Gå til innhold

Bestevenn med eksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere i år ble det slutt mellom meg og samboeren (hans valg). Vi har felles venner, så det er ikke sånn at vi ikke ser hverandre selv om det er slutt. Og det er en del å ordne etter bruddet, så vi må ha litt kontakt.

Men eksen vil gjerne at vi har kontakt utover "vanlig venn". Han er mye med folk i min familie og jeg føler på en måte at jeg er "stuck for life" med ham. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Han har sagt ting som at han gjerne vil komme i bryllupet når jeg en gang gifter meg osv. Jeg har syntes det har vært vanskelig å ha nær kontakt med ham. Det skal sies at vi var venner også før vi ble sammen, og en del av meg bare "skrur tiden tilbake" til før vi ble sammen og var venner, og det er greit. Men jeg vet ikke enda hvor nære venner jeg har lyst til å være med ham. Og det vet jeg ikke om han helt forstår. For hans del virker det som det passer bra at vi går fra kjærester til bestevenn. 

Han vil gjerne at vi skal snakke om familiene våre, akkurat som da vi var sammen. Samtidig har han sagt at han ikke vil gå på fester der jeg er fordi "det er for tidlig for oss" - jeg synes det er ubehagelig at han sier det (han kan jo bare gå eller ikke gå hvis han vil) og at han snakker om et "vi". Jeg tenker at han vil at alt skal være som før, bortsett fra at vi bor fra hverandre og ikke har sex. Mens jeg har grått meg ferdig og er bare klar for å gå videre. Ikke uten ham, men i andre roller. Jeg synes ikke det er naturlig at vi er hverandres nærmeste lenger. Og jeg sliter en del med å stole på ham siden han tross alt dumpet meg etter mange år.

Hvordan omgås dere andre eksen?

Anonymkode: 556db...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du virker veldig uerfaren. Er dette første kjæresten din? 

Høres ut som dere trenger tid fra hverandre. Blir dere venner igjen er det greit, men det å komplisere ting er unødvendig. Være litt venner, ha han litt tilbake, vil ikke ha tilbake, han vil unngå deg på fest, men kan henge med deg da, og da, henge med andre i familien, men ikke naturlig å snakke om familien osv. 

Hvis du leser innlegget ditt, så ser du at det ser mer ut som et kaos enn det gjør godt. Som sagt mitt tips kutt han ut så mye det går, og gå videre med livet. Er det naturlig dere ser hverandre av og til så hils på han og vær hyggelig. Kanskje dere får et naturlig vennskap igjen, men det er da følelser mellom dere har dempet seg. Så ting ikke blir kleint å slitsomt mellom dere. 

Ta kontroll over situasjonen, reagerer han på det må du si du trenger tid til å bare være deg. Han er en eks du skylder han ikke noe. 

Anonymkode: a1c52...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke den første kjæresten nei. Men det er ikke så ofte man slår opp av et langvarig forhold. Det påvirker vennekretsen vår negativt hvis vi ikke klarer å bevare vennskapet, da det blir kleint for alle på fester osv., vi har mange felles venner ettersom vi har vært sammen i så mange år. Så det er ikke akkurat som om vi bare kan si hei hvis vi treffes på gata, det er mer som å bo i ei lita bygd der man må sees enten man vi eller ei. Jeg har jo ikke akkurat tenkt å kutte ut nesten alle venner for å slippe å se ham. Men du har nok rett i at jeg må være mer kald uansett hva han ønsker av nær kontakt. 

Anonymkode: 556db...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er at du gjør som føles best for deg. Møter du han på fester så møter du han på fester. Da kan du være hyggelig, og kose deg på fest. Men du trenger ikke å måtte snakke med han på telefon, like alle bildene hans på Facebook, sende meldinger hver dag osv. Møt han når du må.

Men så lenge dere ikke har noe barn eller annet som holder dere sammen så er det fint å få litt rom. Mange som fortsetter å møtes ofte, og kanskje har litt sex osv. Det er svært sjeldent det ender godt. Tenk bare på hvordan det blir om dere fortsetter å ha nære bånd, og den andre blir forelsket i noen andre. Det er bedre å starte vi har slått opp fasen nå, og bli ferdig med de følelsene som ligger der. Enn å drive å blande i samme masse følelser, og bare forsinke prosessen.

Enda mer viktig er det å gå videre når dere har felles venner, og blir å se hverandre. Det blir nok slitsomt for vennene deres hvis stemningen mellom dere blir klein. 

Anonymkode: a1c52...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...