Gå til innhold

Hvor går grensa for utspørring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble såvidt kjent med en person da vi var veldig unge og vanka knapt sammen i mer enn noen timer den gangen egentlig. Det ble aldri noe videre kontakt enn dette, denne ene dagen. Det ble tidlig klart at ingen av oss hadde noe felles og det ble ikke utviklet noe videre vennskap eller holdt kontakt. 

Over årene har det ikke vært kontakt noe kontakt overhode, personen har til og med spasert rett forbi meg i senere år uten å vise noe tegn på å ønske å snakke med meg, opptil flere ganger, inntil det en dag kom en forespørsel på facebook. Det ble stilt en masse personlige spørsmål til meg uten at vi engang hadde møttes, og jeg innså at personen faktisk var helt likedan som før.

Når jeg spurte om hvilke interesser vedkommende hadde ble det veldig tydelig at vi virkelig ikke hadde noe som helst felles og lever to helt ulike liv. Basert på det valgte jeg å si ifra at jeg ikke var interessert i videre kontakt.

Via andre bekjente har jeg fått høre mye rart personen skal ha sagt om meg i ettertid. Men jeg har ikke brydd meg for vedkommende kjenner meg ikke og burde være voksen nok til å takle at ikke alle er interessert i å ha kontakt.

Så nå nylig traff jeg tilfeldigvis på personen og svarte høflig hei på tiltale og så bortetter. Jeg venta på noen så jeg kunne ikke bare stikke. Og igjen blir jeg utsatt for masse spørsmål om privatlivet mitt. Hva jeg gjør på, hvor jeg bor, osv. osv. Ting jeg ikke deler med fremmede. Så jeg spurte hvorfor vedkommende stilte så mange spørsmål. Personen drev ikke akkurat og delte masse info om seg selv. Og jeg spurte ikke tilbake, for jeg var ikke interessert i å vite om personens liv og jeg ønsket ikke å være uhøflig og nysgjerrig. Siden spørsmålene kom ramlende imot meg så sa jeg at jeg ikke deler slik info med fremmede. Personen reagerte med å gå i forsvar og kom med en påstand om at vi var jo venner da vi var unge og hadde hengt sammen mye.  Jeg svarte lettere oppgitt at dette var kun noen få timer en eneste dag for mange år siden. Da ble vedkommende ble plutselig travel og gikk sin vei. 

Jeg vet ikke, kan hende vedkommende ble lei seg, men i min verden er det ikke normalt å stille masse spørsmål om andres privatliv når man har fått det klart og tydelig på facebook at man ikke er interessert i å ha kontakt whatsoever. Og ei heller har hatt kontakt utover noen få timer en gang i fortiden.

Var det virkelig galt av meg å si nei til å svare på slik utspørring fra et fremmed menneske? 

Anonymkode: 23627...9a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Beklager, det ble litt rotete skrevet og skrivefeil. Skriver fra en knøttliten mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var ikke galt av deg å si nei til å svare på utspørring.

Anonymkode: 16e6b...709

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvor du bor og hva du jobber med er vel ikke akkurat hva jeg kaller utspørring da. Synes du oppførte deg litt rart i forhold til hva du skriver i HI, jeg ville strengt tatt også lurt på hva problemet ditt var. "Hei det var lenge siden! Hva har du gjort i det siste?" Er veldig overfladiske spørsmål å stille når man møter noen man vet hvem er, ikke noe å ta på vei for. Jeg ville også muligens sagt til folk som viste hvem du var at du reagerte rart/sært/spesielt.

Hadde personen spurt om når du sist var å renset tennene eller hvilken farge det er på undertøyet ditt, da kunne jeg vært enig med deg.

Anonymkode: 01d55...ae7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor du bor og hva du jobber med er vel ikke akkurat hva jeg kaller utspørring da. Synes du oppførte deg litt rart i forhold til hva du skriver i HI, jeg ville strengt tatt også lurt på hva problemet ditt var. "Hei det var lenge siden! Hva har du gjort i det siste?" Er veldig overfladiske spørsmål å stille når man møter noen man vet hvem er, ikke noe å ta på vei for. Jeg ville også muligens sagt til folk som viste hvem du var at du reagerte rart/sært/spesielt.

Hadde personen spurt om når du sist var å renset tennene eller hvilken farge det er på undertøyet ditt, da kunne jeg vært enig med deg.

Følgende skjedde: 

Jeg ventet, personen sto plutselig rett foran meg. 

Person: -Hei

Jeg: Hei, det var et sjeldent syn! 

Person: - Hva gjør du på her?

Jeg: Jeg nyter været (og ser meg rundt)

Person: - Hvor bor du? Jeg bor ××××

Jeg: Jeg bor xxxx

Person: - Har du kjæreste?

- Har du jobb, jobber du? Hvor? Eller er du arbeidsledig? 

- Har du barn? Hvor gamle er de?

- Er du gift?

- Hva skal du? 

Osv osv

Altså spørsmålene bare ramla ut.

Syns du fortsatt det er rart jeg reagerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hva du skriver syntes jeg nok du overreagerte litt. Dette virker (på meg) som en person som prøvde seg på smaltalk men som kanskje ikke var så god på det. Det var kanskje ikke nødvendig av deg å avfeie personen så brutalt? Si at du ikke var interessert i noe som helst kontakt. Kunne du ikke bare svart kort på spørsmålene og gått videre?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følgende skjedde: 

Jeg ventet, personen sto plutselig rett foran meg. 

Person: -Hei

Jeg: Hei, det var et sjeldent syn! 

Person: - Hva gjør du på her?

Jeg: Jeg nyter været (og ser meg rundt)

Person: - Hvor bor du? Jeg bor ××××

Jeg: Jeg bor xxxx

Person: - Har du kjæreste?

- Har du jobb, jobber du? Hvor? Eller er du arbeidsledig? 

- Har du barn? Hvor gamle er de?

- Er du gift?

- Hva skal du? 

Osv osv

Altså spørsmålene bare ramla ut.

Syns du fortsatt det er rart jeg reagerte?

Jeg synes det er rart. Koster deg omtrent tre kalorier å tørrprate litt - og ingen av spørsmålene er intime eller unaturlig å stille noen man husker fra man var ung. "jeg deler ikke sånn informasjon med fremmede" er derimot en sjukt sær respons. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg synes fremdeles du overreagerer :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Sirah skrev:

Ut i fra hva du skriver syntes jeg nok du overreagerte litt. Dette virker (på meg) som en person som prøvde seg på smaltalk men som kanskje ikke var så god på det. Det var kanskje ikke nødvendig av deg å avfeie personen så brutalt? Si at du ikke var interessert i noe som helst kontakt. Kunne du ikke bare svart kort på spørsmålene og gått videre?

Som nevnt hadde jeg avslutta all kontakt på fb, og sto da der på dette offentlige stedet og venta. Vedkommende stilte seg opp rett foran meg og gravde. Jeg var nødt til å stå der jeg var. Så hvordan skulle jeg fått personen til å gå videre etter å ha sagt hei? Fortelle en løgn? 

Jeg kjenner meg trygg på at jeg valgte riktig med å avslutte all kontakt. Jeg bare syns det er merkelig at noen kan få seg til å stille så mange spørsmål til en helt fremmed person. For jeg er en fremmed for denne personen og vedkommende er en fremmed for meg. Siden jeg er en privat person syns jeg det er unaturlig å dele info om meg selv med noen jeg ikke kommer til å holde kontakt med eller har kontakt med.

Jeg vet at jeg er ikke den eneste som reagerer på oppførselen til personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Eikenøtt skrev:

Jeg synes det er rart. Koster deg omtrent tre kalorier å tørrprate litt - og ingen av spørsmålene er intime eller unaturlig å stille noen man husker fra man var ung. "jeg deler ikke sånn informasjon med fremmede" er derimot en sjukt sær respons. 

Du syns dermed det er ok at et menneske du ikke kjenner og ikke ønsker å ha i livet ditt vet adressen din, om du har partner, barn osv? Ville du sagt det samme dersom det var en potensiell overgriper eller en innpåsliten mann/stalker som spurte deg ut? Hvis du visste at vedkommende har en dom/fortid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du syns dermed det er ok at et menneske du ikke kjenner og ikke ønsker å ha i livet ditt vet adressen din, om du har partner, barn osv? Ville du sagt det samme dersom det var en potensiell overgriper eller en innpåsliten mann/stalker som spurte deg ut? Hvis du visste at vedkommende har en dom/fortid?

Hvis dette er tilfellet er den fordel å nevne det i startinnlegget. Hvis ikke er det ikke relevant.

Anonymkode: 41b70...827

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt, du er tådeligvis ikke over han, selv om du var bitchen som stakk av fra forholdet, og nå takler du ikke at han (tross dine feil) gir deg en ny sjanse. Bevares!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er tilfellet er den fordel å nevne det i startinnlegget. Hvis ikke er det ikke relevant.

Anonymkode: 41b70...827

Det er veldig relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oisann. Du har kanskje litt større vansker i hverdagen enn dette. 

Altså. Hvor bor du? Nært campingen/i sentrum/20min utenfor byen. Om du har barn eller partner er ikke spesielt private spørsmål for noen. Dette handler om dwt og dine problemer, ikke at vedkommende var inntrengende eller unaturlig interessert. Om du er sikker på at du gjorde rette valg er det da ikke noe å gå på kg for? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, QQbaby skrev:

Dette blir for dumt, du er tådeligvis ikke over han, selv om du var bitchen som stakk av fra forholdet, og nå takler du ikke at han (tross dine feil) gir deg en ny sjanse. Bevares!

Gud hjelpe meg så mye du antar og tar feil her. Som vanlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig relevant. 

Du kan ikke hive det inn i diskusjonen etter at majoriteten av folk er uenig med deg. Da er det irrelevant fordi det ikke var en del av problemstillingen (og helt ærlig, jeg tviler på at det er tilfellet hver gang noen kaster inn viktige detaljer etter å ha møtt motstand) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt hadde jeg avslutta all kontakt på fb, og sto da der på dette offentlige stedet og venta. Vedkommende stilte seg opp rett foran meg og gravde. Jeg var nødt til å stå der jeg var. Så hvordan skulle jeg fått personen til å gå videre etter å ha sagt hei? Fortelle en løgn? 

Jeg kjenner meg trygg på at jeg valgte riktig med å avslutte all kontakt. Jeg bare syns det er merkelig at noen kan få seg til å stille så mange spørsmål til en helt fremmed person. For jeg er en fremmed for denne personen og vedkommende er en fremmed for meg. Siden jeg er en privat person syns jeg det er unaturlig å dele info om meg selv med noen jeg ikke kommer til å holde kontakt med eller har kontakt med.

Jeg vet at jeg er ikke den eneste som reagerer på oppførselen til personen.

Hadde det ikke vært rarere om dere hadde stått på dette offentlige stedet og oversett hverandre? Jeg hadde syntes det var 100 ganger mer kleint enn å tørrprate litt med en "gammel bekjent" iallefall. Og ja, i en sånn setting er det lov å dra en hvit løgn. Ta opp telefonen for å ringe en venn (og dermed avslutte samtalen), gå inn i kjosken for å kjøpe en pølse, ta en tur på do osv osv.

Og du trenger jo hverken å oppgi nøyaktig adresse eller noe som helst.

- Hvor bor du?

- I xxxx kommune.

- Ja bor du i nærheten av skolen?

- Nei, i andre enden. osv osv osv.

Jeg syntes oppførselen din var skikkelig sær, men der får vi bare være enige om å være uenige :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Eikenøtt skrev:

Du kan ikke hive det inn i diskusjonen etter at majoriteten av folk er uenig med deg. Da er det irrelevant fordi det ikke var en del av problemstillingen (og helt ærlig, jeg tviler på at det er tilfellet hver gang noen kaster inn viktige detaljer etter å ha møtt motstand) 

Vel, det er ditt problem. Sannheten er at det er relevant. Uansett hvor i tråden ooolysningen kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ditt problem. Sannheten er at det er relevant. Uansett hvor i tråden ooolysningen kommer fram.

Men hva i alle dager er det du lurer på da? Hvis en voldelig overgriper med stalkertendenser begynner å spørre deg ut så svarer du selvsagt ikke, og fjerner deg forhåpentligvis fra situasjonen, offentlig sted eller ikke. Men det blir en helt annen problemstilling enn du i utgangspunktet presenterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Sirah skrev:

Hadde det ikke vært rarere om dere hadde stått på dette offentlige stedet og oversett hverandre? Jeg hadde syntes det var 100 ganger mer kleint enn å tørrprate litt med en "gammel bekjent" iallefall. Og ja, i en sånn setting er det lov å dra en hvit løgn. Ta opp telefonen for å ringe en venn (og dermed avslutte samtalen), gå inn i kjosken for å kjøpe en pølse, ta en tur på do osv osv.

Og du trenger jo hverken å oppgi nøyaktig adresse eller noe som helst.

- Hvor bor du?

- I xxxx kommune.

- Ja bor du i nærheten av skolen?

- Nei, i andre enden. osv osv osv.

Jeg syntes oppførselen din var skikkelig sær, men der får vi bare være enige om å være uenige :)

Og jeg misliker å fortelle løgner. Hadde jeg hatt mulighet til det så hadde jeg selvfølgelig unngått hele situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...