Gå til innhold

Trenger råd ifh. til nedbetaling av gjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For rundt 1 år siden tok jeg noen valg som har vært avgjørende for min psykiske og fysiske helse. Jeg måtte komme meg bort fra et dårlig forhold og miljø. Jeg sa opp jobb, gjorde det slutt med kjæreste. Var heldig og fikk raskt ny jobb og leiebolig i en annen del av landet. Har altså jobbet 100% hele tiden og det gjør jeg fortsatt. Dessverre gikk disse valgene hardere utover min økonomi enn jeg var forberedt på. 

Jeg og eksen eide leilighet sammen. Vi hadde aldri skrevet noen kontrakt ifh. til hvem som eide hva. På tidspunktet orket jeg ikke noe mer konflikt enn nødvendig og lot ham få mesteparten av møblene. En viktig lærepenge for fremtiden! Han flyttet ut mens jeg ble boende og jeg betalte lånet alene de siste mnd. før jeg flytta til nytt sted. Etter at jeg flytta ut, tok det 6 måneder før leilighet vår ble solgt. (Da jeg flyttet ut delte vi lånekostnadene)

Det betyr at jeg måtte betale depositum+leie på ny leilighet, i tillegg til min halvpart av lån på bolig i 6måneder.  Oppå dette kom kostnader til flyttebyrå (jeg hadde INGEN som kunne hjelpe meg og har ikke førerkort pga. helseutfordringer), måtte kjøpe nye hvitevarer/ møbler osv. 
Når leiligheten omsider ble solgt satt vi ikke igjen med noe i fortjeneste.

Per dags dato har jeg gjeld hos Komplett (nye hvitevarer) på.3800, Ikea (nye møbler) på 9000 og en kredittkortgjeld på 35.000 kr.

Jeg lever etter budsjett, kutter ned på utgifter (ingen treningssenter, har ikke tv) osv. Det siste året har jeg nedbetalt MYE, men det er jo skyhøye renter på disse lånene jeg har. Føler at jeg aldri kommer helt ajour og at det jeg betaler inn bare er en dråpe i et stort hav.
Merker at dette stresser meg en del i hverdagen, jeg er livredd for hva som skulle skje om jeg plutselig skulle bli syk, om noe skulle skje, jeg har ingen økonomisk buffer.

Håper det finnes noen her inne som vil gi meg råd.  
Er dette noe banken evt. kan hjelpe meg med? Hvis jeg avtaler møte med banken og forklarer situasjonen, er det mulig å få tatt opp ett lån med bedre vilkår, hvor jeg samler all gjelden og nedbetaler månedlig? Vil dette evt. negativt påvirke min mulighet til å få boliglån i fremtiden? 

Anonymkode: 26302...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjelden din er på under 50.000 kroner og hvis du skal flytte den må du belage deg på å betale etableringsgebyr etc. Du risikerer med andre ord at vinningen går opp i spinningen. I hvert fall hvis du nedbetaler den i løpet av ett års tid. Noe som burde være mulig hvis du, som du sier, lever på et stramt budsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelden din er av ubetydelig størrelse. Jeg ville levd på knekkebrød, pasta og brunsaus to måneder og betalt det ned.

Hvis du har skandiabanken kan du få kontokreditt, den vil ha betraktelig lavere rente.

Endret av amativeReflection
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Gjelden din er på under 50.000 kroner og hvis du skal flytte den må du belage deg på å betale etableringsgebyr etc. Du risikerer med andre ord at vinningen går opp i spinningen. I hvert fall hvis du nedbetaler den i løpet av ett års tid. Noe som burde være mulig hvis du, som du sier, lever på et stramt budsjett. 

Noe som kontokreditt tror jeg kunne vært bra. Lavere rente og fleksibel nedbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Noe som kontokreditt tror jeg kunne vært bra. Lavere rente og fleksibel nedbetaling.

Og større mulighet for å falle for fristelsen og bruke lenger tid på nedbetalingen nettopp fordi den er fleksibel ;)

 

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Og større mulighet for å falle for fristelsen og bruke lenger tid på nedbetalingen nettopp fordi den er fleksibel ;)

 

Bare å ha kontokreditt på brukskontoen s¨å betales det automagisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn ut hva som har høyest rente, og prioriter å nedbetale det. Når du vet hvor høy rente du betaler blir det også lettere å lete etter alternative lånekilder med lavere rente.

Anonymkode: 062e0...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å inkludere gebyrene i renta. Hvis det er gebyrer på de små lånene så er det sannsynligvis mest lønnsomt å betale de minste først.

Anonymkode: 062e0...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite verken inntekter og faste utgifter, tenker jeg at det kan være mulig å fjerne komplett iløpet av 1-2 måneder (hvis det ikke er 38.000 du mente)? Bare betal minstesummene på de to andre, og så gå løs på Ikea-kortet til det er borte. Og så fjerne det siste. Snøball-metoden.

Refinansieringslån fordrer som oftest etableringsgebyr og termingebyr, noe som kan gjøre den effektive renta like høy som de rentene du allerede har. I

Anonymkode: 39bec...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'd skal da gå fint??

 

Jeg betaler nå gjeld (120 000 inkasso) føles sykt mye ut med renter å OK lønn (19K) i mnd. Betaler det jeg klarer, må bare sette budsjett å holde deg til det å ikke minst lage bet.avtaler.

betaler 6k i mnd, betalt 36K, 120 igjen

Anonymkode: 333e1...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Å ha gjeld er utrolig stressende! Det finnes en del forskjellige sider på nettet i forhold til hvordan du kan bli kvitt gjeld. Du kan ta en titt på f.eks denne: bli kvitt gjeld. Noen av tipsene er mer åpenbare, men det finnes i hvert fall noen gode forslag der. Det hjalp i hvert fall meg.

Håper det ordner deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...