Gå til innhold

Bestilt produkt - ikke levert ihht avtale


SPOCA

Anbefalte innlegg

For 10 uker siden bestilte jeg en markise og skrev under kontrakt (de var på befaring uken før og jeg skrev under kontrakten for 10 uker siden). Jeg ble lovet montering av produktet innen 4-6 uker, hvilket også fremkommer av kontrakten.

Nå har det altså gått 10 uker, og jeg har fremdeles ingen markise. Jeg har sendt dem skriftlig henvendelse via e-post 2 ganger, samt ringt 2 ganger (senest i dag), uten at det har skjedd noe videre i saken. De lover at de skal ta tak i det når jeg ringer, uten at noe skjer.

Eller. Plutselig, på mandag, 31. juli, fikk jeg en sms om at de skulle komme 2. august mellom 8-12 og ville ha bekreftelse på at dette var ok. Sendte sms straks tilbake om at dette ikke var ok da jeg var bortreist denne dagen, men foreslo andre datoer, samt ba de heller om å ringe for å kunne avtale nærmere. Har ikke hørt noe etter det, foruten at jeg ringte dem i dag. Der hadde de ingen logg av sms'en jeg hadde mottatt eller mitt svar, og de visste ingenting om dette (her var det tydeligvis en montør som hadde tatt direkte kontakt med meg).

Jeg begynner å bli litt frustrert. Ikke fordi jeg ikke forstår at ting kan ta tid, ting kan jo skje, men at jeg får lite eller ingen informasjon (det er ok å foreslå tidspunkt, men jeg synes de kunne kontaktet meg med ny dato).

Da jeg ringte i stad virket det ikke som montering vil skje før tidlig neste uke, og da har det gått 11 uker.

Mitt spørsmål er: hva ville dere gjort? Problemet for min del er at dette kun er eneleverandør for markiser i borettslaget, det er ingen andre alternativ. Så, hvis de får ut fingeren, kan man muligens be om rabatt for denne markisen? 

Har sendt e-post til Forbrukerrådet da de var stengt da jeg skulle ringe dem, men spør også her, mens jeg venter på svar: hvilke rettigheter har jeg? Jeg ønsker meg markise først og fremst, for meg er det egentlig ikke pengene det står på sånn sett. Jeg ønsker produktet jeg har bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ting kan skje. Spesielt når det har vært fellesferie. 

Om du har en hyggelig dialog med leverandøren er det helt OK å høre om en liten rabatt i og med at det har tatt lenger tid enn forventet

Anonymkode: c300f...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forsinkelse har du etter forbrukerkjøpsloven § 19 krav på å enten holde kjøpesummen tilbake, heving, oppfyllelse eller erstatning. Erstatning reguleres av § 24, og krever at du har lidt et "tap" - noe jeg tviler du har siden det tross alt er snakk om en markise. Selv ville jeg nok ha sendt en hyggelig mail til selger og gitt beskjed om at du trolig har rett til å heve avtalen etter § 23, men at dette er noe du i utgangspunktet ikke ønsker, og heller be om et avslag på produktet. Selgeren kan ikke reagere med å heve avtalen mot deg (han har ingen hevingsgrunn her), så det verste som kan skjer er at de sier nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...