AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #41 Del Skrevet 5. august 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det gjør de. 60-80% av kundene har et så sterkt ønske om å gi tips at de klager over å miste muligheten. Det kunne vi, men da klager kundene. Jeg tror det er på tide at dere gjerrigknarker i tråden innser at dere er den kjipe minoriteten her, og at de fleste andre liker å være litt generøse når de unner seg pizza på døren. (Av en eller grunn er de fleste vesentlig mindre generøse når de henter takeaway eller spiser i resturanten. Å være bud var gulljobben da jeg jobbet med det, vi fikk alltid mye mer tips enn de som jobbet inhouse.) Anonymkode: 7e129...415 Jeg vedder på at du her tenker på de naive turistene som ikke vet at de ikke skal tipse i Norge. Dårlig gjort av dere å ikke opplyse at det IKKE SKAL TIPSES I NORGE UANSETT HVEM HVA OG HVOR. Anonymkode: c4fd0...206 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hurepoix Skrevet 5. august 2017 #42 Del Skrevet 5. august 2017 (endret) Tipser da ikke med mindre pizzabudet er en knapt lovlig, smekker yngling som yter det lille ekstra! Endret 5. august 2017 av Hurepoix 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meadow Skrevet 5. august 2017 #43 Del Skrevet 5. august 2017 Jeg vil tipse etter jeg har spist, hvis maten var nydelig og servitøren gjorde en bra jobb osv. Ikke før jeg har fått maten. Så sorry, Egon og Peppes med flere- jeg tipser dere ikke. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #44 Del Skrevet 5. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har svært lite kunnskap ts. De ansatte forventer ikke tipsing bare fordi de gir deg en kortterminalen med mulighet til å slå inn et høyere beløp enn det du har kjøpt mat for. Det er bare slik terminalen er, og det er de som styrer Peppes, altså de som er sjef til de ansatte, som har bestemt denne ordningen. Hvordan vet jeg det? Jo fordi i baren jeg jobber, så er det også slik kortterminal, men ingen av oss forventer tips! Jeg har også vært på flere cafeer og restauranter som også har det slik, men de forventer ikke tips, de vil bare gi deg en enkel mulighet. Og det er ikke de ansattes skyld at sjefene deres har bestemt dette. Er ellers enig i at tips ikke er noe vi trenger i Norge. Så klart er det gøy å få 800kr i tips, men absolutt ikke en nødvendighet. Anonymkode: feac0...63e En enkel mulighet eller valgmulighet? Psykologi bak dette? Anonymkode: 8e485...f05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiMa Skrevet 5. august 2017 #45 Del Skrevet 5. august 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det gjør de. 60-80% av kundene har et så sterkt ønske om å gi tips at de klager over å miste muligheten. Det kunne vi, men da klager kundene. Jeg tror det er på tide at dere gjerrigknarker i tråden innser at dere er den kjipe minoriteten her, og at de fleste andre liker å være litt generøse når de unner seg pizza på døren. (Av en eller grunn er de fleste vesentlig mindre generøse når de henter takeaway eller spiser i resturanten. Å være bud var gulljobben da jeg jobbet med det, vi fikk alltid mye mer tips enn de som jobbet inhouse.) Anonymkode: 7e129...415 Takk for svar. For meg er det helt greit at jeg må taste inn totalbeløp, legger som sagt til litt når jeg har råd og synes det er "fortjent". For å si det sånn: Den grinete drosjesjåføren som klagde på at jeg brukte så lang tid på å komme bort til bilen fikk ingenting, han som smilte og bar varene mine bort til døra uten at jeg ba om det fikk 50 kroner, et stort smil og "tusen takk". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #46 Del Skrevet 5. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vedder på at du her tenker på de naive turistene som ikke vet at de ikke skal tipse i Norge. Anonymkode: c4fd0...206 Da tar du feil. Jeg snakker om Per og Kari Nordmann som bor i rekkehus og har 2,1 søte barn, en liten hund og stasjonsvogn. Og hytte på fjellet. Turister pleier ikke å bestille pizza på døra, de går til resturanten. Anonymkode: 7e129...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodets rett Skrevet 5. august 2017 #47 Del Skrevet 5. august 2017 På 4.8.2017 den 13.26, AnonymBruker skrev: Det er tigging etter tips og stikk imot hva næringslivet selv sier. Nemlig at de vil ha slutt på ukulturen med tipsing. Anonymkode: c4fd0...206 Næringslivet ønsker tipskulturen velkommen fordi det overfører lønnsansvaret deres over på kunden, og på den måten kan næringslivet lokke med tipskompensasjon for å få de ansatte til å akseptere lave lønninger. Det er bare å se hvor lave lønninger de faktisk jobber for i restaurant- og servitørbransjen i USA. Det er de ansattes organisasjoner som vil ha slutt på tipskulturen av nettopp samme årsak. Tips er dårlig for de ansatte, men bra for næringslivet som slipper unna med lavere lønnskostnader. Akkurat som med alt annet i næringslivet, er tips en evig og motstridende interessekonflikt mellom arbeid og kapital. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #48 Del Skrevet 5. august 2017 7 minutter siden, Blodets rett skrev: Næringslivet ønsker tipskulturen velkommen fordi det overfører lønnsansvaret deres over på kunden, og på den måten kan næringslivet lokke med tipskompensasjon for å få de ansatte til å akseptere lave lønninger. Det er bare å se hvor lave lønninger de faktisk jobber for i restaurant- og servitørbransjen i USA. Det er de ansattes organisasjoner som vil ha slutt på tipskulturen av nettopp samme årsak. Tips er dårlig for de ansatte, men bra for næringslivet som slipper unna med lavere lønnskostnader. Akkurat som med alt annet i næringslivet, er tips en evig og motstridende interessekonflikt mellom arbeid og kapital. Nei det gjør de ikke. Næringslivet selv vil ha slutt på ukulturen med tipsing. Anonymkode: c4fd0...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shimogamo Skrevet 5. august 2017 #49 Del Skrevet 5. august 2017 Å måtte taste inn totalbeløp på terminalen er ment for tipsing??? Man lærer noe nytt hver dag gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hurepoix Skrevet 5. august 2017 #50 Del Skrevet 5. august 2017 6 minutter siden, Shimogamo skrev: Å måtte taste inn totalbeløp på terminalen er ment for tipsing??? Man lærer noe nytt hver dag gitt... Du trodde det var en alkotest? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodets rett Skrevet 5. august 2017 #51 Del Skrevet 5. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det gjør de ikke. Næringslivet selv vil ha slutt på ukulturen med tipsing. Anonymkode: c4fd0...206 Men nå har du altså selv sett at næringslivet ikke vil ha slutt på tipskulturen. Og som jeg forklarte har de heller ingen incitamenter for å få slutt på tipskulturen, snarere tvert i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shimogamo Skrevet 5. august 2017 #52 Del Skrevet 5. august 2017 23 minutter siden, Hurepoix skrev: Du trodde det var en alkotest? Hahaha. Trodde bare de var for late til å taste inn beløpet selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #53 Del Skrevet 5. august 2017 Sett på terminaler i utlandet. Setter inn kort. Får valg om tips ja/nei. Nei-direkte til beløpet. Ja kommer til valg om % eller beløp i tips. Anonymkode: eb6b8...342 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #54 Del Skrevet 6. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det gjør de. 60-80% av kundene har et så sterkt ønske om å gi tips at de klager over å miste muligheten. Det kunne vi, men da klager kundene. Jeg tror det er på tide at dere gjerrigknarker i tråden innser at dere er den kjipe minoriteten her, og at de fleste andre liker å være litt generøse når de unner seg pizza på døren. (Av en eller grunn er de fleste vesentlig mindre generøse når de henter takeaway eller spiser i resturanten. Å være bud var gulljobben da jeg jobbet med det, vi fikk alltid mye mer tips enn de som jobbet inhouse.) Anonymkode: 7e129...415 Gjerrigknarker??? Tipser du butikkansatte når du handler og du eller?? De tjener like mye som en servitør, og mindre! Neste gang du ikke tipser en butikkansatt som yter deg fantastisk service kan du jo kjenne på hvor #%kr&@ gjærrig du er!!! Anonymkode: 3ee8c...819 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #55 Del Skrevet 6. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjerrigknarker??? Tipser du butikkansatte når du handler og du eller?? De tjener like mye som en servitør, og mindre! Neste gang du ikke tipser en butikkansatt som yter deg fantastisk service kan du jo kjenne på hvor #%kr&@ gjærrig du er!!! Anonymkode: 3ee8c...819 Enig. Har aldri skjønt hvorfor de som leverer en pizza eller heller øl i et glass skal få masse tips, når jeg som står å hjelper kunder med veilending i forhold til klær hver eneste dag, og som får samme lønn som pizzabudet eller bartenderen, ikke får tips! Vi i klesbutikk eller på apoteket for den saks skyld, har ikke anledning til å legge inn mulighet for at folk kan tipse oss for gode råd og veiledning. Anonymkode: 5e0dd...14d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #56 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg jobber i butikk og som bartender. Tjener vesentlig mindre i timen som bartender, så blir utrolig glad for folk som tipser, da det hjelper litt på😊 Men jeg forventer det selvsagt ikke! Jeg blir heller ikke sur. Og bankterminalen er innstilt slik at du må taste inn beløpet først, noen ganger skriver jeg bare inn beløpet visst jeg har tid. Så forventer ikke tips. Etter jeg begynte i utebransjen, har jeg selv begynt å tipse uansett hvor jeg er. Ikke mye, runder det alltid opp til nærmeste 10er, eller f eks 167, så kan jeg runde det opp til 200. Men det kommer jo selvsagt ann på personen som serverer meg om jeg vil tipse! Anonymkode: f763f...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #57 Del Skrevet 6. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Har aldri skjønt hvorfor de som leverer en pizza eller heller øl i et glass skal få masse tips, når jeg som står å hjelper kunder med veilending i forhold til klær hver eneste dag, og som får samme lønn som pizzabudet eller bartenderen, ikke får tips! Vi i klesbutikk eller på apoteket for den saks skyld, har ikke anledning til å legge inn mulighet for at folk kan tipse oss for gode råd og veiledning. Anonymkode: 5e0dd...14d Jeg og. Jeg gir så sinnsykt mye av meg selv i butikken jeg jobber. (Jeg jobber i en butikkjede hvor jeg må gi seriøse råd og veiledning, og har stort ansvar for folks vel og vel, for å si det slik) Venninnen min som er servitør tjener noe mer enn meg i timelønn. Det at hun skal kreve tips og ikke jeg er så BAKVENDTLAND at jeg får ikke sagt det nok!! Det er FULLSTENDIG URETTFERDIG. For N'te gang! : Tipsing kommer fra land der servitører ikke får lønn, men kun er avhengig av tipset!! Er vel ikke så &@#%€$ vanskelig å fatte det??? Skal servitører ha tips skal f.eks bitikkmedarbeidere, omsorgsarbeidere osv, osv også ha tips!!! TIPSING ER UNØDVENDIG I NORGE. Eller så tipser man ALLE liklønnede yrkesgrupper, eller INGEN. Det er ingen som lider noen nød her. Nå får restaurantbransjen ta seg sammen å slutte å TULLE!! Anonymkode: 3ee8c...819 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #58 Del Skrevet 6. august 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sett på terminaler i utlandet. Setter inn kort. Får valg om tips ja/nei. Nei-direkte til beløpet. Ja kommer til valg om % eller beløp i tips. Anonymkode: eb6b8...342 Så enkelt kan det gjøres. Anonymkode: ccc3c...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #59 Del Skrevet 6. august 2017 Du kan velge selv. Tast inn beløpet du skal betale, OK, og koden din. Trenger ikke legge inn tips hvis du ikke vil. Du må ha andre problemer i livet hvis dette gjør deg forbanna. Fiks de først før du lar problemene dine gå ut over restaurantansatte. Anonymkode: 6491e...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #60 Del Skrevet 6. august 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og. Jeg gir så sinnsykt mye av meg selv i butikken jeg jobber. (Jeg jobber i en butikkjede hvor jeg må gi seriøse råd og veiledning, og har stort ansvar for folks vel og vel, for å si det slik) Venninnen min som er servitør tjener noe mer enn meg i timelønn. Det at hun skal kreve tips og ikke jeg er så BAKVENDTLAND at jeg får ikke sagt det nok!! Det er FULLSTENDIG URETTFERDIG. For N'te gang! : Tipsing kommer fra land der servitører ikke får lønn, men kun er avhengig av tipset!! Er vel ikke så &@#%€$ vanskelig å fatte det??? Skal servitører ha tips skal f.eks bitikkmedarbeidere, omsorgsarbeidere osv, osv også ha tips!!! TIPSING ER UNØDVENDIG I NORGE. Eller så tipser man ALLE liklønnede yrkesgrupper, eller INGEN. Det er ingen som lider noen nød her. Nå får restaurantbransjen ta seg sammen å slutte å TULLE!! Anonymkode: 3ee8c...819 Jeg vil også ha tips! Hilsen lærer. Bare send med unga! Anonymkode: 6491e...a01 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå