Gå til innhold

Når NAV overskreder sin egen frist..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man da? Jeg søkte om foreldrepenger i mars. Gutten ble født litt tidlig i april. Først i slutten av mai spurte nav om noen flere dokumenter de måtte ha, Og da gikk de både det og endel mer den 3 juni. Og ENDA har det ikke skjedd noe.. Fikk beskjed om at sånt måtte man regne med under ferietider... Har tatt kontakt og fått bekreftet at de har alt de trenger. Ringte to ganger de siste to ukene, begge jeg snakket med forstod min fortvilelse godt og sendte dette videre med purring. Enda ingen ting... Kan jeg ta kontakt med advokat om dette? Dette begynner å bli svært fortvilende.

Anonymkode: 5d276...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav jobber etter denne loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10 Jeg husker ikke paragrafen men det finner du når du leser. Dersom det tar lengre tid enn en måned så skal du ha et foreløpig svar, med ca. Hvor lang tid det tar å behandle saken din. Har du fått det? Og er den fristen utløpt uten at du har fått nytt brev med beskjed om ny frist? Hvir ikke så bryter Nav Forvaltningsloven her, og da har du klagemuligheter. 

At ting tar tid er greit, men dette er jo penger du skal ha for å få månedene til å gå rundt, så dette er uhørt. Ville klaget skriftlig.  

Og ja, du er ikke den eneste som venter på penger fra detmoffentlige der saksbehandlingstiden er lang og langt lengre enn lovlig. 

Anonymkode: 505bf...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra ar du kan kontakte klageinnstansen til nav og sende kopi av saken, forklare situasjon, si at du er i en vanskelig situasjon der du sårt trenger pengene, og spørre om de kan be nav behandle saken.

Anonymkode: 288a6...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav jobber etter denne loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10 Jeg husker ikke paragrafen men det finner du når du leser. Dersom det tar lengre tid enn en måned så skal du ha et foreløpig svar, med ca. Hvor lang tid det tar å behandle saken din. Har du fått det? Og er den fristen utløpt uten at du har fått nytt brev med beskjed om ny frist? Hvir ikke så bryter Nav Forvaltningsloven her, og da har du klagemuligheter. 

At ting tar tid er greit, men dette er jo penger du skal ha for å få månedene til å gå rundt, så dette er uhørt. Ville klaget skriftlig.  

Og ja, du er ikke den eneste som venter på penger fra detmoffentlige der saksbehandlingstiden er lang og langt lengre enn lovlig. 

Anonymkode: 505bf...ebb

Takk for svar! Nei, Det har jeg ikke fått. Skal lese litt rundt om dette da i denne linken og formulere et brev og sende. Har ikke fått noe skriftlig fra nav siden dette i april der jeg skulle ettersende.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ut fra ar du kan kontakte klageinnstansen til nav og sende kopi av saken, forklare situasjon, si at du er i en vanskelig situasjon der du sårt trenger pengene, og spørre om de kan be nav behandle saken.

Anonymkode: 288a6...2ce

Takk! Dette skal også sjekkes ut da.

Heldigvis hadde vi greie sparekontoer, men nå er jo disse også tomme og om en uke er ungen 4 mnd allerede. Hadde vært fint om ting gikk i orden snart...

Anonymkode: 5d276...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de overskrider sin egen frist? Jeg trodde de gjorde det bestandig. (...) Flåsing til side. Det høres ut som du har en helt normal opplevelse med NAV, dessverre. Du må være pågående med disse folka. Men regn ikke med at de noen sinne vil overholde fristene sine, eller jobbe raskt med noe som helst. De har for høye pairbunker til det. Pass forresten på at du tar kopier av alt du har levert til dem. For de mister papirene til folk. Ta kopi og få dem til å stemple originalen med "Mottat dato" i skranken.

Lykke til med NAV. Håper det ordner seg for deg.

Det eneste man kan si om den etaten er at det lønner seg å ha nok penger på sparekonto til å kunne leve i 6 mnd uten inntekt, til enhver tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo søkt om penger alt for sent.

