Gå til innhold

Uføretrygdet og flytte til utlandet (hva er reglene)r

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er uføretrygdet, ung ufør. Har lekt litt med tanken på å flytte til utlandet, et sted i Europa. Hva er reglene for dette? Vil jeg miste mye av trygden? Dette er bare en ønskedrøm.

Anonymkode: 04f3e...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på Nav sine sider og les der. 

Flytter du utenlands permanent, mister du medlemskap i folketrygden. Dette er skjeldent lurt, særlig ikke når du har sykdom som gjør deg uføretrygdet. 

Anonymkode: e1810...060

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gå på Nav sine sider og les der. 

Flytter du utenlands permanent, mister du medlemskap i folketrygden. Dette er skjeldent lurt, særlig ikke når du har sykdom som gjør deg uføretrygdet. 

Anonymkode: e1810...060

Har ikke noe diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke uføretrygdet uten en diagnose.

Anonymkode: 2b0dd...858

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis blitt det. Har ingen diagnose, det har jer sjekket flere steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du ute etter å provosere? Kjeder deg i ferien? Har du løyet til leger og NAV og svindlet til deg uføretrygden da?

Alle som er uføretrygdet i Norge har en eller flere diagnoser, som har gitt dem grunnlaget for å få uføretrygd. Sier du at du ikke har det, har du svindlet det til deg.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Million skrev:

Er du ute etter å provosere? Kjeder deg i ferien? Har du løyet til leger og NAV og svindlet til deg uføretrygden da?

Alle som er uføretrygdet i Norge har en eller flere diagnoser, som har gitt dem grunnlaget for å få uføretrygd. Sier du at du ikke har det, har du svindlet det til deg.

Det de har sagt var at jeg oppfylte kravene for å få uføre da jeg fikk det. Har ikke løyet til leger eller svindlet til meg noe som helst. Om jeg sliter med helsen på andre måter enn å ha en diagnose er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis blitt det. Har ingen diagnose, det har jer sjekket flere steder. 

Da kan du flytte til utlandet uten noen fare. Da er du frisk og rask og klarer fint å få jobb i utlandet. Er du ikke syk eller har noen lidelse som gjør at du er avhengig av uføretrygd er det heller ikke noen sorg at du mister den når du flytter til utlandet. Du er frisk og i form, du klarer deg fint uten den.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du flytte til utlandet uten noen fare. Da er du frisk og rask og klarer fint å få jobb i utlandet. Er du ikke syk eller har noen lidelse som gjør at du er avhengig av uføretrygd er det heller ikke noen sorg at du mister den når du flytter til utlandet. Du er frisk og i form, du klarer deg fint uten den.

Klarer meg fint uten den! Skrev jo over at jeg har andre helseplager som ikke krever diagnose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens! Ikke vær så slemme. Det er ikke alle som aksepterer diagnosen de får. Like fullt er folk ofte ute av stand til å jobbe, av årsaker som ikke er synlig utenpå. Ingen får uførepensjon uten grunn. Noen vil ikke ha den en gang, de forstår ikke selv årsaken og blir fortvilet. Hadde ikke dere, hvis dere trodde dere var friske som fisker, mens leger og psykologer sa noe annet? Man kan bli koko av mindre.

Anonymkode: 6ff26...be6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folkens! Ikke vær så slemme. Det er ikke alle som aksepterer diagnosen de får. Like fullt er folk ofte ute av stand til å jobbe, av årsaker som ikke er synlig utenpå. Ingen får uførepensjon uten grunn. Noen vil ikke ha den en gang, de forstår ikke selv årsaken og blir fortvilet. Hadde ikke dere, hvis dere trodde dere var friske som fisker, mens leger og psykologer sa noe annet? Man kan bli koko av mindre.

Sier du at jeg er i fornektelse? Skulle gjerne lagt ved bildet av journalen og alt det der så dere kunne sett det svart på hvitt selv. Kontaktet også en psykolog/nevrolog for å sjekke, men ingen finner NOEN diagnose på meg. Men uansett så var ikke det ikke et innlegg jeg laget for å få frekke og barnslige kommentarer som denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du at jeg er i fornektelse? Skulle gjerne lagt ved bildet av journalen og alt det der så dere kunne sett det svart på hvitt selv. Kontaktet også en psykolog/nevrolog for å sjekke, men ingen finner NOEN diagnose på meg. Men uansett så var ikke det ikke et innlegg jeg laget for å få frekke og barnslige kommentarer som denne.

Neida, jeg sier bare at det helt sikkert er en legitim grunn til at du får uføretrygd, at noen er i fornektelse, ikke nødvendigvis deg. Har du forsøkt å jobbe/søke jobber?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hva det står på NAV sine sider.

Det går fint å flytte utenlands, men du må passe på at du ikke blir meldt ut av folketrygden. Når du bor utenlands så må du betale en sum for å fortsette å være medlem av folketrygden, jeg vet ikke hvor stor den summen er.

Anonymkode: 2b760...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er sånn at man mister ung ufør satsen men beholder grunnbeløpet/grunntrygda ved flytting. Noen sier man mister hele trygda om mam bor mer enn 6 mnd i utlandet men har ikke funnet noen kilder på det. Trodde mange bodde i utlandet året rundt, men vi vet jo at blandt foreksempel pensjonister er det mange som er vinterhalvåret i utlandet bare. 

Anonymkode: ff991...ac7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statskassen blir snart tom, slik ting fungerer nå..

Anonymkode: ec063...d33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du gjerne skulle gjort det så er det fritt frem å gjøre det.

Anonymkode: a25b5...415

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Statskassen blir snart tom, slik ting fungerer nå..

Anonymkode: ec063...d33

Who cares? Den holder i 20-30 år til, det skal gå akkurat, det:-)

Anonymkode: bd2dc...faa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene finner du her: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland

Er du ung ufør, mister du ung-tillegget, og du mister medlemskap i folketrygden (google hva det faktisk innebærer om du mister dette) Du må ha bodd i Norge i 20 år mellom fylte 16 og 62, og du må flytte til EØS land, med noen tillegg av ikke EØS land.  

Anonymkode: e6fa9...ab9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke diagnose som avgjør om du får ufør, men arbeidsevnen! Mange går i flere år til utredning uten å finne årsak til sine smerter. Så du trenger ingen diagnose for å få ufør

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...