Gå til innhold

Å dele bad med 6 andre (kollektiv) - student

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal studere nå til høsten og skal i den forbindelse bo i et kollektiv. Nå har det seg at jeg skal dele bad og kjøkken med 6 andre ukjente mennesker. Dette er for så vidt greit, men jeg ble virkelig bekymret når jeg fikk vite at kollektivet var kun utstyrt med ett toalett! Er dette normal praksis? Jeg har ikke tid og krefter til lang ventekø hver eneste dag.... Må jo føles veldig ukomfortabelt og holde inne...Man vet aldri om man har en dårlig dag og må skikkelig på do - når doen i tillegg er opptatt gjør det opplevelsen mye verre.... 

Noen som er i en lignende situasjon/eller har noen tips å komme med på hvordan jeg skal overleve kollektivtilværelsen med den nevnte situasjonen... ? 

Anonymkode: 75ea3...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes et toalett på seks personer høres lite ut. Det er jo gjerne slik at det er omtrent samtidig, særlig om morgenen, alle trenger å bruke det. 

Men om alle er litt hensynsfulle og ikke okkuperer det unødvendig lenge, så bør det gå. 

Vi er en husstand med fire, og opplever stadig hvor bra det er å ha to separate toaletter. Det virker som om vi er synkroniserte når det gjelder behov for å gå på do :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 stykker, og det har ikke vært et problem hos oss. Alle har forskjellige hverdager og står som regel sjelden opp til samme tid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en dag om gangen? Sånne situasjoner er noe man må venne seg til med et kollektiv. Er badet og toalettet separat vil det være et enda mindre problem. Annet enn det får du stå opp tidligere hvis du vil slippe dokø, og jeg synes det høres veldig rart ut om det faktisk danner seg en dokø på kollektivet (med mindre alle har blitt matforgiftet). Jeg hadde gjort andre ting til doen ble ledig. Alternativt får du lære deg å gå på do noe tid før det blir helt krise. Alle kan få dårlig mage iblant og derfor er det normalt, og folk flest har vanlig folkeskikk med å respektere de med dårlige dager på do.

Anonymkode: dc0af...a3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På badet kan dere bare gå for å bruke toalettet. Alle må ha speil på rommet sitt og sminke seg der. Ingen må okkupere badet for smining eller noe lignende. Og ingen bør bruke mobilen sin på toalettet, for da kan det ta lenger tid enn nødvendig. Rett og slett ta hensyn til hverandre.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Supernova17 skrev:

På badet kan dere bare gå for å bruke toalettet. Alle må ha speil på rommet sitt og sminke seg der. Ingen må okkupere badet for smining eller noe lignende. Og ingen bør bruke mobilen sin på toalettet, for da kan det ta lenger tid enn nødvendig. Rett og slett ta hensyn til hverandre.

Slike regler som mobilbruk på badet eller bladlesning kan man faktisk ikke fastsette. Folk må da få lov til å gjøre hva de vil når de sitter på toalettet. Det er faktisk en del som sliter med mageproblemer og som bruker en del tid på toalettet. Jeg tipper vel også at hele gjengen skal dusje også, så at man bare skal bruke toalettet på badet høres veldig rigid ut. 

Dersom det blir et stort problem kan man ta det opp i fellesskap, men generelt pleier ikke alle å stå opp, legge seg og dusje til samme tid. Hvis det blir et veldig stort problem kan man søke om overflytting til et annet kollektiv i løpet av høsten.

Anonymkode: 9f47b...8a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig at man dusjer sammen når man bor i kollektiv. Det viktigste er å se mulighetene og ikke begrensningene. Sånn som guttene kan tisse i kryss, og håndkle kan godt dele på. Og da skal du se at ett bad blir mer enn nok til seks stykker ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som er i en lignende situasjon/eller har noen tips å komme med på hvordan jeg skal overleve kollektivtilværelsen med den nevnte situasjonen... ? 

Anonymkode: 75ea3...e8a

Potte (eller en bøtte) på rommet, til nødsfall.

Anonymkode: 7ee5c...8ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, QQbaby skrev:

Det er vanlig at man dusjer sammen når man bor i kollektiv. Det viktigste er å se mulighetene og ikke begrensningene. Sånn som guttene kan tisse i kryss, og håndkle kan godt dele på. Og da skal du se at ett bad blir mer enn nok til seks stykker ;)

Sånne flåsete tøysekommentarer viser at du aldri har bodd i kollektiv, i alle fall. 

Anonymkode: 33aa2...4ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det blir et problem. Hvis alle har samme døgnrytme/må ut av døren samtidig om morgenen, må dere lage noen regler angående dusjing, for det er det som tar tid. Jeg har bodd i mange kollektiv, og toalettbesøk har aldri vært et problem. Veldig sjelden det er mer enn to som kiver om badet samtidig, man banker på og sier man må på toalettet.

Anonymkode: 87682...731

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ordner seg Ts! Med regler som korte dusjer om morgenen, sminke må gjøres på rommet osv så blir ikke dette et problem! Jeg kan også anbefale deg å dusje på kvelden, spesielt hvis du må vaske håret :) Kjøp en liten kurv du kan ha såper osv i dusjen, og en kurv for småting som tannkost, tannkrem, linser, rensekremer osv :)

Anonymkode: f71f3...655

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var fem jenter i kollektiv med et bad, det gikk fint det. En kunne sminke seg mens en annen dusjet, null stress etterhvert som man blir kjent. Dessuten står ikke alle opp og legger seg samtidig. Kan jo også være greit å legge seg til en vane med å gå på do før du går fra skolen, så du ikke kommer hjem og er ekstremt trengt og så er badet opptatt. For øvrig jobber jeg nå et sted der vi er 15-20 mennesker på jobb og kun har ett toalett, da må du lære deg å vente på tur. 

Anonymkode: 97720...caa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike regler som mobilbruk på badet eller bladlesning kan man faktisk ikke fastsette. Folk må da få lov til å gjøre hva de vil når de sitter på toalettet. Det er faktisk en del som sliter med mageproblemer og som bruker en del tid på toalettet. Jeg tipper vel også at hele gjengen skal dusje også, så at man bare skal bruke toalettet på badet høres veldig rigid ut. 

Dersom det blir et stort problem kan man ta det opp i fellesskap, men generelt pleier ikke alle å stå opp, legge seg og dusje til samme tid. Hvis det blir et veldig stort problem kan man søke om overflytting til et annet kollektiv i løpet av høsten.

Anonymkode: 9f47b...8a2

Jeg har ikke sagt at det med mobilbruk skal stå skrevet opp med store bokstaver. Det er mer en uskreven regel eller helt vanlig respekt. Lurt å huske på at det bor andre der også. Jeg mener at man heller kan bruke mobilen på rommet sitt enn å la andre vente, hvis det er mulig.

Jeg vet ikke hvordan dette kollektivet ser ut. Der jeg bodde var det dusj i et eget rom og toaletter alene. Hvis alt er i ett må man også ta hensyn til hverandre. Du har helt rett i at noen sliter med mageproblemer, men forhåpentligvis ikke alle i kollektivet. Ingenting forandrer seg for TS, selv om det kveruleres. TS får se hvordan det går. Jeg er helt enig med deg i at det går an å finne et nytt kollektiv med færre personer, dersom det blir et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...