Gå til innhold

Tenåring med soppinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 14 år som er ganske sikker på at jeg har fått en soppinfeksjon i underlivet. Det klør, svir noenlunde, og i dag oppdaget jeg masse hvitt utflod med en merkelig, klumpete konsistens. Jeg skal selvfølgelig fortelle moren min om det, men om hun tat meg med til legen, hva gjør hun da? Skal hun se på underlivet mitt eller noe? For det synes ikke jeg er så veldig innafor:fnise:

Anonymkode: 55d23...b11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mest sannsynlig soppinfeksjon, du trenger ikke å dra til legen :) Er bare å dra på apoteket og skaffe canesten enten i kremform eller pilleform.

Anonymkode: 4d2a7...e06

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er mest sannsynlig soppinfeksjon, du trenger ikke å dra til legen :) Er bare å dra på apoteket og skaffe canesten enten i kremform eller pilleform.

Det anbefales at man drar til apoteket første gang man misstenker soppinfeksjon for å være sikker på at man tolker symptomene rett. 

Anonymkode: 708b4...6f6

Skrevet

Det anbefales at man drar til apoteket første gang man misstenker soppinfeksjon for å være sikker på at man tolker symptomene rett. 

Haha, drar til legen mente jeg så klart 😂

• Liker 3
Skrevet

Haha, drar til legen mente jeg så klart 😂

Og så får man ikke kjøpt produkter for soppinfeksjon om man er 14 år, og det av en grunn. Første gang man har soppinfeksjon så bør man gå til legen. 

TS: skjønner du ikke er komfortabel med det, men dersom det er pga legen din så kan du heller ta prøve til dyrking hos helsestasjon for ungdom dersom helsestasjonen din har lege. Jeg var hos gynekolog for første gang da jeg var 16 og det er mye mer omfattende enn det du evt må gjøre dersom det skulle være nødvendig å ta en prøve av sekretet i skjeden din og jeg overlevde, så da er jeg overbevist om at du også overlever :) Er bare en lang q-tips. Er det svært ubehagelig for deg kan du spørre om du kan ta prøven selv på badet. 

Anonymkode: 59db8...052

Skrevet

Du bør absolutt dra til legen første gang du får det. Ja, hun vil se på underlivet ditt - men det må du bare bli vant med for det er noe som må gjøres en gang i blant resten av ditt liv som kvinne. Dra til legen først, ikke kjøp noe på apoteket før du er helt sikker (og det kan bare en lege svare deg på). Canesten kan gjøre stor skade i underlivet hvis det blir brukt for mye - derfor bør du kun bruke det når du er 100% sikker på at du har sopp.

Anonymkode: 0337b...dc3

• Liker 5
Skrevet

TS her, så det var noen skrivefeil. Beklager for det. Men ja, spørsmålet mitt var vel hva legen kommer til å gjøre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt dra til legen første gang du får det. Ja, hun vil se på underlivet ditt - men det må du bare bli vant med for det er noe som må gjøres en gang i blant resten av ditt liv som kvinne. Dra til legen først, ikke kjøp noe på apoteket før du er helt sikker (og det kan bare en lege svare deg på). Canesten kan gjøre stor skade i underlivet hvis det blir brukt for mye - derfor bør du kun bruke det når du er 100% sikker på at du har sopp.

Takk for svar :) Er vel ikke noe annet valg.

Skrevet

TS her, så det var noen skrivefeil. Beklager for det. Men ja, spørsmålet mitt var vel hva legen kommer til å gjøre.

Legen kommer nok bare til å ta en enkel undersøkelse og en prøve fra kjeden med en stor p-tips, ikke farlig og fort gjort :) 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så får man ikke kjøpt produkter for soppinfeksjon om man er 14 år, og det av en grunn. Første gang man har soppinfeksjon så bør man gå til legen. 

TS: skjønner du ikke er komfortabel med det, men dersom det er pga legen din så kan du heller ta prøve til dyrking hos helsestasjon for ungdom dersom helsestasjonen din har lege. Jeg var hos gynekolog for første gang da jeg var 16 og det er mye mer omfattende enn det du evt må gjøre dersom det skulle være nødvendig å ta en prøve av sekretet i skjeden din og jeg overlevde, så da er jeg overbevist om at du også overlever :) Er bare en lang q-tips. Er det svært ubehagelig for deg kan du spørre om du kan ta prøven selv på badet. 

Anonymkode: 59db8...052

Jeg var faktisk 14 selv da jeg kjøpte canesten på apoteket alene, turte ikke å fortelle det til moren min. Det var da ikke noe problem, ble ikke akkurat spurt om legitimasjon.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen kommer til å ville se på underlivet ditt, og så ta en q-tips og stryke den over huden der nede for å ta en prøve. Så er du ferdig. Du får sikkert lov å ta prøven selv uten at hun ser på i det hele tatt, hvis du er svært ukomfortabel med det. Ikke vondt på noen måte, ingen store instrument som skal inn noe sted (bare en q-tips) og hele undersøkelsen kommer til å ta 2 minutter. Du får også et lite håndkle til å ha over beina, det er ikke slik at du ligger der og skrever til hele verden :)  Jeg håper virkelig, virkelig du drar til legen og får en sikker diagnose. Hilsen en som har fått all slags sexliv ødelagt pga. overforbruk av Canesten! Det er ikke gøy å være 23 år, forlovet, og bare i stand til å ha sex en gang i halvåret. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legen kommer til å ville se på underlivet ditt, og så ta en q-tips og stryke den over huden der nede for å ta en prøve. Så er du ferdig. Du får sikkert lov å ta prøven selv uten at hun ser på i det hele tatt, hvis du er svært ukomfortabel med det. Ikke vondt på noen måte, ingen store instrument som skal inn noe sted (bare en q-tips) og hele undersøkelsen kommer til å ta 2 minutter. Du får også et lite håndkle til å ha over beina, det er ikke slik at du ligger der og skrever til hele verden :)  Jeg håper virkelig, virkelig du drar til legen og får en sikker diagnose. Hilsen en som har fått all slags sexliv ødelagt pga. overforbruk av Canesten! Det er ikke gøy å være 23 år, forlovet, og bare i stand til å ha sex en gang i halvåret. 

Tusen takk for et grundig svar, liker å vite akkurat hva som kommer til å skje i situasjoner jeg akkurat gleder meg til, for å si det sånn.

Synd det med at du hadde brukt for mye :( 

• Liker 2
Skrevet

Man er anbefalt å dra til legen første gang man har soppinfeksjon selv om det virker som en done deal. Er jammen ikke sikkert legen ser på underlivet ditt uansett. Med så tydelige symptom mener jeg. 

Jeg skjønner at du synes underlivsundersøkelse er flaut. Jeg var faktisk på en i dag. Jeg er 25 år. Synes det er flaut jeg også. Men legen er helt profesjonell, er nesten som at han kan kjede seg. Jeg lot bare være å se på ham, minner meg selv på at det er en medisinsk undersøkelse, og så var det unnagjort på under 5 minutter faktisk! Mitt tips hvis du skal ta en sånn undersøkelse er å bare tenke at det er helt vanlig, ikke la tankene spinne. Jeg overrasket meg selv i dag med hvor fint og raskt det gikk. Nå hadde jeg litt mer undersøkelse enn det du skal også. Som andre har nevnt blir ikke det noe sjekk inni skjeden din, bare rundt åpningen, og se på svien. Og som jeg nevnte, er jammen ikke sikkert at hun må se på i det hele tatt. 

Husk at han/hun har sikkert sett tusenvis av underliv før. 

Lykke til! Fiks dette før det går for lenge, sopp er skikkelig plagsomt!

Anonymkode: f9474...447

Skrevet

Forresten, er ikke sikkert du har sett en sånn "gynekologstol" før heller? 

Tipset er å ha på seg en litt lang topp eller en tunika, kjole. Så tar du av deg truse og bukse. Setter deg nederst på en undersøkelsesbenk som det er montert noen holdere til beina i. Du kan sette deg på kante, løfter beina opp i dem, de er litt spredt, så det er i grunn det verste synes jeg, å på en måte blottstille seg sånn. Jeg pleier å sette dem oppi, på fremsiden ha kjolen litt opp over låret så jeg ikke ser underlivet mitt. Så legger jeg meg tilbake og later som jeg er et annet sted. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta er 14 år, da skal hun til lege før hun bruker soppmidler. 

Hva legen gjør kan ingen av oss med sikkerhet svare på. Men det første legen gjør er å prate med ts. Om det er nødvendig med undersøkelse det avgjør legen. Husk på at leger og har vært 14 år og forstår at det ikke er noe særlig kjekt å bli undersøkt i underlivet uten at det er helt nødvendig. Kanskje kan ts gå på toalettet og ta en prøve på egenhånd. Det avgjør legen der og da. 

Anonymkode: 1cd89...5b4

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et grundig svar, liker å vite akkurat hva som kommer til å skje i situasjoner jeg akkurat gleder meg til, for å si det sånn.

Synd det med at du hadde brukt for mye :( 

Ingen problem :) Jeg skjønner at det ikke er noe gøy, jeg grua meg jeg også første gang. Men prøv å huske at for legen er dette HELT dagligdags. Hun ser underliv i alle slags former og fasonger sikkert hver eneste dag, hun kommer ikke til å legge merke til ditt på noen måte og kommer nok ikke til å huske hvordan det ser ut en gang, når du har fått på deg trusa igjen. For legen er dette akkurat like normalt som å sy et sår, eller undersøke et kne :) Det hjelper litt å fokusere på det når du ligger der.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er sexlivet ditt ødelagt? Hva skjedde med deg? 

Anonymkode: a006f...b43

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er sexlivet ditt ødelagt? Hva skjedde med deg? 

Anonymkode: a006f...b43

Vestibulitt. Eksperten jeg går til sier at det ofte blir trigget av hyppig soppbehandling. En svært stor andel av de med vestibulitt, har fått det av Canesten. Han sa at norsk gynekologforening eller hva faen, protesterte høylytt mot at det skulle bli reseptfritt og fortsatt kjemper mot det. Det skader nervene der nede og folk bruker det uten hemninger! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, er ikke sikkert du har sett en sånn "gynekologstol" før heller? 

Tipset er å ha på seg en litt lang topp eller en tunika, kjole. Så tar du av deg truse og bukse. Setter deg nederst på en undersøkelsesbenk som det er montert noen holdere til beina i. Du kan sette deg på kante, løfter beina opp i dem, de er litt spredt, så det er i grunn det verste synes jeg, å på en måte blottstille seg sånn. Jeg pleier å sette dem oppi, på fremsiden ha kjolen litt opp over låret så jeg ikke ser underlivet mitt. Så legger jeg meg tilbake og later som jeg er et annet sted. 

Jaså? Jeg ante ikke at de hadde gynekologstoler hos vanlig fastlege (det er vel fastlegen jeg skal til?), trodde de bare hadde dem hos gynekologen.

Skrevet

Merker at jeg glemmer å legge til når det er TS som svarer. Beklager, håper dere likevel skjønner det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...