Anonymkode: 1aaa6...dd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo søkt om penger alt for sent.

Anonymkode: 1aaa6...dd7

Nei. Foreldrepenger søknaden ble sendt inn i februar, med termin i mai men som skrevet kom babyen litt før i april isteden. Men pga sykepenger så var første tellende søknadsdato fra den dagen sykepengene gikk i orden, ikke fra den dagen det ble sendt inn.

Anonymkode: 5d276...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tøytigern skrev:

Når de overskrider sin egen frist? Jeg trodde de gjorde det bestandig. (...) Flåsing til side. Det høres ut som du har en helt normal opplevelse med NAV, dessverre. Du må være pågående med disse folka. Men regn ikke med at de noen sinne vil overholde fristene sine, eller jobbe raskt med noe som helst. De har for høye pairbunker til det. Pass forresten på at du tar kopier av alt du har levert til dem. For de mister papirene til folk. Ta kopi og få dem til å stemple originalen med "Mottat dato" i skranken.

Lykke til med NAV. Håper det ordner seg for deg.

Det eneste man kan si om den etaten er at det lønner seg å ha nok penger på sparekonto til å kunne leve i 6 mnd uten inntekt, til enhver tid.

Haha! Ja har skjønt det nå. Jobber som dels selvstendig og dels under arbeidsgiver, men hadde ALDRI forestilt meg dette.. Men har hatt lite med nav å gjøre før nå men nå forstår jeg hva folk mener...

Anonymkode: 5d276...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag heller på politikere en de som jobber på nav. De er underbemannet og jobber under tungvint byråkrati. Som oftest gjør de fleste sitt beste.

 

Er vel strengt tatt ingen hemmelighet at de har fått ordre ovenfra om å gjøre nav minst mulig attraktivt. En oversett del av høyrepolitikken handler om å få folket mot sosiale reformer. De gjør da sitt for at det skal gå dårlig enten med å gi minimalt med midler eller å la dårlige policier gå sin gang, sånn at de kan si f eks "dette funker ikke" senere eller "hva sa vi". Dette er høyre politisk strategi.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager ikke på de som jobber der. Jeg bare lurer på hvordan gå frem så saken min blir ferdig, og om advokat hadde vært veien å gå. De to jeg har snakket med på tlf når jeg ringte til dem var veldig forståelsesfulle, og han ene ringte opp igjen og sa at han hadde lagt igjen purring som han hadde fått bekreftelse på var mottat og håpet dette gikk igjennom fort. 

Anonymkode: 5d276...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klager ikke på de som jobber der. Jeg bare lurer på hvordan gå frem så saken min blir ferdig, og om advokat hadde vært veien å gå. De to jeg har snakket med på tlf når jeg ringte til dem var veldig forståelsesfulle, og han ene ringte opp igjen og sa at han hadde lagt igjen purring som han hadde fått bekreftelse på var mottat og håpet dette gikk igjennom fort. 

Anonymkode: 5d276...5cf

Vanligvis er jeg rask med å skrive kontakt advokat, på forumet, men her ville jeg ikke anbefalt advokat. 

Der er ikke gjort noen feil som gjør advokat nødvendig, saken er jo nettopp den at der ikke er gjort noe særlig fra forvaltningsorganet. Med mindre du ikke er skrivefør, noe tråden er motbeviser, så holder det at du skriver et brev. Du viser til dato du har sendt inn papirer, når tid du har hatt kontakt med Nav og hva som har blitt sagt. (Bruk loggen på mob og epost.) 

Så viser du til forvaltningsloven, legger inn lenke og viser til paragrafen for saksbehandlingstid og oversittelse av saksbehandlingstid, du har ikke fått noen varsel om hvor lang behandlingstid de har villet påberegne seg. 

Avslutningsvis viser du til at dere har behov for inntekt særlig når dere har barn å ta vare på, og at den lange tiden nå uten inntekt gjør økonomien deres trangere enn den skulle ha vært. 

Om nødvendig sender du kopi til Nav klageinstans. Dette burde være nok og mer enn nok til å få fart på saksbehandlingen. Hvis ikke så er advokat en vei å gå videre. 

Anonymkode: 505bf...ebb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man da? Jeg søkte om foreldrepenger i mars. Gutten ble født litt tidlig i april. Først i slutten av mai spurte nav om noen flere dokumenter de måtte ha, Og da gikk de både det og endel mer den 3 juni. Og ENDA har det ikke skjedd noe.. Fikk beskjed om at sånt måtte man regne med under ferietider... Har tatt kontakt og fått bekreftet at de har alt de trenger. Ringte to ganger de siste to ukene, begge jeg snakket med forstod min fortvilelse godt og sendte dette videre med purring. Enda ingen ting... Kan jeg ta kontakt med advokat om dette? Dette begynner å bli svært fortvilende.

Anonymkode: 5d276...5cf

Ring hver dag, be om å få snakke med dem som jobber med det (det pleier å være en telefon som man kan bli satt over til). Det pleier å være sånn at de er interessert i å kvitte seg med de som maser. Ferietider er det mange steder, men penger må man ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 11.37, Tøytigern skrev:

Når de overskrider sin egen frist? Jeg trodde de gjorde det bestandig. (...) Flåsing til side. Det høres ut som du har en helt normal opplevelse med NAV, dessverre. Du må være pågående med disse folka. Men regn ikke med at de noen sinne vil overholde fristene sine, eller jobbe raskt med noe som helst. De har for høye pairbunker til det. Pass forresten på at du tar kopier av alt du har levert til dem. For de mister papirene til folk. Ta kopi og få dem til å stemple originalen med "Mottat dato" i skranken.

Lykke til med NAV. Håper det ordner seg for deg.

Det eneste man kan si om den etaten er at det lønner seg å ha nok penger på sparekonto til å kunne leve i 6 mnd uten inntekt, til enhver tid.

Hvorfor skal man levere papirer på lokalkontoret når sakene ikke behandles der? Alt av søknader skal jo sende inn, mange kan du sende elektronisk. NAV oppfordrer jo folk til å gjøre det, da ser jeg ingen grunn til å levere dem fra seg og håpe at de blir sendt, når man heller kan sende dem selv og være sikker.

Saksbehandlingstider - gjelder ikke de fra alle dokumenter i saken er mottatt? Dersom NAV etterlyser papirer er jo ikke søknaden komplett og kan heller ikke behandles..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis NAV overskrider egen frist, så bare flytter de fristen. Sånn er det når man er stor, sterk og sitter på pengesekken. Enkelt og greit. 

Bruker de lang tid vil du i alle fall få en saftig utbetaling når de først får ræva i gir. 

Bruk for all del ikke advokat, da forsvinner vinninga opp i spinninga. 

Og NAV-klage kan du hvert fall glemme, barnet ditt har begynt på universitetet innen de er ferdig med å behandle klagen din.

Det ikke så mye du kan gjøre dessverre. 

 

Anonymkode: 3fbf9...324

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flytter bare fristen, når du maser. Før det later de som ingenting. Klage kan du bare glemme fordi behandlingstiden er seks måneder ellers får du et svadasvar om at det beklager vi, men de gjør ingenting. Fått penger for sent hver eneste gang. Det eneste som hjelper er å mase, mase, mase og mase. Ikke hjelper det å klage inn Nav heller. Dessverre. 

Anonymkode: a7b4a...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke til å få pengene med deg første! De bruker lang tid på å behandle saker. Og enda lenger tid på å behandle en senere klagesak.

Jeg selv har nylig fått beskjed om at de kommer til å bruke 25 uker på å behandle klagesaken min.. dette gjelder en klagesak for avslag på aap. Har gått uten penger siden april, fordi sykepengene mine tok slutt ved dette tidspunktet.

Lykke til med nav. De er svært underbemannet.. og har altfor mange saker å behandle.

Anonymkode: 88c60...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...