Kriska Skrevet 7. august 2017 #1 Del Skrevet 7. august 2017 Hei. Håper noen kan hjelpe meg her. Jeg skal prøve å forklare dette enkelt. Person A har vært sykemeldt siden januar. Person A jobber hele 2016 på samme sted. Denne personen har mottatt sykepenger fra Nav i hele 2017. I juni fikk denne personen utbetalt feriepengene sine som ble opptjent i fjor. Person A ble også trukket juni måned 2016 før for 4 uker ferie, og fikk kun utbetalt feriepenger og ikke lønn det året (som normalt). Hvem skal betale lønn for Person A i år når den tar ut lovbestemt ferie. Nav mener det er arbeidsgiver siden de trakk for en månedslønn i 2016 og dermed skal dekke "hullene" i lønnen ved ferie. Arbeidsgiver mener feriepenger dekker dette men det er jo feil, siden man skal ha 11 måneder lønn, 1 mnd uten lønn. Om feriepengene dekker dette er jo den mnd med trekk av lønn bortkastet og en vinning for arbeidsgiver? Har noen vært i samme situasjon før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #2 Del Skrevet 7. august 2017 Man får ikke lønn når man tar ut ferie. Arbeidsgiver har rett. Feriepengene dekker den perioden man tar ut ferie for lønn. Er ikke person A sykemeldt under ferien? Fra ferieloven: § 9.Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv (1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. § 11.Utbetaling av feriepenger (1) (Alminnelige regler) Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. (2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie) Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1. Anonymkode: 8d2bb...1f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kriska Skrevet 7. august 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 7. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke lønn når man tar ut ferie. Arbeidsgiver har rett. Feriepengene dekker den perioden man tar ut ferie for lønn. Er ikke person A sykemeldt under ferien? Fra ferieloven: § 9.Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv (1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. § 11.Utbetaling av feriepenger (1) (Alminnelige regler) Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. (2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie) Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1. Anonymkode: 8d2bb...1f9 Jo men da må jeg spørre. Personlig ble jeg trukket i for en måned i fjor i juni, og fikk utbetalt feriepenger nå i juni og ble trukket for lønnen i juni. Men jeg dro på ferie i april, og fikk samme månedslønn som ellers i året fordi de trakk alle ukene i juni. Skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #4 Del Skrevet 7. august 2017 1 minutt siden, Kriska skrev: Jo men da må jeg spørre. Personlig ble jeg trukket i for en måned i fjor i juni, og fikk utbetalt feriepenger nå i juni og ble trukket for lønnen i juni. Men jeg dro på ferie i april, og fikk samme månedslønn som ellers i året fordi de trakk alle ukene i juni. Skjønner? Hva er spørsmålet? Nei, skjønner ikke. Selv om at det står at man skal ha feriepengene når ferien tas ut, så er det ganske standard at feripengene utbetales i juni og at trekket for ferien skjer da. Typisk juniutbetaling: Vanlig månedslønn + Feriepenger - lønn for 4 uker 1 dag (evt 5 uker dersom man har tariff) = utbetaling Er det nav sin ubetaling du stusser på? Trakk de deg på sykepengene for den ferien du tok ut i april? Anonymkode: 8d2bb...1f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kriska Skrevet 7. august 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 7. august 2017 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er spørsmålet? Nei, skjønner ikke. Selv om at det står at man skal ha feriepengene når ferien tas ut, så er det ganske standard at feripengene utbetales i juni og at trekket for ferien skjer da. Typisk juniutbetaling: Vanlig månedslønn + Feriepenger - lønn for 4 uker 1 dag (evt 5 uker dersom man har tariff) = utbetaling Er det nav sin ubetaling du stusser på? Trakk de deg på sykepengene for den ferien du tok ut i april? Anonymkode: 8d2bb...1f9 Ja jeg er helt enig med deg! Så da blir det jo på en måte ferie med lønn? Siden man blir trukket alle ukene med ferie i juni, får utbetalt feriepenger og deretter fastlønn resten av året uavhengig av når på året man tar ut ferie.? Hadde man skulle blitt trukket for enkeltukene man tok ut ferie så skulle man jo hatt vanlig lønn i juni også. Spørsmålet er bare; Når nav utbetaler sykepenger så trekker de for de ukene man tar ut med lovbestemt ferie, selv om arbeidsgiver har trukket for en månedslønn i juni. Da blir det jo dobbelt trekk? Nav mener arbeidsgiver skal dekke dette siden de har trukket for alle ukene man skal ha ferie. Skjønner du? Endret 7. august 2017 av Kriska Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #6 Del Skrevet 8. august 2017 Jeg forstår ikke helt problemet her. I 2016 ble du trukket for ferie, og fikk feriepenger som normalt. Altså er alt gjort riktig i 2016. I 2017 har du vært sykemeldt. Du skriver selv at du fikk utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver i juni. De feriepengene skal dekke ferie du tar ut i år, uavhengig av når på året du tar ut ferien. Nav betaler ingen ting når du har ferie, men betaler sykepenger ellers. Da stemmer jo alt da. Eller mener du at du bare har fått utbetalt feriepenger minus lønn i juni 2017? I så fall har arbeidsgiver gjort feil. Anonymkode: a279e...446 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kriska Skrevet 8. august 2017 Forfatter #7 Del Skrevet 8. august 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt problemet her. I 2016 ble du trukket for ferie, og fikk feriepenger som normalt. Altså er alt gjort riktig i 2016. I 2017 har du vært sykemeldt. Du skriver selv at du fikk utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver i juni. De feriepengene skal dekke ferie du tar ut i år, uavhengig av når på året du tar ut ferien. Nav betaler ingen ting når du har ferie, men betaler sykepenger ellers. Da stemmer jo alt da. Eller mener du at du bare har fått utbetalt feriepenger minus lønn i juni 2017? I så fall har arbeidsgiver gjort feil. Anonymkode: a279e...446 I juni ble det utbetalt feriepenger minus lønn, men ingen ferie ble tatt ut i juni. Dvs arbeidsgiver trakk alle ferieukene i juni. Når man da feks reiser på ferie i august, då vil nav også trekke sykepengene siden man tar ut lovbestemt ferie, og arbeidsgiver har allerede trukket for ferien, i juni. Så da blir man trukket to ganger for ferien? Hadde man jobbet hadde man fått samme lønn 11mnd i året uavhengig av når ferien ble tatt ut siden alt ble trukket i juni. Spørsmålet er hva som skjer når man er sykemeldt siden nav ikke betaler når man har ferie, og arbeidsgiver alleredehar trukket for ferieni juni, selv om ingen ferie ble brukt i juni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #8 Del Skrevet 8. august 2017 Akkurat nå, Kriska skrev: I juni ble det utbetalt feriepenger minus lønn, men ingen ferie ble tatt ut i juni. Dvs arbeidsgiver trakk alle ferieukene i juni. Når man da feks reiser på ferie i august, då vil nav også trekke sykepengene siden man tar ut lovbestemt ferie, og arbeidsgiver har allerede trukket for ferien, i juni. Så da blir man trukket to ganger for ferien? Hadde man jobbet hadde man fått samme lønn 11mnd i året uavhengig av når ferien ble tatt ut siden alt ble trukket i juni. Spørsmålet er hva som skjer når man er sykemeldt siden nav ikke betaler når man har ferie, og arbeidsgiver alleredehar trukket for ferieni juni, selv om ingen ferie ble brukt i juni. Ah, da skjønner jeg. Jeg trodde arbeidsgiver bare hadde trukket for lønn i 2016. Arbeidsgiver skal selvfølgelig ikke trekke for lønn i 2017. Anonymkode: a279e...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå