AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Jeg er 23 år gammel jente, som i det siste har begynt å tenke på at jeg bør følge med kroppen med tanke på kreftutvikling. Vet ikke hvorfor jeg føler det sånn, men er redd for å ha noe i kroppen min og ikke oppdage det når jeg kan. Tenkte nå å undersøke brystene mine hjemme på badet, for å se og kjenne etter kreftsvulst. Har tidligere kjent lite på brystene mine, men vet at jeg i mange år har kjent "noe" der, som jeg alltid har gått ut i fra at er melkekjertler. Har i utgangspunktet små bryster, og det ene brystet er synlig større enn det andre (har vært sånn i flere år). Derfor er det også mer "noe" inni dette brystet, som jeg kjenner tydelig. Men hva kjenner jeg egentlig etter når jeg kjenner etter kreftsvulst?? Hvordan skiller jeg på det normale "noe", og svulst? Har lest et sted at kreftsvulsten er sjelden velavgrenset, ofte mer diffus og vokst inn i vevet. Men hvordan i alle dager skal man kunne kjenne den da?? Når jeg ser på brystene mine ser jeg ingen unormaliteter (ingen søkk, misfarging, knuter, inndragninger etc.). Kjenner ingen kuler i armhulene. Jeg kjenner jo noe som kan minne om kuler i brystene, særlig i det største brystet. Særlig på medialsiden er det noe tydelig. Når jeg masserer/presser her, kjenner jeg at kulen (kjertelen??) flytter på seg, altså at jeg dytter den bort. Kjenner fra ytterst og inn mot brystvorten, og kulen tillater seg å dyttes inn mot brystet. Tror jeg kjenner noe tilsvarende på det minste brystet, men det er vanskelig å sammenligne siden alt er så mye mer massivt i det største brystet nettopp fordi det er større. Skjønner at det enkleste og beste tipset er å dra til lege. Jeg har imidlertid nettopp flyttet til en annen by for å studere. Har ikke skiftet fastlege, noe jeg helst vil unngå, da jeg skal flytte tilbake igjen allerede neste år. Derfor håper jeg noen kan hjelpe meg for best mulig selvundersøkelse av brystene Anonymkode: 82f44...e2a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 Hvis du kjenner etter jevnlig vil du lett merke om noe skulle endre seg. Det er det du skal være ops på. Inne i brystet kjenner du kjertler og brystvev. Alle har klumper og ting inni der. Kjenn etter en gang i måneden. Blir det endring går du til lege. Fastlege går raskt å bytte på nett og du kan bytte tilbake senere. Eventuelt kan du gå til privat legekontor. Anonymkode: 57239...73d 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #4 Skrevet 15. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kjenner etter jevnlig vil du lett merke om noe skulle endre seg. Det er det du skal være ops på. Inne i brystet kjenner du kjertler og brystvev. Alle har klumper og ting inni der. Kjenn etter en gang i måneden. Blir det endring går du til lege. Fastlege går raskt å bytte på nett og du kan bytte tilbake senere. Eventuelt kan du gå til privat legekontor. Anonymkode: 57239...73d Men hvor fort utvikler en svulst seg? Siden jeg ikke har begynt å undersøke brystene mine før nå, er jeg jo ikke sikker på hva som er normalt for meg. Slik kan det være vanskelig å oppfatte endringer, og hva om "endringene" allerede har skjedd (altså før jeg har rukket å kjenne det "normale")? Vet det er raskt å bytte fastlege, og skal jo gjøre det hvis det er fullt nødvendig. Men tenkte jeg kunne prøve å unngå det siden jeg uansett skal flytte tilbake om et år. Og jeg skal jo også noen turer til hjembyen i løpet av året, men nå ikke før senere ut på høsten. Anonymkode: 82f44...e2a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 Hvor raskt det utvikler seg varierer. Men ut ifra alder kan du nok ta det helt med ro. Er du veldig bekymret er det ingen annen utvei enn å gå til lege Anonymkode: 57239...73d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor raskt det utvikler seg varierer. Men ut ifra alder kan du nok ta det helt med ro. Er du veldig bekymret er det ingen annen utvei enn å gå til lege Anonymkode: 57239...73d Okei, så det er sjelden med brystkreft som 23-åring? Har merket at brystene mine har blitt litt større i det siste også, særlig det største brystet. Men det tror jeg kan være pga. at jeg i flere år var undervektig, hadde ikke menstruasjon på 6-7 år. Men i løpet av det siste året har jeg gått opp mange kilo og blitt normalvektig, så mulig det er årsaken til at brystene har vokst litt. Er fortsatt rimelig småbrystet på begge sider, men altså større enn tidligere. Anonymkode: 82f44...e2a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #7 Skrevet 15. august 2017 Du trenger ikke å gå til fastlegen din om han er langt vekk. Du kan gå til en hvilken som helst lege. Den eneste forskjellen er at egenandelen er litt høyere, og at oppfølgingen av eventuelle funn blir henvist til din egen fastlege. Anonymkode: fc686...cf0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #8 Skrevet 15. august 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så det er sjelden med brystkreft som 23-åring? Har merket at brystene mine har blitt litt større i det siste også, særlig det største brystet. Men det tror jeg kan være pga. at jeg i flere år var undervektig, hadde ikke menstruasjon på 6-7 år. Men i løpet av det siste året har jeg gått opp mange kilo og blitt normalvektig, så mulig det er årsaken til at brystene har vokst litt. Er fortsatt rimelig småbrystet på begge sider, men altså større enn tidligere. Anonymkode: 82f44...e2a Rimelig sjeldent ja. Hvis undervektig var som følge av spiseforstyrrelse ville jeg tatt opp dette du tenker rundt brystkreft med psykolog eller den du har gått til. Det er ikke unormalt å flytte negativt fokus fra det ene til til andre slik. Ikke Google, kjenn etter kun en gang i måneden og lev som vanlig. Anonymkode: 57239...73d 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #9 Skrevet 15. august 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rimelig sjeldent ja. Hvis undervektig var som følge av spiseforstyrrelse ville jeg tatt opp dette du tenker rundt brystkreft med psykolog eller den du har gått til. Det er ikke unormalt å flytte negativt fokus fra det ene til til andre slik. Ikke Google, kjenn etter kun en gang i måneden og lev som vanlig. Anonymkode: 57239...73d Jeg går ikke lenger til psykolog, trenger ikke det Var først anoreksi, deretter ortoreksi i mange år. Men nå er jeg normalvektig og har ikke lenger disse syke tankene i hodet. Dette handler jo bare om at jeg ønsker å gjøre selvundersøkelse av brystene mine, men ikke vet hvordan jeg kjenner forskjell på vanlige kjertler og svulst. Anonymkode: 82f44...e2a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #10 Skrevet 15. august 2017 Lurer også på om det er vanlig å ha svulst i begge bryster samtidig? Eller om det vanligvis er i bare ett av dem? Kan jo prøve å sammenligne med motsatt bryst selv om det er mindre. Hvis jeg antydninger til samme "kuler" i det minste brystet (bare at de er mer større og tydelige i det største), så kan jeg kanskje slå meg til ro med at det er vanlige kjertler? Anonymkode: 82f44...e2a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #11 Skrevet 15. august 2017 Ts - det beste er om du går til legen og stiller alle disse spørsmålene. Du får ikke svar du kan stole på her. Anonymkode: fc686...cf0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #12 Skrevet 15. august 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts - det beste er om du går til legen og stiller alle disse spørsmålene. Du får ikke svar du kan stole på her. Anonymkode: fc686...cf0 Men noen må da vite litt om dette, og svare meg som er helt uvitende? Skjønner ikke hvorfor jeg skal gå til legen hvis jeg ikke kjenner noe unormalt. Anonymkode: 82f44...e2a
Felixa Skrevet 15. august 2017 #13 Skrevet 15. august 2017 Her kan du lære hvordan du skal undersøke brystene selv. https://kreftforeningen.no/rosasloyfe/om-brystkreft/selvundersokelse-av-brystene/ og hva du skal se etter.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #14 Skrevet 15. august 2017 2 minutter siden, Felixa skrev: Her kan du lære hvordan du skal undersøke brystene selv. https://kreftforeningen.no/rosasloyfe/om-brystkreft/selvundersokelse-av-brystene/ og hva du skal se etter. Jeg har sett mange slike oppskrifter Men ingen av dem beskriver hvordan en skiller vanlige kjertler fra svulster. Anonymkode: 82f44...e2a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #15 Skrevet 15. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har sett mange slike oppskrifter Men ingen av dem beskriver hvordan en skiller vanlige kjertler fra svulster. Anonymkode: 82f44...e2a Det går nok mer på erfaring, det er derfor man skal kjenne hver mnd slik at man lærer seg å kjenne på et friskt bryst. Brystkreft hos så unge kvinner som deg, er sjeldent. Men om du vil være helt sikker så er det kun en legetime som vil roe deg, da vet du også at du har et friskt utgangspunkt. Anonymkode: dbd7b...d65
Felixa Skrevet 15. august 2017 #16 Skrevet 15. august 2017 Sorry, trykket på AB knappen over. Dette er tatt fra kreftforeningen. Vi anbefaler å undersøke brystene selv fra 30-35 års alder. Få kvinner får brystkreft i den alderen, men du lærer å kjenne brystene dine og kan raskt oppdage forandringer. Du kan for eksempel gjøre det hver annen måned. Dersom du menstruerer, er det fint og gjøre det en uke etter mens er avsluttet. Så jeg tror absolutt du kan slappe av.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #17 Skrevet 15. august 2017 29 minutter siden, Felixa skrev: Sorry, trykket på AB knappen over. Dette er tatt fra kreftforeningen. Vi anbefaler å undersøke brystene selv fra 30-35 års alder. Få kvinner får brystkreft i den alderen, men du lærer å kjenne brystene dine og kan raskt oppdage forandringer. Du kan for eksempel gjøre det hver annen måned. Dersom du menstruerer, er det fint og gjøre det en uke etter mens er avsluttet. Så jeg tror absolutt du kan slappe av. Skjønner Da vil det kanskje virke hysterisk at jeg som 23-åring kommer til legen fordi jeg er usikker på om det er kreftsvulst jeg kjenner. Særlig når jeg kjenner det samme i begge bryster, bare mer tydelig/større i det største brystet. Kanskje jeg heller bør øve meg på å bli kjent med brystene mine, slik at jeg oppdager evt. forandringer fra og med 30-årsalder? Tusen takk for at du orker å svare meg, forresten! Anonymkode: 82f44...e2a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #18 Skrevet 15. august 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men noen må da vite litt om dette, og svare meg som er helt uvitende? Skjønner ikke hvorfor jeg skal gå til legen hvis jeg ikke kjenner noe unormalt. Anonymkode: 82f44...e2a Du skal gå til legen fordi informasjon her ikke er kvalitetssikret, og du kan ikke stole på svarene du får. Legen kan dessuten vise deg hvordan du skal undersøke, og besvare alle spørsmålene dine. Forum er ikke en egnet arena for slike kliniske problemstillinger. Man kan hverken demonstrere eller kjenne noen ting over nettet. Logg av, og bestilllegetime. Da får du riktig informasjon, og lærer hvordan du skal undersøke deg selv. Anonymkode: fc686...cf0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #19 Skrevet 15. august 2017 Ja, det er uvanlig å få brystkreft i 20-årsalderen, men det er ikke noe galt i å sjekke seg i denne alderen uansett. Typisk for kreft er kuler som sitter fast til underlaget (ikke bevegelige), er harde og eventuelt har en ruglete overflate. Mange har klumper i brystet som ikke er farlige, men de er gjerne litt myke og lette å bevege på. Uansett bør du dra til legen dersom du finner en kul du blir bekymret over. Anonymkode: 72d52...9fc
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #20 Skrevet 15. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal gå til legen fordi informasjon her ikke er kvalitetssikret, og du kan ikke stole på svarene du får. Legen kan dessuten vise deg hvordan du skal undersøke, og besvare alle spørsmålene dine. Forum er ikke en egnet arena for slike kliniske problemstillinger. Man kan hverken demonstrere eller kjenne noen ting over nettet. Logg av, og bestilllegetime. Da får du riktig informasjon, og lærer hvordan du skal undersøke deg selv. Anonymkode: fc686...cf0 Jeg vil ikke logge av, synes jeg har fått gode svar. Man må jo ikke være lege for å dele råd og erfaringer om det jeg lurer på. Jeg lurer ikke på hvordan jeg undersøker meg, det står jo godt beskrevet i feks. linken over her Jeg har hverken råd eller lyst til å dra til legen hvis det ikke er nødvendig. Anonymkode: 82f44...e2a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå