Gå til innhold

Har spart opp 350 000, tips til hvordan å investere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har enebolig, bil og stabil jobb. Disse pengene har jeg spart ila de siste 25 år, ved at et lite beløp ble trukket månedlig fra lønnen min.

Bør jeg kjøpe en liten leilighet og leie ut? Hvor mye lån kan man få med egenkapital på 350k?

Aksjer tør jeg ikke.

Tar i mot andre gode tips fra alle økonomiske eksperter.

Anonymkode: 50ad4...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aksjefond kan du velge da.

Husk at risikoprofilen i fond gjelder antatt risiko for å ikke oppnå ønsket avkastning innen det anbefalte årsaspektet. Det står på fondenes egne profiler hva som er anbefalt sparehorisont.

Aksjefond kan ikke gå konkurs, fordi de enten følger markedet (indeksfond) eller er aktivt forvaltet. Fond kan derimot legges ned, men da blir pengene automatisk flyttet til lavrentefond med mindre du aktivt velger noe annet.

Investerer du alle pengene i ett bestemt firma (enkeltaksjer) så sier det seg selv at du i praksis kun sponser årslønnen til en av de ansatte der i håp om at de tjener mer slik at du får avkastning.

Jeg personlig investerer i aksjefond som er bransjerelaterte.

Anonymkode: c711a...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadd du spart jevnlig i aksjefond de siste 25 år hadde du nok hatt minst dobbelt så mye nå..

Anonymkode: 246c1...664

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg kjøpe en liten leilighet og leie ut? Hvor mye lån kan man få med egenkapital på 350k?

EK for sekundærbolig skal utgjøre 40% av prisen.

Det vil for 350,000 tilsvare en bolig til 875,000. 

Hadde du gjort dette før den nye loven trådde i kraft, da EK for sekundærbolig var 15%, ville du kunne kjøpt til 2,3 mill. 

Anonymkode: 75189...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du gjort dette før den nye loven trådde i kraft, da EK for sekundærbolig var 15%, ville du kunne kjøpt til 2,3 mill. 

Du bør skrive at det bare gjelder oslo.

Anonymkode: 3d1a0...90c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nedbetalt boligen? Har du evt andre lån?

Hadde du spart midlene i aksjefond i de 25 årene, hadde du hatt langt over det dobbelt nå. Jeg ville satt dem i indeksfond.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har enebolig, bil og stabil jobb. Disse pengene har jeg spart ila de siste 25 år, ved at et lite beløp ble trukket månedlig fra lønnen min.

Aksjer tør jeg ikke.

Tar i mot andre gode tips fra alle økonomiske eksperter.

Hadde du investert på toppen av børskrakket i 2007 så hadde du allikevel endt opp med nesten det dobbelte i dag. Det at du ikke tør å investere i aksjer er noe du må tenke over, for det har forhindret deg i å øke sparepengene dine betraktelig.

Anonymkode: 6783d...df1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg giddet skulle jeg satt opp hva du ville hatt med jevnlig sparing i aksjefond de siste 25 år, kontra bank som jeg antar du har brukt. Du hadde sikkert hatt dobbelt så mye, som det blir antydet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Hva er vitsen med å fortelle ts hva hun KUNNE ha tjent hvis hun hadde gjort og sånn? Har dere også tips om hvordan hun kan reise tilbake i tid? Rister oppgitt på hodet.

37 minutter siden, JackIost skrev:

Hadde jeg giddet skulle jeg satt opp hva du ville hatt med jevnlig sparing i aksjefond de siste 25 år, kontra bank som jeg antar du har brukt. Du hadde sikkert hatt dobbelt så mye, som det blir antydet :)

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du investert på toppen av børskrakket i 2007 så hadde du allikevel endt opp med nesten det dobbelte i dag. Det at du ikke tør å investere i aksjer er noe du må tenke over, for det har forhindret deg i å øke sparepengene dine betraktelig.

Anonymkode: 6783d...df1

48 minutter siden, *Blåbær* skrev:

Har du nedbetalt boligen? Har du evt andre lån?

Hadde du spart midlene i aksjefond i de 25 årene, hadde du hatt langt over det dobbelt nå. Jeg ville satt dem i indeksfond.

Til ts: du kan kontakte din egen bank og spørre om de har noen fond å anbefale (de har de helt sikkert).

Du kan jo også kjøpe leilighet litt grisgrendt. Eiendom er (nesten) alltid god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS vil neppe gjøre de samme feilene igjen, derfor er det greit å opplyse om det slik at hun/han kan velge annerledes neste gang. Det gir lite mening å skrive du bør gjøre "slik eller sånn", uten å forklare hvorfor. Alt må ikke alltid tolkes i verste mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elseby13 skrev:

Hva er vitsen med å fortelle ts hva hun KUNNE ha tjent hvis hun hadde gjort og sånn? Har dere også tips om hvordan hun kan reise tilbake i tid? Rister oppgitt på hodet.

Til ts: du kan kontakte din egen bank og spørre om de har noen fond å anbefale (de har de helt sikkert).

Du kan jo også kjøpe leilighet litt grisgrendt. Eiendom er (nesten) alltid god investering.

Det er pga. holdningen til aksjer/aksjefond som TS nevner i åpningsinnlegget. Men det fikk du kanskje ikke med deg :)

Anbefalinger fra "finansrådgivere" i banker skal man ikke alltid ta så seriøst, de er ofte ute etter å selge dårlige spareprodukter med gebyrer/forvaltningshonorarer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du blander sammen ligningsverdi og egenkapitalkrav? 

Tilføyelse: Dette er vel en retningslinje når privatpersoner kjøper sekundærbolig i Oslo? Og bankene kan fravike den i noen tilfeller.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aksjer tør jeg ikke.

Aksjer (eller mer spesifikt et indeksfond) har jo MYE lavere risiko enn belånt eiendom.

Kjøper du noe med 15% egenkapital så holder det at boligprisene synker med 7-8 prosent før du har tapt halvparten av sparepengene dine.. I tillegg kommer store transaksjonskostnader (dokumentavgift, megler osv)

Endret av prt90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, *Blåbær* skrev:

TS vil neppe gjøre de samme feilene igjen, derfor er det greit å opplyse om det slik at hun/han kan velge annerledes neste gang. Det gir lite mening å skrive du bør gjøre "slik eller sånn", uten å forklare hvorfor. Alt må ikke alltid tolkes i verste mening. 

At det ville vært lønnsomt med aksjer før, betyr ikke automatisk at det vil være lønnsomt med aksjer i fremtiden. Det er en risiko forbundet med aksjer og aksjefond, som man ikke har ved banksparing i Norge.

Anonymkode: 6894d...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det ville vært lønnsomt med aksjer før, betyr ikke automatisk at det vil være lønnsomt med aksjer i fremtiden. Det er en risiko forbundet med aksjer og aksjefond, som man ikke har ved banksparing i Norge.

Anonymkode: 6894d...ee1

Ja, og den såkalte "risikopremien" har historisk vært ca. 5 % i snitt pr. år. Rentesrenteeffekten er betydelig, så hva det ville blitt på 25 år er det bare å plotte inn i et regneark :)

Man bør selvsagt ikke sette inn alle sine 350.000 i aksjer/aksjefond akkurat nå, er vel ingen som har hevdet det :) 

Kommer jo an på tidshorisont også, men å kjøpe seg inn over tid er den enkleste måten å ta del i verdiskapningen i verdens bedrifter til en relativt lav risiko. Som nevnt setter jeg av 4000 pr. mnd i globale indeksfond, pluss 6000 gjennom jobbens pensjonsordning, og dette har jeg troen på at vil føre til en betydelig gevinst på 30-40 års sikt, kontra det å spare bankinnskudd :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, JackIost skrev:

Ja, og den såkalte "risikopremien" har historisk vært ca. 5 % i snitt pr. år. Rentesrenteeffekten er betydelig, så hva det ville blitt på 25 år er det bare å plotte inn i et regneark :)

Man bør selvsagt ikke sette inn alle sine 350.000 i aksjer/aksjefond akkurat nå, er vel ingen som har hevdet det :) 

Kommer jo an på tidshorisont også, men å kjøpe seg inn over tid er den enkleste måten å ta del i verdiskapningen i verdens bedrifter til en relativt lav risiko. Som nevnt setter jeg av 4000 pr. mnd i globale indeksfond, pluss 6000 gjennom jobbens pensjonsordning, og dette har jeg troen på at vil føre til en betydelig gevinst på 30-40 års sikt, kontra det å spare bankinnskudd :)

Og hva i all verden skal du bruke det til, om 40 år? Når du er 70 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Simbyxor skrev:

Og hva i all verden skal du bruke det til, om 40 år? Når du er 70 år? 

Hva man skal bruke pensjonen sin til? Tja, når man ikke lenger mottar lønn, så har man gjerne bruk for penger :)

De 40 %, eller deler av dem, som ikke er bundet til pensjon kan jeg selvsagt bruke tidligere om det er behov for det :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JackIost skrev:

Hva man skal bruke pensjonen sin til? Tja, når man ikke lenger mottar lønn, så har man gjerne bruk for penger :)

De 40 %, eller deler av dem, som ikke er bundet til pensjon kan jeg selvsagt bruke tidligere om det er behov for det :)

Man mottar pensjon til man dør.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...