Gå til innhold

Hva er loven for oppsigelse/flytting/ny leietager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte. Har 3 mnd oppsigelsestid, den er grei (skal i teorien betale for august, september og oktober). 

Det er ei som skal flytte inn, dette er avtalt, hun har leilighet i samme bygg eid av samme utleier, men leiligheten her er bedre. 

Utleier mener at jeg skal betale for hele august, selv om hu andre flytter inn rett etter at jeg er ute (jeg flytter nå, hun inn neste helg eller noe). Dette fordi han er usikker på om han finner noen som kan flytte inn i den andre i september. 

Jeg mener dette blir feil og at jeg skal betale husleie intill den dagen hun flytter inn (altså jeg skal betale mindre). Det er da ikke mitt problem at han ikke får inn noen i den andre? min oppsigelse og leie går jo på denne leiligheten. 

Kan noen fortelle meg reglene rundt dette? Skal jeg betale for hele august når jeg kun har tilgang på den halve mnd? (Slipper sept og okt). Har sagt at dersom jeg skal betale for hele august så skal jeg også ta med meg nøklene og ha full tilgang på leiligheten (dette av prinsipp). 

Dette ble litt rotete, men håper jeg fikk forklart det godt nok. 

Anonymkode: fa7cc...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er i Oslo området, så det kan da virkelig ikke være så vanskelig å finne noen som kan flytte inn i den andre? Spesielt siden det snart er skolestart å greier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig bare betale frem til du flytter ut så lenge han har godkjent ar du flytter ut før den opprinnelige oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, moroklompen skrev:

Du skal selvfølgelig bare betale frem til du flytter ut så lenge han har godkjent ar du flytter ut før den opprinnelige oppsigelsestiden.

Han godkjente det nettop fordi hu andre kom med en gang og sa at hun gjerne ville ha den leiligheten. Har til og med melding fra både hun og han på at hun skal flytte inn etter meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal betale ut oppsigelsestiden for din leilighet, men hvis huseier får inn en annen leietager i din leilighet under oppsigelsestiden så har ikke huseieren lov til å ta dobbelt betalt.

Enten så blir du fritatt for den resterende tiden og du leverer nøkler og er ferdig med kontrakten, eller så beholder du nøkler og har rett på å disponere leilighet ut oppsigelsestiden.

Anonymkode: 37b31...2bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal betale ut oppsigelsestiden for din leilighet, men hvis huseier får inn en annen leietager i din leilighet under oppsigelsestiden så har ikke huseieren lov til å ta dobbelt betalt.

Enten så blir du fritatt for den resterende tiden og du leverer nøkler og er ferdig med kontrakten, eller så beholder du nøkler og har rett på å disponere leilighet ut oppsigelsestiden.

Anonymkode: 37b31...2bd

Takk det er det jeg mener også. Jeg er fritatt for september og oktober. Men det er jo litt penger det er snakk om hvis hun skal bo her i den tiden jeg faktisk har betalt for leiligheten. Kan jeg kreve å få refundert summen det blir for de antall dagene hun bor her i august? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilby huseier 1/2 månedsleie, ellers så søker du juridisk hjelp for å få avklart saken. Taper han, så må han og betale diene utgifter til juridisk hjelp. Det vil han neppe. 

Hva han gjør med leien av den gamle leieligheten er en sak mellom han og hun som flytter ut av den andre leiligheten. 

Anonymkode: 8a642...653

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tilby huseier 1/2 månedsleie, ellers så søker du juridisk hjelp for å få avklart saken. Taper han, så må han og betale diene utgifter til juridisk hjelp. Det vil han neppe. 

Hva han gjør med leien av den gamle leieligheten er en sak mellom han og hun som flytter ut av den andre leiligheten. 

Anonymkode: 8a642...653

Husleien for august er allerede betalt, så han må evt refundere beløpet. 

ja det er jo ikke mitt problem at den andre leiligheten blir tom. Nå skal det sies at han er utrolig blå på pengene, så er sikkert derfor han holder på sånn å. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å si til han at det sikkert er 1000 andre studenter som kunne tenke seg den andre leiligheten, den er fin for studenter og ikke så dyr, men da mø han jo faktisk utlyse leiligheten også 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke får leid ut den andre leiligheten, må han forlange penger av den andre damen i oppsigelsestiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt, flytt ut først. Du har allerede bevis påa t hun andre skal flytte inn.

Når du har flyttet sender du en melding til utleiern og krever penger tilbake eller så åpner du en sak med advokat :) 

Tro meg, han vil gi tilbake penger. For du har allerede bevis på at hun andre tar over med en gang.

Om han virkelig vil fighte en fight han ikke kan vinne, så vil det bare koste mer for han.

u win

Anonymkode: 1f04a...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier gir meg penger tilbake for de dagene hun andre bor her. Heldigvis. Ellers hadde jeg behold nøkkelen og overnattet her noen netter må og da bare på trass :P er jo litt møbler her så skulle sovet på sofaen om ikke annet. Det nytter å være egen 💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...