Gå til innhold

Katt, hvilket kjønn??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei alle sammen!! Vi har bestemt oss for å gå til anskaffelse av en skogkatt. Hvilket kjønn bør vi velge?? Hannkatter bør (må) jo kastreres, mens hunkatter bør gå på p-piller. Eller bør de og steriliseres?? Hva anbefaler dere???

Vi gleder oss i alle fall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..mens hunkatter bør gå på p-piller. Eller bør de og steriliseres??

Du bør sterilisere hunnkatten dersom du ikke planlegger at hun skal få kattunger. Katter som får P-piller utvikler etterhvert kreftsvulster, dette unngår du ved å sterilisere.

Lykke til med ny katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hannkatter (selv om vi har en hunnkatt nå), rett og slett fordi de er mer kosete enn hunnkatter. Vår hunnkatt koser mye (men hun er innekatt og de er mer kosete enn utekatter), men ikke på langt nær så mye som alle hannkattene vi har hatt. Utenom kosingen har jeg ingen preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å gå til anskaffelse av en skogkatt. Hvilket kjønn bør vi velge??

Jeg ville anbefale en hannkatt som kastreres om dere ikke har avlsplaner. Mer kosete og omgjengelig katt enn det får man ikke :)

Lykke til!

-Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over.

En hunnkatt bør kastreres, evt etter et kull. P-piller for katter er skadelig. De kan ha andre bivirkninger enn kreft også, feks bli "grinete".

Jeg selv har to katter, en hann og en hunn. Begge er kastrerte/steriliserte. Hunnkatten min er veldig sær og usosial, hannkatten min er superkosete og leiken. Derfor vil jeg anbefale deg en hannkatt( kastrert).

I tillegg vil jeg nevne at hannen var 12uker da jeg fikk han, hunnen var 7uker. Jeg tror det kan ha mye med saken å gjøre.

Jeg har også hørt at det er vanlig at hanner blir mye mere kosete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg bare få komme med et forsvar på hunnkattenes vegne: alle hunnkatter vi har hatt har vært superkosete, og ikke sære eller rare i det hele tatt. (Hannkatten vi hadde en gang var også kosete må nevnes).

Så ikke utelukk en hunnkatt fordi du tror at den ikke egner seg for kos - det gjør de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Min hunnkatt er super kosete. Jeg har erfaring med kosete og ukosete både hunn og hann katter. Så jeg tror ikke kjønnet er så avgjørende om katten er kosete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå er ikke kattungene født ennå, så det vi egentlig har kommet frem til, etter en slags konklusjon om at begge kjønn går bra, er at vi skal se kattungene først. Deretter skal kattungen "få velge oss". Så får vi se hvilket kjønn det blir!! Dette er utrolig spennende i alle fall!!! :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er herlige uansett kjønn. Men jeg er enig i at det ser ut til at hannkatter generelt er litt mer kosete enn hunnkatter. Noe jeg imidlertid har lagt merke til som går igjen hos en del hannkatter er at de kan være litt "shabby": Slurve litt med kattevasken... Hunnkatter er som regel alltid super nøye med sleikingen - det nærmer seg det maniske :hoho:

Personlig liker jeg nok best hunnkatter, men tror nok ikke kjønnet har så mye å si når du først får deg en katt! (P-piller er noe pes, jeg vil råde deg til å sterilisere dersom du velger enn hunnkatt. Hos hannkatter er kastrering "obligatorisk").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg imidlertid har lagt merke til som går igjen hos en del hannkatter er at de kan være litt "shabby": Slurve litt med kattevasken... Hunnkatter er som regel alltid super nøye med sleikingen - det nærmer seg det maniske

Det har jeg lagt veldig godt merke til og.

Jeg vil legge til at uansett kjønn og hvor kosete den er blir man like gla i den. Hvertfall jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg lagt veldig godt merke til og.

Hos oss er det helt motsatt. Hunnkatten vår er ikke på langt nær like manisk som hannkatten når det gjelder stell av seg selv. Det bør kanskje nevnes at hannkatten ikke er kastrert heller. Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bare har hatt hann-katter, er det vanskelig å si noe om forskjellene. Men uansett, jeg vil fortsette å ha gutte-katter. De er store (den jeg har nå er 8 kg), tøffe, kjærlige og sjarmerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det helt motsatt. Hunnkatten vår er ikke på langt nær like manisk som hannkatten når det gjelder stell av seg selv. Det bør kanskje nevnes at hannkatten ikke er kastrert heller. Merkelige greier.

samme her:) det varierer nok fra katt til katt..ikke noe med kjønnet og gjøre iallefall...akkurat slik som det varierer med oss mennesker, ikke alle som er like renslig :ler:

Ville absolutt valgt hannkatt, mye mere kosete,billigere å kastrere enn sterilisere. under halve prisen:).slipper alle hannkattene som reker rundt dørene dine og "skvetter"hannkatter lukter på lang vei hunnkatter(også etter de er steriliserte)i know:(..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...