~white lady~ Skrevet 13. august 2017 #1 Del Skrevet 13. august 2017 I ekteskapet med eksen hadde vi samme bank. Begge overførte en viss sum til en felles bankkonto, men han tok mesteparten av de faste utgiftene og jeg mesteparten av de løpende utgiftene. VI hadde cirka samme inntekt. Vi har også ett barn sammen, som også har egen konto i samme bank. Jeg har nå flyttet inn i den leide leiligheten til kjæresten, etter at jeg solgte huset jeg delte med min eksmann. Alle utgifter skal deles likt. Jeg vurderer at vi åpner en felles konto i enten hans eller min bank, og overfører et fast beløp dit hver måned. Jeg kan ikke si opp banken jeg har nå på grunn av tilgang til vårt felles (med eksen) barns konto. Et annet alternativ er at kjæresten betaler regningene som før og jeg overfører gjeldende beløp til hans konto. Men da har jeg ikke oversikt over vår felles økonomi. Han har flere bankkontoer i ulike banker, stor formue og jobber offshore. Tips til hvordan vi løser felles økonomi best mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #2 Del Skrevet 13. august 2017 Ville gått for løsningen med at dere oppretter en felleskonto der dere begge to setter inn penger til reninger og felles utgifter. Anonymkode: f2220...776 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #3 Del Skrevet 13. august 2017 Felleskonto der begge er disponent og har bankkort som tilhører kontoen. Da handler dere dagligvarer med kortet og betaler regninger med denne kontoen. Begge overfører fast sum per måned Anonymkode: 0e7c9...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #4 Del Skrevet 13. august 2017 29 minutter siden, ~white lady~ skrev: I ekteskapet med eksen hadde vi samme bank. Begge overførte en viss sum til en felles bankkonto, men han tok mesteparten av de faste utgiftene og jeg mesteparten av de løpende utgiftene. VI hadde cirka samme inntekt. Vi har også ett barn sammen, som også har egen konto i samme bank. Jeg har nå flyttet inn i den leide leiligheten til kjæresten, etter at jeg solgte huset jeg delte med min eksmann. Alle utgifter skal deles likt. Jeg vurderer at vi åpner en felles konto i enten hans eller min bank, og overfører et fast beløp dit hver måned. Jeg kan ikke si opp banken jeg har nå på grunn av tilgang til vårt felles (med eksen) barns konto. Et annet alternativ er at kjæresten betaler regningene som før og jeg overfører gjeldende beløp til hans konto. Men da har jeg ikke oversikt over vår felles økonomi. Han har flere bankkontoer i ulike banker, stor formue og jobber offshore. Tips til hvordan vi løser felles økonomi best mulig? Første bud er en samboerkontrakt. Der fordeler dere det dere eier av større verdi, hvor mye kroner dere har med dere inn, biler, dyre møbler og annet av verdi. Så fører dere opp utgiftene, faste, løpende utgifter, og hvordan disse fordeles mellom dere. Blir du sittende å betale melk og brød mens han betaler husleie eller billån, så er ikke det bra med mindre dere fordeler utgiftene likt på papiret. Med særkullsbarn kan det og være lurt å prate med en advokat for å få disse tingene på stell, både for store og små. Anonymkode: e0495...98f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #5 Del Skrevet 13. august 2017 Jeg anbefaler å opprette TO felleskontoer På den ene setter dere inn et måntlig beløp tilsvarende felles regninger. Få oversikt over ALT. Er der noen regninger som kommer kvartalsvise eller per halvår? Regn sammen og del på 12, for å finne måntlig beløp til fellesutgifter. Denne kontoen kan dere sette opp fast-trekk på hver måned. Den andre kontoen anbefaler jeg å hvert sitt bankkort til og ha til mat og felles forbruk(matbutikk, kino, reise, løpende felles forbruk). Ved å ha kun en felleskonto hvor faste regninger og løpende utgifter skal betales blir det fort bare rot og vanskelig å få oversikt over. En av dere kan åpne et kundeforhold i den andres bank for dette formålet. Anonymkode: c27cb...920 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #6 Del Skrevet 13. august 2017 Jeg har akkurat flyttet sammen med samboeren. Jeg skal studere, altså jeg vil ha mye mindre i inntekt enn han som har fast jobb. Han var klar på det fra starten at jeg skulle ikke sitte blakk mens han har masse sparepenger og muligheten til å leve bra. Så han tar seg av strøm, huslån (skal ikke kjøpe meg inn enda), nett og andre faste utgifter som følger huset, siden han uansett må betale det. Jeg setter inn en 1000 lapp til han som han kan bruke på det ekstra av strøm som kommer eller andre ting. Ellers har vi en felleskonto hvor vi setter inn en lik sum hver som skal gå til dagligvarer. Veldig grei ordning så lenge jeg studerer. Da har jeg mulighet til å betale bensin, lån, spare litt og jeg kan kjøpe det jeg evt vil ha selv. Vi syns hvertfall det er en bra ordning for oss. Men for to personer som har data inntekt så vil det så klart bli anderledes med strøm osv. Anonymkode: 80e01...e39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #7 Del Skrevet 13. august 2017 "Data inntekt" skulle egentlig være fast inntekt 😂 Anonymkode: 80e01...e39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #8 Del Skrevet 14. august 2017 Det spiller ingen rolle om dere har konti i andre banker. Opprett en felleskonto i en bank, som dere begge er disponenter av, betal likt inn der hver måned, og trekk alle fellesutgifter derfra. Anonymkode: b2b1b...62d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 15. august 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 15. august 2017 Takker, da har vi blitt enige om en felleskonto der vi setter inn likt beløp hver måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå