AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #1 Skrevet 9. august 2017 Det jeg lurer på er. Hvordan klarer begge foreldrene miste omsorgen for et barn? Ser bv på dem som en person som skal ta vare på ungen? La oss si mor er ikke egnet til å være mor, er det ikke logisk at faren overtar omsorgen på en måte selv om begge bor i lag? Eller er det sånn at så lenge faren er i lag med moren eller omvendt så vil de miste barnet uansett? Hvis en av foreldrene er god forelder, blir det ikke urettferdig å fjerne barnet fra sin biologiske opphav, selv om det er bare en av foreldrene som er egnet som omsorgsperson? takk! Anonymkode: c468b...f22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #2 Skrevet 9. august 2017 Ofte vil vel ikke folk som mister omsorgen for barn innse at barnet trumfer kjæresten, tenker jeg. Anonymkode: afc9c...8e3 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #3 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det jeg lurer på er. Hvordan klarer begge foreldrene miste omsorgen for et barn? Ser bv på dem som en person som skal ta vare på ungen? La oss si mor er ikke egnet til å være mor, er det ikke logisk at faren overtar omsorgen på en måte selv om begge bor i lag? Eller er det sånn at så lenge faren er i lag med moren eller omvendt så vil de miste barnet uansett? Hvis en av foreldrene er god forelder, blir det ikke urettferdig å fjerne barnet fra sin biologiske opphav, selv om det er bare en av foreldrene som er egnet som omsorgsperson? takk! Anonymkode: c468b...f22 Et annet spm: Hvis mor har vært under omsorgssvikt som barn og dermed ikke klarer å gi god nok omsorg til sitt barn, men med hjelpetiltak vil hun kanskje blir bedre, er det slik at hun burde fått sjansen og bv vil hjelpe henne videre til å bli en god mor? Eller er det slik at barnet blir tatt ifra henne? Dersom barnet blir tatt ifra henne og hun får hjelp for sine problemer og senere blir gravid igjen, er det automatikk i at neste ungen blir også fjernet? håper jeg klarte ordlegge meg rett og alle forstod spørsmålet! Anonymkode: c468b...f22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #4 Skrevet 9. august 2017 Det kommer vel helt an på hva som gjør den ene forelderen uegnet. Er det vold eller overgrep, utagering osv. Anonymkode: c5daa...601 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #5 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ofte vil vel ikke folk som mister omsorgen for barn innse at barnet trumfer kjæresten, tenker jeg. Anonymkode: afc9c...8e3 Eller det ble feil å si. Men i et par som mister omsorgen for barna, så er det jo noe galt. Og selv om en forelder er kapabel til å ha omsorgen vil de sikkert ikke være smarte nok til å innse at de må dumpe partner for å få beholde barnet, Dessuten er det jo vanskelig å holde barnet borte fra en forelder om den andre forelderen får omsorgen. Anonymkode: afc9c...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #6 Skrevet 9. august 2017 Du kan jo se på hva som hendte i Svanhild-saken. Hun har nå fått seg jobb og ny kjæreste som holder seg unna rus, og hun har fått barn med ham, som hun har fått beholde. Alt dette fjaset om at hun mistet ungen fordi hun strøk på en iq-test er bare oppspinn. Grunnen til at hun mistet ungene var at hun hadde eldre kjærester som var rusmisbrukere, og hun hadde verken vett til å beskytte ungene, eller nettverk som kunne være til hjelp. Anonymkode: f43ab...a1c 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #7 Skrevet 9. august 2017 Så en god forelder er på en måte dømt til å miste barnet sitt pga han/han har barn med en som er uegnet? Tenkte ikke på vold egentlig, tenkte mer på de som "mangler omsorgsevne". Hvordan rekner de ut om person har god omsorg eller ikke? Anonymkode: c468b...f22
Chumi Skrevet 9. august 2017 #8 Skrevet 9. august 2017 Barnevernet kan godt gi veilednig og råd hvis de mener det har hensikt
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #9 Skrevet 9. august 2017 Selvsagt er man ikke automatisk dømt til å miste barnet. BV ser på helheten. Er foreldrene villig til å motta hjelp, har de selvinnsikt eller går de rett i forsvarsposisjon? Har de et godt nettverk rundt seg? Alt dette spiller inn. Omsorgsovertakelse er siste utvei. Anonymkode: f43ab...a1c 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #10 Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er man ikke automatisk dømt til å miste barnet. BV ser på helheten. Er foreldrene villig til å motta hjelp, har de selvinnsikt eller går de rett i forsvarsposisjon? Har de et godt nettverk rundt seg? Alt dette spiller inn. Omsorgsovertakelse er siste utvei. Anonymkode: f43ab...a1c Ok, var bare noe jeg såg på nyhetene for en stund siden. Mor var psykisk utviklingshemmet og far var "for gammel", dermed fikk de ikke beholde barnet. Så husker det var voldsomme greier i avisene. Dumt for faren som ønsket barnet da. Anonymkode: c468b...f22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 Hvorfor hadde "for gammel" far sex med en utviklingshemmet? Hallo. Det lyser jo ikke akkurat god omsorgsperson. Anonymkode: c5daa...601 11
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #12 Skrevet 9. august 2017 Så hvis bv finner noe som ikke er helt på stell så gjelder det å samarbeide med dem så godt som mulig for å beholde barnet? Som for eksempel "ja, jeg vet vi har hatt det litt skittent hjemme og har ikke vært flink med å stelle barnet i det siste, men vi er åpen for mulige tiltak og eventuelle forbedringer, vi ønsker det beste for barnet vårt" Er det en grei måte å "bli venn" med bv på? Hva skal man gjøre i møte med dem, for å ikke virke helt idiot, men samtidig beholde roen? Anonymkode: c468b...f22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #13 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor hadde "for gammel" far sex med en utviklingshemmet? Hallo. Det lyser jo ikke akkurat god omsorgsperson. Anonymkode: c5daa...601 Hehe ja du har et poeng der ;-) Anonymkode: c468b...f22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #14 Skrevet 9. august 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et annet spm: Hvis mor har vært under omsorgssvikt som barn og dermed ikke klarer å gi god nok omsorg til sitt barn, men med hjelpetiltak vil hun kanskje blir bedre, er det slik at hun burde fått sjansen og bv vil hjelpe henne videre til å bli en god mor? Eller er det slik at barnet blir tatt ifra henne? Dersom barnet blir tatt ifra henne og hun får hjelp for sine problemer og senere blir gravid igjen, er det automatikk i at neste ungen blir også fjernet? håper jeg klarte ordlegge meg rett og alle forstod spørsmålet! Anonymkode: c468b...f22 Alt dette du nevner, vurderes i hvert enkelt tilfelle og av forskjellige mennesker. Det finnes altså ingen fasit, og det er vel dette med "vurdering" som har satt BV i vanry da de åpenbart har tatt gale valg i noen tilfeller. Hvilket er svært uheldig både for dem selv og alle som måtte trenge deres hjelp siden de oppfattes som løse kanoner, helt uten forutsigbarhet. Anonymkode: 54987...24d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #15 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, var bare noe jeg såg på nyhetene for en stund siden. Mor var psykisk utviklingshemmet og far var "for gammel", dermed fikk de ikke beholde barnet. Så husker det var voldsomme greier i avisene. Dumt for faren som ønsket barnet da. Anonymkode: c468b...f22 Joda, det var jo også en sak hvor det ble påstått at et utenlandsk par mistet ungene pga kulturforskjeller, det ble hevdet at BV tok ungene fordi familien spiste med hendene og satt på gulvet, noe som er helt vanlig i landet hvor de kommer fra. Pisspreik fra ende til annen selvfølgelig, men BV har taushetsplikt, så uegnede foreldre står fritt til å koke sammen hvilke sippehistorier de selv vil for å dekke over sin egen udugelighet. Det kom senere frem at den egentlige grunnen til at BV blandet seg inn, var at moren hadde utøvd vold mot faren i ungenes påsyn og at hun var deprimert. Anonymkode: f43ab...a1c 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #16 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så hvis bv finner noe som ikke er helt på stell så gjelder det å samarbeide med dem så godt som mulig for å beholde barnet? Som for eksempel "ja, jeg vet vi har hatt det litt skittent hjemme og har ikke vært flink med å stelle barnet i det siste, men vi er åpen for mulige tiltak og eventuelle forbedringer, vi ønsker det beste for barnet vårt" Er det en grei måte å "bli venn" med bv på? Hva skal man gjøre i møte med dem, for å ikke virke helt idiot, men samtidig beholde roen? Anonymkode: c468b...f22 Jeg tror enten så er man helt idiot, eller så er man ikke det. Tviler på at man klarer å fake å være god forelder ovenfor BVT. De henter inn opplysninger fra andre instanser også. Og andre instanser får med seg veldig mye. Anonymkode: afc9c...8e3 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #17 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror enten så er man helt idiot, eller så er man ikke det. Tviler på at man klarer å fake å være god forelder ovenfor BVT. De henter inn opplysninger fra andre instanser også. Og andre instanser får med seg veldig mye. Anonymkode: afc9c...8e3 Ja det tenker jeg også egentlig. Men man ser som oftest fort på folk om de er gode i hodet eller ikke. Jeg føler iallfall at jeg kan se det folk. Er de ustelt og har ringer under øynene så vil man automatisk tenke sitt. Selv om de kan selvfølgelig være syke da. Anonymkode: c468b...f22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #18 Skrevet 9. august 2017 Tenker at det kan ikke være lett for bvt å vurdere enkelte tilfeller. De tenker jo på barnets beste. Men i noen tilfeller er barnets beste er at foreldrene får hjelp slik at de kan fortsatt ha mamma og pappa tilstedet. Veldig dumt at ungene blir tatt fra familien og så blir familien bra igjen, og da får de ikke flytte hjem pga tilknytingen de har fått der de er. Så får foreldrene ett barn til da alt er på stell, så får barnet senere vite det dersom han/hun vil ha kontakt med foreldrene sine, og da tenker barnet at foreldrene ville ikke ha han/henne men ville ha et annet barn. Anonymkode: c468b...f22
jabx Skrevet 9. august 2017 #19 Skrevet 9. august 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis mor har vært under omsorgssvikt som barn og dermed ikke klarer å gi god nok omsorg til sitt barn, men med hjelpetiltak vil hun kanskje blir bedre, er det slik at hun burde fått sjansen og bv vil hjelpe henne videre til å bli en god mor? Eller er det slik at barnet blir tatt ifra henne? BV gjennomfører omtrent alltid hjelpetiltak. Poenget med disse er jo nettopp å hjelpe foreldrene og barna, og at foreldrene forhåpentligvis vil klare å forbedre seg og beholde omsorgen. 3
jabx Skrevet 9. august 2017 #20 Skrevet 9. august 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det kan ikke være lett for bvt å vurdere enkelte tilfeller. De tenker jo på barnets beste. Men i noen tilfeller er barnets beste er at foreldrene får hjelp slik at de kan fortsatt ha mamma og pappa tilstedet. Veldig dumt at ungene blir tatt fra familien og så blir familien bra igjen, og da får de ikke flytte hjem pga tilknytingen de har fått der de er. Så får foreldrene ett barn til da alt er på stell, så får barnet senere vite det dersom han/hun vil ha kontakt med foreldrene sine, og da tenker barnet at foreldrene ville ikke ha han/henne men ville ha et annet barn. Anonymkode: c468b...f22 Barnet blir ikke tatt uten grunn. BV gjennomfører nesten alltid hjelpetiltak. Omsorgsovertakelse skjer svært sjeldent. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå