Gå til innhold

Hva spiser du helst på fredager?


Gjest Gregor Clegane

Anbefalte innlegg

Det viktigste for meg er et stort glass god rødvin! 

Blir ofte hjemmelaget tynnbunnet pizza, noe pasta, moussaka, eller takeaway sushi. 

Anonymkode: ae340...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest N-Nøff

Vi har kjøttfri fredag, så det går ofte enten i fisk, pasta med tomat- og ostesaus, pannekaker.. 

Har enda tilgode å klare og lage en god vegetarpizza på egehånd. Er så mange grønnsaker og bønner osv jeg ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Neinøff skrev:

Vi har kjøttfri fredag, så det går ofte enten i fisk, pasta med tomat- og ostesaus, pannekaker.. 

Har enda tilgode å klare og lage en god vegetarpizza på egehånd. Er så mange grønnsaker og bønner osv jeg ikke tåler.

Jeg har aldri hørt noen ha bønner på pizza, vegetarisk eller ikke. Ellers er jo den aller mest klassiske pizzaen er jo vegetarisk, dvs margherita (tomatsaus, mozzarella, basilikum).

Jeg synes enkle vegetarpizzaer er de beste, altså uten så mye forskjellig på. Feks en hvit pizza med sopp og løk, eller pizza med artisjokkhjerter og blåmuggost.

Anonymkode: ab083...9f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt noen ha bønner på pizza, vegetarisk eller ikke. Ellers er jo den aller mest klassiske pizzaen er jo vegetarisk, dvs margherita (tomatsaus, mozzarella, basilikum).

Jeg synes enkle vegetarpizzaer er de beste, altså uten så mye forskjellig på. Feks en hvit pizza med sopp og løk, eller pizza med artisjokkhjerter og blåmuggost.

Anonymkode: ab083...9f0

Tåler ikke basilikum! Men hva er en god tomatsaus? Vet at pizza med pesto er godt, men da har du basilikum igjen. Går ikke med sopp. 

Artisjokk har jeg ikke prøvd. 

Er alt for kjedelig med tomatsaus+ost liksom. Og ofte blir det sånn at jeg kan lage det, men så smaker det så jævlig at jeg ikke orker å spise det engang. Så ender opp med brødskive med tunfisk. Og det er jo egentlig ikke så godt det, heller.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de beste pizzasausene er de enkleste. Jeg lager min helt enkel med en boks Mutti cherrytomater som kjøres sammen med hvitløk, salt, pepper og oregano. Ikke noe mer. Artisjokk, fersk spinat og tynt høvlet squash er kjempegodt på pizza. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Neinøff skrev:

Tåler ikke basilikum! Men hva er en god tomatsaus? Vet at pizza med pesto er godt, men da har du basilikum igjen. Går ikke med sopp. 

Artisjokk har jeg ikke prøvd. 

Er alt for kjedelig med tomatsaus+ost liksom. Og ofte blir det sånn at jeg kan lage det, men så smaker det så jævlig at jeg ikke orker å spise det engang. Så ender opp med brødskive med tunfisk. Og det er jo egentlig ikke så godt det, heller.. hehe

Jeg lager pizzasaus av hvitløk, chili og litt finhakket sjalottløk som surrer i olivenolje, og så en boks gode hermetiske tomater oppi. Oregano, salt, pepper, og en knivsodd sukker, og koke et kvarters tid. 

Har du dette og gode oster med mye smak på toppen, kan du bruke nesten en hvilken som helst grønnsak oppå der igjen, og det blir godt.

Anonymkode: ab083...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager pizzasaus av hvitløk, chili og litt finhakket sjalottløk som surrer i olivenolje, og så en boks gode hermetiske tomater oppi. Oregano, salt, pepper, og en knivsodd sukker, og koke et kvarters tid. 

Har du dette og gode oster med mye smak på toppen, kan du bruke nesten en hvilken som helst grønnsak oppå der igjen, og det blir godt.

Anonymkode: ab083...9f0

Jeg lager litt samme tomatsaus.  Passerte tomater, hakkede tomater, løk, hvitløk. Litt gulrot. 

Hvilken grønnsak sikter du til at man kan ha på toppen? Er jo ikke gått med kålrot f.eks. Eller blomkål. Men kommer kanskje an på hvor glad man er i grønnsaker? Jeg liker egentlig ikke grønnsaker så godt. Liker urter, potet, tomat. Vet noen har potet på pizza, men det er litt spesielt. Da er det bedre med bare tomat og ost tror jeg, men... jeg er kanskje litt kresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd pizza med squash? Såååå digg 😍 

Matpaabordet.no har en oppskrift. Iallefall i den ene kokeboken hun har gitt ut 

pizza med asparges er også veldig godt

 

edit: og glemte spinat 😘

Endret av Wenda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Neinøff skrev:

Jeg lager litt samme tomatsaus.  Passerte tomater, hakkede tomater, løk, hvitløk. Litt gulrot. 

Hvilken grønnsak sikter du til at man kan ha på toppen? Er jo ikke gått med kålrot f.eks. Eller blomkål. Men kommer kanskje an på hvor glad man er i grønnsaker? Jeg liker egentlig ikke grønnsaker så godt. Liker urter, potet, tomat. Vet noen har potet på pizza, men det er litt spesielt. Da er det bedre med bare tomat og ost tror jeg, men... jeg er kanskje litt kresen

Potet på pizza er godt. Blomkål fungerer faktisk også overraskende bra. 

Andre grønnsaker som passer er løk/rødløk, chili, oliven, spinat, artisjokk, squash, aubergin, paprika (bakt eller vanlig), tomat av ulike typer, kapers, purre, vårløk, asparges, mais, jalapenos, ananas... Sikkert mer også, selv om fantasien står stille akkurat nå.

Ellers er det godt med pinjekjerner, solsikkefrø eller valnøtter.

Gulrot er også godt i. Riv den og squash, surr det og bland det med tomatsausen for mer 90-talls type pizza. 

Ellers kan du bruke ruccola på toppen, eller honning eller balsamico... 

Anonymkode: e322b...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Skjæra på tunet
På 15.1.2018 den 12.56, Neinøff skrev:

Jeg lager litt samme tomatsaus.  Passerte tomater, hakkede tomater, løk, hvitløk. Litt gulrot. 

Hvilken grønnsak sikter du til at man kan ha på toppen? Er jo ikke gått med kålrot f.eks. Eller blomkål. Men kommer kanskje an på hvor glad man er i grønnsaker? Jeg liker egentlig ikke grønnsaker så godt. Liker urter, potet, tomat. Vet noen har potet på pizza, men det er litt spesielt. Da er det bedre med bare tomat og ost tror jeg, men... jeg er kanskje litt kresen

Ser ruccola blir nevnt her. Tåler du det? 

Jeg pleier å lage en tynn pizzabunn og synes idun sin pizzasaus på glass er veldig god (men høres ut som om du lager god tomatsaus selv). Så skjærer jeg opp fersk mozarella og legger over og steker pizzaen til bunnen er sprø og god. Når den er ferdig, så har jeg massevis av ruccola på toppen. Det synes jeg er kjempegodt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne fredagen hadde vi fredagsfavoritten sweet pork nachos med guacamole, rømmedressing og pico de gallo. Forrige fredag hadde vi biff med ovnsbakte potetbåter, bakte løk, aspargesbønner, stekt sopp og hjemmelaget grønnpeppersaus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia
På 15.1.2018 den 12.56, Neinøff skrev:

Jeg lager litt samme tomatsaus.  Passerte tomater, hakkede tomater, løk, hvitløk. Litt gulrot. 

Hvilken grønnsak sikter du til at man kan ha på toppen? Er jo ikke gått med kålrot f.eks. Eller blomkål. Men kommer kanskje an på hvor glad man er i grønnsaker? Jeg liker egentlig ikke grønnsaker så godt. Liker urter, potet, tomat. Vet noen har potet på pizza, men det er litt spesielt. Da er det bedre med bare tomat og ost tror jeg, men... jeg er kanskje litt kresen

Tåler du sopp og squash? Jeg pleier å finhakke dette, evt sammen med løk, steke det litt og bruke det istedet for stekt kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...