Gå til innhold

Vi skal avgårde eller vi skal avgårde til besteforeldre....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor på et sted jeg ikke er ifra. Og har den senere tid undret meg over hvordan noen velger å ordlegge seg. Når jeg prater med noen jeg kjenner så sier jeg veldig ofte hvis vi skal noe, hva vi skal. F.eks hvis datteren min er på besøk hos sin venninne, så kan jeg sende melding og be de sende henne hjem da vi skal til feks besteforeldre, eller Ikea, eller spise middag eller eller. Men jeg sier hva vi skal. Disse foreldrene kjenner jeg så sånt faller meg helt naturlig. Men etter å ha kjent de noen år nå så merker jeg at de bare sier/skriver om jeg kan sende hjem deres datter da de skal bort evt avgårde, eller bare at hun skal hjem, ikke noe om det er for at jenta skal spise eller hva. Denne ordlyden bruker jeg mer til folk jeg ikke kjenner, eller sånne man bare er på hils med på gata, da kan jeg si at jeg har det litt travelt feks for vi er på farta og skal avgårde uten å nevne hva. Hvor mye jeg sier har noe med hvor nær jeg opplever personen jeg prater/melder med er for meg. Så nå ble jeg litt usikker, disse folkene er for meg venner, men for dem er jeg da kanskje ikke så nær... Eller handler sånne ordvalg om kultur. Jeg er ikke herfra, og har ikke tenkt så mye over dette før. Men kanskje det er sånn man prater selv blant venner her. Jeg har på ingen måte noe med hva de skal, jeg bare undrer meg. Så tror du man gjør sitt ordvalg pga kultur, eller pga hvor nære venner man er og deler mer med dem / bekjente og deler ikke så mye ??

Anonymkode: 5b434...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på et sted jeg ikke er ifra. Og har den senere tid undret meg over hvordan noen velger å ordlegge seg. Når jeg prater med noen jeg kjenner så sier jeg veldig ofte hvis vi skal noe, hva vi skal. F.eks hvis datteren min er på besøk hos sin venninne, så kan jeg sende melding og be de sende henne hjem da vi skal til feks besteforeldre, eller Ikea, eller spise middag eller eller. Men jeg sier hva vi skal. Disse foreldrene kjenner jeg så sånt faller meg helt naturlig. Men etter å ha kjent de noen år nå så merker jeg at de bare sier/skriver om jeg kan sende hjem deres datter da de skal bort evt avgårde, eller bare at hun skal hjem, ikke noe om det er for at jenta skal spise eller hva. Denne ordlyden bruker jeg mer til folk jeg ikke kjenner, eller sånne man bare er på hils med på gata, da kan jeg si at jeg har det litt travelt feks for vi er på farta og skal avgårde uten å nevne hva. Hvor mye jeg sier har noe med hvor nær jeg opplever personen jeg prater/melder med er for meg. Så nå ble jeg litt usikker, disse folkene er for meg venner, men for dem er jeg da kanskje ikke så nær... Eller handler sånne ordvalg om kultur. Jeg er ikke herfra, og har ikke tenkt så mye over dette før. Men kanskje det er sånn man prater selv blant venner her. Jeg har på ingen måte noe med hva de skal, jeg bare undrer meg. Så tror du man gjør sitt ordvalg pga kultur, eller pga hvor nære venner man er og deler mer med dem / bekjente og deler ikke så mye ??

Interessant. Høres ut som om du er fra bygda eller arbeiderklasse, mens du nå bor i by og beveger deg i middelklasse. Stemmer det? Urban middelklasse verner veldig om privatlivet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nesten litt sånn herlig undring. Nei, personlig pleier jeg bare å 'utdype' til de som står meg nærmest og som jeg snakker ofte med. Det er ikke alltid jeg 'utdyper' der heller. Men det er fordi at jeg tenker at de andre ikke har interesse av hva vi skal. Da faller det litt mer naturlig viss jeg slår av en prat med dem når jeg treffer dem eller henter barnet. Alt ettersom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Hurepoix skrev:

Interessant. Høres ut som om du er fra bygda eller arbeiderklasse, mens du nå bor i by og beveger deg i middelklasse. Stemmer det? Urban middelklasse verner veldig om privatlivet sitt.

Stemmer ikke. Jeg er fra en større by, bor nå i en mindre by. Er høyt utdannet.

Interessant påstand. Hvorfor gjør de det? Tenker du de gjør det overfor da bygda/arbeiderklasse?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Kan legge til at min nærmeste venninne som også bor og er fra denne mindre byen også veldig ofte bare sier hun skal avgårde, eller at hun var borte. Ikke noe om hva, hvor. I en tid følte jeg meg ikke -inkludert i livet hennes. Dette har vi snakket om og utifra den samtalen så tenkte jeg at kanskje det har med kulturen i denne byen å gjøre...hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant påstand. Hvorfor gjør de det? Tenker du de gjør det overfor da bygda/arbeiderklasse?

Tenker det er typisk for tette samfunn med stor likhet. Den typen samfunn hvor ei tjukk og god husmor med skaut og forkle stod og gaula: - Erna, nå må du komme heim og eta. Vi skal ha blodpølse, det er jo favoritten din! Må raska på før broren din eter opp alt!

Og alle på bygda visste de skulle ha blodpølse til middag og ingen brydde seg, for alle spiste blodpølse jevnlig. Dette er ikke helt stilen til urban middelklasse, selv om de ironisk nok er svært like, med tanke på hvordan de legger ut masse bilder i sosiale medier av hvordan ungene spiser selvdyrket økologisk mat osv. Forskjellen er vel at urban middelklasse gjør dette for å heve seg over andre og vise at de er bedre enn andre, mens for bygdefolk / arbeiderklasse er dette uten snobberi, i verste fall snobberi nedover / jantelov, at man skal vise at man ikke tror man er bedre enn andre.

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke vant med at vi forteller rundt hva  eller hvor vi skal. Kan du sende mott barn hjem nå, må vare mer enn nok. Å oppgi grunn er ikke interessant for andre foreldre. (Med mindre de er veldig nyskjerrige av seg, da.)

Anonymkode: d859d...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke vant med at vi forteller rundt hva  eller hvor vi skal. Kan du sende mott barn hjem nå, må vare mer enn nok. Å oppgi grunn er ikke interessant for andre foreldre. (Med mindre de er veldig nyskjerrige av seg, da.)

Litt absurd om barna kjenner hverandre godt nok til å leke hos hverandre, men foreldrene har nesa for høyt i sky til å komme med litt normal småprat når de kommuniserer, tenker nå jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Kan legge til at min nærmeste venninne som også bor og er fra denne mindre byen også veldig ofte bare sier hun skal avgårde, eller at hun var borte. Ikke noe om hva, hvor. I en tid følte jeg meg ikke -inkludert i livet hennes. Dette har vi snakket om og utifra den samtalen så tenkte jeg at kanskje det har med kulturen i denne byen å gjøre...hmm..

Du må jo si i hvilken landsdel dette er i da. Kan ikke tenke meg at det er i Nord-Norge. Snobbete småby i Vestfold, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Hurepoix skrev:

Tenker det er typisk for tette samfunn med stor likhet. Den typen samfunn hvor ei tjukk og god husmor med skaut og forkle stod og gaula: - Erna, nå må du komme heim og eta. Vi skal ha blodpølse, det er jo favoritten din! Må raska på før broren din eter opp alt!

Og alle på bygda visste de skulle ha blodpølse til middag og ingen brydde seg, for alle spiste blodpølse jevnlig. Dette er ikke helt stilen til urban middelklassen, selv om de ironisk nok er svært like, med tanke på hvordan de legger ut masse bilder i sosiale medier av hvordan ungene spiser selvdyrket økologisk mat osv. Forskjellen er vel at urban middelklasse gjør dette for å heve seg over andre og vise at de er bedre enn andre, mens for bygdefolk / arbeiderklasse er dette uten snobberi, i verste fall snobberi nedover / jantelov, at man skal vise at man ikke tror man er bedre enn andre.

Takk for utdyping. Du er nok inne på noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Når jeg blir kjent med folk og opplever oss som venner etterhvert og da opplever at de ikke deler noe sånt så føler jeg meg mindre inkludert i deres liv. Høres kanskje litt rart ut, men for min del handler det ikke om å være nysgjerrig, men det å bli inkludert i andres liv, er ihvertfall sånn jeg inkluderer folk i mitt liv, ved å fortelle hva jeg driver med. Gjør jo ikke det alltid selvfølgelig. Kan også si at jeg er ikke av den påtrengende arten som folk ikke orker innpå livet sitt. Egentlig bare undret jeg meg om årsakene hvorfor vi velger å fortelle og hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hurepoix skrev:

Du mener åpenbart Oslo, men det er stor forskjell fra middelklassekulturen i Oslo til middelklassekulturen i andre større norske byer. Det du her skriver om er ganske så unikt for Oslo, og finnes egentlig ikke andre steder i landet.

Oslo er egentlig det eneste stedet i landet hvor det er tydelige kulturelle klasseforskjeller det norske folk imellom, men de samme sosioøkonomiske forskjellene finner du likevel selv i de minste byer land og strand rundt. Så det blir feil å generalisere dette til en urban middelklasse når det egentlig er snakk om en Oslo-middelklasse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Hurepoix skrev:

Du må jo si i hvilken landsdel dette er i da. Kan ikke tenke meg at det er i Nord-Norge. Snobbete småby i Vestfold, kanskje?

Ønsker ikke si spesifikt hvor det er, men er ikke nord-norge nei. Men hva velger du å bruke og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Blodets rett skrev:

Du mener åpenbart Oslo, men det er stor forskjell fra middelklassekulturen i Oslo til middelklassekulturen i andre større norske byer. Det du her skriver om er ganske så unikt for Oslo, og finnes egentlig ikke andre steder i landet.

Oslo er egentlig det eneste stedet i landet hvor det er tydelige kulturelle klasseforskjeller det norske folk imellom, men de samme sosioøkonomiske forskjellene finner du likevel selv i de minste byer land og strand rundt. Så det blir feil å generalisere dette til en urban middelklasse når det egentlig er snakk om en Oslo-middelklasse.

Det kan du ha rett i, men tror nok en finner tendenser til dette i de større byene i landet med over 100.000 innbyggere. Men utenfor Oslo er det nok bare tendenser og ingen som lever 100 % i dette som en avskjerma virkelighet (som i TV-serien "Kampen for tilværelsen", som tar dette på kornet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker ikke si spesifikt hvor det er, men er ikke nord-norge nei. Men hva velger du å bruke og hvorfor?

Er egentlig vokst opp midt i dette dillemmaet, med foreldre fra henholdsvis egalitær småby / landsbygd og fra borgerlig miljø i større by. Med uttalelser som "Ikke si det, folk trenger ikke å vite alt om oss" fra sistnevnte. Foreldreparten fra mer egalitære forhold mente skikkelig folk ikke hadde noe å skjule og at hemmelighetskremmeri bare passet seg når man skulle gjøre en god handel. Har vel landet på at det er naturlig å småprate om slikt med folk man har / vil ha et nært forhold til (nettopp for å bygge og opprettholde tillit), men at det kan virke vulgært å annonsere alt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.8.2017 den 2.05, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er fint for barnet å vite hva som skjer... forutsigbarhet for barnet. "Nils, du må hjem"... høøø- hvorfor det?? 

Høres ut som kulturelt betinget da, ts! 

Anonymkode: 6dfb3...ab2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har opplevd at de fra små steder, landlig aldri oppgir hva de skal og heller holder det før seg selv. 

Anonymkode: 9cc22...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 1.58, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gjøre det samme, ikke gi flere detaljer enn at det passer ikke i dag, jeg skal bort osv. Det kommer an på hvor travel jeg er eller stresset, og noen ganger kan jeg oppleve det som litt mas om folk spør hvis jeg ikke har sagt hvor jeg skal. Da sier jeg bare, at vi snakkes senere, jeg må avgårde. Det er ikke noe personlig.

På 7.8.2017 den 2.10, Hurepoix skrev:

Litt absurd om barna kjenner hverandre godt nok til å leke hos hverandre, men foreldrene har nesa for høyt i sky til å komme med litt normal småprat når de kommuniserer, tenker nå jeg.

Jeg tenker også at det er normalt å gi en litt bredere melding når det er barn involvert. Men kan hende vet barna at de skal "til fetter Anton" senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker rett og slett ikke på å oppgi noen grunn for andre. (For å forklare: tenker at det er helt uinteressant for dem).

Hvis jeg blir bedt bort på et arrangement og ikke kan fordi jeg er opptatt, legger jeg ikke ut i det vide og brede om hvorfor. Waste of time tenker jeg om sånt :fnise:

Anonymkode: 32e5d...710

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...