å ta i mot av hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurings Skrevet 25. oktober 2017 #100 Del Skrevet 25. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke psykologtimer en gang? Anonymkode: 1e90c...107 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå