Gå til innhold

Undersøke brystene for kreft


Fremhevede innlegg

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal gå til legen fordi informasjon her ikke er kvalitetssikret, og du kan ikke stole på svarene du får. Legen kan dessuten vise deg hvordan du skal undersøke, og besvare alle spørsmålene dine. 

Forum er ikke en egnet arena for slike kliniske problemstillinger. Man kan hverken demonstrere eller kjenne noen ting over nettet.

 

Logg av, og bestilllegetime. Da får du riktig informasjon, og lærer hvordan du skal undersøke deg selv.

Anonymkode: fc686...cf0

Slik informasjon TS etterspør er lett tilgjengelig å finne på nettet for hvermannsen, nettopp fordi selvsjekk er så viktig. Det er ikke nødvendig å gå til lege for å få slik informasjon. På denne måten øker man terskelen for å få folk til å sjekke seg. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 72d52...9fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er uvanlig å få brystkreft i 20-årsalderen, men det er ikke noe galt i å sjekke seg i denne alderen uansett. Typisk for kreft er kuler som sitter fast til underlaget (ikke bevegelige), er harde og eventuelt har en ruglete overflate. Mange har klumper i brystet som ikke er farlige, men de er gjerne litt myke og lette å bevege på. Uansett bør du dra til legen dersom du finner en kul du blir bekymret over. 

Anonymkode: 72d52...9fc

Okei, takk for svar! Klumpen jeg kjenner (i begge bryster, større i den ene) kjennes litt ruglete, men er bevegelig. "Smetter" liksom unna hvis jeg trykker på den. Er ikke vondt. Ligger på omtrent samme sted i begge bryster, på medialsiden. 

Anonymkode: 82f44...e2a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik informasjon TS etterspør er lett tilgjengelig å finne på nettet for hvermannsen, nettopp fordi selvsjekk er så viktig. Det er ikke nødvendig å gå til lege for å få slik informasjon. På denne måten øker man terskelen for å få folk til å sjekke seg. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 72d52...9fc

Hæ, skjønte ikke helt hva du mener her? At det ikke er greit å se på nettet istedet for å gå til lege? Men samtidig så er selvsjekk viktig? 

Anonymkode: 82f44...e2a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner :) Da vil det kanskje virke hysterisk at jeg som 23-åring kommer til legen fordi jeg er usikker på om det er kreftsvulst jeg kjenner. Særlig når jeg kjenner det samme i begge bryster, bare mer tydelig/større i det største brystet. Kanskje jeg heller bør øve meg på å bli kjent med brystene mine, slik at jeg oppdager evt. forandringer fra og med 30-årsalder? Tusen takk for at du orker å svare meg, forresten! 

Anonymkode: 82f44...e2a

Hvis du er redd for at du har brystkreft så synes jeg du skal få en legetime og få undersøkt det. Så kan du lære deg å kjenne på brystene dine etter det.

  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik informasjon TS etterspør er lett tilgjengelig å finne på nettet for hvermannsen, nettopp fordi selvsjekk er så viktig. Det er ikke nødvendig å gå til lege for å få slik informasjon. På denne måten øker man terskelen for å få folk til å sjekke seg. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 72d52...9fc

Tydeligvis ikke lett nok, siden slike tråder stadig dukker opp. Informasjon er ikke alltid nok. Man må også få anvendt den i riktig sammenheng, og få forklart det man ikke forstår eller har misforstått.

Anonymkode: fc686...cf0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke lett nok, siden slike tråder stadig dukker opp. Informasjon er ikke alltid nok. Man må også få anvendt den i riktig sammenheng, og få forklart det man ikke forstår eller har misforstått.

Anonymkode: fc686...cf0

Men jeg spør jo bare om hjelp til å kjenne forskjell på kreftsvulst og vanlig kjertel/klump? Har prøvd å lese på nettet om det, men ikke funnet noe. Derfor spør jeg her, fordi kanskje noen vet hva jeg skal kjenne etter og evt. mistenke som en kreftsvulst. 

Anonymkode: 82f44...e2a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg spør jo bare om hjelp til å kjenne forskjell på kreftsvulst og vanlig kjertel/klump? Har prøvd å lese på nettet om det, men ikke funnet noe. Derfor spør jeg her, fordi kanskje noen vet hva jeg skal kjenne etter og evt. mistenke som en kreftsvulst. 

Anonymkode: 82f44...e2a

Synes du ikke det er bedre å få et kvalitetssikret svar du kan stole på, enn å slå deg til ro med informasjon du ikke kan vite om er riktig?

 

Anonymkode: fc686...cf0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du ikke det er bedre å få et kvalitetssikret svar du kan stole på, enn å slå deg til ro med informasjon du ikke kan vite om er riktig?

 

Anonymkode: fc686...cf0

Jeg vet jo at det som skrives her, og på nettet for øvrig, ikke er fasiten. Men det kan brukes som veiledning :) 

Anonymkode: 82f44...e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...