Gå til innhold

Peppes Pizza ansatte forventer tipsing, selv ved henting og levering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Coolaid skrev:

Er det noen som faktisk vet hvorfor betalingsterminalen er stilt inn slik? Og gjelder dette andre aktører også, feks Dollys? 

Har lyst på fakta omkring dette.

Ja, er sånn på dolly også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det med folk som ikke skjønner at verden kommer til oss og dette er en av de små kjipe tingene, blant mange andre kjipe ting, som er konsekvenser av at vi har åpnet for utenlandske impulser. Liker dere det ikke likevel? Neiveeeeeeeel. Men daaaaa sååååå.  

Anonymkode: ee42d...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svært lite kunnskap ts. 

De ansatte forventer ikke tipsing bare fordi de gir deg en kortterminalen med mulighet til å slå inn et høyere beløp enn det du har kjøpt mat for. Det er bare slik terminalen er, og det er de som styrer Peppes, altså de som er sjef til de ansatte, som har bestemt denne ordningen. 

Hvordan vet jeg det? Jo fordi i baren jeg jobber, så er det også slik kortterminal, men ingen av oss forventer tips! Jeg har også vært på flere cafeer og restauranter som også har det slik, men de forventer ikke tips, de vil bare gi deg en enkel mulighet. Og det er ikke de ansattes skyld at sjefene deres har bestemt dette.

Er ellers enig i at tips ikke er noe vi trenger i Norge. Så klart er det gøy å få 800kr i tips, men absolutt ikke en nødvendighet.

Anonymkode: feac0...63e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å taste inn totalbeløpet jeg. Er bare å taste inn det, så kan man tipse om man vil. Snakk om ilandsproblem! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsing kommer fra USA hvor servitørene ikke får lønn, men kun er avhengig av å få tips. Her i norge får servitørene vanlig lønn, ofte på lik linje som de som jobber i butikk. I en butikk gir de ansatte masse råd, hjelp og veiledning, men får de tips? Nei! Dette er jo sånn sett urettferdig. At servitører krever tips i norge er helt på jordet. Jeg var f.eks på Gardermoen, på en restaurant der. Her er det som kjent svært stive priser. Jeg bestilte i disken, og betalte i disken, altså, fikk ingen ekspertise hjelp eller service utenom som skulle ha gjort at jeg burde gi tips? Allikevel stod det på kortterminalen: "tast inn beløp". Jeg tastet selvfølgelig inn akkurat det det kom på! Og tankte i mitt stille sinn at det igrunn var ganske frekt å be meg om mer. 

Anonymkode: 3ee8c...819

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å bli veldig lei av Peppes Pizza altså.

Nesten hver eneste gang (99,9%) vi bestiller pizza og enten betaler for å få den hjemkjørt eller henter selv, og vi så skal betale, så kommer Peppes Pizza ansatte med betalingsterminal åpen for at vi skal kunne taste inn ett høyere beløp enn det vi faktisk skal betale. Det er tigging etter tips og stikk imot hva næringslivet selv sier. Nemlig at de vil ha slutt på ukulturen med tipsing. Det tigges også etter tips ved besøk i restauranten.

Hvorfor tror peppes ansatte at de kan forvente tipsing??? (Og det er ikke bare der dette skjer heller..!) De skal ikke legge tilrette for tipsing engang!

Arg. Jeg blir så irritert!

Anonymkode: c4fd0...206

Bare tast inn det vanlige beløpet. Jeg gidder aldri å tipse de. Men er irriterende ja at de forventer tipsing fordi de kun allerede gjør jobben de blir betalt for og ikke engang yter noe ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, jeg er enig i  at det virker som om servitørene forventer tips når de legger frem terminalen der du skal taste beløpet, men jeg gidder ikke irritere meg over det. Det jeg imidlertid vil forslå for deg er å droppe hele Peppes, som har generelt laber service, dyr pizza og ikke veldig god pizza. Hvis du har noen lokale pizzasjapper i nærheten så sjekk dem ut. Det er ofte både bedre og billigere enn det  Peppes har å by på, bor du i Bergen skal jeg komme med noen tips :) 

Anonymkode: f2957...de5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipsing kommer fra USA hvor servitørene ikke får lønn, men kun er avhengig av å få tips. Her i norge får servitørene vanlig lønn, ofte på lik linje som de som jobber i butikk. I en butikk gir de ansatte masse råd, hjelp og veiledning, men får de tips? Nei! Dette er jo sånn sett urettferdig. At servitører krever tips i norge er helt på jordet. Jeg var f.eks på Gardermoen, på en restaurant der. Her er det som kjent svært stive priser. Jeg bestilte i disken, og betalte i disken, altså, fikk ingen ekspertise hjelp eller service utenom som skulle ha gjort at jeg burde gi tips? Allikevel stod det på kortterminalen: "tast inn beløp". Jeg tastet selvfølgelig inn akkurat det det kom på! Og tankte i mitt stille sinn at det igrunn var ganske frekt å be meg om mer. 

Min amerikanske roomie kunne gå på jobb et par timer, for så å bli "sendt hjem igjen" fordi det var lite å gjøre. Hun fikk en ørliten timelønn, så om det ikke var nok folk på restauranten hun jobbet på ble hun nærmest ikke betalt i det hele tatt. Andre dager igjen kunne hun dra inn $20 i timen pga tips. 

Jeg synes det er ubehagelig å tipse, selv om jeg tidligere har bodd flere år i USA. Det var alltid stress å måtte ha kontanter. Om jeg f.eks vasket bilen så måtte jeg jo gi han unggutten som stod å tørket bilen min med en fille etterpå i alle fall $1. 

Anonymkode: 6dda7...98a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Coolaid skrev:

Er det noen som faktisk vet hvorfor betalingsterminalen er stilt inn slik? Og gjelder dette andre aktører også, feks Dollys? 

Har lyst på fakta omkring dette.

De er stilt inn slik fordi majoriteten av kundene ønsker og forventer å få muligheten til å tipse uten å måtte bruke kontanter. 

Anonymkode: 7e129...415

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke behøve å tipse i norge!! Servitører her får vanlig timelønn!! Det er i utlandet og særlig USA at man tipser fordi tipset er det eneste de får som lønn! Herregud, vet ikke om noe mer tåpelig enn servitører som blir sure her hjemme fordi man ikke tipset. Hva med butikkmedarbeidere?? Hvorfor får ikke de tips??? Jeg vet om flere som jobber i butikk og de yter fantastisk service og gir enestående veiledning og gir MASSE av seg selv! Hvorfor fortjener disse mindre enn servitørene? De tjener jo likt, kanskje også mindre. Men service, DET yter dem!! Nei, vet du hva! Det er noe som skurrer her. Når det står "tast totalbeløp" på terminalen, så syntes jeg det rett og slett er j#%kr&@ frekt! Betaler alltid det det koster. For BILLIG, er det ikke akkurat fra før!

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er stilt inn slik fordi majoriteten av kundene ønsker og forventer å få muligheten til å tipse uten å måtte bruke kontanter. 

Majoriteten av kundene ønsker ikke å tipse i det hele tatt!! 

Anonymkode: 00e72...ab9

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater de bankterminalene. Det er dyrt nok og det å tipse Peppes og de andre stedene som er nevnt her er helt uaktuelt.

Frekt som faen er det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tenåringssønn som elsker pizza fra Peppes. Annenhver fredag har jeg derfor innvilget pizzakveld her. Det er jaggu meg dyrt nok uten tips, det er sikkert. Siden sønnen min ikke liker de samme ingrediensene som jeg (jeg liker løk og sopp f.eks., noe han absolutt ikke vil ha) så bestiller vi hver vår liten pizza. Med kjøring/levering blir det 445,- kr. Skal jeg liksom tipse sjåføren da, som sannsynligvis tjener mer enn meg i årslønn? Nei, det gidder jeg ikke. De gjør en jobb de får betalt og lønn for, det er ikke min oppgave å øke den inntekten deres. Det er dyrt nok fra før å bestille pizza.

Så når budet leverer meg den håndholdte bankkortterminalen, taster jeg alltid inn beløpet uten tips. Bare taster inn den summen som mat + kjøring koster, og deretter kode. Har aldri tipset dem, men det er ingen sure miner eller noe fordet. De er like blide hver gang de kommer og leverer her uansett.

Anonymkode: 89316...3bb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det siste har det blitt en del drosje for min del. Av gammel vane ringer jeg alltid samme drosjeselskap. Noen ganger får jeg "tast inn totalbeløp", andre ganger spør terminalen bare etter kode, da har sjåføren selv tastet inn totalbeløpet (selvfølgelig uten å legge til tips). Dere som jobber på Peppes og andre steder, og sier det ikke er opp til dere om det skal åpnes for tipsing på denne måten, dere kan taste inn totalbeløp selv og la kunden bare taste kode og klar. (Eller ville det resultert i problemer i forhold til overordnede?)

I det siste har jeg gjerne tipset drosjesjåførene, når jeg har hatt råd til det. De yter mer service enn jeg forventer/de er forpliktet til, bærer gjerne varene inn for meg etc, noe som gjør ting mye enklere for meg, og da synes jeg absolutt de fortjener litt ekstra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette går som tigging, men ikke sjans at jeg tipser den som har kjørt pizzaen hjem til meg, når jeg allerede har betalt ekstra for hjemkjøring!

Anonymkode: 094a5...de5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør de. 60-80% av kundene har et så sterkt ønske om å gi tips at de klager over å miste muligheten. 

15 timer siden, SiMa skrev:

I det siste har det blitt en del drosje for min del. Av gammel vane ringer jeg alltid samme drosjeselskap. Noen ganger får jeg "tast inn totalbeløp", andre ganger spør terminalen bare etter kode, da har sjåføren selv tastet inn totalbeløpet (selvfølgelig uten å legge til tips). Dere som jobber på Peppes og andre steder, og sier det ikke er opp til dere om det skal åpnes for tipsing på denne måten, dere kan taste inn totalbeløp selv og la kunden bare taste kode og klar. (Eller ville det resultert i problemer i forhold til overordnede?)

Det kunne vi, men da klager kundene. Jeg tror det er på tide at dere gjerrigknarker i tråden innser at dere er den kjipe minoriteten her, og at de fleste andre liker å være litt generøse når de unner seg pizza på døren. (Av en eller grunn er de fleste vesentlig mindre generøse når de henter takeaway eller spiser i resturanten. Å være bud var gulljobben da jeg jobbet med det, vi fikk alltid mye mer tips enn de som jobbet inhouse.)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det største ankepunktet mitt mot ordningen er at det er så lett å ta feil av kode og beløp. Det gjorde jeg første gang jeg så en sånn terminal. Heldigvis ble det oppdaget, men da sto jo koden min synlig på skjermen. Og den begynte med 9, for å si det sånn... Det burde heller vært et eget valg der man fikk spørsmålet vil du legge til tips ja/nei. Og så kunne man taste beløpet. Da ble det ikke rom for feil.

Anonymkode: ccc3c...559

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Dere vet faktisk godt hvordan den terminalen fungerer. Dere har ikke engang lov til å gi dette "tilbudet".

De kan faktisk velge det selv ja. For hvorfor er det noen få ærlige sjeler som legger fram betalingsterminalen klar for å trekke riktig beløp med en gang? 

Jeg har jobbet i bransjen selv så jeg vet hva som foregår.

Har du lovhjemmelen her for at det er forbudt å ha åpen terminal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lyver du slik? 

Det er to enkle tastetrykk på terminalen så kommer det opp uten valgfrihet for kunde. Du skal IKKE gi tips i Norge. Les hva fagforeningssjefen selv sier. http://www.nettavisen.no/na24/3613016.html Du finner drøssevis av lignende artikler bare du gidder å google.

Selv om fagforeningenslederen sier noe så er det ikke en lovparagraf.

På terminalen på mitt sted kommer kun totalbeløpet opp men vi kan legge til tips om kunden ønsker det, samt QT vi har en tipsskål (all tips deles på servitører/kjøkken/ryddehjelp m.m da alle er avhengig av hverandre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg litt usikker på om jeg er enig med deg eller ei.

Når vi har ren pub så er det lite tips fra kortkundene, men på cafe/bistro delen er det faktisk mange som etterspør muligheten til å legge inn tips på terminalen vår. (Vi har derfor lagt inn tips som en mulighet i kassen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...