AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #61 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg syntes du burde ta fra bufferkontoen din på 50 000,- før du tar penger barnet har fått til sparing. Anonymkode: 0ce5c...c04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 9. august 2017 #62 Del Skrevet 9. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å lære barna å spare er etter min mening viktig i stedet for å bruke opp pengene så fort man får de. Nå er det også slik at mange som har det trangt økonomisk også har noen unødvendige poster som de kan begrense. God økonomisk styring og god spareevne henger også sammen med høy utdanning, god jobb og en akseptabel lønn, og dette går jo også i arv. Anonymkode: e5445...59b Ja, det er jeg med på og enig i. Men ser ikke hvordan det å spare for barnet sitt, så de slipper selv, kan lære dem det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 9. august 2017 #63 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg tenker at hvis barnet er så lite at det ikke har noen egne ønsker om hva pengene skal brukes til så er det greit at pengene brukes til noe barnet trenger. Men så fort barnet registrerer at penger er verdt noe og de har lyst til å kjøpe noe selv for dem eller spare så synes jeg at det er barnet selv som skal få lov til å bestemme hva pengegaver skal gå til. Når det gjelder dåp og konfirmasjon og penger barnet får i forbindelse med det så synes jeg at dette er barnet sine penger. At det skal settes vekk og at barnet kan f lov til å bestemme over hva disse pengene skal gå til når barnet er blitt stor nok. At foreldrene bruker disse pengene synes jeg ikke noe om, dårlig råd eller ikke. Kjærlighet og omsorg er som du sier er det viktigste. Jeg ser ut fra det du skriver at barnet er lite. Om noen år vil barnet bli dyrere i drift enn det som er tilfeller nå. Han eller henne vil ha behov for andre ting enn bare kjærlighet og omsorg. Kanskje barnet trenger å være med på noen fritidsaktiviteter og få noen lommepenger mot at barnet hjelper til. Det vil ha behov for at foreldrene kjøper gave hvis de skal i en bursdag til en venn. De vil ha behov for at det blir arrangert bursdag selskapet hjemme. Etter vært er det også penger til skoleturer og etc. Jeg håper du ts har tenkt over hva som venter dere i tiden framover og ikke bare nå. Jeg vet at ufør betyr dårlig økonomi, men jeg tror du ettervært må se over ditt budsjett, og se om det går feks Ann å bo billigere, spise rimeligere men fortsatt sunt, er det noen utgifter du kan kutte vekk osv. Barnet vil som sagt ettervært ha mer behov enn kun omsorg og kjærlighet, og det er ditt ansvar å sørge for at du har mulighetene for at feks ungen kan delta på en fritidsaktivitet i uka. Når alt det er sagt så tror jeg at du er en bra mor som prøver å gjøre det beste med de midlene du har. Så dette innlegget var et konstruktivt tilbakemelding på hva jeg tenker om det bare. Uansett ts. Håper du har fått noen tilbakemeldinger her inne som du tar med deg videre. Lykke til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. august 2017 #64 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Nei, dere er ikke dårlige foreldre, men det hadde vært ønskelig om dere ikke brukte av barnets gaver til forbruk. Selv om forbruket er til barnet, er det likevel forbruk som det er vanlig at foreldre betaler av egen lomme, ikke av barnets gaver. Bleier, sparkebukse, parkdress, vinterstøvler og vogn er forbruk. Men likevel, er dere nødt, så er dere nødt. Dere er ikke noe dårlige foreldre av den grunn. Man gjør det man er nødt til for å overleve. Jeg har ikke vært noen racer på å spare til sønnen min selv. Men NOE i løpet av 17 år har jeg klart å klemme inn på en bankkonto til han, pluss at det samme bankkontonummeret ble opplyst til besteforeldre etc når det var jul og slikt, når han ble for gammel til å ønske seg Lego lenger. Da ønsket han seg bare penger, og de ble satt inn på denne kontoen jeg åpnet for han da han var baby. Tilsammen har jeg og besteforeldre satt inn over 40.000 kr der. Det ble nevnt til besteforeldre at gutten ønsket seg etterhvert en skikkelig pc, og at vi på et tidspunkt ville bruke pengegaver til det. Det var greit for alle, og alle bidro med det de hadde lyst til ved jul og bursdag. Så i forfjor ble jeg og faren hans (vi er skilt) enige om at vi skulle ta av de pengene og oppfylle barnets høyeste ønske, og kjøpe en skikkelig gaming-pc til han. Den pc'en han hadde var så latterlig dårlig at det føltes direkte urettferdig å forlange at han skulle sitte og slite med den lenger. Så vi brukte omtrent halvparten av sparepengene på en ny ordentlig kraftig pc og pc-skjerm. Har aldri sett gutten så glad før. Han bruker den pc'en hver eneste dag året rundt, og elsker den. Nå står det 22.000 kr på kontoen hans. Det ser jeg for meg skal brukes til førerkort den dagen han skal ta det. Så der hadde jeg tenkt å fortsette og sette inn litt nå og da fremover, og opplyse til besteforeldrene f.eks. til jul at bidrag til førerkortet er velkomne. Og forresten... jeg er uføretrygdet. Jeg har likevel greid å spare til barnet uten å røre pengene hans noengang. Endret 9. august 2017 av Million stavefeil korrigert 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #65 Del Skrevet 9. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi oldemor ikke har gitt en sekk, men en pengegave. Jeg synes ikke foreldre skal bruke pengegaver barna får på generelt utstyr barna trenger. Dersom oldemor har sagt at disse pengene skal brukes til å kjøpe en sekk som barnet liker blir det noe annet. Anonymkode: e5445...59b Da synes jeg at det er oldemor som må si at pengene skal gå til sparing, ellers har hun ingenting med hvordan pengene brukes. Anonymkode: 6855e...aca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 9. august 2017 #66 Del Skrevet 9. august 2017 Herregud, mener folk seriøst at man ikke kan bruke barnas pengegaver på ting til barna??! At man heller bør bruke bufferkontoen? Det er jo fullstendig idioti. Hvis vi gir pengegave til et barn så er det jo for at foreldrene eller barnet skal kunne kjøpe noe det trenger, ikke fordi at det skal forvitre på en lavrentekonto i 18 år... Hadde det vært intensjonen gir man jo klar beskjed. Selvfølgelig er det greit å kjøpe for eksempel klær for bursdagspengene?! Vi sparer ikke særlig mye til vår sønn. Slenger over en tusenlapp på kontoen i ny og ne, der havner også pengegaver, men denne kontoen kommer vi også til å bruke av ved behov. Med god samvittighet. Vi prioriterer å spare indirekte på hans vegne: nedbetale bolig raskest mulig. Vår boligformue er hans fremtidige arv. Man trenger ikke være fullstendig ensporet og kun spare på sparekonto for å ta økonomisk gode beslutninger på vegne av barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 9. august 2017 #67 Del Skrevet 9. august 2017 Å ikke spare til barnet er ok. men penger hun får av andre bør spares. De er til henne, ikke deres bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 9. august 2017 #68 Del Skrevet 9. august 2017 5 timer siden, Mass skrev: Ja, det er jeg med på og enig i. Men ser ikke hvordan det å spare for barnet sitt, så de slipper selv, kan lære dem det. Det å stille seg selv så dårlig økonomisk at man må bruke opp sparepengene til barnet sitt, lærer i alle fall ikke barnet om sparing. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #69 Del Skrevet 9. august 2017 Mine foreldre sparte ikke noe til meg annet enn gaver og arv jeg fikk. Vet ikke om dette blir riktig tenkt. Men om du sparer 5000 kr til barnet ditt i dag og han får de om 15 år vil ikke de pengene være så mye verdt i forhold til nå. Anonymkode: 4d13e...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 9. august 2017 #70 Del Skrevet 9. august 2017 50 minutter siden, Puny skrev: Det å stille seg selv så dårlig økonomisk at man må bruke opp sparepengene til barnet sitt, lærer i alle fall ikke barnet om sparing. Nei, det gjør jo ikke det. Men da må de nesten rydde opp i økonomien og forbruket før de starter med sparing da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 9. august 2017 #71 Del Skrevet 9. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre sparte ikke noe til meg annet enn gaver og arv jeg fikk. Vet ikke om dette blir riktig tenkt. Men om du sparer 5000 kr til barnet ditt i dag og han får de om 15 år vil ikke de pengene være så mye verdt i forhold til nå. Anonymkode: 4d13e...f5c Ikke på sparekonto, med mindre renten går opp. Indeksfond derimot kan gi god avkastning, men medfører da også noe risiko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 9. august 2017 #72 Del Skrevet 9. august 2017 13 minutter siden, Mass skrev: Nei, det gjør jo ikke det. Men da må de nesten rydde opp i økonomien og forbruket før de starter med sparing da. Ja, og dette burde man jo helst gjøre før man får barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #73 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg har flere hundretusener på min bufferkonto. Anonymkode: d78bb...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 9. august 2017 #74 Del Skrevet 9. august 2017 3 minutter siden, Puny skrev: Ja, og dette burde man jo helst gjøre før man får barn. Helt klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #75 Del Skrevet 9. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere hundretusener på min bufferkonto. Anonymkode: d78bb...e14 Så bra. Nå må du finne en tråd om abort og skrive at du ikke har tatt abort, en tråd om redde skolestartere for å skrive at du ikke var redd for å begynne på skolen, en tråd om ei som har en katt som tisser ved siden av kassa si, hvor du kan svare at hunder er bedre enn katter, deretter en tråd for jobbsøkere hvor du skriver at pappa gav deg fast jobb så du har aldri måttet søke. Så kan du klappe deg på skulderen med å ha vært uhyre hjelpsom på forumet i dag. Anonymkode: ee32d...760 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 9. august 2017 #76 Del Skrevet 9. august 2017 1 time siden, Sisti skrev: Herregud, mener folk seriøst at man ikke kan bruke barnas pengegaver på ting til barna??! At man heller bør bruke bufferkontoen? Det er jo fullstendig idioti. Hvis vi gir pengegave til et barn så er det jo for at foreldrene eller barnet skal kunne kjøpe noe det trenger, ikke fordi at det skal forvitre på en lavrentekonto i 18 år... Hadde det vært intensjonen gir man jo klar beskjed. Selvfølgelig er det greit å kjøpe for eksempel klær for bursdagspengene?! Vi sparer ikke særlig mye til vår sønn. Slenger over en tusenlapp på kontoen i ny og ne, der havner også pengegaver, men denne kontoen kommer vi også til å bruke av ved behov. Med god samvittighet. Vi prioriterer å spare indirekte på hans vegne: nedbetale bolig raskest mulig. Vår boligformue er hans fremtidige arv. Man trenger ikke være fullstendig ensporet og kun spare på sparekonto for å ta økonomisk gode beslutninger på vegne av barna. Så sant. Ville heller fokusert på dette med at man ikke etterlater gjeld til barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 9. august 2017 #77 Del Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så bra. Nå må du finne en tråd om abort og skrive at du ikke har tatt abort, en tråd om redde skolestartere for å skrive at du ikke var redd for å begynne på skolen, en tråd om ei som har en katt som tisser ved siden av kassa si, hvor du kan svare at hunder er bedre enn katter, deretter en tråd for jobbsøkere hvor du skriver at pappa gav deg fast jobb så du har aldri måttet søke. Så kan du klappe deg på skulderen med å ha vært uhyre hjelpsom på forumet i dag. Anonymkode: ee32d...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #78 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg hadde nok blitt forbanna dersom jeg fant ut at pengene jeg fikk til dåpen og gjennom oppveksten som ble øremerket satt inn på egen sparekonto til meg ble brukt til drift av familien. En sak er dersom man er på sultegrensen, men disse pengene tilhører faktisk barnet selv om man har loven på sin side når det gjelder å ta ut penger fra kontoen. Foreldre trenger ikke å spare penger til barnet, men å bruke penger barnet får til dåp, bursdag, konfirmasjon, osv, er helt tullerusk. Anonymkode: dfe3b...eed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 9. august 2017 #79 Del Skrevet 9. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nok blitt forbanna dersom jeg fant ut at pengene jeg fikk til dåpen og gjennom oppveksten som ble øremerket satt inn på egen sparekonto til meg ble brukt til drift av familien. En sak er dersom man er på sultegrensen, men disse pengene tilhører faktisk barnet selv om man har loven på sin side når det gjelder å ta ut penger fra kontoen. Foreldre trenger ikke å spare penger til barnet, men å bruke penger barnet får til dåp, bursdag, konfirmasjon, osv, er helt tullerusk. Anonymkode: dfe3b...eed Jeg vil kalle det tyveri. Barn har ikke forsørgeransvar for seg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #80 Del Skrevet 9. august 2017 1 time siden, Sisti skrev: Det er jo fullstendig idioti. Hvis vi gir pengegave til et barn så er det jo for at foreldrene eller barnet skal kunne kjøpe noe det trenger, ikke fordi at det skal forvitre på en lavrentekonto i 18 år... Penger stående på konto minker med omtrent 0,5% inflasjonsjustert hvert år. Det erikke så ille. Penger brukt på forbruksartikler har en umiddelbar negativ avkastning på 100%. De i denne tråden som mener at det er nok å oppdra barna, og at sparepenger bare er noe som i beste fall kan være kjekt å ha når barna begynner å bli voksne, vil nok bli veldig skuffet. Sosiale forskjeller vokser og inntektsforskjellene mellom ufaglærte jobber og faglærte jobber øker. Boligprisene vil nok forbli høye, men ikke vokse i nærheten av så fort som de har gjort de siste 20 årene. Dagens 30-åringer kan ikke forvente å tjene 2-3 millioner skattefritt i boligmarkedet over de neste 20 årene, slik generasjonen før oss gjorde. Jeg mener at å ikke spare opp et betydelig beløp til når barna blir voksne, er veldig naivt og uansvarlig - spesielt for de som egentlig har råd til å spare, men som velger å dra på tre utenlandsferier i året i stedet for én. De som begynner på bar bakke når blir voksne, vil ha store problemer med å komme seg opp til middelklassen i fremtiden. Det er ikke sikkert det blir sånn, men det er allerede sånn i USA; de sosiale forskjellene i Norge henger et par tiår etter USA, men utviklingen går i samme retning. Anonymkode: 80af6...331 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå