asterix Skrevet 8. august 2017 #101 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) 14 minutter siden, prt90 skrev: Er veldig for å regne all nedbetaling som bolig som sparing, men hvis du skal regne nedbetaling på billån som sparing må du også regne prisfallet på bilen som en løpende utgift, og det prisfallet er ofte større enn det du betaler ned på lånet. Et lån er uansett alltid negativt formue som du må kvitte deg med for å øke formuen din og nedbetaling av lån vil derfor alltid utgjøre en økning av formuen uansett hva du har lånt til. At bilen taper seg i verdi er en annen sak som ikke har noen sammenheng med lånet. Den vil tape seg like mye i verdi om du kjøper den kontant. Endret 8. august 2017 av asterix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #102 Del Skrevet 8. august 2017 På 5.8.2017 den 21.35, AnonymBruker skrev: Hvor mye skal dere ha med dere i pennallet/overlate til arvingene? Anonymkode: 82680...16b Absolutt ingenting. Har ikke egne barn - og våre arvinger er forferdelige mennesker vi ikke vil ha noen ting med å gjøre. Så vi skal bevisst og ettertrykkelig bruke opp hver eneste krone før vi takker for oss. Eneste som skal være igjen er gjeld vi sparer til større/finere bolig og pensjonsalder. Anonymkode: ae4c4...de8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 8. august 2017 #103 Del Skrevet 8. august 2017 Kan ikke skjønne at folk med så høye inntekter og er uten barn faktisk ikke greier å spare mer enn noen her :o At man ikke vil til fordel for å kunne leve mer komfortabelt er selvsagt en annen sak, man må kunne leve slik man vil hvis man har muligheten til det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #104 Del Skrevet 8. august 2017 12 timer siden, Husholdning1 skrev: Kan ikke skjønne at folk med så høye inntekter og er uten barn faktisk ikke greier å spare mer enn noen her :o At man ikke vil til fordel for å kunne leve mer komfortabelt er selvsagt en annen sak, man må kunne leve slik man vil hvis man har muligheten til det. Jeg syntes folk sparer veldig mye her. Anonymkode: 82680...16b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #105 Del Skrevet 8. august 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes folk sparer veldig mye her. Anonymkode: 82680...16b Ja jeg reagerer også på samme måte når jeg leser alle svarene her. Kanskje bare jeg som har en skrudd holdning på økonomi da? Jeg er student å lever på stipend og ekstrajobb, etter at alle regninger er betalt (har ingen lån/bil/egen leilighet/barn) har jeg kun råd til mat og hvis jeg eks må kjøpe noe nødvendige ting som Shampo, Balsam, Mascara, Vitaminer ++. Får spart veldig lite. Da går det ut over matpengene... Å kjøpe egen leilighet skjønner jeg heller ikke hvordan andre studenter får til, det må jo være foreldrene som kjøper for dem? Jeg har ikke sjekket men etter de nye reglene kan vell ikke studenter få så høye lån? Jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe meg en egen leilighet, da jeg betaler en del på studenthybel (som jeg like gjerne kunne betalt til meg selv liksom) 😕. Men jeg har ikke foreldre som kan kjøpe meg en leilighet, og må man ikke ha 300 000 - 400 000 i EK for å få lån? Hvor mye må man da ha i årsinntekt? En student kan ikke ha mer en max 14 000 i mnd for at det ikke skal gå ut over lånekassen uansett! Skjønner meg ikke på alt dette gitt 😑😕 Anonymkode: 2aea1...96b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 8. august 2017 #106 Del Skrevet 8. august 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes folk sparer veldig mye her. Anonymkode: 82680...16b Noen sparer helt normalt, noen sparer relativt mye, og noen sparer veldig lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #107 Del Skrevet 8. august 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg reagerer også på samme måte når jeg leser alle svarene her. Kanskje bare jeg som har en skrudd holdning på økonomi da? Jeg er student å lever på stipend og ekstrajobb, etter at alle regninger er betalt (har ingen lån/bil/egen leilighet/barn) har jeg kun råd til mat og hvis jeg eks må kjøpe noe nødvendige ting som Shampo, Balsam, Mascara, Vitaminer ++. Får spart veldig lite. Da går det ut over matpengene... Å kjøpe egen leilighet skjønner jeg heller ikke hvordan andre studenter får til, det må jo være foreldrene som kjøper for dem? Jeg har ikke sjekket men etter de nye reglene kan vell ikke studenter få så høye lån? Jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe meg en egen leilighet, da jeg betaler en del på studenthybel (som jeg like gjerne kunne betalt til meg selv liksom) 😕. Men jeg har ikke foreldre som kan kjøpe meg en leilighet, og må man ikke ha 300 000 - 400 000 i EK for å få lån? Hvor mye må man da ha i årsinntekt? En student kan ikke ha mer en max 14 000 i mnd for at det ikke skal gå ut over lånekassen uansett! Skjønner meg ikke på alt dette gitt 😑😕 Anonymkode: 2aea1...96b Noen arver, noen jobbet før studiene, noen får en godt betalt jobb, noen har bonusordninger, noen har foreldre som kausjonist, ect ect. Jeg hadde ekstrajobb under studiene og sparte siden konfirmasjonen. Tre år etter studiene var omme hadde jeg nok EK. Anonymkode: 8a76e...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #108 Del Skrevet 8. august 2017 Jeg får AAP. Jeg skal ha mulighet til å spare ca 2000 pr mnd hvis jeg feks er veldig nøye med matbudsjettet og det ikke dukker opp noe veldig uventet. Har også heldigvis lav leie pga den er delt med en venn. Anonymkode: e1da5...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #109 Del Skrevet 9. august 2017 Utbetalt: 35 000 Sparing: 18 000 (hvorav 8000 er nedbetaling av boliglån, ikke medregnet renter) Jeg har nettopp flyttet til ny leilighet, så en del penger går med til etablering og kjøp av møbler etc. Etter jul har jeg tenkt til å øke sparingen til 22 000 i mnd. Anonymkode: a3575...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #110 Del Skrevet 9. august 2017 Dere som sparer så mye: sparer dere til noe spesielt eller bare liker dere å ha hundretusener stående på bok? Jeg tjener 25.000 og sparer ca 2000 per måned. Har alltid ca tre månedslønner i buffer, men utover det ser jeg ikke poenget med å spare 50% av lønnen. Nedbetaling av bolig er jo også en form for sparing. Jeg liker å reise og bruker penger på opplevelser. Livet er jo her og nå, hvem vet hva morgendagen bringer. Anonymkode: 604a5...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #111 Del Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere som sparer så mye: sparer dere til noe spesielt eller bare liker dere å ha hundretusener stående på bok? Jeg tjener 25.000 og sparer ca 2000 per måned. Har alltid ca tre månedslønner i buffer, men utover det ser jeg ikke poenget med å spare 50% av lønnen. Nedbetaling av bolig er jo også en form for sparing. Jeg liker å reise og bruker penger på opplevelser. Livet er jo her og nå, hvem vet hva morgendagen bringer. Anonymkode: 604a5...c51 Sparer alt jeg kan for å kunne kjøpe et sted å bo Anonymkode: 77f44...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #112 Del Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sparer alt jeg kan for å kunne kjøpe et sted å bo Anonymkode: 77f44...318 Etter å ha kjøpt det stedet kommer jeg ikke til å kunne spare 10 000 på en lønn på 23000. Anonymkode: 77f44...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #113 Del Skrevet 9. august 2017 For min del sparer jeg til dels fordi jeg ikke liker tanken på å ha et stort boliglån i mitt navn, også ønsker jeg å kunne pensjonere meg tidlig. Målet er å pensjonere meg en gang mellom 50 og 60 års alderen, og deretter studere, reise og gjøre egne prosjekter. Jeg er heldig som har god lønn og kan unne meg masse hverdagsluksus og allikevel spare masse. I praksis lever jeg på 17 000 i mnd når sparingen er trukket fra, og det er da mange som klarer seg fint med mindre. Anonymkode: a3575...585 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #114 Del Skrevet 9. august 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som sparer så mye: sparer dere til noe spesielt eller bare liker dere å ha hundretusener stående på bok? Jeg tjener 25.000 og sparer ca 2000 per måned. Har alltid ca tre månedslønner i buffer, men utover det ser jeg ikke poenget med å spare 50% av lønnen. Nedbetaling av bolig er jo også en form for sparing. Jeg liker å reise og bruker penger på opplevelser. Livet er jo her og nå, hvem vet hva morgendagen bringer. Anonymkode: 604a5...c51 Sparer og invisterer fordi: - Jeg har gjeldsangst. - Liker å vite at jeg kan ta vare på meg selv, slipper å spørre familie om hjelp eller gå på sosialen hvis alt går til helvete og jeg blir gående arbeidsledig lenge. - Jeg vil holde det generelle forbruket lavt, leve minimalistisk, vite at jeg ikke sløser og fyller opp kåken med skrot. - Vil ha en god og lang pensjonstid. - Liker at jeg faktisk kan gjøre eller kjøpe "hva som helst" på sparket, at alt er et valg. "Har jeg lyst til dette" føles mye bedre enn "har jeg råd til dette", uansett om svaret er det samme. For de som tjener mye eller har en veldig trygg jobb er sikkert mange om ikke alle disse punktene en selvfølge, men friheten penger gir er ikke noe jeg tar som en selvfølge. Anonymkode: 7fcfc...95a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #115 Del Skrevet 9. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som sparer så mye: sparer dere til noe spesielt eller bare liker dere å ha hundretusener stående på bok? Jeg tjener 25.000 og sparer ca 2000 per måned. Har alltid ca tre månedslønner i buffer, men utover det ser jeg ikke poenget med å spare 50% av lønnen. Nedbetaling av bolig er jo også en form for sparing. Jeg liker å reise og bruker penger på opplevelser. Livet er jo her og nå, hvem vet hva morgendagen bringer. Anonymkode: 604a5...c51 Synes det er godt å eie en fin bolig og være gjeldsfri som 30-åring, jeg. Husprisene noen steder på landet tillater det Anonymkode: c1f19...eea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #116 Del Skrevet 9. august 2017 Sparer for å bli økonomisk uavhengig. Anonymkode: a18a0...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ValarMorghulis Skrevet 9. august 2017 #117 Del Skrevet 9. august 2017 Har spart rundt 200 000 på de siste 12 månedene. På en normal måned har jeg 25 000 utbetalt, men da skatte- og feriepenger kom i juni fikk jeg overført litt over 60 000 inn på sparekontoen. Dette er penger som kun går til boligsparing, sparer ellers 3-4000 i mnd som går til forbrukssparing (ferier, gaver, div. uforutsette utgifter). Her har jeg alltid et par månedslønner i buffer. Boligutgifter på 6500, mat i underkant av 2000, og rundt 500 på bensin. Bruker svært lite på sminke og hudpleie, kanskje 2000 kr i året går til sminkeprodukter (mascara, bryn, pudder), fuktighetskrem, og shampoo/hårkur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #118 Del Skrevet 9. august 2017 Utbetalt: 30.000 Sparing: 0 Anonymkode: 4604c...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå