AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #1 Del Skrevet 5. august 2017 Jeg er relativt fornuftig når det gjelder økonomi, men ser at jeg bør kunne spare mer enn jeg gjør per i dag. Jeg tenker derfor at jeg bør sette opp et budsjett - og holde det. Men- jeg er ikke erfaren med budsjett og er dessverre typen som setter i gang prosjekter uten å fullføre. Så dere som kan dette, hvordan gjør dere det? Har dere budsjett i ExCeL eller annet sted? Hvilke poster er med? Hva bør jeg gjøre før jeg setter i gang, og hva bør jeg gjøre for å klare å gjennomføre dette over lengre tid? Bør jeg ha eget budsjett eller et for hele familien? Har noen gode råd eller en dummies-oppskrift å dele? Anonymkode: 47c27...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #2 Del Skrevet 5. august 2017 Jeg har satt opp budsjett i exel hvor jeg har disse postene: -husleie -strøm (ca) -tlf -nett -lån (en post for hvert lån) -mat -sparing -div (klær, sminke, hvis jeg skal ut på byen osv) setter av til sparing med en gang jeg får penger på konto. Det er alltid en dårlig ide å spare det som er igjen en mnd, da er det lett å bruke for mye. Storhandler, ser etter tilbud. Kjøper datovarer og fryser ned. Hvor mange er i husholdningen? Hvis du har samboer/mann så må dere to sette dere ned og sette opp budsjett sammen. Skal dere ha en egen konto hvor dere setter inn en fast sum til mat kanskje? Ha gjerne en egen konto for sparing der pengene skal gå til feks nye vinterklær osv til barna hvis du har det. ALDRI ta av sparekontoen. Er det en uke til lønna kommer så må du faktisk ikke ha nye klær, da får du leve på det du har igjen og handle ut ifra det. En annen ting du kan gjøre er å sette alt du kan få bruke i løpet av en mnd inn på en egen konto, del dette på 4 å overfør til brukskonto en gang i uka. Sjekk om du har abonnement du kan avbestille på blader, Netflix osv hvis det ikke blir brukt. Du må gå over kontoutskriftene dine for 3 mnd tilbake å se hvor pengene går. Er det mye småhandling på butikken? Da er det lett å kjøpe ting man ikke trenger. Anonymkode: 8943d...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #3 Del Skrevet 5. august 2017 Jeg har et budsjett, men er sånn som deg lager masse planer men vanskelig å gjennomføre. så jeg orker ikke ha det så detaljert, sparer ikke kvitteringer og sånn da blir det bare stress. Har en høyrente som er buffer, her har jeg et mål om å alltid ha 100 000 til uforutsette utgifter, det som overstiger dette er til til ny bil og oppussing. har en matkonto med eget kort. sparer i fond. så har jeg en brukskonto og en konto hvor jeg overfører en liten sum dette går til klær lege o.l samt en regningskonto alt har fast trekk som går dagen etter lønn. har jeg ikke penger kan jeg ikke kjøpe no bruker ikke kreditt i noen form av prinsipp, er det lenge siden jeg har brukt penger kan jeg gjøre noe som koster mer. kunsten er å forholde seg til det man har bestemt seg for. har bare kort på matkonto og brukskonto, matkonto er jeg kjempe streng med den brukes bare til mat har heller ikke dette kortet med meg til daglig. sånn vil jeg aldri komme i en situasjon hvor jeg ikke har råd til mat. buffer tas det aldri ut i fra så fremt det ikke er en stor krise som jeg ikke kan løse utenom (er summen liten og jeg kan stramme inn mat og andre utgifter den mnd gjør jeg heller det). det er også penger som jeg ikke tenker på i det daglige (ville aldri kjøpt klær fra den kontoen feks) ettersom jeg ikke orker å ha kontroll til minste krone. startet jeg med å først få en oversikt over utgiftene mine og opprette en regningskonto, har autotrekk på alt. fast trekket er satt til 500 kr over det som er reelle utgifter. sånn har jeg over tid fått en liten buffer på denne også og jeg trenger ikke bekymre meg for dette lenger heller. (dette er det eneste jeg regnet ut på forhånd). så bestemte jeg meg for hvor mye jeg ville spare i mnd satte fast trekk på dette. deretter fordelte jeg resten på hvor høyt jeg verdsatte de forskjellige postene, mat (i matbudsjettet mitt ligger også vaskemidler og sånn), klær, aktiviteter. Så forsøker du å forholde deg til dette. har man vært vandt til å bruke alle pengene på seg selv tidligere er det nok tøft i starten, men det meste her i livet er en vane. så justerer du det litt etterhvert. Funker for meg, kommer aldri i en situasjon hvor jeg ikke har penger til nødvendige utgifter som mat, regninger og vaskemaskin som går i stykker. alt annet er luksus som jeg sparer til. (da sparer jeg på klær o.l kontoen for vil ikke benytte buffer, dette er bare for psykens skyld. Når jeg benytter meg av den til småting, føler jeg veien er kortere til å bruke den oftere.) lever ikke i forkant, har alltid penger til det jeg vil;) Anonymkode: b25ab...288 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 5. august 2017 #4 Del Skrevet 5. august 2017 En mulighet er å rett og slett skrive ned absolutt alt du bruker penger på i Excel-Ark - altså såpass detaljert at du skriver ned at du kjøpte 1,2 kg bananer til 23 kroner. Gjør du dette i en måned eller to er det veldig lett å faktisk se hvor mye penger en gjerne bruker på ting en egentlig ikke trenger, men som er mer til kos. Å ha litt kos i livet er selvsagt ikke dårlig, men om en virkelig ønsker å spare opp til noe så kan det hjelpe en god del å virkelig få forståelse for hvor mye penger som går med til unødvendige ting hver måned. Det "gjør" også noe med en om en plusser alle de unødvendige utgiftene sammen til et totalbeløp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #5 Del Skrevet 5. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har satt opp budsjett i exel hvor jeg har disse postene: -husleie -strøm (ca) -tlf -nett -lån (en post for hvert lån) -mat -sparing -div (klær, sminke, hvis jeg skal ut på byen osv) setter av til sparing med en gang jeg får penger på konto. Det er alltid en dårlig ide å spare det som er igjen en mnd, da er det lett å bruke for mye. Storhandler, ser etter tilbud. Kjøper datovarer og fryser ned. Hvor mange er i husholdningen? Hvis du har samboer/mann så må dere to sette dere ned og sette opp budsjett sammen. Skal dere ha en egen konto hvor dere setter inn en fast sum til mat kanskje? Ha gjerne en egen konto for sparing der pengene skal gå til feks nye vinterklær osv til barna hvis du har det. ALDRI ta av sparekontoen. Er det en uke til lønna kommer så må du faktisk ikke ha nye klær, da får du leve på det du har igjen og handle ut ifra det. En annen ting du kan gjøre er å sette alt du kan få bruke i løpet av en mnd inn på en egen konto, del dette på 4 å overfør til brukskonto en gang i uka. Sjekk om du har abonnement du kan avbestille på blader, Netflix osv hvis det ikke blir brukt. Du må gå over kontoutskriftene dine for 3 mnd tilbake å se hvor pengene går. Er det mye småhandling på butikken? Da er det lett å kjøpe ting man ikke trenger. Anonymkode: 8943d...d6c Takk for svar! 😊 Legger du i tillegg inn i ExCeL hva du faktisk bruker underveis? Etterhvert som du bruker penger, mener jeg. Eller føler du du har kontroll pga flere ulike kort? TS Anonymkode: 47c27...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstrum Skrevet 6. august 2017 #6 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg sliter også en del med veldig langsiktige ting, og prosjekter blir ofte ikke fullført. Men dette med budsjett har jeg blitt ganske dreven på etter hvert. Vi er to voksne og to katter, og har en baby på vei. Jeg lager budsjett for 5-6 mnd i gangen, for da er det som regel noe som endrer seg, eller noe annet vi prioriterer å ha fokus på. Det vi har nå er gjeldende til desember. Da setter vi opp et nytt som blir litt annerledes siden baby kommer i januar. Jeg bruker ikke excel selv, jeg er "gammeldags" og skriver for hånd i ei notatblokk Men det er en smakssak så klart! Det er mange måter å sette opp budsjetter på; noen lager kjempedetaljerte budsjetter der alt av mat og husholdning også inngår. Jeg setter opp litt annerledes. Jeg har en egen konto som brukes til regninger og lån osv, og det budsjettet jeg lager er rettt og slett penger som skal inn på den kontoen. Jeg skriver opp hvor mye jeg får inn hver mnd, og hvor mye samboer får inn. Setter opp budsjett med alle regninger: - Lån, forsikring, strøm, TV, internett, telefon, pensjonssparing osv. I tillegg setter jeg opp poster på ting som kanskje ikke kommer hver mnd, men som vi setter av til, som: - Renovasjon, TVlisens, oppussing, helseutgifter. Vi runder av alle summene våre oppover. Betaler vi feks 578 for en ting, setter vi av 600 til det. Da ser jeg hvor mye vi har i regninger og lignende utgifter, og setter opp hvor mye jeg skal sette inn på den kontoen, og hvor mye han skal sette inn. Det vi da har igjen på brukskontoene er det som skal gå til mat, husholdning, bensin og ting til kattene Blæ, jeg er skikkelig dårlig til å forklare altså, beklager hvis dette ble rotete Men du må bare sende meg en PM hvis du vil, så kan jeg forklare litt mer, og hjelpe deg hvis du trenger det Kjempebra at du vil prøve å sette opp budsjett! Vi har fått mye bedre oversikt over økonomien på den måten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #7 Del Skrevet 6. august 2017 På 5.8.2017 den 13.50, AnonymBruker skrev: Takk for svar! 😊 Legger du i tillegg inn i ExCeL hva du faktisk bruker underveis? Etterhvert som du bruker penger, mener jeg. Eller føler du du har kontroll pga flere ulike kort? TS Anonymkode: 47c27...a1a Siden jeg har flere kontoer så har jeg kontroll føler jeg. Man kan ha en drøss med sparekontoer som man kan navngi. Anonymkode: 8943d...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #8 Del Skrevet 6. august 2017 Bruker budsjettapp på mobilen, siden jeg ikke bruker PC'en så ofte. Er så lett å bare taste inn utgifter på vei hjem fra butikken omså. https://play.google.com/store/apps/details?id=mediavision.handwallet P.S. den er ganske "avansert", men utrolig enkel måte å holde kontroll på alt når man har lært seg med den. Du får også grafer og statistikker over hvor mye du faktisk bruker på ditt og datt ila ett år, og ikke bare et statisk budsjett over hva du planla å bruke. Har lagt inn alle kontoer og faste utgifter der, samt autotrekk til 3 forskjellige sparekontoer, pluss brukskonto til "månedslønnen" min (en fast sum jeg kan bruke på hva som helst forbruk inkl. mat, eller rulle over til neste måned - litt sånn flexibudsjett, siden jeg klarer meg med det, andre trenger kanskje ordentlig budsjett). Legger inn alt i januar, og duplikerer all automatisk kontoaktivitet for 12 måneder i slengen. Det eneste jeg trenger å legge inn ellers for å holde kontroll på hver krone jeg har, er altså rene forbruksutifter, og uforutsette inntekter/utgifter til bufferen. Anonymkode: 31081...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #9 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg likte appen linket til over her. Ellers har jeg funnet ut at det lønner seg å ha forskjellige kontoer til ting. Jeg har en konto med kort der lønna kommer inn. En felleskonto med samboer. Setter inn lik sum penger som går til : mat, husleie, strøm, internett. En konto som jeg overfører penger til mine faste egne regninger: mobil, studielån, evt kredittkortregning om jeg skal eller har handlet noe på nett. Setter alltid inn summen her før eller rett etter jeg bruker kredittkortet. Jeg regner ut summen det blir og setter inn her. Har en sparekonto En BSU konto Og en konto som fungerer som en buffer og tja.. jeg legger av penger her om jeg skal til tannlegen. Eller penger planlagt til ferie. Etter alt dette står det igjen en sum på brukskonto. Jeg regner ut ca hvor mye jeg kan bruke på en uke ( type lommepenger) og overfører resterende til "bufferkontoen " min. Så fra bufferkontoen overfører jeg penger fra ettersom jeg trenger egentlig. Ok skal til tannlegen det koster ca dette og overfører rett før jeg drar. Hvor mye jeg kan spare har jeg funnet ut av ved å trekke fra faste utgifter fra lønna først og ser deretter hva som står igjen. Dessuten hva man vil spare til. Vil man kose seg og kun spare til ferie? Spare til bolig ? Jeg sparer til bolig og vil derfor leve litt nøkternt slik at jeg klarer målet mitt. Jeg ser at dette kanskje høres ut som mye styr. Men det er egentlig ikke det. Jeg overfører til kontoene dagen jeg får lønn. Men man må gjøre litt fprarbeid og se realistisk på hva man klarer å kutte ned på , hvilken man kan klare seg på når det gjeøder mat osv. Og regne sammen summen på faste regninger en har. Anonymkode: 198b2...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #10 Del Skrevet 6. august 2017 På Saturday, August 05, 2017 den 8.35, AnonymBruker skrev: Jeg er relativt fornuftig når det gjelder økonomi, men ser at jeg bør kunne spare mer enn jeg gjør per i dag. Jeg tenker derfor at jeg bør sette opp et budsjett - og holde det. Men- jeg er ikke erfaren med budsjett og er dessverre typen som setter i gang prosjekter uten å fullføre. Så dere som kan dette, hvordan gjør dere det? Har dere budsjett i ExCeL eller annet sted? Hvilke poster er med? Hva bør jeg gjøre før jeg setter i gang, og hva bør jeg gjøre for å klare å gjennomføre dette over lengre tid? Bør jeg ha eget budsjett eller et for hele familien? Har noen gode råd eller en dummies-oppskrift å dele? Anonymkode: 47c27...a1a Legg sammen alle faste utgifter du har. Husleie, strøm, forsikringer, mobil, internett, osv. Gjennom 12 måneder. Så tar du beløpet dette utgjør og deler på 12 måneder. Legg til en ekstra "buffer" for uforutsatte utgifter eller ting du kan ha glemt. Dette setter du på en egen regningskonto, adskilt fra brukskontoen din. Så ser du på hvor mye penger du har igjen. Finn ut hva du bruker på mat og andre ting, som er rent forbruk, i løpet av en måned (samle på alle kvitteringer/bruk konsekvent kort og få oversikten på kontoutskriften.) Da vet du ca. Hvor mye du har til forbruk, og ser hva du har til overs. Da kan du bestemme hva du ønsker å spare/hvordan du vil disponere din økonomi. Anonymkode: b937e...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #11 Del Skrevet 6. august 2017 Et eksempel er : brukskonto : lønn 25000 Felleskonto 7000 Regningskonto 3000 Sparekonto 10 000 Buffer/ kortsiktig sparing : finn ut hva som står igjen etter alt er trekt fra: 5000 Bufferkonto : 4000 Brukskonto : 1000 Overfører fra buffer til brukskonto etter som hva jeg trenger den mnd. Anonymkode: 198b2...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå