Gå til innhold

HJELP!! Skal sone 3-4 mnd inne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å gi råd ang praktiske ting vedr bolig og regninger når man ikke vet om du eier eller leier osv. 

Enten må du ha noen til å ha oversikt og betale regninger når du er inne og eller evt si opp leilighet og evt selge unna ting. 

Spørsmålet er jo hva som er mulig. Eier du og har vanlig lån i bank kan du leie ut med mindre det er regler mot det. Leier du og du ikke har penger til husleie så må du sette ting på lager evt selge og påregne å være bostedløs i noen måneder. 

Kan ikke tenke meg at du vil få dekket husleie til leid leilighet mens du er inne.

Men som sagt, vanskelig å gi klart svar på hvilke muligheter du har uten å vite mer ang reell situasjon. 

 

Anonymkode: ea5ad...8e7

Leier

 

Anonymkode: f89cd...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leier

 

Anonymkode: f89cd...f37

Er det lenge til du skal inn? Er det mulig å avtale fremleie med husvert? 

Anonymkode: ea5ad...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tråder på KG føler jeg at jeg er tilbake på ungdomsskolen der alt var et maktspill. Alt handlet om å være så frekk som mulig og rakke ned på flest mulig, sånn at man selv virker perfekt.

Jeg forstår ikke poenget med å ødelegge trådene ved å være herslig. Vi vet ingenting om hva TS skal inn for, og det er vel ingens sak heller?? Hun er bekymret for husleia si, og dere velger å trykke henne enda lengre ned enn det hun helt sikkert allerede er.

Ser at du har fått et par fornuftige svar, TS. Men du kan kanskje ta kontakt med Røde Kors (om de har fengselsaktiviteter i din by), Nav eller politiet (?) for å høre hva som er vanlig når dette skjer? Du er jo ikke akkurat den første som skal sone uten sparepenger, så det er nok en løsning der et sted :)

Men ikke send mail/brev til Nav, de har veldig lang behandlingstid. Ring eller bestill deg en rådgivertime, så får du nok rådene og informasjonen du trenger. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tibbie skrev:

I mange tråder på KG føler jeg at jeg er tilbake på ungdomsskolen der alt var et maktspill. Alt handlet om å være så frekk som mulig og rakke ned på flest mulig, sånn at man selv virker perfekt.

Jeg forstår ikke poenget med å ødelegge trådene ved å være herslig. Vi vet ingenting om hva TS skal inn for, og det er vel ingens sak heller?? Hun er bekymret for husleia si, og dere velger å trykke henne enda lengre ned enn det hun helt sikkert allerede er.

Ser at du har fått et par fornuftige svar, TS. Men du kan kanskje ta kontakt med Røde Kors (om de har fengselsaktiviteter i din by), Nav eller politiet (?) for å høre hva som er vanlig når dette skjer? Du er jo ikke akkurat den første som skal sone uten sparepenger, så det er nok en løsning der et sted :)

Men ikke send mail/brev til Nav, de har veldig lang behandlingstid. Ring eller bestill deg en rådgivertime, så får du nok rådene og informasjonen du trenger. Lykke til!

Jeg er enig med deg, men de som har vært frekke i tråden har et poeng. Dette er noe han burde ha tenkt over før han dro til en politimann i fylla. Jeg prøvde å spørre ts om det var noe som ofte skjedde i fylla, om det var refleks osv eller om  det var et engangstilfelle. Jeg fikk aldri noe svar.

Anonymkode: 98003...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle du miste uførepensjonen din selv om du sitter inne? De to tingene har jo ingenting med hverandre å gjøre.

Du er for syk eller skadet til å jobbe, det gjelder uansett om du oppholder deg i fengsel eller ikke. 

De fleste andre innsatte klarer fint å kombinere jobb med soning. Soning handler om å få hverdagen sin styrt, ikke at man skal gi opp jobb, hus, utdanning og hobbyer.

Anonymkode: 3e819...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du får mye pes her inne, og jeg synes at du på tross av det svarer ok for deg i din vanskelige situasjon. 

Når det gjelder økonomien er det som noen andre sier vanskelig å gi deg noen konkrete råd når vi ikke kjenner detaljene rundt de 12.000 i faste utgifter. Og jeg forventer heller ikke at du skal dele dem her... 

Aller først ville jeg bedt om en avtale med NAV hvis jeg var deg. Det er viktig at du får klarhet i om det er 1 eller 2 måneder du kommer til mangle trygd. 

Er det lenge til du skal sone? Har du noe til overs hver måned som du kan legge av frem mot soning?

Jeg regner med at en stor del av beløpet er husleie. Har du en husvert som du kan lage en avtale med? I så fall, snakk med vedkommende. 

Har du lån som skal betales i den perioden du skal sitte inne? Er det mulig å avtale med banken/utlåner å få avdragsfrihet den perioden du er inne? Og at rentene betales først når du er ute igjen? 

Strøm, telefon, TV og internett kan du også få laget avtaler på.

Lag en oversikt over de faste utgiftene og hvem som er mottakere, og jobb deg gjennom dette. 

Send meg en PM hvis du trenger detaljerte råd som du ikke vil opplyse om her. 

Tommel opp, dette fikser du :nori:

Endret av Ann Christin
Ryddet for slettet sitat. Ann Christin. mod
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle du miste uførepensjonen din selv om du sitter inne? De to tingene har jo ingenting med hverandre å gjøre.

Du er for syk eller skadet til å jobbe, det gjelder uansett om du oppholder deg i fengsel eller ikke. 

De fleste andre innsatte klarer fint å kombinere jobb med soning. Soning handler om å få hverdagen sin styrt, ikke at man skal gi opp jobb, hus, utdanning og hobbyer.

Anonymkode: 3e819...582

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/uføretrygd-ved-opphold-på-behandlingsinstitusjon-eller-i-fengsel

Nå gjør han det da, så det er jo ikke så mye å lure på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grylet skrev:

Har ikke lest tråden, men det om TS soner hjemme beholder han trygden. 

Uansett merkelig at uføretrygd skal være påvirket av hvor man er. Men er ikke mer i stand til å jobbe bare fordi man oppholder seg på kjøkkenet eller i boden eller hvor det måtte være.

Anonymkode: 3e819...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest tråden, men det om TS soner hjemme beholder han trygden. 

Uansett merkelig at uføretrygd skal være påvirket av hvor man er. Men er ikke mer i stand til å jobbe bare fordi man oppholder seg på kjøkkenet eller i boden eller hvor det måtte være.

Anonymkode: 3e819...582

Kan være lurt å lese ihvertfall HI..?

Han skal sone i fengsel. Hjemmesoning med fotlenke har krav til aktivitet. Som ufør blir det vanskelig å møte dette kravet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle du miste uførepensjonen din selv om du sitter inne? De to tingene har jo ingenting med hverandre å gjøre.

Du er for syk eller skadet til å jobbe, det gjelder uansett om du oppholder deg i fengsel eller ikke. 

De fleste andre innsatte klarer fint å kombinere jobb med soning. Soning handler om å få hverdagen sin styrt, ikke at man skal gi opp jobb, hus, utdanning og hobbyer.

Anonymkode: 3e819...582

Han mister ikke uføregraden, men utbetalingene. Les linker på nav. 

Anonymkode: ea5ad...8e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lenge til du skal inn? Er det mulig å avtale fremleie med husvert? 

Anonymkode: ea5ad...8e7

Skal høre ;)

Anonymkode: f89cd...f37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Grylet skrev:

Flott :)

Du får mye pes her inne, og jeg synes at du på tross av det svarer ok for deg i din vanskelige situasjon. 

Når det gjelder økonomien er det som noen andre sier vanskelig å gi det noen konkrete råd når vi ikke kjenner detaljene rundt de 12.000 i faste utgifter. Og jeg forventer heller ikke at du skal dele dem her... 

Aller først ville jeg bedt om en avtale med NAV hvis jeg var deg. Det er viktig at du får klarhet i om det er 1 eller 2 måneder du kommer til mangle trygd. 

Er det lenge til du skal sone? Har du noe til overs hver måned som du kan legge av frem mot soning?

Jeg regner med at en stor del av beløpet er husleie. Har du en husvert som du kan lage en avtale med? I så fall, snakk med vedkommende. 

Har du lån som skal betales i den perioden du skal sitte inne? Er det mulig å avtale med banken/utlåner å få avdragsfrihet den perioden du er inne? Og at rentene betales først når du er ute igjen? 

Strøm, telefon, TV og internett kan du også få laget avtaler på.

Lag en oversikt over de faste utgiftene og hvem som er mottakere, og jobb deg gjennom dette. 

Send meg en PM hvis du trenger detaljerte råd som du ikke vil opplyse om her. 

Tommel opp, dette fikser du :nori:

Dissa menneskene som bare kommer med spydige kommentarer ser jeg ikke på en gang, for ikke å snakke om å lese  det en gang. Takk for et utfyllende svar fra deg ;)

Anonymkode: f89cd...f37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Du får utbetaling når du kommer ut igjen, så bare slapp av. 3-4 mnd i fengsel. Blir ikke stoppet så lenge da. 

Dere kjerringer som svarer kun for å dømme. Føler dere dere bedre nå? Når dere får dømt noen? I stedet for å svare på det TS spør om? Forbanna tullinger. Må hakke på andre for å føle seg bedre:fnise:

Endret av Axl Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.8.2017 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Litt sent å bekymre seg nå. Når du gjør straffbare forhold bør du og tenke på konsekvensene, menlig at du får hus, mat og alle levekostnader dekket i fengsel og følgelig ikke på toppen av alt får trygdeytelser. 

Anonymkode: 63d0b...13f

Hadde du noen andre intensjoner enn å være spydig med den kommentaren der?

Anonymkode: 38d16...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man mister ufør etter fengselsstraff kan man like godt gjøre noe mer kriminelt så man blir forsørget i fengsel i stedet. Eventuelt så slipper man unna med den kriminelle handlingen og kan tjene penger på den

Anonymkode: 68af3...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid

Litt av det som er meningen med fengselsstraff er at man mister friheten. Det betyr at man ikke lenger kan råde over sin egen livssituasjon. Da er det forventet at man taper inntekt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...