Gå til innhold

Er det rasistisk å kalle en lukt for "somalierstank"?

Oni

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt sjokkert. Mener folk virkelig at en spesiell folkegruppe har en helt homogen vond lukt? Skjerp dere??

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest To the stars

Nå er det vel parfymen de bruker som lukter litt sterkt.  Men og omtalt mennesker på denne måten er ikke greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig frekt av deg å blande deg inn i en privat samtale. 

Anonymkode: 86628...05c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det var bra du sa ifra. Utrolig stygt uttrykk. Kanskje hun tenker seg bedre om neste gang.
Jeg syns heller ikke at mennesker fra visse steder av verden lukter kjempe godt, men det er jo mye som spiller inn, spesielt kosthold. Jeg har reist mye i verden, og har hørt at de heller ikke syns vi lukter spesielt godt, så det har nok mye å gjøre med hva slags lukter man er vant til, og ikke hva som egentlig lukter vondt/godt.

Anonymkode: dc0d6...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.8.2017 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys, somaliske barn snørrer like mye som andre barn.

Det er en egen lukt fra somaliere, og det lukter jo ikke godt. Såklart er det ikke hyggelig å si solamerstank høyt, men det er jo sant. Men ikke alt som er sant trengs å sies høyt. Eller sies i det hele tatt.

Anonymkode: 665ff...637

Tror du virkelig på det du skriver? At det kommer en spesiell lukt fra spesielle etnisiteter? 

Jeg regner med at det har en mer naturlig forklaring, at det har med hvilken mat de spiser. De lukter ikke på den måten fordi de er somaliere, men fordi de gjerne har et annet kosthold enn nordmenn. En somalier som hadde adoptert et nordisk kosthold, bodde i Norge og oppholdt seg i nordisk klima ville vi ikke reagert på lukten på samme måte.

Anonymkode: 40718...697

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig på det du skriver? At det kommer en spesiell lukt fra spesielle etnisiteter? 

Jeg regner med at det har en mer naturlig forklaring, at det har med hvilken mat de spiser. De lukter ikke på den måten fordi de er somaliere, men fordi de gjerne har et annet kosthold enn nordmenn. En somalier som hadde adoptert et nordisk kosthold, bodde i Norge og oppholdt seg i nordisk klima ville vi ikke reagert på lukten på samme måte.

Du må gjerne gjøre litt reaserch selv, i stedenfor å være så bastant. 

Hvilke bakterier vi har, fra hvilke steder og hvor våre foreldre er fra, har absolutt mye å si på din personlige "parfyme"

Anonymkode: e48a0...3c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne gjøre litt reaserch selv, i stedenfor å være så bastant. 

Hvilke bakterier vi har, fra hvilke steder og hvor våre foreldre er fra, har absolutt mye å si på din personlige "parfyme"

Anonymkode: e48a0...3c5

Det er helt riktig. Derfor skriver jeg jo også at klimaet vi oppholder oss i og hvilket kosthold vi har påvirker. Dette påvirker hvilke bakterier vi har. Det meste av lukten kommer fra dette, og ikke etnisitet. At somaliere lukter annerledes fra andre afrikanske mennesker dersom de har bodd hele livet i Norge med vårt klima og et nordisk kosthold er bare ikke riktig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott å si fra. Den damen dere skjelte ut i all offentlighet ytret seg på en sivilisert måte. Hun sa fra om at den eimen som er så karakteristisk fra en del utlendinger, er sjenerende og uakseptabel. Såpe og vann er det som skal til. Dette må snarest inn som pensum på integreringskursene.

Du må også få si din mening, men du og vennen din startet en krangel. Det er naturlig at du nå føler at du dummet deg ut litt. Du gjorde det.

Nå må folk snart lære at generaliseringer ikke er bokstavelig ment. Skulle tro spesielt venstresiden lider av kollektiv autisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det var stygt gjort å åpenlyst stå og bruke ordet somalier-stank. 

Men altså... nå som jeg er anonym trenger jeg ikke å være så politisk korrekt her. Jeg mener at ALLE mennesker uansett hudfarge har lik verdi. Og ingen skal måte føle at det er noe feil med fargen sin uansett om du er hvit, brun osv osv. Men det er noen fra visse land som stinker noe så infernalsk. Jeg tror det ikke handler om selve mennesket, men mer maten de fyller seg med. Og også er det en del hygieneproblemer blant mange som har lært seg andre vaner en folk flest her i Norge. Det er av og til jeg går forbi grupper av folk og jeg holder på å stupe av stygg lukt. Og det kan variere alt etter hvor de kommer fra. Mulig de ikke er klar over det selv så klart. En blir jo vant med en lukt en har gått og osa i over flere år. 

Anonymkode: 1c3a0...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somalierne har egen lukt, men det har nordmenn og alle andre i verden også. Tror ikke vi skal snakke så høyt og stygt om andres lukt, når man selv lukter noe. Kroppslukt er vanlig, og det er forskjellige kroppslukt i forhold til hvor du er fra osv.. 

Det var bra du sa i fra. Å blande seg inn i andre sin samtale er jo ikke greit, men av og til må man bare si fra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1 time siden, O.G. skrev:

Det damen snakker om er nok den der greia de bruker i håret. Den lukter virkelig stramt.

Vi som ikke vet dette lurer på hva det er snakk om? Hva bruker de i håret og som parfyme og hva lukter det?

Anonymkode: 895e2...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt er det rasistisk! Nå vet jeg ikke hva de luktet, men man kan da heller kalle lukten for det det er. F.eks. svettelukt, matlukt, krydderlukt, parfymestank etc.

Anonymkode: 61dff...262

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var helt klart rasistisk.

Kroppslukt kommer selvfølgelig fra kosthold, men også gener. Husker jeg så denne videoen for en stund tilbake siden (se graf på 2 min 53 sec):

(du kan jo be hun dama ta seg en tur til Korea med sin "Norske-stank"):fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som ikke vet dette lurer på hva det er snakk om? Hva bruker de i håret og som parfyme og hva lukter det?

Anonymkode: 895e2...916

Royal Crown hair dressing. Det er en pomade som brukes på 4C hår. Den har det med å smelte og lukte når den blir utsatt for varme. Den har en bergamott/krydder lukt som kan bli meget intens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjent denne spesielle lukten selv. Det lukter sedertre, krydder, svette og stekeos. Ikke en go opplevelse i kollektivtrafikken der man står tett.

En venn av meg jobbet på et av europas største flyktningsmottak i Tyskland med egne låsbare vaskerom for kvinner. De måtte bruke MYE tid på å forklare de somaliske kvinnene at de måtte ta av seg alle klærne og dusje med varmt vann og skrubbe godt med såpe samt vaske ALLE klærne inkl. undertøyet.  

Anonymkode: c4185...8fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.8.2017 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Hadde også sagt ifra om at slike begreper er det ikke greit å bruke. Er ikke lenge siden jeg måtte forklare min egen mor at "neger" er et ord man ikke bruker, og spesielt ikke ute i offentligheten hvor alle kan overhøre dette. Sårende ord som retter seg mot en spesiell gruppe mennesker er ikke greit å bruke. 

Anonymkode: c6e75...cbe

Hvor gamnel er moren din? Min sier også dette. Hater at hun gjør det. Blir alltid sint fordi hun ikke forstår at hun ikke kan si det. 

Anonymkode: 0d14f...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor gamnel er moren din? Min sier også dette. Hater at hun gjør det. Blir alltid sint fordi hun ikke forstår at hun ikke kan si det. 

Ja, forresten moren min er i 50 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...