AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #1 Del Skrevet 8. august 2017 Hvor langt unna må lynnedslaget være for at jeg bare kan høre det, og ikke se det? Anonymkode: 2a979...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #2 Del Skrevet 8. august 2017 Det spørs jo på vær og vind, og vinkel på hvor du bor, høye hus i nærheten etc. Egentlig blir det et umulig spørsmål, da lyn ikke kan være så langt unna at man ikke kan se det, men kun høre det. Det kalles kornmo. Tordenlyden har en maxrekkevidde på opptil 16km har jeg lest. Lyn kan du se lenger enn det. Men er det skyer, høye hus eller lynet er bak en fjellkam så ser du ikke lynet, selv om du hører det. Anonymkode: 11469...5a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Kilmister Skrevet 9. august 2017 #3 Del Skrevet 9. august 2017 Tell sekunder fra du ser lynet til du hører det. Et sekund er ca 330 meter, altså 3 sekunder er ca en km. Det er det jeg kan fortelle deg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #4 Del Skrevet 9. august 2017 Du vil aldri bare høre et lynnedslag, men du kan være så langt unna at du ikke hører det, men fremdeles vil du se det. Anonymkode: ef5c8...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. august 2017 #5 Del Skrevet 24. august 2017 På 9.8.2017 den 7.51, AnonymBruker skrev: Hvor langt unna må lynnedslaget være for at jeg bare kan høre det, og ikke se det? Anonymkode: 2a979...685 Vanligvis om du hører torden uten å se lynet skyldes det at noe skjermer for. Oftest skyer, men også andre ting. Lyden av torden er skarpere om lynet er nært og mer romlende når det er lengre unna. Så det kan brukes til et grovt anslag om hvor langt borte lynet er selv om man ikke ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 26. august 2017 #6 Del Skrevet 26. august 2017 På 9.8.2017 den 1.51, AnonymBruker skrev: Hvor langt unna må lynnedslaget være for at jeg bare kan høre det, og ikke se det? Anonymkode: 2a979...685 Snakket du om i mørket eller dagtid? https://no.wikipedia.org/wiki/Kornmo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå