Gå til innhold

Kan man komme i fengsel på grunn av ubetalte regninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For noe tull. 

Ikke hør på dette TS, vedkommende vet virkelig ikke hva han eller hun snakker om. Verken manglende betalingsevne eller dårlige prioriteringer er straffbart. 

Anonymkode: 4e1e2...2fb

Betalingsanmerkning vil du derimot få, men denne forsvinner når kravet er oppgjort fra din side.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg burde nok tenkt annerledes, men jeg klarer ikke å bry meg. Snart blir jeg kastas ut og da må jeg bo på Tasta og jegvil heller i fengsel.. 

Anonymkode: 83ce8...88f

Hva er Tasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. 

Ikke hør på dette TS, vedkommende vet virkelig ikke hva han eller hun snakker om. Verken manglende betalingsevne eller dårlige prioriteringer er straffbart. 

Men her tar du feil - unndragelse av midler som tilhører konkursboet kan være straffbart. 

Anonymkode: ff7ae...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke komme i fengsel på grunn av ubetalte regninger.

Brevet fra politiet dreier seg om tvangsinndrivelse, det er de som står for det. Det er da enten trekk i inntekt (lønn/trygd) eller at de selger ting du eier.

Kjæresten til moren din (eller andre) har ikke lov å ta posten din. Ring politikammeret som sendte brevet og fortell hva som har skjedd. Da vil du få et nytt brev, og du kan samtidig anmelde din mors kjæreste. Å stjele post er straffbart, og blir sett på som mer alvorlig enn mange tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Hva er Tasta?

Bydel i Stavanger

Anonymkode: e6b4b...fce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg burde nok tenkt annerledes, men jeg klarer ikke å bry meg. Snart blir jeg kastas ut og da må jeg bo på Tasta og jegvil heller i fengsel.. 

Hvorfor i alle dager har du romantiske drømmer om at det er ok å være i fengsel? 

Anonymkode: de61c...721

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ingenting om. Dersom ts handler på nettet uten å ha penger og det medfører økonomisk belastning på andre pga misbruk av kredittkort osv så kan ts i verste fall få fengselsstraff jo. 

Du skjønner ikke hva du snakker om.

Det er enormt stor forskjell på å handle med eget kredittkort og ha problemer med regningen (fullt lovlig), og å handle med andres kredittkort uten samtykke (straffbart og svindel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten til moren din (eller noen andre) har ikke lov til å ta dine brev. Det er VELDIG straffbart. Du kan bli slått personlig konkurs, da tar de alt du har av verdi til den dagen alt er nedbetalt. Du vil ikke kunne ta opp lån, ikke kjøpe bil og om du har ekstra penger så tar de det. 

Anonymkode: efba9...9ce

Det er også fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner ikke hva du snakker om.

Det er enormt stor forskjell på å handle med eget kredittkort og ha problemer med regningen (fullt lovlig), og å handle med andres kredittkort uten samtykke (straffbart og svindel).

Ts sa senere at hun brukte eget mastercard, selv har jeg vanskelig for å tro at hun kan ha fått et slikt kort all den tid hun bor hjemme med mor og mors kjæreste. Og mitt svar tok du ut av kontekst. Jeg siktet selvfølgelig til misbruk av ANDRES kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. 

Bidragspliktige som ikke betaler inn regningene kan få fengselstraff, regner med det kan skje ved unnlatelse av å betale andre regninger også, spesielt dersom man har betalingsevne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts sa senere at hun brukte eget mastercard, selv har jeg vanskelig for å tro at hun kan ha fått et slikt kort all den tid hun bor hjemme med mor og mors kjæreste. Og mitt svar tok du ut av kontekst. Jeg siktet selvfølgelig til misbruk av ANDRES kredittkort.

Jeg fikk det når jeg fgylte 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ikke i fengsel, men jeg kaller det "gjeldsfengsel" alikavel.

I Norge kan du drite i alle regninger. Eier du ikke noe, så får de heller ikke noe. Tror du regninger vil bli borte av den grunn? Feil. De ligger der....de vokser og vokser. Blir større for hvert år.og masse renter og gebyrer. Så blir du svartelistet. Du får ikke kjøpt deg en tlf. Du får ikke kjøpt noe, om du ikke betaler med en gang.

Så når får de pengene sine? Den dagen du begynner i jobb. Eller du får trygd. Da får du tvangstrekk. Da er det ikke du som velger om du vil betale. Da har regningene dine vokst seg enormt store. Noe du får drasse med i lang tid. Kanskje år.

Hva om du skal leie leilighet? Ingen som vil ha en dårlig betaler i hus.

Så å ikke betale regninger kan bli smertefullt.

Anbefaler deg å se luxusfellen. Så du får realitetslæring

Anonymkode: 5cc1d...9d0

Dette er derimot helt riktig.

Er det så ille at gjelden er uhåndterlig og vil være umulig å betjene selv over tiår når du har inntekt fra jobb, så kan du forsøke gjeldsordning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, kvinneguide skrev:

Bidragspliktige som ikke betaler inn regningene kan få fengselstraff, regner med det kan skje ved unnlatelse av å betale andre regninger også, spesielt dersom man har betalingsevne

Nei, det er kun bøter man kan velge fengselsstraff for istedenfor å betale. Og selv der slipper du begge deler om du mangler betalingsevne, men må betale når du igjen får evne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MasterCard pøses ut. Det var en del av en kjent banks vanlige studentpakke før, noe absolutt alle studenter fikk. Dette har fått kritikk for av Finanstilsynet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MasterCard pøses ut. Det var en del av en kjent banks vanlige studentpakke før, noe absolutt alle studenter fikk. Dette har fått kritikk for av Finanstilsynet.

De foretok altså ikke kredittvurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, kvinneguide skrev:

Det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han ble sur og bare dro og tok det med seg...

Han forstår nok alvoret bedre enn deg og vil gjerne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke greit. Det er like hårreisende at man oversvømmes med tilbud om forbrukslpn og kreditt lån over alt. Tror jeg har fått opp bare 5 slike annonser i dag på mailen og i reklamefeltet på andre nettsider. Veldig lei av den reklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her tar du feil - unndragelse av midler som tilhører konkursboet kan være straffbart. 

Anonymkode: ff7ae...4c4

Konkursbo er helt irrelevant her, det er ikke en bedrift det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke greit. Det er like hårreisende at man oversvømmes med tilbud om forbrukslpn og kreditt lån over alt. Tror jeg har fått opp bare 5 slike annonser i dag på mailen og i reklamefeltet på andre nettsider. Veldig lei av den reklamen.

Det er skremmende praksis ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...