Gå til innhold

Hvor mye av inntekten er det fornuftig at jeg avser til leie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er endelig(!) ferdig med utdannelsen og skal begynne å jobbe. Har fått fulltidsjobb, flytter til nytt sted og er på jakt etter sted å bo. Har VELDIG lyst å bo alene, og har fått et par tilbud. 

1) rom i kollektiv med tre jenter, ser passe shabby ut, ikke stue, men skal gå greit: 4000kr, ca 30 minutter til jobb.

2) rom i kollektiv med tre jenter, ser helt OK ut: 4500kr, ca 30 minutter til jobb.

3) helt ny leilighet for meg selv, mulighet for at jeg kan ha besøk, nær natur og sentrum, osv.: 9000kr, ca 25-40 minutter til jobb, litt avhengig av connections. 

Har cirka 24000 utbetalt (etter skatt) i måneden, og må betale omkring 2200 til Lånekassen. Er det innafor å bruke 9000 på leie? Er vant med å være student som må bruke 50-75% av inntekten til leie, så vet ikke om dette er helt blåst eller ei. 😅

Anonymkode: 3edf5...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ok med 9 000 i leie. 

Men du bør også tenke på om du har lyst til å spare til å kjøpe deg bolig. Da kan det være greit å bite tennene sammen og bo i kollektiv i noen år for å spare raskere opp egenkapital. 

Se gjerne på sifo sitt referansebudsjett, som er for helt ok og normalt forbruk, verken luksus eller fattiglus. Der ser du hva som er "normalt" å bruke av penger, så du ser hvor mye du har til bolig. 

Anonymkode: f0f6a...abb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskeligere å spare til egenkapital når du leier egen bolig, men jeg ser hvor ønsket kommer fra. Hva med det sosiale? Kjenner du andre der? Jeg ville personlig valgt å bo i kollektiv og spart som fanden i et år eller to, før jeg flyttet for meg selv. Det er fortsatt helt kurrant å leie for 9000/mnd hvis det passer deg best. Du kan flotte deg med egen leilighet og være sparsommelig ellers, eller du kan spinke på boforhold og sløse på byen. Det økonomiske avhenger av helheten - sett opp et budsjett og få dette til å funke for deg :) 

Anonymkode: 69228...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du ønsker å bo alene når du har fått din første jobb. Jeg hadde nok valgt leilighet, siden du må bo i kollektiv i mange år for å klare å spare opp til å få lån. Ikke vet jeg hvordan unge kommer inn på boligmarkedet nå om dagen, spesielt ikke uten hjelp fra foreldre. Jeg tror det blir til at flere og flere ender opp med leie, sånn som er vanlig i andre land. Folk som skiller seg har det samme problemet, hvis de skal ha plass til å gi barna egne rom er det ikke alle som kan kjøpe, men ender opp med å leie.

Fordelene med å leie er at du er mer fri til å flytte hvis du ønsker og du slipper å bite negler når renta endrer seg:pinar:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger alternativ 2 har du mulighet til å spare nesten 100000 ekstra på et år. Det kommer godt med når/hvis du skal kjøpe egen bolig. Jeg ville ikke valgt et shabby alternativ for å spare 500 kroner i måneden.

Så spørs det da, kommer du til å "kompensere" for å bo i kollektiv ved å kjøpe mer ferdigmat i stedet for å lage middag på felles kjøkken, gå ut i stedet for å invitere venner hjem etc. Hvis du går inn for å leve sparsommelig også på andre måter et år eller to kommer du langt i forhold til egenkapital.

En ting som er viktig å tenke over er oppsigelsestid og mulighet for å finne en annen bolig. Hvis du velger kollektiv kan det hende det ikke passer for deg, da er det greit å kunne finne en annen bolig relativt raskt og enkelt.

Et annet alternativ kan være at du finner en å dele leiligheten med, forutsatt at den har to soverom. Det er også et usikkerhetsmoment i at du ikke kan være sikker på at du finner en aktuell "roommate".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha bodd i kollektiv, og spart så mye jeg kunne. Det er bare for omtrent 2 år av livet ditt - det er ikke lenge. Om du er heldig med de andre i kollektivet får du også en liten ekstra sosial-dose hver dag. Det vanlige i veldig mange andre land er som andre har sagt i tråden; en bor i kollektiv også etter en ferdigutdannet. 

Anonymkode: 39446...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 22 000 utbetalt i første jobben, og betalte 10 000 i leie. 

Anonymkode: 02712...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ok med 9 000 i leie. 

Men du bør også tenke på om du har lyst til å spare til å kjøpe deg bolig. Da kan det være greit å bite tennene sammen og bo i kollektiv i noen år for å spare raskere opp egenkapital. 

Se gjerne på sifo sitt referansebudsjett, som er for helt ok og normalt forbruk, verken luksus eller fattiglus. Der ser du hva som er "normalt" å bruke av penger, så du ser hvor mye du har til bolig. 

Anonymkode: f0f6a...abb

Liten rettelse, SIFO er ikke det som er "normalt" å bruke, det er ikke et gjennomsnitt av befolkningen, det er et forslag til utgifter som staten kommer med. Det legger under gjennomsnittsforbruket til de fleste. 

Anonymkode: deb69...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...