Gå til innhold

"FRANKRIKE" sier jeg. Og da tenker du....?

studine

Jeg har vært i Frankrike  

1. 1. Jeg har vært i Frankrike

• Nei, og jeg kommer nok aldri til å besøke landet
      5
    • Ja, jeg bor/har bodd i Frankrike
      3
    • Nei, men jeg har lyst til å dra dit en gang
      15
    • Ja, 1-2 ganger
      10
    • Ja, 3 ganger eller mer
      6

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder for tiden på med en oppgave som blant annet omhandler forholdet mellom Norge og Frankrike.

Det ville vært VELDIG kjekt om DU tok deg tid til SPONTANT å svare på følgende spørsmål:

1) Hva assosierer du med Frankrike? (det spiller ingen rolle om enkelte svar dukker oppp flere ganger... jeg vil vite hva DU tenker på)

Dersom du har vært i kontakt med franskmenn:

2) Franskmenns plussider :P

3) Franskmenns minussider :x

Håper på MANGE svar!

Dette er viktig for meg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vive la France

Det første jeg tenker på er Paris - drømme drømme og masse romantikk.

+ Fantastisk flott land, god mat, god vin og nydelig språk :wink:

- de sliter litt med engelsken :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på Frankrike, tenker jeg på en fortausrestaurant, et glass vin, kjenne lukten av by og bare se og nyte å være til....

Åh...jeg vil til PARISSSSSSSSSSSSSSSSSSS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var: Eiffel-tårnet, paris, pariserloff ( :o ?)

Har aldri vært i Frankrike, men vil dit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Bonjour mademoiselle :)

Jeg har venner fra Frankrike. De er som meg, litt mer åpne og nesten litt bråkete forskjell nordmenn (men det gjelder sikkert ikke alle). Jeg har alltid drømt om Frankrike, lærte fransk på ungd.skolen og det er et nydelig språk!! De har en kultur i Frankrike som jeg liker. Romantikk, mote, parfyme, kunst, fotball, vin og god mat forbinder jeg med dette landet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankrike forbinder jeg med hovne og snerpete folk, grøsser nedover ryggen når jeg hører fransk (men det er mest sannsynlig fordi jeg hatet fransklæreren....). Kommer neppe til å betale for å dra dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i Frankrike 2 ganger. (Bare Paris)

Hadde veldig sans for fransk på skolen og følte meg så flink første gang jeg dro dit men i praksis viste det seg at jeg ikke kunne så mye.. Oppfattet kanskje noen som litt hovne hvis de ikke øyeblikkelig forsto hva jeg sa og slo over til engelsk. Men alle jeg ble ordentlig kjent med var åpne koselige mennesker. En gutt jeg ble godt kjent med der mente at motviljen mot å snakke engelsk gikk på at mange var redde for å dumme seg ut, viktig å beholde stoltheten etc..

Ellers forbinder jeg Frankrike med fortauscafeer, god vin, ferske croissanter på døren om morgenen der jeg bodde (privat), kakao til frokost.. hehe.. Kanskje litt interne assosiasjoner.. Trivdes veldig godt der og drar sikkert tilbake men akkurat nå er det andre reisemål som står høyere på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært i Frankrike! I Paris!

Assosiasjoner; Eiffeltårnet, Louvre, + de øvrige kjente serverdighetene + ikke minst Versailles(som ligger litt utenfor Paris da men)! OG franskmenn med fransk loff og basker...det så jeg! Kan ikke et ord fransk, men det gikk greit for det. Prisene på et glass brus var imidlertid litt dyrt; 70 norske kroner!! Men dette var i et mørk lokale i en bakgate da...og der ble vi ikke lenge..Ellers var det fint å sitte på fortausresturantene; fikk til og med gratis dessert og kaffe av kelneren som var svært opptatt av Norge...

Positivt ved franskmenn: Syns de var åpne og ikke så opphengt i å snakke fransk som jeg ble fortalt på forhånd.

Minussider: mannfolka var litt for opptatt av damer, kanskje litt "mannsjåvinistiske"...

Mirabella :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Frankrike, Provence flere ganger. Til og med bodd der i 3 måneder. Nydelig plass! :D

Når jeg hører "Frankrike" tenker jeg på: koselige landsbyer, vingårder, god mat, St. Tropez- kysten, eiffeltårnet (selv om jeg aldri har vært der..), utadvente franskmenn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Har ikke vært i Frankrike, men vil gjerne dra dit en gang.

Jeg forbinder Frankrike med vin, mat, Eiffeltårnet, Paris, moter...

Må dessverre innrømme at jeg har fått et nokså dårlig inntrykk av franskmenn... De jeg har møtt har vært usannsynlig frekke. Nekter å snakke engelsk, men ler hvis man prøver å snakke fransk...gjør narr av norsk mat osv.

Regner med at ikke alle er sånn, da - jeg håper i hvert fall ikke det! :roll:

Jeg har hatt fransk på skolen i fire år tilsammen, men har kuttet det ut nå. Orket rett og slett ikke mer. Vi hadde ikke verdens mest inspirerende lærer på ungdomsskolen, og det ble i grunnen ikke noe bedre på videregående. Mistet bare interessen, og det ble litt mye med spansken ved siden av også...jeg vil heller lære meg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang jeg hører/leser Frankrike, tenker jeg; JEG VIL TILBAKE!!!!!!!!

Har alltid vært fasinert av landet Assosierer det med; croissanter, ferske baguetter med skinke, fortauscafèer, vingårder, fantastisk natur, små mennesker(noe jeg synes er ypperlig siden jeg en ganske liten selv.....), koselige og åpne folk-med temperament, hærlig språk, flotte bygninger, atmosfæren, mat, maT , MAT!!!!!.........

Sku ofte ønske jeg hadde funnet meg en franskmann, sånn at jeg kunne flytte dit... Kan jo selfølgelig gjøre det alikevel, men det hadde vært så mye enklere lissom.....

Hmmm, tror jeg setter meg på første fly ned dit i morgen, noen som vil være med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noldus

Kom tilbake fra Nice for to dager siden:)

...sinnssyk bil/mc-kjøring, deilig lukt,varm atmosfære, gresshoppe-lyd, altfor små kaffekopper. ...pluss at jeg godtet meg litt over at de er blitt nødt til å bytte til Euro he he. De ble lissom pressa til å bli litt mer internasjonale:) gjorde ikke noe det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i Frankrike flere ganger (Paris, rivieraen og i nord) og stortrives i landet.

De første ordene som popper opp når jeg hører landet er: eiffeltårnet, Paris, Nice, Cannes, St. Tropez, vin, fortauscafeer, mote, stemning,eleganse, mat, Champs Elysées, Triumfbuen, Louvre og Euro Disney.

Franskmennenes plussider: elegante, oppmerksomme

Franskmennenes minussider: viser liten vilje til å snakke engelsk

Det var vel det jeg kom på i farta.

Lykke til videre med oppgaven! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren kjørte bil til Paris, og det var en kjempetur! :)

Vi kom til Paris uten å ha bestilt noe på forhånd og kjørte litt rundt uten mål og mening før vi stoppa i en kjempekoselig bydel, tror den het Asniere eller noe sånt. Det var akkurat sånn som man ser på film, koselige uterestauranter, fine blomster, eksklusive butikker og det utvalget i matbutikkene da! Det er noe annet enn her.

Vi måtte spørre oss frem etter et hotell, og det var mange hjelpsomme mennesker der. Gamle damer også som forsøkte seg på engelsk, men det var ikke så lett å forstå. Til slutt var det en koselig dame som fulgte oss til et fint hotell. Da vi kom på rommet, i 6. eller 7. etg., hadde vi flott utsikt med Eifeltårnet i det fjerne...

Hadde lyst til å spise middag på den restauranten i toppen av Eifeltårnet, men det var visst flere måneders ventetid. Paris er en flott by, den fineste byen jeg har vært i. Vi var i Eifeltårnet, Notre Dame, Triumfbuen, dro på båttur og spaserte på Champs Elysee (eller hvordan det skrives). Et av mine beste ferieminner! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker bare på flyplassen i Paris, jeg. Charles de Gaulle.

Det er (dessverre) det eneste jeg har sett av Frankrike.

Håper imidlertid det blir mer etter hvert :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i Paris i 1 år. Det første jeg tenker på er hvor ufattelig skittent det er "overalt". På metroen f. eks. lukter det ille, det kryr av tiggere som ikke har sett dagslys de siste 20 årene, det er urin og dritt langs gangene...æsj. Dessuten møtte jeg i løpet av mitt år 4 blottere på metroen...skikkelig jævlig. De ikke bare viser seg fram...de gjør seg "ferdige"....og håper å treffe deg med satsen....fyttifan.

Men...når man kommer opp i dagslyset og klarer å styre unna de hundretusener hundebæsjer langs fortauene...så er jo Paris en flott staselig by, med sine brede avenyer og flotte severdigheter. En veldig allsidig by kan man vel trygt si, med flotte ekslusive boutiques...moter og mat.. og slitne horer ved Montmartre.

Jeg drar gjerne tilbake...dersom jeg vinner penger...for dyrt, det er det. Men bevares...jeg ville ikke ha vært det året foruten...lærte mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært der :cry: ,men tenker følgende :

Lekre mannebein med nyydelige øyne :oops:

pariserloff,og annen bakst :P

vin og nydelige vingårder :lol:

elegante kvinner som er veldig feminine :)

solskinn :briller:

ja hit skal jeg jammen reise snart :wink:

-Charmina (som drømmer seg vekk litt.........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på når du sier Frankrike:

Croissants, Varme strender, Ellevill bilkjøring (spesielt taxisjåfører), Rødt og blått,...

og GOD PIZZA!!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...