Gå til innhold

Når du er kunde i en butikk, vil du ha hjelp hvis jeg overhører det du lurer på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i dagligvarebutikk og det er ofte jeg ender opp med å høre samtaler mellom kunder som står i nærheten av meg. Små samtaler som "nei hei, hvordan står det til med deg da?" går inn og rett ut igjen før jeg får med meg hva som blir sagt...

Men andre ting vil jeg plukke opp automatisk, uten at jeg egentlig prøver.

Så når en kunde sier til en annen kunde/venn/slektning/e.l. ting som for eksempel "lurer på om de har iskaffe her, jeg finner det ikke?" vil du da som kunde bare snakke litt med den du er sammen med uten at butikkmedarbeideren hopper inn med noe relevant info til det jeg hører du lurer på, eller hadde du satt pris på at jeg sa hvor varen jeg vet du leter etter er?

Jeg tenker at folk sikkert hadde spurt personen som står der i butikkuniform hvis de faktisk ville ha et svar, men så tenker jeg også at det kanskje hadde spart tid og leting hvis jeg bare fortalte det til deg? Kanskje noen kvier seg for å snakke med fremmede, og hadde satt pris på om den fremmede (i dette tilfellet butikkmedarbeideren) hadde kjapt og kort, med et smil selvsagt, sagt at "den står ved xxx borti der" uten at kunden selv trenger å ta kontakt?

Hva tenker du personlig som kunde? Hva hadde du ønsket at jeg skulle ha gjort: hoppet inn i samtalen litt og pekt deg i rett retning, eller bare latt som jeg ikke har hørt noe og ventet til spørsmålet var rettet mot meg?

Frem til nå har jeg bare latt som jeg ikke har hørt noe og ventet til kunden har spurt meg, bare i tilfelle kunden blir fornærmet fordi jeg hørte hva han/hun snakket om til noen andre. Men tenkte jeg skulle spørre om meninger her inne.

Anonymkode: 23b3a...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde synes det var greit om du bare sa fra.

Gjør det faktisk selv hvis jeg overhører andre kunder om jeg er å handler. Har aldri fått noen sure miner på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i hvert fall satt pris på det. 

Anonymkode: a515b...145

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg sett på som god service. 

Anonymkode: 6f313...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. hvis du VET svaret på det så for all del, si i fra at "jeg overhørte at du lurt på hvor iskaffen var hen, hvis du går ned disken og tar første til høyre så ser du kjølerommet, med melk og andre meierivarer, rett ovenfor lettmelken står iskaffen.

2. ingenting er mer irriterende enn å gå inn på en annen type forretning, som klesforretning, elkjøp, eller andre av det slaget, og betjening som kommer bort og spør, "hei, kan jeg hjelpe deg med noe". Jeg vet de vil lyve og bedra meg for å få solgt en vare til flere tusen kroner mer enn det jeg trenger og vil ha, så nei, jeg vil ikke ha deres "hjelp" takk!

Anonymkode: c589f...efc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke noe mer irriterende enn butikkansatte som kommer bort og spør om du trenger hjelp så fort du har satt foten i butikken. Det er deilig i dagligvarebutikkene hvor dette heldigvis ikke skjer. Vær så snill å ikke begynn med det der også.

Hvis jeg trenger hjelp så klarer jeg å spørre selv.

Endret av TMB
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TMB skrev:

Det finnes ikke noe mer irriterende enn butikkansatte som kommer bort og spør om du trenger hjelp så fort du har satt foten i butikken. Der er deilig i dagligvarebutikkene hvor dette heldigvis ikke skjer. Vær så snill å ikke begynn med det der også.

Hvis jeg trenger hjelp så klarer jeg å spørre selv.

Helt enig med deg, men de som sier "bare spør om du vil ha hjelp til noe" er supre. Da får jeg være i fred og vet at de har god service uten å bli klengete.

Anonymkode: 29fbc...73d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. hvis du VET svaret på det så for all del, si i fra at "jeg overhørte at du lurt på hvor iskaffen var hen, hvis du går ned disken og tar første til høyre så ser du kjølerommet, med melk og andre meierivarer, rett ovenfor lettmelken står iskaffen.

2. ingenting er mer irriterende enn å gå inn på en annen type forretning, som klesforretning, elkjøp, eller andre av det slaget, og betjening som kommer bort og spør, "hei, kan jeg hjelpe deg med noe". Jeg vet de vil lyve og bedra meg for å få solgt en vare til flere tusen kroner mer enn det jeg trenger og vil ha, så nei, jeg vil ikke ha deres "hjelp" takk!

Anonymkode: c589f...efc

Og hva har den tiraden der med spørsmålet i denne tråden å gjøre? Om du blir så provosert over å bli tilbudt helt normal service at det bare koker over og ut foreslår jeg at du handler på nett. :P

Anonymkode: feb9d...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva har den tiraden der med spørsmålet i denne tråden å gjøre? Om du blir så provosert over å bli tilbudt helt normal service at det bare koker over og ut foreslår jeg at du handler på nett. :P

Anonymkode: feb9d...b91

Når "servicen" er mas, er det helt greit å bli irritert. På grunn av slike handler jeg kun i butikker der det ikke er masete betjening. Er for øvrig ikke efc.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk ikke likt det.  Hadde følt meg overvåket! At butikkansatte lytter til private samtaler.. ikke greit. Hvis jeg lurer på noe og vil at du skal vise meg hvor, så spør jeg. Det er ofte jeg treffer bekjente eller handler med familie og da kan jeg si "hvor har de melka, tru?" Uten at jeg håper noen butikkansatte tjuvlytter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Det verste jeg vet er når butikkansatt spør om du trenger hjelp, med en gang du kommer inn døra, trenger jeg hjelp så spør jeg. Denne servicen er kun mas og fryktelig irriterende. Og jeg hadde aldri satt foten min i en butikk hvor jeg merket at de ansatte lyttet til privat samtaler.

Det du gjør TS, er helt supert, tommel opp.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker alltid unngå si slike ting slik at en ansatt ikke skal komme bort og "hjelpe". Om jeg absolutt ikke finner noe, så spør jeg selv. 

Anonymkode: dd67b...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør om jeg faktisk trenger hjelp, og selv om jeg gjør det føles det alltid litt frekt å "kapre" en dagligvareansatt som står og fyller opp hyller. Dere er jo opptatte, og så kommer jeg avbryter arbeidsoppgaven dere driver med. Samtidig sier folk ofte sånt som småprat, eller de vil finne det ut mens de handler andre varer. Kanskje greit å se an situasjonen litt, høre om det virker mer som småprat/del av en samtale eller om de som undrer seg virkelig høres som om de ikke aner.

Anonymkode: 2d78d...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...