Gå til innhold

Uføretrygd, hvorfor alt hatet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Unnskyld meg, men kan faktisk ikke kalle det for annet enn nettopp hat. Bare ordet uføretrygd kommer opp så stryker det en stor andel mennesker her totalt mot hårene. Reagerer dere slik overfor folk dere møter i det daglige også, eller er det bare på nettet derr spyr av dere skiten? Den der holdningen "hvis jeg må jobbe og slite, skal alle det" uten noe tanke for hvordan folk har det. Det er ingen drøm å bli ufør hvis det er det dere tror, gratis penger inn hver måned og masse fritid? Slik dere ser det?

Med de pengene man får der står en ganske enkelt utenfor det meste når det er snakk om økonomi, mange har heller ikke mulighet til å tjene noe mer. 

Tror dere det er mer fritid å bruke på ting? Mange som er uføre har ikke noe fritid fra uførligheten sin, man legger ikke bare sykdommen på hylla og "nå tar vi oss en tur ut dere". Man lever etter den, og for noen gjelder det hver dag, året rund. 

Svindlere sier du? Ja, men det er svin i alle leire. Skal en se stygt på alle sjåfører fordi noen kjører uansvarlig og bedritent i trafikken? Er alle jenter horer fordi noen er det? Og så videre..

Det er trist å.se den bitterheten renne gjennom bare noen våger å nevne ufør, og i allefall hvis det er noe man lurer på å gjøre som ufør, gud forby! I følge enkelte kvinneguiden burde en få kappa av både hender, føtter og tunga før en er aktuell for aap, og da bare kanskje. 

 

Ikke vær så bitre og sjalu, tro meg.. du vet når du får influensa eller en annen forbigående sykdom og bare ser frem til den  dagen du er frisk igjen? Tenk deg at den aldri går over, og den dagen ikke kommer. 

Anonymkode: 2cdf8...96f

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De forstår det ikke. Mange forstår heller ikke at det er mulig å ha sykdommer de ikke ser. Også selfølgelig kjenner alle en som har hørt om at noen har svindlet det til seg.

Anonymkode: bc61f...011

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har sin egen greie der man har høye forventninger til seg selv og andre mennesker. Dette har mange ringvirkninger, og påvirker den norske mentale helse negativt på mange måter. Og det påvirker også "vårt" syn på uføre.

Vi har en urovekkende andel mennesker som føler seg mislykket fordi de er fanget i jobber de og samfunnet ikke ser på som bra nok. Har du ikke statusjobb er du mislykket eller mindreverdig, det er en generell holdning i samfunnet. Disse ser gjerne på uføre mennesker som noen som slipper å gå til en bedritten jobb hver dag og gjøre arbeid de hater. De sliter såpass med eget liv at de er bitre mot de uføre. Det er irrasjonelt, det er et utløp. Det er en forenkling av virkeligheten, det er bitterhet. 

KG er et sted mange kommer når de har psykiske vansker, akkurat som en utdanning innenfor psykologi :) 

Anonymkode: da9aa...615

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det mange flere uføre enn i andre land. Hvorfor? Fordi mange ikke egentlig er uføre, men de gunstige ordningene her i landet fører til at mange heller vil det fremfor å jobbe. Det er disse det reageres mot. Ikke de som faktisk er uføre. Slik snylting kan ødelegge velferdsstaten på sikt. Er kanskje på tide at dette går opp for folk her inne snart :)

Endret av JackIost
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Norge har sin egen greie der man har høye forventninger til seg selv og andre mennesker. Dette har mange ringvirkninger, og påvirker den norske mentale helse negativt på mange måter. Og det påvirker også "vårt" syn på uføre.

Vi har en urovekkende andel mennesker som føler seg mislykket fordi de er fanget i jobber de og samfunnet ikke ser på som bra nok. Har du ikke statusjobb er du mislykket eller mindreverdig, det er en generell holdning i samfunnet. Disse ser gjerne på uføre mennesker som noen som slipper å gå til en bedritten jobb hver dag og gjøre arbeid de hater. De sliter såpass med eget liv at de er bitre mot de uføre. Det er irrasjonelt, det er et utløp. Det er en forenkling av virkeligheten, det er bitterhet. 

KG er et sted mange kommer når de har psykiske vansker, akkurat som en utdanning innenfor psykologi :) 

Anonymkode: da9aa...615

Godt innlegg!

Anonymkode: a4859...309

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JackIost skrev:

I Norge er det mange flere uføre enn i andre land. Hvorfor? Fordi mange ikke egentlig er uføre. Det er disse det reageres mot. Ikke de som faktisk er uføre. Er kanskje på tide at dette går opp for folk her inne snart :)

Enig

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et konsept som borgerlønn hadde jo fjernet stigmaet. Da får alle en viss sum i kraft av sitt statsborgerskap, og et eventuelt argument basert på misunnelse over ytelsene faller bort.

Når det gjelder dette med snylting, så forekommer det nok, men jeg er ikke så sikker på om disse utgjør noen voldsomt markant gruppe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BaronRipsbusk skrev:

Et konsept som borgerlønn hadde jo fjernet stigmaet. Da får alle en viss sum i kraft av sitt statsborgerskap, og et eventuelt argument basert på misunnelse over ytelsene faller bort.

Når det gjelder dette med snylting, så forekommer det nok, men jeg er ikke så sikker på om disse utgjør noen voldsomt markant gruppe.

Det begås trygdesvindel for mangfoldige milliarder hvert år. Det som blir avdekket er nok bare toppen av isfjellet.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Flere+statistikkomrader/Relatert+informasjon/1166+personer+anmeldt+for+trygdesvindel+i+2016

 

Anonymkode: b5bed...fed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man sitter og observerer hvordan svært mange personer som fint kunne ha jobbet lever behagelige liv på uføretrygd,  de pleier hobbiene sine hele dagen og jobber gjerne litt svart ved siden av. 

Jeg kjenner flere titalls sånne personer. Disse menneskene er mer aktive enn meg som er såkalt frisk. 

Og nei det er ikke bare å melde ifra om sånne heller. Har man først fått ufør så er det umulig å ta fra folk. 

Selv om vedkommende fikk innvilget ufør da de var 23 og nå er helt friske i en alder av 35. 

Det er ingen som er irritert på de som faktisk er for syke til å jobbe, vi har all sympati for dem. Problemet er alle de tusenvis som faktisk fint kunne ha jobbet! 

Anonymkode: 012d9...254

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BaronRipsbusk skrev:

Et konsept som borgerlønn hadde jo fjernet stigmaet. Da får alle en viss sum i kraft av sitt statsborgerskap, og et eventuelt argument basert på misunnelse over ytelsene faller bort.

Når det gjelder dette med snylting, så forekommer det nok, men jeg er ikke så sikker på om disse utgjør noen voldsomt markant gruppe.

Borgerlønn er ikke realistisk fordi summen man hadde trengt for å klare seg ikke er bærekraftig for samfunnet.  

Da måtte alle ha klart seg på mye mindre enn de uføre får i dag og da hadde det blitt et hylekor uten like

Anonymkode: 012d9...254

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men kan faktisk ikke kalle det for annet enn nettopp hat. Bare ordet uføretrygd kommer opp så stryker det en stor andel mennesker her totalt mot hårene. Reagerer dere slik overfor folk dere møter i det daglige også, eller er det bare på nettet derr spyr av dere skiten? Den der holdningen "hvis jeg må jobbe og slite, skal alle det" uten noe tanke for hvordan folk har det. Det er ingen drøm å bli ufør hvis det er det dere tror, gratis penger inn hver måned og masse fritid? Slik dere ser det?

Med de pengene man får der står en ganske enkelt utenfor det meste når det er snakk om økonomi, mange har heller ikke mulighet til å tjene noe mer. 

Tror dere det er mer fritid å bruke på ting? Mange som er uføre har ikke noe fritid fra uførligheten sin, man legger ikke bare sykdommen på hylla og "nå tar vi oss en tur ut dere". Man lever etter den, og for noen gjelder det hver dag, året rund. 

Svindlere sier du? Ja, men det er svin i alle leire. Skal en se stygt på alle sjåfører fordi noen kjører uansvarlig og bedritent i trafikken? Er alle jenter horer fordi noen er det? Og så videre..

Det er trist å.se den bitterheten renne gjennom bare noen våger å nevne ufør, og i allefall hvis det er noe man lurer på å gjøre som ufør, gud forby! I følge enkelte kvinneguiden burde en få kappa av både hender, føtter og tunga før en er aktuell for aap, og da bare kanskje. 

 

Ikke vær så bitre og sjalu, tro meg.. du vet når du får influensa eller en annen forbigående sykdom og bare ser frem til den  dagen du er frisk igjen? Tenk deg at den aldri går over, og den dagen ikke kommer. 

Anonymkode: 2cdf8...96f

Det er uvitenhet, rett og slett. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man sitter og observerer hvordan svært mange personer som fint kunne ha jobbet lever behagelige liv på uføretrygd,  de pleier hobbiene sine hele dagen og jobber gjerne litt svart ved siden av. 

Jeg kjenner flere titalls sånne personer. Disse menneskene er mer aktive enn meg som er såkalt frisk. 

Og nei det er ikke bare å melde ifra om sånne heller. Har man først fått ufør så er det umulig å ta fra folk. 

Selv om vedkommende fikk innvilget ufør da de var 23 og nå er helt friske i en alder av 35. 

Det er ingen som er irritert på de som faktisk er for syke til å jobbe, vi har all sympati for dem. Problemet er alle de tusenvis som faktisk fint kunne ha jobbet! 

Anonymkode: 012d9...254

Observerer du disse personene? Har du innsikt i disse prosessene de har vært gjennom for å kvalifisere til ytelsen, og har du kompetanse til å overprøve dette, eller mener du nå bare de forholdene som er avdekket?

Folk som blir uføretrygdet har uansett vært gjennom en lang prosess med lege, og tiltak blir prøvd. Det er ikke bare å ta en legesamtale og så får du ytelsen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det begås trygdesvindel for mangfoldige milliarder hvert år. Det som blir avdekket er nok bare toppen av isfjellet.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Flere+statistikkomrader/Relatert+informasjon/1166+personer+anmeldt+for+trygdesvindel+i+2016

 

Anonymkode: b5bed...fed

EEEhh, linken din sier at 0 NULL personer ble tatt for svindel med uføretrygd de første fire månedene i 2017 ;) I 2016 og 2015 var det henholdsvis 6 og 9 saker. 

Det er ikke de uføre som topper statistikker, de ligger faktisk på bunn. 

Anonymkode: 4c8fd...686

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med alle konsulenter som har sugerør ned i statskassa? Det er de virkelige svindlerne og da er det ikke snakk om tusen kroner uka, men tusen kroner i timen.

Anonymkode: a4859...309

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, JackIost skrev:

I Norge er det mange flere uføre enn i andre land. Hvorfor? Fordi mange ikke egentlig er uføre, men de gunstige ordningene her i landet fører til at mange heller vil det fremfor å jobbe. Det er disse det reageres mot. Ikke de som faktisk er uføre. Slik snylting kan ødelegge velferdsstaten på sikt. Er kanskje på tide at dette går opp for folk her inne snart :)

Det avhenger av hvordan hvert enkelt land velger å føre statistikk. I Norge kaller vi dem uføre, mens de i enkelte andre land kanskje blir klassifisert som arbeidsledige eller sosialhjelpsmottakere. Det man må se på er hvor stor andel av befolkningen som faktisk deltar i yrkeslivet og den er ganske lik i de landene det er naturlig å sammenligne seg med. Altså vestlige, industrialiserte land. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

EEEhh, linken din sier at 0 NULL personer ble tatt for svindel med uføretrygd de første fire månedene i 2017 ;) I 2016 og 2015 var det henholdsvis 6 og 9 saker. 

Det er ikke de uføre som topper statistikker, de ligger faktisk på bunn. 

Anonymkode: 4c8fd...686

Samt at linken sier dette:

Totalt er det anmeldt trygdesvindel for 233 millioner kroner. Det er en nedgang siden 2015, men fortsatt gjelder nesten halvparten av beløpet svindel av dagpenger. 

En av de største sakene gjelder svindel av til sammen 1,4 millioner kroner der arbeidsgiver og arbeidstaker har samarbeidet for å få utbetalt sykepenger, dagpenger og foreldrepenger.

Dvs, nesten halvparten er mennesker som har jobbet og som for tiden kaller seg arbeidsledig. Uføre burde ikke dras frem som en spesiell gruppe sådan

Så er det også slik at anmelder er ikke lik faktiske svindelsaker. Anmeldelser er mistanker, den faktiske svindelen kan være under, lik eller over antall anmeldelser. 

Om man ser hva KG ser på som svindel, så ville det ikke vært overraskende om anmeldelser var høyere enn faktisk svindel

Anonymkode: da9aa...615

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man sitter og observerer hvordan svært mange personer som fint kunne ha jobbet lever behagelige liv på uføretrygd,  de pleier hobbiene sine hele dagen og jobber gjerne litt svart ved siden av. 

Jeg kjenner flere titalls sånne personer. Disse menneskene er mer aktive enn meg som er såkalt frisk. 

Og nei det er ikke bare å melde ifra om sånne heller. Har man først fått ufør så er det umulig å ta fra folk. 

Selv om vedkommende fikk innvilget ufør da de var 23 og nå er helt friske i en alder av 35. 

Det er ingen som er irritert på de som faktisk er for syke til å jobbe, vi har all sympati for dem. Problemet er alle de tusenvis som faktisk fint kunne ha jobbet! 

Anonymkode: 012d9...254

Men dere skiller ikke mellom det, i hatet vi uføre får. Jeg opplever å måtte forsvare meg, legge ut om helsen min og fortelle om hverdagen min før noen "godtar" at jeg har uføretrygd av reell grunn. Hvorfor? Hvorfor skal jeg måtte dele slike ting, for å ikke bli sett på som en snylter? Dere må vel skjønne at flertallet har grunn til å motta trygd, så får dere heller hate de enkeltpersonen dere kjenner til da. Ikke oss som gruppe. 

Anonymkode: 4c8fd...686

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Det avhenger av hvordan hvert enkelt land velger å føre statistikk. I Norge kaller vi dem uføre, mens de i enkelte andre land kanskje blir klassifisert som arbeidsledige eller sosialhjelpsmottakere. Det man må se på er hvor stor andel av befolkningen som faktisk deltar i yrkeslivet og den er ganske lik i de landene det er naturlig å sammenligne seg med. Altså vestlige, industrialiserte land. 

Veldig sant :)

Anonymkode: 18ba3...3de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere skiller ikke mellom det, i hatet vi uføre får. Jeg opplever å måtte forsvare meg, legge ut om helsen min og fortelle om hverdagen min før noen "godtar" at jeg har uføretrygd av reell grunn. Hvorfor? Hvorfor skal jeg måtte dele slike ting, for å ikke bli sett på som en snylter? Dere må vel skjønne at flertallet har grunn til å motta trygd, så får dere heller hate de enkeltpersonen dere kjenner til da. Ikke oss som gruppe. 

Anonymkode: 4c8fd...686

Ut fra det du skriver burde du også være sur på de som lurer seg til uføretrygd. For det er jo disse sin skyld at du føler du må forsvare deg hele tiden.

Anonymkode: d62b1...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man sitter og observerer hvordan svært mange personer som fint kunne ha jobbet lever behagelige liv på uføretrygd,  de pleier hobbiene sine hele dagen og jobber gjerne litt svart ved siden av. 

Jeg kjenner flere titalls sånne personer. Disse menneskene er mer aktive enn meg som er såkalt frisk. 

Og nei det er ikke bare å melde ifra om sånne heller. Har man først fått ufør så er det umulig å ta fra folk. 

Selv om vedkommende fikk innvilget ufør da de var 23 og nå er helt friske i en alder av 35. 

Det er ingen som er irritert på de som faktisk er for syke til å jobbe, vi har all sympati for dem. Problemet er alle de tusenvis som faktisk fint kunne ha jobbet! 

Anonymkode: 012d9...254

Hvordan vet du at de kunne ha jobbet? (Selvfølgelig, de som jobber svart har sannsynligvis også helse til å skatte av inntekten.)

Jeg har uføretrygd. Kunne jeg fint ha jobbet? Du kjenner nok meg like godt som mange andre som mottar uføretrygd. Jeg har tidligere ikke hatt noen synlige tegn på sykdom. Når jeg snakker med andre forteller jeg stort sett om positive ting, jeg legger ikke ut om mine helseproblemer. Hvorfor skulle jeg det? Så andre kan "godkjenne" at jeg får uføretrygd?

Det er heller ingen automatisk kobling mellom synlig sykdom og uføretrygd. Det er for eksempel fullt mulig å jobbe selv om du sitter i rullestol, men en som faktisk sitter i rullestol har nok mye lettere for å bli oppfattet som "reell ufør".

Før uføretrygd innvilges skal du gjennom mange undersøkelser og behandlingsforsøk. Dette er ganske privat informasjon, ikke noe jeg ønsker å dele med kreti og pleti. Noe jeg tror gjelder for de fleste, du deler ikke resultater fra siste blodprøver med naboen. Men det er mange som uten å nøle konstatere at naboen ikke er syk nok til å få uføretrygd.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...