AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #1 Skrevet 12. august 2017 Jeg blir skikkelig fortvila jeg! Helt siden sønnen min begynte på skolen har jeg prøvd å skjerme han for voldelige dataspill. Vi følger aldersgrensene, og har restriksjoner på iPaden. Men de første vennene hans har voldelige spill med høy aldersgrense. Vi snakker Overwatch og Battlefront liksom. Det er snakk om 2. Og 3. Klassinger! Sønnen min synes det er kjipt at han er "den eneste" som ikke får spille disse spillene, men respekterer reglene. Allikevel oppdager jeg stadig nye ting som han har sett eller spilt hos venner som jeg synes er drøyt. altså, hvorfor respekterer ikke foreldre aldersgrenser? Det hadde gjort alt så mye enklere! jeg synes generelt det er vanskelig å skjerme barn i dag for vold og stygt språk. Herregud så mye som er tilgjengelig. Momio f.eks. Viste seg å ha masse drøyt innhold og manglende kontroll på hva som deles. Og om jeg skal ha kontroll kan han ikke ha Safari, YouTube eller Spotify i det hele tatt. Noen fler som kjenner på dette? Anonymkode: 3c30a...fdf
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 * første=fleste Anonymkode: 3c30a...fdf
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 Ta det opp med foreldrene? At hvis noen skal spille spill hos venner så skal foreldrene spørres først hvis de er yngre enn gitte aldersgrense. Anonymkode: 93e42...090 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #5 Skrevet 12. august 2017 Akkurat de to spillene du nevner synes jeg ikke er så ille da det er satt i en tydelig fantasiverden. Anonymkode: 13bf7...a10 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 Battlefront kan vel være forståelig, men Overwatch er jo ett tegnespill i samme definisjon som tegnefilm. Når jeg var liten husker jeg det var en kompis som hadde Grand Theft Auto (GTA). Spillte spill og så filmer jeg ikkw fikk lov til hjemme. Og til info, aldersgrensen som står utenpå filmen / spillet er ANBEFALT, ikke en absolutt grense Anonymkode: 66cfe...31d 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat de to spillene du nevner synes jeg ikke er så ille da det er satt i en tydelig fantasiverden. Anonymkode: 13bf7...a10 Enig, hysteri å nekte ham dette. Anonymkode: 6c0e4...1d2 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 Har tenkt på dette selv TS. Skulle handle nye deler til en pc og til og med maskinvaren som man setter inn i pc`n har de voldelige navn på. I steden for å kalle minnebrikker for minnebrikker bruker man navn som Hyper Fury. Å lese seg igjennom komponentlista for en pc er omtrent som å lese en voldsorgie. All den språkbruken serveres unge mennesker over alt. Anonymkode: 213b4...6c6 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #9 Skrevet 12. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Battlefront kan vel være forståelig, men Overwatch er jo ett tegnespill i samme definisjon som tegnefilm. Når jeg var liten husker jeg det var en kompis som hadde Grand Theft Auto (GTA). Spillte spill og så filmer jeg ikkw fikk lov til hjemme. Og til info, aldersgrensen som står utenpå filmen / spillet er ANBEFALT, ikke en absolutt grense Anonymkode: 66cfe...31d Jeg tenkte automatisk Star Wars Battlefront, men mulig det er et annet? Helt enig i at spill som GTA og CS er mye værre. Anonymkode: 13bf7...a10
Gjøksuppe Skrevet 12. august 2017 #10 Skrevet 12. august 2017 Voldelige dataspill er faktisk ikke noen å bekymre seg for. Barn er i stand til å se at hva som er på et spill eller i en film er fiksjon. Har dere for eksempel lest Asbjørnsen og Moe eller Brødrene Grim? De kjennte og kjære eventyrene er fulle av ting som er værre en hva gutten finner på overwatch. Skjerm heller barnet for nyheter, dagsrevyen, nettaviser ol. DET er noe som virkelig kan påvirke barns psyke! Å se døde og skadde barn i krigsområder, vold, krig, sult, innslag etter innslag om barnevernet, overgrep mm. Barnet som kan se at dataspill er fiksjon er og veldig klar over at det som vises på nyhetene er ekte. 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #11 Skrevet 12. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tenkt på dette selv TS. Skulle handle nye deler til en pc og til og med maskinvaren som man setter inn i pc`n har de voldelige navn på. I steden for å kalle minnebrikker for minnebrikker bruker man navn som Hyper Fury. Å lese seg igjennom komponentlista for en pc er omtrent som å lese en voldsorgie. All den språkbruken serveres unge mennesker over alt. Anonymkode: 213b4...6c6 Hvordan ser du sammenhengen mellom navnet hyper fury og vold? 🤔🤔🤔 Anonymkode: 66cfe...31d 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #12 Skrevet 12. august 2017 oj, så jeg er hysterisk. 7 og 8-åringer må få spille overwatch og Battlefront... da skjønner jeg hvorfor "alle andre" har spillene. Men jeg er fortsatt ikke enig. Anonymkode: 3c30a...fdf
