Mokkilokki Skrevet 4. august 2017 #61 Del Skrevet 4. august 2017 Kanskje du bør få oppnevnt verge som ordner økonomien for deg hvis du ikke er i stand til det selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #62 Del Skrevet 4. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts: kan jeg politianmelde han for å ta brevs mine??? Han er en kødd ! Anonymkode: 83ce8...88f Så klart du kan! Det er veldig veldig strengt det å ta andres post! Anonymkode: efba9...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #63 Del Skrevet 4. august 2017 Det ta har gjort, er ikke uvanlig. Spes ned unge. Det blir en hard lærepenge. Den dagen ta skal begynne å ta ansvar, da kommer det tilbake. Ungdommens søte kløe, kommer som den sure svie. Anonymkode: 5cc1d...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnoopyBoy Skrevet 4. august 2017 #64 Del Skrevet 4. august 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ta har gjort, er ikke uvanlig. Spes ned unge. Det blir en hard lærepenge. Den dagen ta skal begynne å ta ansvar, da kommer det tilbake. Ungdommens søte kløe, kommer som den sure svie. Anonymkode: 5cc1d...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #65 Del Skrevet 4. august 2017 Jeg lurer fortsatt på hvorfor du ikke kommer til å jobbe noen sinne, TS? Anonymkode: 1f876...632 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #66 Del Skrevet 4. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte: I det en sak sendes til inkasso får du betalingsanmerkning. Og den forsvinner ikke før du har gjort opp for deg. Det vil si at du ikke kan handle på avbetaling, ikke få kredittkort, ikke opprette abonnementer av noe slag etc. Anonymkode: b1065...f44 Hæ? Man får vel ikke betalingsanmerkning med én gang en regning sendes til inkasso? Saken må vel gå litt lenger enn det. Anonymkode: 30817...7e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #67 Del Skrevet 5. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Man får vel ikke betalingsanmerkning med én gang en regning sendes til inkasso? Saken må vel gå litt lenger enn det. Anonymkode: 30817...7e8 Dette var snakk om pant setting, så nå må jeg nok stikke..for det er ikke jeg som eier tingene i huset Anonymkode: 83ce8...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #68 Del Skrevet 5. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kommer ikke i fengsel, men jeg kaller det "gjeldsfengsel" alikavel. I Norge kan du drite i alle regninger. Eier du ikke noe, så får de heller ikke noe. Tror du regninger vil bli borte av den grunn? Feil. De ligger der....de vokser og vokser. Blir større for hvert år.og masse renter og gebyrer. Så blir du svartelistet. Du får ikke kjøpt deg en tlf. Du får ikke kjøpt noe, om du ikke betaler med en gang. Så når får de pengene sine? Den dagen du begynner i jobb. Eller du får trygd. Da får du tvangstrekk. Da er det ikke du som velger om du vil betale. Da har regningene dine vokst seg enormt store. Noe du får drasse med i lang tid. Kanskje år. Hva om du skal leie leilighet? Ingen som vil ha en dårlig betaler i hus. Så å ikke betale regninger kan bli smertefullt. Anbefaler deg å se luxusfellen. Så du får realitetslæring Anonymkode: 5cc1d...9d0 Ingen fare. En Gjeldsordning tryller vekk dette. Snakker av erfaring. Anonymkode: 8df8b...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #69 Del Skrevet 5. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette var snakk om pant setting, så nå må jeg nok stikke..for det er ikke jeg som eier tingene i huset Anonymkode: 83ce8...88f Hvis du ikke eier noe av verdi, så er det heller ingenting som kan pantsettes. De tar ikke tingene til moren din for å betale dine regninger. Og tro meg; du burde være glad for at man ikke havner i fengsel for ubetalte regninger. Det høres sikkert fint ut med ferdige måltider x antall ganger per dag, tilgang til dusj og toalett, varme og TV og alt dette folk synes det er forkastelig at man skal ha i fengsel, og som for noen fremstår som en deilig ferie på hotell, uten hverdagens forpliktelser og mat. Det som de færreste har satt seg inn i, og som også følger med er dette; du bestemmer i praksis ingenting selv. Du bestemmer ikke hva du vil/ikke vil være med på, uten at det får konsekvenser. Du er enten nesten alltid alene, eller nesten aldri alene, avhengig av hva slags ordning det aktuelle fengselet har. Alle rundt deg er kriminelle, og de fleste er ikke vanlige, hyggelige mennesker som har droppet en regning eller to. Det er vold forårsaket av småting, trusler om vold for det samme, utfrysing, mobbing og uskrevne regler som er umulige å forstå før man merker konsekvensen av å bryte dem. Det er rutinepreget arbeid man må delta på hvis man ikke vil ha minstelønn (hva denne må brukes til varierer). Alle måltider inntas sammen med en haug fremmede (med mindre du er på isolat) du må møte opp til telling på faste tidspunkter flere ganger om dagen, du må være på rommet til en viss tid om kvelden og stå opp grytidlig til første telling. Forresten er bare tanken på kroppsvisitteringen når man ankommer, grunn god nok til meg for å unngå fengsel til en hver pris. Å sitte naken på huk foran en vilt fremmed og hoste, er ekstremt nedverdigende for de fleste. Du ung og har hele livet foran deg. Skaff deg en inntekt, flytt ut fra moren din og betal gjelden din, ikke bruk tid på å ønske deg et fengselsopphold, for det er ikke noe å ønske seg. Anonymkode: 073e1...47d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiMa Skrevet 5. august 2017 #70 Del Skrevet 5. august 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er kun bøter man kan velge fengselsstraff for istedenfor å betale. Og selv der slipper du begge deler om du mangler betalingsevne, men må betale når du igjen får evne. Anonymkode: 4e1e2...2fb Du kan ikke velge. Er det den minste mulighet for å inndrive bøter med tvangssalg eller trekk i lønn må du betale. Har du ikke betalingsevne må du sone den subsidiære fengselsstraffen, du kan ikke vente med å betale i stedet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiMa Skrevet 5. august 2017 #71 Del Skrevet 5. august 2017 Du har fått mange svar i denne tråden. Og veldig motstridende og til dels helt feil svar. Sannsynligvis dreide brevet fra politiet seg om tvangsinndrivelse. (Eller har du kontakt med politiet av andre grunner? Som at du har anmeldt noen for noe?) Tvangsinndrivelse foregår på en av to måter: trekk i inntekt (lønn/trygd) og beslag i verdier du har (eiendeler selges, penger tas fra bankkontoen din). Du har på ingen måte gjort noe straffbart. Du har rotete økonomi, dårlig råd og feil prioritering. Alt ting som går ut over deg, og får konsekvenser for deg, men du blir ikke straffet. Du får verken bøter eller fengsel. (Bøter ville dessuten ev. kommet i tillegg til det du skylder, og du kan heller ikke velge å sone i stedet for å betale.) Du får ingenting på rullebladet av dette. Konsekvensene for ikke å betale regninger er at de vokser med vanvittig fart, at de går til tvangsinndrivelse og du får betalingsanmerkning. Betalingsanmerkning får du først når regningene har gått til tvangsinndrivelse. Har du fått en betalingsanmerkning blir mange ting vanskelig: Du får ikke ta opp lån, du får ikke tegne mobilabonnement (men kan selvfølgelig ha forskjellige typer forhåndsbetalt abonnement), det blir vanskelig å få leid leilighet. Du mister mastercardet ditt (hvis du fremdeles har det), får ikke handlet på faktura. Når all gjelden som har gått til tvangsinndrivelse er betalt fjernes betalingsanmerkningen. Ikke hør på de som sier du kan straffes for å unndra verdier fra konkursboet. Det stemmer at det er straffbart, men ingenting av det du har gjort er omfattet av den regelen. Det er heller ingen som kommer til å arve gjelden din. Arvinger må i så fall selv velge privat skifte og i den forbindelse ta over ansvaret for gjelden din. Det trenger de ikke gjøre. Bare du (og de du gir tillatelse) har lov til å åpne brev adressert til deg. Du kan anmelde din mors kjæreste, jeg tror jeg har nevnt det før, men å åpne andres brev er et alvorlig lovbrudd. Ring politiet og fortell hva som har skjedd. Da kan du både anmelde og få vite hva som sto i brevet. Det du bør gjøre allerede mandag morgen er å ringe de du skylder penger og be om å få utsatt betaling, stoppet renter og laget en nedbetalingsavtale du kan overholde. Nå som det har gått så langt som til tvangsinndrivelse kan det være vanskelig å få til, men det er absolutt verdt et forsøk. Når alt dette er sagt, det virker som du har større problemer enn noen ubetalte regninger. Ta kontakt med nav sosial og be om hjelp, både til å finne deg egnet bolig og til å få orden på økonomien. Hva driver du med? Går du på skole? Jobber du? Er du sykmeldt? (Å bo på Tastad er heller ikke verdens undergang, og det trenger ikke bli til evig tid.) Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #72 Del Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke eier noe av verdi, så er det heller ingenting som kan pantsettes. De tar ikke tingene til moren din for å betale dine regninger. Og tro meg; du burde være glad for at man ikke havner i fengsel for ubetalte regninger. Det høres sikkert fint ut med ferdige måltider x antall ganger per dag, tilgang til dusj og toalett, varme og TV og alt dette folk synes det er forkastelig at man skal ha i fengsel, og som for noen fremstår som en deilig ferie på hotell, uten hverdagens forpliktelser og mat. Det som de færreste har satt seg inn i, og som også følger med er dette; du bestemmer i praksis ingenting selv. Du bestemmer ikke hva du vil/ikke vil være med på, uten at det får konsekvenser. Du er enten nesten alltid alene, eller nesten aldri alene, avhengig av hva slags ordning det aktuelle fengselet har. Alle rundt deg er kriminelle, og de fleste er ikke vanlige, hyggelige mennesker som har droppet en regning eller to. Det er vold forårsaket av småting, trusler om vold for det samme, utfrysing, mobbing og uskrevne regler som er umulige å forstå før man merker konsekvensen av å bryte dem. Det er rutinepreget arbeid man må delta på hvis man ikke vil ha minstelønn (hva denne må brukes til varierer). Alle måltider inntas sammen med en haug fremmede (med mindre du er på isolat) du må møte opp til telling på faste tidspunkter flere ganger om dagen, du må være på rommet til en viss tid om kvelden og stå opp grytidlig til første telling. Forresten er bare tanken på kroppsvisitteringen når man ankommer, grunn god nok til meg for å unngå fengsel til en hver pris. Å sitte naken på huk foran en vilt fremmed og hoste, er ekstremt nedverdigende for de fleste. Du ung og har hele livet foran deg. Skaff deg en inntekt, flytt ut fra moren din og betal gjelden din, ikke bruk tid på å ønske deg et fengselsopphold, for det er ikke noe å ønske seg. Anonymkode: 073e1...47d Hei. Det er ts her. Har du en kilder til det at de ikke tar ting til moren min? Altså, vi har flere verdi ting i huset, de finnes i huset jeg bor i, så de vil ikke ta ting ? Jeg bor her jo, men jeg eier jo ikke tingene, det tror jeg ikke namsmann bryr seg om.. Anonymkode: 83ce8...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #73 Del Skrevet 5. august 2017 19 timer siden, Mokkilokki skrev: Kanskje du bør få oppnevnt verge som ordner økonomien for deg hvis du ikke er i stand til det selv. At du driter i økonomien er ikke nok til å få verge Anonymkode: 5cc1d...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #74 Del Skrevet 5. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Det er ts her. Har du en kilder til det at de ikke tar ting til moren min? Altså, vi har flere verdi ting i huset, de finnes i huset jeg bor i, så de vil ikke ta ting ? Jeg bor her jo, men jeg eier jo ikke tingene, det tror jeg ikke namsmann bryr seg om.. Anonymkode: 83ce8...88f Det er du som har gjeld, da kan de ikke ta noen andres ting. Hvis du hadde delt hybel med en venninne, kunne de ikke tatt tingene hennes. Tenk deg at du leide en møblert leilighet, men ikke eide noe av verdi selv, tror du namsmannen hadde tatt ting derfra for å dekke din gjeld? Du er voksen og din mor er ikke ansvarlig for din gjeld. Anonymkode: 073e1...47d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #75 Del Skrevet 5. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er du som har gjeld, da kan de ikke ta noen andres ting. Hvis du hadde delt hybel med en venninne, kunne de ikke tatt tingene hennes. Tenk deg at du leide en møblert leilighet, men ikke eide noe av verdi selv, tror du namsmannen hadde tatt ting derfra for å dekke din gjeld? Du er voksen og din mor er ikke ansvarlig for din gjeld. Anonymkode: 073e1...47d Det er bra. Anonymkode: 83ce8...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar89 Skrevet 6. august 2017 #76 Del Skrevet 6. august 2017 Hvorfor vil du aldri kunne jobbe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå