Gå til innhold

Er det rasistisk å kalle en lukt for "somalierstank"?

Oni

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag overhørte jeg en tilsynelatende oppegående dame snakke om en familie det kom "somalierstank" fra. Jeg klarte ikke dy meg og spurte om det faktisk var det hun sa, for så å spørre om hun ikke syns det er et litt rasistisk begrep å bruke. Hun forklarte at hun syns de lukter vondt og at de må lufte bussen hun tar til jobb i tjue minutter etter at somaliere har vært på. Jeg ble litt perpleks og sa at jeg syns det var ubehagelig at hun generaliserte sånn og sa at hun bør være forsiktig med å bruke sånne begreper i offentligheten hvor alle kan høre hva hun sier. Hun følte seg angrepet, forståelig nok, og vennen min endte med å bli provosert og de to endte i en ganske heftig og kort krangel hvor han kalte henne rasist og hun mente vi måtte være forsiktige med hva vi sier til folk og at hun må få mene det hun vil.

Nå sitter jeg her med en veldig ekkel følelse av å ha blandet meg i ting jeg ikke har noe med å gjøre. Man må jo få mene det man vil, hun har helt rett i det. Tråkket jeg over noen grenser her? Er det feil å si ifra når man hører folk si sånne ting? Jeg skulle selvfølgelig ønske det ikke endte med krangel, men heller med en slags enighet om at noen kan bli støtt av sånne kommentarer. Men det var nok et litt naivt håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Oni skrev:

Hei!

I dag overhørte jeg en tilsynelatende oppegående dame snakke om en familie det kom "somalierstank" fra. Jeg klarte ikke dy meg og spurte om det faktisk var det hun sa, for så å spørre om hun ikke syns det er et litt rasistisk begrep å bruke. Hun forklarte at hun syns de lukter vondt og at de må lufte bussen hun tar til jobb i tjue minutter etter at somaliere har vært på. Jeg ble litt perpleks og sa at jeg syns det var ubehagelig at hun generaliserte sånn og sa at hun bør være forsiktig med å bruke sånne begreper i offentligheten hvor alle kan høre hva hun sier. Hun følte seg angrepet, forståelig nok, og vennen min endte med å bli provosert og de to endte i en ganske heftig og kort krangel hvor han kalte henne rasist og hun mente vi måtte være forsiktige med hva vi sier til folk og at hun må få mene det hun vil.

Nå sitter jeg her med en veldig ekkel følelse av å ha blandet meg i ting jeg ikke har noe med å gjøre. Man må jo få mene det man vil, hun har helt rett i det. Tråkket jeg over noen grenser her? Er det feil å si ifra når man hører folk si sånne ting? Jeg skulle selvfølgelig ønske det ikke endte med krangel, men heller med en slags enighet om at noen kan bli støtt av sånne kommentarer. Men det var nok et litt naivt håp.

Fint at at du sa fra. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde også sagt ifra om at slike begreper er det ikke greit å bruke. Er ikke lenge siden jeg måtte forklare min egen mor at "neger" er et ord man ikke bruker, og spesielt ikke ute i offentligheten hvor alle kan overhøre dette. Sårende ord som retter seg mot en spesiell gruppe mennesker er ikke greit å bruke. 

Anonymkode: c6e75...cbe

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Flott at du sa ifra. Folk sier så ufattelig mye stygt. 

Anonymkode: b30ef...174

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så fint å høre at dere er enige at det var greit å si ifra:) Da kan jeg slappe litt av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt ok at du sa ifra. Men å krangle på det, var veldig unødvendig. Det er ytringsfrihet, og joda, denne dama var ikke bare ufordragen - hun var en korttenkt og fordømmende idiot. Men det er ingenting å krangle på. Kanskje tenker hun seg bedre om neste gang. 

Anonymkode: 5e59e...b83

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er bra du sa i fra jeg. Så ufattelig flaut at folk får seg til å si sånt i offentligheten. 

Anonymkode: ea49f...f1d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er bra du sa i fra jeg. Så ufattelig flaut at folk får seg til å si sånt i offentligheten. 

Det er like flaut at de får seg til å TENKE slik.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er like flaut at de får seg til å TENKE slik.

Jada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Somalere lukter dritt.

Anonymkode: 08943...304

Det er ikke sant!!!

De lukter tacoskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Somaliere har ofte er sterk krydder lukt, men så sier jo utlendinger at vi lukter surt også.. men, jeg ville aldri sagt noe sånt offentlig! 

Synes det var bra du sa ifra Ts, så kanskje hun ikke sier noe slikt igjen :) 

Anonymkode: 00945...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva ønsker dere at lukten skal kalles da? Den lukter alt annet enn godt.....!!! Har jobbet/jobber med noen som lukter slik og det er ufattelig ubehagelig... Man klarer knapt å oppholde seg i nærheten!

Anonymkode: d7555...cff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo sant da... Somaliere lukter ikke noe godt i det hele tatt. 

Dog syns jeg du gjorde rett i å si ifra. Ikke nødvendig å snakke dritt høyt, spesielt fordi dette er noe alle vet. 

Det er rasistisk, fordi hun kalte det "stank", men ellers er det sannnheten

Anonymkode: 9ba4b...2ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud...nå må folk slutte å være så politisk korrekt hele tiden! Du blanda deg i en privat samtale, det var du som var frekk. Bare for å ha det helt klart; hadde du gjort det samme om det var to somaliere som snakka om nordmennstank??? Trukke det nei....

Anonymkode: df64e...686

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Syns du hadde ingenting med å blande deg inn i samtalen. 

Somaliere lukter søppel, mange av de. 

Anonymkode: 98d66...bcc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke somaliere har dere lukta på?

Jeg kjenner stort sett barn,de er renskrubba og lukter såpe.

Mange norske barn er fryktelig skitne,med lange negler med sørgerender og gulgrønn voks tytende ut av ørene. Ser ikke det på de somaliske. 

Anonymkode: a8e56...373

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke somaliere har dere lukta på?

Jeg kjenner stort sett barn,de er renskrubba og lukter såpe.

Mange norske barn er fryktelig skitne,med lange negler med sørgerender og gulgrønn voks tytende ut av ørene. Ser ikke det på de somaliske. 

Anonymkode: a8e56...373

Tull og tøys, somaliske barn snørrer like mye som andre barn.

Det er en egen lukt fra somaliere, og det lukter jo ikke godt. Såklart er det ikke hyggelig å si solamerstank høyt, men det er jo sant. Men ikke alt som er sant trengs å sies høyt. Eller sies i det hele tatt.

Anonymkode: 665ff...637

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...