AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #41 Del Skrevet 9. august 2017 Folk her kan sitte og si det ikke er din jobb, men jeg mener det er din jobb og gi barnet den beste starten på livet. Livet starter seriøst når man blir eldre og skal ha et sted å bo. Jeg er ufør, og fruen tjener rundt 400.000kr, har en felles inntekt på 750.000kr kanskje. Sparer 1500kr til barnet i mnd. Dette er for førerkort, komf, og egenkapital til leilighet. Før var det mye lettere og komme inn på boligmarkedet, nå er det umulig uten hjelp, så dette bestemmer jo foreldrene selv. Jeg skal ihvertfall hjelpe ungene maksimalt. Om jeg må roe ned på noe annet for meg selv, så er dette ekstremt viktig for meg. Anonymkode: 7ab09...5ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #42 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg er en av de som sparer "tusenvis" hver måned, men i mitt eget navn på en fondskonto. Litt fordi de ikke skal få problemer med stipend, litt fordi jeg vil unngå overformynderi dersom summen blir høy og mest fordi jeg vil være med på å forvalte dem. Planen min er å bruke av disse pengene til bunad, konfirmasjon, moped, sertifikat og det som blir igjen når de flyr redet blir delt og til bidrag til boligkjøp. Mesteparten av sparingen er dermed en form for buffer for familien, fordi konfirmasjoner og sertifikat til flere barn er dyrt og vi ønsker å bidra til dette. Så ikke tenk at de som sparer tusenvis til barnet gjør en bedre jobb enn deg, jeg har bare valgt å sette litt buffer på en øremerket konto hvor ungene vil få overskuddet. Vi gjør alle det som passer oss og barna best og det viktigste er at ungene får oppmerksomhet og oppfølging. At du sitter med barnet i fanget og leser bok, at dere tøyser med badeskum I badekaret om kvelden og at dere går tur i fjæra og kaster flyndre med flate steiner er verdt millioner for barnet i forhold til fast trekk på konto. Du er helt sikkert en flott mor! Ikke sammenligne deg med naboen, men se deg selv i dine barns øyne. Anonymkode: ee32d...760 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #43 Del Skrevet 9. august 2017 9 timer siden, Puny skrev: Jeg har aldri sagt at foreldre 'burde' spare til sine barn, bare at 'mine foreldre gjorde ikke det-argumentet' er ganske dårlig. Det er mye som var anderledes for 20/30/40 år siden... Jeg er enig. De av oss med foreldre som slet med huslån på åttitallet og tidlig nittitall hadde nok de færreste foreldre som sparte til oss. Mange måtte ha flere avdragsfrie år for å mestre 14-19% boliglånsrente. Jeg for min del er glad for at vi heller hadde hus med hage enn at barnetrygden til tre barn ble spart på en hellig konto til oss. /en av de som ikke ble spart for, hvor pengegaver gikk til nyttige ting til meg, som ski, sykkel, skolesekk osv Anonymkode: ee32d...760 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #44 Del Skrevet 9. august 2017 I Norge har det ikke noe å si om foreldrene sparer for barna sine. Alle har samme muligheter når de blir 18 for hva de vil studere og hvor de vil bo. Noen får leilighet av foreldrene i 18 års gave.. Det vil jeg ikke tro hjelper på annet enn at man blir enda mer kravstor og misfornøyd. Synes ikke det er greit å bruke penger hun får til jul og bursdag på klær og slik. Anonymkode: ad3d8...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #45 Del Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, Blondie65 skrev: Relativt nytt? Jeg husker at posten hadde GULLBOK på 80-tallet. Det var helt alminnelig dåpsgave å få en eller flere slike med oppfordring til fortsatt sparing. Ja, men hvor mange kjenner du som ble født på den tiden som faktisk fikk mye oppsparte penger den dagen de ble 18. Anonymkode: 59431...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #46 Del Skrevet 9. august 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Som overskriften sier så har jeg faktisk ikke råd til å spare penger til barnet vårt. Jeg ble uplanlagt gravid og er blitt ufør. De pengene hun får i gaver av familie, dåp osv bruker vi til å kjøpe inn ting som hun trenger. Klær, utstyr osv... Mannen har heller ikke super god økonomi og har en gammel spillegjeld han prøver å bli kvitt. Vi ferierer på hytta til bestemoren min i ferier og gir masse kjærlighet. Ser folk her inne som sparer tusenvis av kroner hver måned. Det får meg til å føle meg som en dårlig mor, men igjen tenker jeg at det er jo ikke det viktigste. Det viktigste er at hun får en trygg, god, stabil og kjærlig oppvekst, med to foreldre som elsker henne betingelsesløst. skal sies at vi har en bufferkonto på 50.000 kr. Men føler ikke at vi kan ta fra denne, da vi gjerne ønsker å ha stabilitet i tilfelle noe uforutsett skulle skjedd... hva tenker dere? er vi dårlige foreldre? Anonymkode: 2f46d...1f5 Hvorfor skal du spare penger til barnet ditt? Skal ungen bare få de når hun blir eldre? Anonymkode: de3c7...830 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 9. august 2017 #47 Del Skrevet 9. august 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Som overskriften sier så har jeg faktisk ikke råd til å spare penger til barnet vårt. Jeg ble uplanlagt gravid og er blitt ufør. De pengene hun får i gaver av familie, dåp osv bruker vi til å kjøpe inn ting som hun trenger. Klær, utstyr osv... Mannen har heller ikke super god økonomi og har en gammel spillegjeld han prøver å bli kvitt. Vi ferierer på hytta til bestemoren min i ferier og gir masse kjærlighet. Ser folk her inne som sparer tusenvis av kroner hver måned. Det får meg til å føle meg som en dårlig mor, men igjen tenker jeg at det er jo ikke det viktigste. Det viktigste er at hun får en trygg, god, stabil og kjærlig oppvekst, med to foreldre som elsker henne betingelsesløst. skal sies at vi har en bufferkonto på 50.000 kr. Men føler ikke at vi kan ta fra denne, da vi gjerne ønsker å ha stabilitet i tilfelle noe uforutsett skulle skjedd... hva tenker dere? er vi dårlige foreldre? Anonymkode: 2f46d...1f5 Nei, absolutt ikke. Det er ikke ønonomien som måler om hvorvidt man er en god eller dårlig forelder. Faktisk kan det å ha dårlig økonomi som barn gi barna gode empatiske evner og større ambisjoner i det voksne liv. Mine foreldre sparte heller ikke penger til oss, men det er våre egne valg som avgjør vår fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #48 Del Skrevet 9. august 2017 Når jeg får barn kommer jeg til å opprette BSU og en liten sparekonto jeg kan sette inn små innskudd når vi har råd som barnet får kontroll over dagen de flytter ut. Men mine foreldre sparte aldri opp penger til meg heller! De hadde også råd men dette er ikke normalt her. Eneste grunnen til at jeg kommer til å opprette BSU er da jeg ser at jeg sparte opp veldig lite på den tiden før jeg oppdaget at dette fantes. På spare/brukskonto til barnet kommer jeg til å sette inn kanskje 10 -20-50-100 kr eller mer avhengig av råa igjennom nettbank. Penger utgjør ikke en dårlig/god forelder! Barn må lære verdien av penger og jeg kommer mest sannsynlig ikke til å fortelle barnet mitt om kontoen før den dagen de faktisk flytter ut Anonymkode: 27721...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #49 Del Skrevet 9. august 2017 Mine besteforeldre + pappa hadde spart tilsammen 18 K som jeg fikk når jwg flytter ut, mim samboers mor hadde dåelig rås og sparte 50kr pwr mnd til han var 18-20. Du ikke spare, men sette av en 50lapp i mnd i mange år blir faktisk litt. Anonymkode: bc63d...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #50 Del Skrevet 9. august 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk her kan sitte og si det ikke er din jobb, men jeg mener det er din jobb og gi barnet den beste starten på livet. Livet starter seriøst når man blir eldre og skal ha et sted å bo. Jeg er ufør, og fruen tjener rundt 400.000kr, har en felles inntekt på 750.000kr kanskje. Sparer 1500kr til barnet i mnd. Dette er for førerkort, komf, og egenkapital til leilighet. Før var det mye lettere og komme inn på boligmarkedet, nå er det umulig uten hjelp, så dette bestemmer jo foreldrene selv. Jeg skal ihvertfall hjelpe ungene maksimalt. Om jeg må roe ned på noe annet for meg selv, så er dette ekstremt viktig for meg. Anonymkode: 7ab09...5ef Ja, det er visst om å gjøre å hjelpe barna sine minst for enkelte her inne. Anonymkode: e5445...59b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #51 Del Skrevet 9. august 2017 14 minutter siden, Mass skrev: Nei, absolutt ikke. Det er ikke ønonomien som måler om hvorvidt man er en god eller dårlig forelder. Faktisk kan det å ha dårlig økonomi som barn gi barna gode empatiske evner og større ambisjoner i det voksne liv. Mine foreldre sparte heller ikke penger til oss, men det er våre egne valg som avgjør vår fremtid. Sosioøkonomisk status går ofte i (sosial) arv. Dette er mer regelen enn unntaket. Anonymkode: e5445...59b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 9. august 2017 #52 Del Skrevet 9. august 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hvor mange kjenner du som ble født på den tiden som faktisk fikk mye oppsparte penger den dagen de ble 18. Anonymkode: 59431...c27 Det var ikke veldig mange der jeg kommer fra, men de aller fleste fikk enten da eller da de flyttet hjemmefra, tilgang til pengegavene de hadde fått som barn. Det var ikke enorme summer, men det blir faktisk litt penger på 18 år. Mine foreldre slet som f@@n for å få det til å gå rundt da husbanklån rentene var på det høyeste bortimot 20%, og mamma har fortalt at jeg vokste ut av skidressen min på et dårlig tidspunkt. Det fantes ikke penger til å kjøpe ny, men ny måtte jeg ha (kommer fra en del av landet hvor gymtimene på vinteren består mye av skileik og skisport). Men hun og bestemor tok ut bonusen på Samvirkelaget (i dag Coop) byttet den inn i skidress til meg, for det var uaktuelt å røre pengene jeg hadde fått i gave. (Fineste skidressen jeg noensinne har hatt, faktisk, da Samvirkelaget ikke hadde stygge Sparkjøpdresser). Mine foreldre hadde ingen mulighet til å hjelpe meg økonomisk da jeg flyttet for å studere. Men takket være at pengegaver var blitt spart opp, hadde jeg ca 30 000 kr på konto da jeg flyttet, noe som gjorde at jeg klarte uforutsette utgifter selv om jeg ikke jobbet ved siden av studiene annet enn i sommerferiene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 9. august 2017 #53 Del Skrevet 9. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg får barn kommer jeg til å opprette BSU og en liten sparekonto jeg kan sette inn små innskudd når vi har råd som barnet får kontroll over dagen de flytter ut. Men mine foreldre sparte aldri opp penger til meg heller! De hadde også råd men dette er ikke normalt her. Eneste grunnen til at jeg kommer til å opprette BSU er da jeg ser at jeg sparte opp veldig lite på den tiden før jeg oppdaget at dette fantes. På spare/brukskonto til barnet kommer jeg til å sette inn kanskje 10 -20-50-100 kr eller mer avhengig av råa igjennom nettbank. Penger utgjør ikke en dårlig/god forelder! Barn må lære verdien av penger og jeg kommer mest sannsynlig ikke til å fortelle barnet mitt om kontoen før den dagen de faktisk flytter ut Anonymkode: 27721...9b2 Det er ikke lurt å spare i BSU før man har inntekt slik at man drar nytte av det gode skattefradraget i forbindelse med BSU sparing. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #54 Del Skrevet 9. august 2017 Har heller ikke fått en krone av mine foreldre. De brukte faktisk også opp pengene jeg skulle arve fra farfar. Anonymkode: 7653c...170 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 9. august 2017 #55 Del Skrevet 9. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sosioøkonomisk status går ofte i (sosial) arv. Dette er mer regelen enn unntaket. Anonymkode: e5445...59b Man blir som foreldrene, tenker du? Jeg synes verdien ligger i hva man lærer barnet. For meg er det viktigere å lære barnet å ta ansvar, ha ambisjoner og jobbe hardt enn å spare for dem og så bare gi dem pengene til bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 9. august 2017 #56 Del Skrevet 9. august 2017 Mange som kommenterer at foreldrene ikke sparte foreldrenes penger til dem, men det er jo ikke det åpningsinnlegget handler om. Det handler om at foreldrene bruker penger barnet har fått i gaver på å kjøpe ting et barn må ha. Det er en stor forskjell på å spare til noe man vil kjøpe og det at foreldrene dine bruker dine penger på bleier til deg uten å betale tilbake når de kan(nei, det skjer gjerne ikke på samme tid, men sammenligningen for øvrig er relevant). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #57 Del Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, Mass skrev: Man blir som foreldrene, tenker du? Jeg synes verdien ligger i hva man lærer barnet. For meg er det viktigere å lære barnet å ta ansvar, ha ambisjoner og jobbe hardt enn å spare for dem og så bare gi dem pengene til bolig. Å lære barna å spare er etter min mening viktig i stedet for å bruke opp pengene så fort man får de. Nå er det også slik at mange som har det trangt økonomisk også har noen unødvendige poster som de kan begrense. God økonomisk styring og god spareevne henger også sammen med høy utdanning, god jobb og en akseptabel lønn, og dette går jo også i arv. Anonymkode: e5445...59b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 9. august 2017 #58 Del Skrevet 9. august 2017 Du? Det syns jeg du skal slutte å bekymre deg om. Når barnet har det det trenger nå er det godt nok. ..så seinere, om rå'a blir bedre...ja, DA kan du legge til side kr. til eksempelvis konfirmasjon og et beløp til førerkort og bil. Men det siste er ikke nødvendig. Litt må barnet, etterhvert ungdommen, jobbe for det sjøl. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #59 Del Skrevet 9. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Som overskriften sier så har jeg faktisk ikke råd til å spare penger til barnet vårt. Jeg ble uplanlagt gravid og er blitt ufør. De pengene hun får i gaver av familie, dåp osv bruker vi til å kjøpe inn ting som hun trenger. Klær, utstyr osv... Mannen har heller ikke super god økonomi og har en gammel spillegjeld han prøver å bli kvitt. Vi ferierer på hytta til bestemoren min i ferier og gir masse kjærlighet. Ser folk her inne som sparer tusenvis av kroner hver måned. Det får meg til å føle meg som en dårlig mor, men igjen tenker jeg at det er jo ikke det viktigste. Det viktigste er at hun får en trygg, god, stabil og kjærlig oppvekst, med to foreldre som elsker henne betingelsesløst. skal sies at vi har en bufferkonto på 50.000 kr. Men føler ikke at vi kan ta fra denne, da vi gjerne ønsker å ha stabilitet i tilfelle noe uforutsett skulle skjedd... hva tenker dere? er vi dårlige foreldre? Anonymkode: 2f46d...1f5 Kjære TS; Å bruke KG som målestandard bør du slutte med. KG er på ingen måte representativt for annet enn akkurat de som det og da legger innlegg i en tråd. Noen innspill vil være ekte, noen vil være fantasier. Andre vil være provokasjoner eller ønskedrømmer. Foreldre som gir sine barn en oppvekst med tilstedeværelse og kjærlighet er gode foreldre i mine øyne. Ikke alle barn går ut fra videregående med stor bankkonto til disposisjon. Akkurat nå har dere det trangt. Det kan endre seg over litt tid. I min verden er det mye bedre at barnet har en varm vinterdress til bruk i barnehagen om vinteren enn å ha 1500 kroner på konto (tatt en helt vilkårlig pris på vinterdress nå, før noen kommer med kritikk av summen). Jeg synes du har fått mange ufine tilbakemeldinger i tråden din. Husk at du ikke vet om de som har gitt deg tilbakemeldinger (både positive ig negative) har barn eller har hatt barn. Anonymkode: b0c35...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #60 Del Skrevet 9. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre hadde høye inntekter begge to men de sparte ikke en krone til meg. Har aldri fått noe som helst fra de, de synes man skal tjene sine egne penger. Har klart meg bra og betalt alt av leilighet, førerkort, utdanning osv. selv. Det er ikke katastrofe dersom dere ikke har råd å spare til barna mener jeg. Finnes foreldre som har råd å spare til barna men om som ikke gjør det likevel. Anonymkode: e20f9...394 Du virker som en klok person. Mange kunne kanskje blitt/vært bitter. Men du er en viljesterk, og flink person. Jeg liker tankegangen din. 🙂 Anonymkode: 149ba...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå