Gå til innhold

Varsel om tvangsoppløsning av foretak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

bedriften jeg jobber i har mottatt et brev fra Brønnøysundregistrene med varsel om tvangsoppløsning. Årsaken er manglende innmelding av aut. revisor, til tross for påbud og vedtak om dette tidligere. Har nå fått frist på 4 uker. Dere som kan litt om jus, økonomi osv- hva kan årsaken være til at bedriftseier ikke har skaffet dette? Snusk i regnskap? (Har sterke mistanker om dette). Bedriften bruker eksternt regnskapsfirma- burde ikke disse sørget for at bedriftseier skaffet revisor?(i hvertfall gitt beskjed om at det var påbudt?!)- hvis de var seriøse..? 

Anonymkode: bf383...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så enkelt at enten har ikke bedriftseier funnet ny revisor etter at den gamle sa fra segnoppdraget, eller at noen ikke vil ta ansvar for å revidere bedriften. 

Tvangsoppløsninger finner du på domstol.no, når går saken, velg tingretten der bedriften hører til og klikk deg inn på datoer for fremtiden. 

Anonymkode: 8aa05...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

bedriften jeg jobber i har mottatt et brev fra Brønnøysundregistrene med varsel om tvangsoppløsning. Årsaken er manglende innmelding av aut. revisor, til tross for påbud og vedtak om dette tidligere. Har nå fått frist på 4 uker. Dere som kan litt om jus, økonomi osv- hva kan årsaken være til at bedriftseier ikke har skaffet dette? Snusk i regnskap? (Har sterke mistanker om dette). Bedriften bruker eksternt regnskapsfirma- burde ikke disse sørget for at bedriftseier skaffet revisor?(i hvertfall gitt beskjed om at det var påbudt?!)- hvis de var seriøse..? 

Anonymkode: bf383...ceb

Dette er bedriftseiers eget ansvar å ha orden på, og noe av det man må sette seg inn i om man skal drive firma. Du sier jo også selv at det har kommet "påbud og vedtak" om dette tidligere, så her er det uansett ikke kunnskapen som er problemet. Hva mener du egentlig regnskapsfører skulle gjort i tillegg i denne situasjonen, som ikke Brønnøysundregistrene allerede har gjort? Regnskapsfirmaet kan ikke inngå avtaler med revisor på vegne av firmaet.

Firmaer som tvangsoppløses pga. manglende revisor faller gjerne i en av flere kategorier: Noen surrer rundt i sin egen verden og får ikke rotet seg til det. Noen svindler og snyter over en lav sko og gir totalt blaffen, "det går så lenge det går". Noen er så vanskelige å samarbeide med at ingen lenger er villige til å revidere dem. Noen få havner i problemer pga. sykdom, død o.l. i ledelsen slik at manglende revisor ikke blir fanget opp i tide. Hovedtrekkene er at seriøse firmaer med orden i sysakene ikke kommer i en slik situasjon. 

Anonymkode: 1b78e...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bedriftseiers eget ansvar å ha orden på, og noe av det man må sette seg inn i om man skal drive firma. Du sier jo også selv at det har kommet "påbud og vedtak" om dette tidligere, så her er det uansett ikke kunnskapen som er problemet. Hva mener du egentlig regnskapsfører skulle gjort i tillegg i denne situasjonen, som ikke Brønnøysundregistrene allerede har gjort? Regnskapsfirmaet kan ikke inngå avtaler med revisor på vegne av firmaet.

Firmaer som tvangsoppløses pga. manglende revisor faller gjerne i en av flere kategorier: Noen surrer rundt i sin egen verden og får ikke rotet seg til det. Noen svindler og snyter over en lav sko og gir totalt blaffen, "det går så lenge det går". Noen er så vanskelige å samarbeide med at ingen lenger er villige til å revidere dem. Noen få havner i problemer pga. sykdom, død o.l. i ledelsen slik at manglende revisor ikke blir fanget opp i tide. Hovedtrekkene er at seriøse firmaer med orden i sysakene ikke kommer i en slik situasjon. 

Anonymkode: 1b78e...975

Ts her. Jeg mener absolutt også dette er bedriftseiers ansvar og at det er stor sannsynlighet for at vedkommende har snusk i regnskapet. Jeg setter bare spørsmålstegn omkring nåværende regnskapsfører i tillegg, da jeg har hørt endel om disse fra før--- derav spm til dere med kunnskapen; burde regnskapsfører presset på med dette.. spør, da jeg ikke vet gangen i dette. 

Anonymkode: bf383...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnskapsfører/revisjonsfirmaer har ingen "makt", de kan veilede og de kan si at dette regnskapet vil eller kan jeg ikke ta ansvar for, lengre.  De er verken politi eller annen offentlig myndighet men en tilbyder tjenster det er frivillig å ta i mot. 

Hvorfor spør du ikke ledelsen fremfor å gå rundt grøten på nettet? 

Anonymkode: 8aa05...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at forrige revisor har fratrådt, dette kan du sjekke på www.brreg.no

Revisor har plikt til å fratre hvis de avdekker  blant annet lovbrudd, eller andre graverende forhold. 

Før en revisor påtar seg et oppdrag, skal de sende forespørsel til forrige revisor og be om tilbakemelding på om det er forhold til hinder for at de påtar seg oppdraget. Forrige revisor er pliktig til å svare på henvendelsen, og skal gi beskjed ved lovbrudd o.l. Ny revisor har da ikke lov å ta på seg oppdraget før selskapet kan dokumentere at forholdet er ryddet opp i. 

Anonymkode: 12af1...a7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg mener absolutt også dette er bedriftseiers ansvar og at det er stor sannsynlighet for at vedkommende har snusk i regnskapet. Jeg setter bare spørsmålstegn omkring nåværende regnskapsfører i tillegg, da jeg har hørt endel om disse fra før--- derav spm til dere med kunnskapen; burde regnskapsfører presset på med dette.. spør, da jeg ikke vet gangen i dette. 

Anonymkode: bf383...ceb

Det er fullt mulig regnskapsfirmaet også er useriøse eller inkompetente, det er noen av dem rundt omkring. Men dette er altså ikke deres ansvar, ansvaret deres er å føre regnskapet etter lover og regler og god regnskapsføringsskikk. Og hvordan vet du at de ikke har presset på? Et brev fra Brønnøysund har vanligvis mye større gjennomslagskraft enn en telefon eller epost fra regnskapsfører, så når firmaet har gitt blaffen i varsler fra Brønnøysund tviler jeg på at press fra regnskapsfører hadde hatt noen effekt. 

Anonymkode: 1b78e...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regnskapsfører/revisjonsfirmaer har ingen "makt", de kan veilede og de kan si at dette regnskapet vil eller kan jeg ikke ta ansvar for, lengre.  De er verken politi eller annen offentlig myndighet men en tilbyder tjenster det er frivillig å ta i mot. 

Hvorfor spør du ikke ledelsen fremfor å gå rundt grøten på nettet? 

Anonymkode: 8aa05...f52

Jeg har spurt leder (også bedrifteier- veldig liten bedrift, men omsetter for mye..) om regnskapet, men får vage og diffuse svar. Mener blant annet at jeg ikke kan få se resultatregnskapet fra 2016, da "det ikke er klart ennå"?? Kan heller ikke se fra foregående år, da han ikke "kan finne dem akkurat nå".. jeg jobber på kontoret, med administrasjon av div sort, men han er svært påpasselig med at ingen av de ansatte har innsyn i økonomien. Derfor spurte jeg her hva et slikt brev kan bety. Har ikke hatt revisor tidligere, da det er først nå bedriften er revisorpliktig. Regnskapsfører er også forholdsvis ny, da det ble uenigheter med den forrige. Jeg har derfor mine tvil til nåværende regnskapsfører- i og med at de har "passert nåløyet" til bedriftseier--- som forsåvidt kun er intr i å tømme bedriften for penger..

Anonymkode: bf383...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt leder (også bedrifteier- veldig liten bedrift, men omsetter for mye..) om regnskapet, men får vage og diffuse svar. Mener blant annet at jeg ikke kan få se resultatregnskapet fra 2016, da "det ikke er klart ennå"?? Kan heller ikke se fra foregående år, da han ikke "kan finne dem akkurat nå".. jeg jobber på kontoret, med administrasjon av div sort, men han er svært påpasselig med at ingen av de ansatte har innsyn i økonomien. Derfor spurte jeg her hva et slikt brev kan bety. Har ikke hatt revisor tidligere, da det er først nå bedriften er revisorpliktig. Regnskapsfører er også forholdsvis ny, da det ble uenigheter med den forrige. Jeg har derfor mine tvil til nåværende regnskapsfører- i og med at de har "passert nåløyet" til bedriftseier--- som forsåvidt kun er intr i å tømme bedriften for penger..

Anonymkode: bf383...ceb

... Oj.

Mitt beste råd er å være i forkant og begynne å lete etter ny jobb ASAP. Dette høres ikke ut som et sted du bør satse på å bli værende.

Anonymkode: 1b78e...975

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hente ut regnskap gratis på www.brreg.no. Du må registrere deg i nettbutikken, men det er altså gratis. Dersom regnskapet for 2016 ikke er innsendt enda, er det kun 2015 og tidligere år du kan hente. 

Anonymkode: 12af1...a7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jo gjerne også bli dyrt for selskapet. Ettersom selskapet ikke har skaffet revisor enda, er nok ikke skattemeldingen innsendt heller. Her var fristen 31. mai, eller 30. juni for de som søkte om utsettelse. For sen innsending medfører tvangsmulkt. For skattemeldinger (tidligere selvangivelse og omsetningsoppgave) er satsen et halvt rettsgebyr per dag. I 2017 er rettsgebyret 1 049 kroner per dag. Maksgrensen er 50 rettsgebyr. Dermed er maksbeløpet 52 450 kroner.

Fristen for innsendelse av årsregnskap var 31. juli. Forsinkelsesgebyret løper i maksimalt 26 uker og utgjør da max kr 54 548.

Satsene er som følger;

  • Ett rettsgebyr per uke, de første 8 ukene.
  • To rettsgebyr per uke, de neste 10 ukene.
  • Tre rettsgebyr per uke, de siste 8 ukene.

Anonymkode: 12af1...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner også regnskapstall for siste godkjente årsregnskap samt annen info på proff.no

Anonymkode: 42771...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...