Gå til innhold

Dugnad i borettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her i borettslaget ble det avholdt to felles dugnader i vår. Etter dette har bedene grodd til og jeg klør i fingrene etter å gjøre noe med det. Dugnadsleder sier jeg må gjerne gå ut og gjøre dugnad når jeg har tid,og det gjør jeg og. Problemet oppstår når andre naboer kommer forbi og spør hvorfor jeg jobber uten felles dugnad. Jeg svarer at jeg har fått ok på dette,og at de sikkert kan gjøre det samme. Noe de aldri gjør. Jeg tjener ikke mye på dette heller, kr 150 timen minus skatt. Men hva mener dere andre som bor i borettslag. Er det greit at noen bruker av tiden sin til å rydde,luke og koste, eller er det urettferdig å ikke ha alt på felles dugnad. Merker at jeg nå har veldig lyst å gå ut og jobbe,men kvier meg for blikk og kommentarer. Har også spurt dugnadsleder om det er planer om felles dugnad, men han mener det ikke er arbeid nok til å sette igang noe slikt. 

Anonymkode: 37ff2...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helt greit at du gjør ting på eget initiativ, men du kan ikke forvente at andre skal gjøre det samme.
Og det er heller ikke greit hvis andre kommenterer negativt på at du rydder opp litt rundt deg.

Hvis noen kommererer det du gjør kan du bare svare at du liker utearbeid.

Men forstår jeg det rett når du sier at du får penger for å rydde, luke og koste?  Dette synes jeg blir feil.
Det er ditt valg å gjøre dette utenfor dugnadene, og da bør det ikke være lønnet arbeid uten at de andre "andelshaverne" hadde gitt klarsignal for å "ansette" en "gartner".

Anonymkode: 25d8b...cab

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde klappa i hendene og skrytt av vedkommende dersom noen hadde gått ut og gjort det fint i borettslaget vårt!

Det er det forøvrig ei som gjør og, hun gjør det i tillegg gratis(!), men får dekket utlegg til redskap og planter. Fantastisk😁😁👌

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke dugnad når du får betalt? 

Vi har flere i borettslaget som liker å stelle med blomster. Disse gjør det uten betaling. 

Kan du jobbe så mye du vil og så få betalt? 

Anonymkode: 9db42...ccf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i borettslaget ble det avholdt to felles dugnader i vår. Etter dette har bedene grodd til og jeg klør i fingrene etter å gjøre noe med det. Dugnadsleder sier jeg må gjerne gå ut og gjøre dugnad når jeg har tid,og det gjør jeg og. Problemet oppstår når andre naboer kommer forbi og spør hvorfor jeg jobber uten felles dugnad. Jeg svarer at jeg har fått ok på dette,og at de sikkert kan gjøre det samme. Noe de aldri gjør. Jeg tjener ikke mye på dette heller, kr 150 timen minus skatt. Men hva mener dere andre som bor i borettslag. Er det greit at noen bruker av tiden sin til å rydde,luke og koste, eller er det urettferdig å ikke ha alt på felles dugnad. Merker at jeg nå har veldig lyst å gå ut og jobbe,men kvier meg for blikk og kommentarer. Har også spurt dugnadsleder om det er planer om felles dugnad, men han mener det ikke er arbeid nok til å sette igang noe slikt. 

Du bedriver ikke dugnadsarbeid, da du får lønn for å gjøre dette. 

Vi har dugnad to ganger i året. Dersom folk vil ha blomsterbed etc., må de selv ordne både med bed og blomster, samt alt av stell, på egen regning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det slik at så lenge det er avklart med dugnadsleder, kan man gå ut og jobbe og føre timer. Det har vært et par tilfeller av folk som har ført timer for opp i kr 10 000. De har fått beskjed om at er det så store jobber, må dette avklares med styret først. For min del er det snakk om 15 - 20 timer iløpet av et år, og det kan jeg altså føre opp og få utbetalt kr 150 i timen for (minus skatt, får ikke feriepenger). Av disse timene utgjør vel ca 6 - 8 timer felles dugnad, resten er timer for arbeid jeg altså har avtalt med dugnadsleder at jeg skal gjøre. På beboermøter har styret også fremhevet det positive ved at folk går ut og jobber på eget initiativ, og at dette er mer økonomisk enn å ansette en gartner. Jeg tenker som så at det er ok at jeg fører timer. Alternativet hadde vært at et firma måtte utføre arbeidet (mye mer kostbart), eller organisering av mange flere felles dugnader som kanskje ikke så veldig mange møter på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det slik at så lenge det er avklart med dugnadsleder, kan man gå ut og jobbe og føre timer. Det har vært et par tilfeller av folk som har ført timer for opp i kr 10 000. De har fått beskjed om at er det så store jobber, må dette avklares med styret først. For min del er det snakk om 15 - 20 timer iløpet av et år, og det kan jeg altså føre opp og få utbetalt kr 150 i timen for (minus skatt, får ikke feriepenger). Av disse timene utgjør vel ca 6 - 8 timer felles dugnad, resten er timer for arbeid jeg altså har avtalt med dugnadsleder at jeg skal gjøre. På beboermøter har styret også fremhevet det positive ved at folk går ut og jobber på eget initiativ, og at dette er mer økonomisk enn å ansette en gartner. Jeg tenker som så at det er ok at jeg fører timer. Alternativet hadde vært at et firma måtte utføre arbeidet (mye mer kostbart), eller organisering av mange flere felles dugnader som kanskje ikke så veldig mange møter på.

Joda, men det er fortsatt ikke dugnad, da du får betalt for jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Rosalie skrev:

Joda, men det er fortsatt ikke dugnad, da du får betalt for jobben.

Jeg tror ubetalt dugnad er mest vanlig i idrettslag og ulike interesseorganisasjoner. Da er det mange som deltar, utifra et ønske om å støtte opp om noe som er av personlig interesse for en selv.

Ideelt sett ville det selvsagt vært flott om mange gikk ut og utførte ubetalt dugnad for å få borettslagets fellesområder til å se fine og ryddige ut.  Når det så viser seg at 95% av andelseierne aldri stiller, så mener jeg det er bare rett og rimelig at de som gjør en aktiv innsats kompenseres for dette. Det du kaller lønn, kaller vi godtgjørelse. Styret har bestemt at hver boenhet betaler kr 150/mnd i dugnadspenger som del av husleien. Dette tilbakebetales i form av godtgjørelse  for utført dugnad. Inntil 12 timer blir skattefritt. Dette er en tilbakebetaling av penger en allerede har betalt inn. 

Så om jeg utfører 12 timer dugnad i året, går jeg altså i 0. Det blir ikke mye lønn av det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var i et slikt borettslag. Da hadde jeg luket 2000 timer i året og tjent en ekstra butikklønn. Kan jeg bli naboen din?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 5.8.2017 den 8.53, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig utelukkende positivt at noen bryr seg om stedet de bor i. Ingen tror at du gjør det for pengene heller. Sitter i styret i et borettslag selv og vi har ikke dugnadslønn. Jeg klipper gress og busker gratis. 

Det er selvfølgelig greit at du tar for deg av hva du måtte ønske å gjøre på dugnadslønn. Tenk hva det ville koste i gartner eller vaktmester tjenester om du ikke gjordet det?

Det er ingenting som er urettferdig eller negativt med at du er grei og stiller opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunistisk, tøvete konsept. 

Anonymkode: 379be...a44

Som knuser markedet ned i støvlene. Det ville blitt langt dyrere for borettslaget og beboerne å utkontraktere dette på markedet.

Hele det norske dugnadkonseptet er egentlig et resultat av at markedet ikke fungerer her til lands.

Endret av Blodets rett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Blodets rett skrev:

Som knuser markedet ned i støvlene. Det ville blitt langt dyrere for borettslaget og beboerne å utkontraktere dette på markedet.

Hele det norske dugnadkonseptet er egentlig et resultat av markedet ikke fungerer her til lands.

Helt off topic men kan du poste link til stor versjon av profilbildet ditt /avataren din? Ser kjempe flott ut !!! 

Anonymkode: 03182...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spør andre om de har lyst å være med. Spør om de syns det er ok ute. Lag en felles kaffe i tilknytning til jobben

Anonymkode: bda45...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig kan du gjøre ting selv. Jeg er av typen som alltid rydder opp boss etter andre, kaster ting som åpenbart skal kastes, luker, koster eller gjør ting ved behov. Jeg ber ikke om penger til dette, eller spør andre om de kan være med. Har aldri fått negative kommentarer på dette, kun masse skryt.

For øyeblikket er jeg styreleder, og jeg må bare si, vi har en til sånn i nabolaget, og hun er helt fantastisk! Haha, fikser her og der. Det er jo helt supert - for personlig syns jeg ikke alt kan vente til dugnad hver gang og da er det fint at jeg/hun fikser litt her og der innimellom. Styret ga henne en blomst til jul som takk for innsatsen.

Anonymkode: 6a21b...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...