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #13 Skrevet 12. august 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Hvordan ser du sammenhengen mellom navnet hyper fury og vold? 🤔🤔🤔 Anonymkode: 66cfe...31d Det er ikke så veldig unaturlig å se en sammenheng mellom "hyper voldelig sinne" og vold. Anonymkode: 213b4...6c6 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #14 Skrevet 12. august 2017 Det er vel ikke nødvendigvis mer vold man gjør ved å spille slike spill, men at man tolerer å se mer vold. Jo mer man blir utsatt for det jo verre må inntrykkene være før man reagerer. Når man hører barn som sier at "jeg traff ham bare i kroppen, men neste gang skal jeg skyte ham i hodet", da er det barnet ødelagt. Anonymkode: 4b113...6e3
Snowbrigade Skrevet 12. august 2017 #15 Skrevet 12. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: oj, så jeg er hysterisk. 7 og 8-åringer må få spille overwatch og Battlefront... da skjønner jeg hvorfor "alle andre" har spillene. Men jeg er fortsatt ikke enig. Anonymkode: 3c30a...fdf Det er ikke nødvendigvis at du er hysterisk, det er jo forståelig at man vil skjerme barn. Men overwatch anbefales jo for 12 år og oppover, og da sier det jo seg selv at selv om det kanskje ikke er ideellt for alle 8-åringer å spille det, så er det mye mindre ille enn ting man uansett ser på nyhetene/i aviser/på youtube. Det er vanskelig å skjerme barn fra alt, og blir man for streng kan man risikere både at barnet oppsøker slike ting enda mer, at barnet er mindre skjermet til å tåle "virkelig ille" spill/filmer hvis de får se det hos venner osv, samt at barnet kanskje ikke tør fortelle om at de har blitt redde etter å ha spilt noe de ikke får lov til. Her kommer det jo helt an på relasjonen og barnet. Battlefront er litt mer realistisk, og kan kanskje bli litt mye vold å se på for såpass unge barn, mens overwatch er jo nærmest er superheltspill, som jeg tror de fleste 8-åringer kan tåle fint. Så du kan jo prøve med et komrpomiss, at han kanskje kan spille litt overwatch med venner, mot at han ikke bruker mikrofon osv, og at han godtar at du synes han er altfor ung for spill som battlefront. Man skal jo ikke gi etter for press, men det er vanskelig på mange måter når det blir så stor spennvidde mellom hva han kan oppleve hos venner og hjemme.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #16 Skrevet 12. august 2017 Jeg har en sønn på 10 år. Han får ikke lov til å spille 18 års spill, men bortsett fra det så ser jeg det an. Det er en mor i klassen som er hysterisk på spill, hun maser om dette på foreldremøte etter foreldremøte. Sønnen hennes får ikke spille spill med grense over 10 år. Jeg forstår at hun vil holde igjen, absolutt. Men han blir veldig alene om det. Anonymkode: 56833...706 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #17 Skrevet 12. august 2017 🤔Er det forresten derfor man har alle disse unge guttene/mennene som begår kriminelle handlinger og generelt oppfører seg bedritent fordi man har mødre og fedre som ikke evner til å sette ned foten når det gjelder aldersgrenser? Anonymkode: 4b113...6e3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #18 Skrevet 12. august 2017 Til dere som mener ar voldelige dataspill til 2. klassinger er greit: Vil bare minne om at Anders Bering Breivik øvde seg med et dataspill før han dro på utøya Anonymkode: 78cef...0a1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #19 Skrevet 12. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Til dere som mener ar voldelige dataspill til 2. klassinger er greit: Vil bare minne om at Anders Bering Breivik øvde seg med et dataspill før han dro på utøya Anonymkode: 78cef...0a1 Anders Behring Breivik var terror inspirert fra nettsider som www.bestgore.com og www.liveleak.com. Disse 2 nettsidene innholder drap og volds videoer fra terrorist osv. På www.document.no, nettsiden som Breivik kommenterte på. Ble det jevnlig postet drapsvideoer og halshuggingsvideoer med linker fra bestgore og liveleak. Å skylde på videospill er ren propaganda fra mainstream media. Document.no, Liveleak og Bestgore var hovedgrunnen til at Breivik ble en terrorist. Jeg pleide å ta en jevnlig titt innom document.no. Disse folka på den nyhets siden poster massevis av voldelige videoer fra bestgore og liveleak. Breivik var en jevnlig leser av document. Videospill er ufarlig. Her er unge på 8 år som nesten vant 90000 kroner i et spillturnering. Anonymkode: db71e...cbc 3
hocane Skrevet 12. august 2017 #20 Skrevet 12. august 2017 (endret) Unger spiller for mye spill. Unger hører til ute hvor de kan leke og sosialisere på en helt annen måte. Jeg synes det du gjør er modig og viktig. Endret 12. august 2017 av hocane 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå