AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Jeg lurer litt på hvilke tanker andre i samme båt har, årsak og tanker om løsning? Vil gjerne høre fra andre i samme båt da folk ellers anbefaler skrikekur eller sitte utenfor døra på en pinnestol. Jeg tror enkelte barn har behov for den ekstra tryggheten eller tid med foreldre i en travel hverdag, men skulle gjerne gjort barnet trygt nok til å sovne alene på en god måte som føles positivt for barnet. Anonymkode: fe2f8...e07 1
mortilen Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Jeg hadde gjort det.. hadde lagt meg på en madrass ved siden av barnet sin seng. Alle som måtte mene jeg lager bortskjemte barn drite jeg full marsj i. Bare ungen min er trygg, så er jeg fornøyd. En for en lang eller kort periode før det er slutt 14
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Jeg har en på 2,5 år og sitter ikke med henne til hun sovner. Følger henne inn i sengen, tar dynen på, kysser, sier god natt og går ut. Hun blir urolig hvis jeg er der for lenge, leser på sengen til henne eller synger. Hun sovner kjapt og sover godt. Har aldri skreket seg i søvn, aldri praktisert noe skrikekur. Når jeg skulle lære henne å sovne selv leste jeg boken ''Den lille kaninen som så gjerne ville sove'' til henne, hun var vel rundt 1,5 år. Når jeg hadde lest boken satt jeg inne med henne til hun sovnet. Neste dag satt jeg litt lengre unna døren når jeg leste. Så leste jeg mindre og mindre og satte meg nærmere og nærmere døren. Tok ikke så mange dagene før vi kuttet boken fordi hun bare tullet mens jeg leste, så la henne slik jeg skrev over og satt meg på en stol ved døråpningen. Dagen etter gikk jeg ut før hun var sovnet, og kvelden etter gikk jeg ut med en gang jeg hadde sagt natta. Når hun ropte kom jeg inn med en gang, for å vise at jeg var der, og gikk ut igjen når hun hadde roet seg. Gikk egentlig over all forventning. Lykke til :-) Anonymkode: 264ba...08d 5
Gjest noe tilfeldig Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Vi samsover. Ligger vedsidenav barna til de sovner
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 Vi ligger ved siden av til han sovner, han er 4,5. Det er bare koselig 😊 Anonymkode: cc8dd...27f 4
Hoihoihoi Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 Hos vår eldste gjør vi det. Han er 4,5 år og er redd om vi går. Han våkner også flere ganger ila natta og må vite at vi er der. Han har alltid vært sånn. For hans del burde han fått sove i armkroken min, da hadde han helt klart sovet best. Men da får desverre ikke jeg sove. Det viktigste er at han er trygg, og om det er å sitte hos han som skal til så gjør vi det. Vi har endelig klart å slutte å høre på alle bedrevitere som tror de selv har en god oppskrift på andres nattesøvn. Vår yngste på 1,5 år er helt motsatt. Hun sover best alene, og vi legger henne,sier natta og går ut. Helt fra fødsel av har hun sovnet best alene. Hun har ALDRI funnet roen på brystet mitt, mens storebroren omtrent bodde inntil meg til han var to år og kunne sikkert fortsatt enda 😌 Poenget mitt er at jeg tror man gjør rett i å møte barnet på de behovene de faktisk har, og ikke hva andre mener de bør ha behov for! 12
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ligger ved siden av til han sovner, han er 4,5. Det er bare koselig 😊 Anonymkode: cc8dd...27f Det er det vi har gjort og tenkt også, men mannen fikk seg nylig ny jobb som innebærer turnus og vi har mer enn ett barn som trenger legging (kun det ene vi ligger hos til det sovner). Det vil forenkle mine kvelder å kunne legge med en bok, en sang og gå fra våkent barn så det sovner alene... Men ikke på bekostning av trygghet. Anonymkode: fe2f8...e07
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 Sitter der til han sovner. Nå i sommer har vi hatt en lang periode hvor det har tatt ca. 3 timer å sovne. Det har vært slitsomt, for å si det mildt. Nå fylte han nettopp 3 år, og vi kuttet ut dagsovingen for en uke siden, så nå leser en av oss en bok for han kl 19 og han sovner før den er ferdig. Føles ut som vi har fått et helt nytt liv. Anonymkode: 13066...ce6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #9 Skrevet 3. august 2017 3 år og 3 mnd. Flyttet på eget rom denne uken etter å ha hatt senga ved siden av min hele livet. Må sitte på stol ved siden av senga foreløpig. Vil foreløpig holde meg i hånden til han sovner men regner med at det går seg til ganske kjapt. Trygghet er viktigere enn min alene tid, for den kommer etterhvert vet jeg av erfaring ( eldre søsken) Anonymkode: 070a3...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 Sitter inne hos eldste på 2 år. Hun trenger det, men håper vi kan kutte det ut snart. Mannen min jobber ofte kveld og det er litt slitsomt med en som bruker to timer på å sovne og en baby som skal bysses, ammes, trøstes og skiftes på samtidig. Er helt ferdig etter leggingen og er aldri ferdig før tidligst kl 21 Anonymkode: 46896...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #11 Skrevet 3. august 2017 - Føles sånn her når jeg prøver å snike meg ut etter han har sovnet. Anonymkode: d01bb...d02 8
Poppeloppane Skrevet 3. august 2017 #12 Skrevet 3. august 2017 Av og til ja og av og til nei. 3 år og 4 mnd
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #13 Skrevet 3. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer litt på hvilke tanker andre i samme båt har, årsak og tanker om løsning? Vil gjerne høre fra andre i samme båt da folk ellers anbefaler skrikekur eller sitte utenfor døra på en pinnestol. Jeg tror enkelte barn har behov for den ekstra tryggheten eller tid med foreldre i en travel hverdag, men skulle gjerne gjort barnet trygt nok til å sovne alene på en god måte som føles positivt for barnet. Anonymkode: fe2f8...e07 Gjorde det med min bror til han var 6 år ca. Han har alltid hatt ekstra behov for trygghet ettersom vi hadde voldelig mor og en far som ikke var noe særlig til stedet. Var bedre for han at jeg stilte opp ekstra og gjorde sånne ting, tok også all tannpuss og bad før leggetid. Ellers kunne det ende med at moren vår fikk sinneanfall av noe rart lillebror gjorde. Han fikk flyttet til et annet hjem innenfor familien og hender jeg har han med meg på hytteturer. Han er 12 år nå og i blant stryker jeg han på ryggen så han slapper bedre av. Ser ikke noe grunn til å gjøre annerledes med egne barn. Fikk ikke noe lignende selv og skjønner at det kan være veldig trygghetsskapene. Hvorfor skal man slutte med det i 3 årsalderen hvis man ser at barnet har bruk for det lengre. Anonymkode: 4c548...562 6
atropos Skrevet 3. august 2017 #14 Skrevet 3. august 2017 Da han var akkurat tre satt vi stort sett til han sov. Nå er han fire og vi har gradvis laget en rutine vi er fornøyd med. En bok, en sang og så får han lese så lenge han ønsker. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #15 Skrevet 3. august 2017 Jeg sluttet med det da sønnen min var 2, men begynte igjen da han var 5 fordi han begynte å bli redd på kveldene. Har gjort det noen måneder nå, men den siste uken har jeg prøvd å la ham sovne alene igjen. Setter på en lydbok før jeg går som "selskap". Han roper på meg av og til, men det går mye greiere enn da denne frykten startet. Så han har nok hatt behov for litt ekstra trygghet en periode. Anonymkode: e3dc6...067 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #16 Skrevet 3. august 2017 Har aldri sittet hos noen av barna mine til de sovner. Har lagt de i sengen, tatt på dynen, kysset god natt og gått ut av rommet og lukket døra. Det har aldri vært noe skriking, de har sovnet nesten med en gang. Skjønner ikke poenget med å sitte der når de har lagt seg. Og jeg vil påstå at jeg har like trygge barn som alle andre. Anonymkode: 950fc...54f 7
Gjest NotNaomi Skrevet 3. august 2017 #17 Skrevet 3. august 2017 Sitter hos de til de sovner ja. Leser bøker og synger. Er bare koselig det. Og de sovner før jeg vil avslutte :-D
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #18 Skrevet 3. august 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri sittet hos noen av barna mine til de sovner. Har lagt de i sengen, tatt på dynen, kysset god natt og gått ut av rommet og lukket døra. Det har aldri vært noe skriking, de har sovnet nesten med en gang. Skjønner ikke poenget med å sitte der når de har lagt seg. Og jeg vil påstå at jeg har like trygge barn som alle andre. Anonymkode: 950fc...54f Så fint da. Alle barn er jo helt like. Anonymkode: fe2f8...e07 11
Favole Skrevet 3. august 2017 #19 Skrevet 3. august 2017 Hvis jeg må så gjør jeg det. Som regel sovner treåringen her helt fint uten at jeg er inne på rommet hans etter nattasang/historie, men en og annen gang ber han meg om å sitte eller ligge sammen med ham til han sovner og da gjør jeg det. Om vi er på et nytt sted f.eks finner han roen bedre om en av oss er sammen med han. Det skaper mye mer ro om han får møtt sine behov, så da gjør vi det sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #20 Skrevet 3. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri sittet hos noen av barna mine til de sovner. Har lagt de i sengen, tatt på dynen, kysset god natt og gått ut av rommet og lukket døra. Det har aldri vært noe skriking, de har sovnet nesten med en gang. Skjønner ikke poenget med å sitte der når de har lagt seg. Og jeg vil påstå at jeg har like trygge barn som alle andre. Anonymkode: 950fc...54f Signerer. Anonymkode: 7d12d...ad9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå