Gå til innhold

Feil informasjon fra megler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er det noen som i forbindelse med boligkjøp har fått feil informasjon fra megler - som f.eks. feil info om hva som er inkl. i fellesutgifter? 

Hvordan gikk dere frem og hvordan endte det? Hvor stor sannsynlighet har man for å "vinne" mot megler? 

 

Anonymkode: faaef...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En feil skal være svært vesentlig for å få erstatning eller hevet kjøpet. Du må bort i et tap på nærmere 20 % av kjøpesummen for heving. Du har og en undersøkelsesplikt selv. 

Når du gir så lite info er dette umulig å svare på. Det var en oversikt i media over klager på meglere, og hvor mange som fikk medhold i klager, for noen dager siden.

Anonymkode: e773f...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle dreier det seg om et konkret spm til megler, hvor jeg spør hvor mye strømforbruk sånn ca. var inkl. i felleskostnadene. Det er a-konto strøm i borettslaget. Beløpet megler oppgav til meg er 500 kr mer enn hva som faktisk er inkl i strøm. Når megler sa at så mye strøm var inkludert, så tenkte jeg at dette var godt innafor mitt forbruk så da var jeg trygg på at husleien min ikke kom til å øke - men nå er jo inkl forbruk så lavt at jeg garantert kommer til å måtte betale mer. Jeg har info fra megler skriftlig.

Anonymkode: faaef...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle dreier det seg om et konkret spm til megler, hvor jeg spør hvor mye strømforbruk sånn ca. var inkl. i felleskostnadene. Det er a-konto strøm i borettslaget. Beløpet megler oppgav til meg er 500 kr mer enn hva som faktisk er inkl i strøm. Når megler sa at så mye strøm var inkludert, så tenkte jeg at dette var godt innafor mitt forbruk så da var jeg trygg på at husleien min ikke kom til å øke - men nå er jo inkl forbruk så lavt at jeg garantert kommer til å måtte betale mer. Jeg har info fra megler skriftlig.

Anonymkode: faaef...1c9

Er du sikker på at det ikke er din leilighet son andel av strøm i fellesområder (inkl. garasje med eventuelt motorvarmeruttak) megler har svart på?

Det er litt nytt for meg dersom strøm husholdningen bruker til oppvarming, lys, vaskemaskin, tørketrommel, kjøleskap, varmtvannsbereder o.l. betales via fellesutgiftene.

Da har ikke leligheten eget sikringsskap og egen måler, og det har jeg ikke vært borti for lovlige leiligheter.

Anonymkode: b5787...0e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm til privat forbruk i den enkelte leilighet har jeg aldri hørt om at har vært inkludert i fellesavgiftene når man eier. Strøm til fellesarealer som trappeoppgang, garasje, boder og uteområder er det som er inkludert i fellesutgiftene. Jeg vil tro megler har svart på det du spurte om, nemlig fellesarealer, mens du har trodd at du spurte om din leilighet. 

Her jeg bor har vi akonto både på fellesarealer og den enkelt boenhet, alle leilighetene har sikringsskap, men måleren står i eget rom i kjelleren, fordi vi har fjernvarme. Bare nevner det siden ab over mener det er ulovlig å ikke ha egen måler i leiligheten. 

Anonymkode: 5b5b6...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig ikke hva du har spurt megler om. Har du spurt megler om strøm er inkludert i fellesutgiftene og fått svar på det?
Det virker som om du har spurt megler om hvor mye strøm som er inkludert i fellesutgiftene uten å spesifisere at du snakket om leiligheten din. Megler har da oppgitt det som er mest vanlig bortover, nemlig at strømmen for fellesarealer inngår i fellesutgiftene.
Her tror jeg du har missforstått megler, og han deg.

Du har ingen sak med mindre du spesifikt kan bevise at du har spurt om hvor mye strøm som inngår i din leilighet. Fellesutgifter sier seg nesten litt selv. Det er betaling for ting i borettslagene som er felles, Som strøm i ganger, evt garasje osv. Noen ganger er varmtvann inkludert, som regel ikke. 
Og det er forsikring på selve bygget, altså yttervegger, kjeller hvis det er felles og loft. Din egen leilighet må du har forsikring på.

Disse tingene står jo alltid i prospektet på leiligheten allerede når de blir lagt ut for salg på for eksempel Finn. no

 

Anonymkode: 79c02...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Er det noen som i forbindelse med boligkjøp har fått feil informasjon fra megler - som f.eks. feil info om hva som er inkl. i fellesutgifter? 

Hvordan gikk dere frem og hvordan endte det? Hvor stor sannsynlighet har man for å "vinne" mot megler? 

 

Anonymkode: faaef...1c9

Et tillegg ( det var jeg som svarte deg over her)

Jeg tror du må belage deg på å betale ditt eget strømforbruk i tillegg til fellesutgiftene. 

Anonymkode: 79c02...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mot megler"??? Det er vel selger som har kommet med disse opplysningene?

Anonymkode: 8eced...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle dreier det seg om et konkret spm til megler, hvor jeg spør hvor mye strømforbruk sånn ca. var inkl. i felleskostnadene. Det er a-konto strøm i borettslaget. Beløpet megler oppgav til meg er 500 kr mer enn hva som faktisk er inkl i strøm. Når megler sa at så mye strøm var inkludert, så tenkte jeg at dette var godt innafor mitt forbruk så da var jeg trygg på at husleien min ikke kom til å øke - men nå er jo inkl forbruk så lavt at jeg garantert kommer til å måtte betale mer. Jeg har info fra megler skriftlig.

Anonymkode: faaef...1c9

Her må du og megler ha misforstått hverandre. Strøm i et borettslag, innenfor din egen boenhet, er ALDRI innkludert i felleskostnadene. Det brl. Kan ha er felles innkjøp av strøm, slik at de har en nettleie på "fellesen". Uansett hvordan du vrir og vrenger på dette, så har du ingen sak mot megleren, selgeren eller andre. Grunnen er enkel ditt eget strømforbruk er du selv ansvarlig for å betale for. (Ellers ville dette brl. Vært superpopulært å kjøpe seg inn i.)

Anonymkode: e773f...5e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange brl som har à konto innbetaling av strøm gjennom fellesutgiftene (noen ganger kan det velges mellom forskjellige beløp ut fra boenhetens forbruk og størrelse) fordi de på denne måten har forhandlet frem en gunstigere pris på strøm enn om hver beboer betaler separat. 

Ts, jeg tviler på at et par hundrelapper strøm i måneden er nok til å heve et kjøp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Her var det mange uopplyste.. Jo, a-konto strøm , altså privat forbruk er inkl i fellesutgiftene. Stipulert forbruk, som måles en gang i året. Har man betalt for lite - så økes husleien til neste år, har man betalt for mye så reduseres husleien. Jeg sendte nettopp derfor melding til megler for å spørre HVOR mye strømforbruk som var inkl i utgiftene - jeg skjønner da såklart at man ikke kan bruke så mye man vil uten å betale mer, men siden det nettopp er A-konto strøm, som altså er strøm som betales på forskudd - så lurte jeg derfor på hvor mye dette utgjorde pr mnd. Når jeg i tillegg i samme melding spør om det ikke er slik at det måles 1-2 ganger i året mot faktisk forbruk, så er det rimelig å anta at jeg her snakker om mitt forbruk. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

"mot megler"??? Det er vel selger som har kommet med disse opplysningene?

Anonymkode: 8eced...1d5

Jo megler, jeg sendte SMS til megler og fikk svar fra megler - som har undersøkelsesplikt mot de opplysningene som selger gir uansett. 

 

 

Anonymkode: faaef...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rolle spiller det om du betaler litt mer enn antatt? Dette er jo penger du får tilbake om du bruker mindre strøm enn det du har betalt for. 

Anonymkode: 4aa9d...2c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her. Her var det mange uopplyste.. Jo, a-konto strøm , altså privat forbruk er inkl i fellesutgiftene. Stipulert forbruk, som måles en gang i året. Har man betalt for lite - så økes husleien til neste år, har man betalt for mye så reduseres husleien. Jeg sendte nettopp derfor melding til megler for å spørre HVOR mye strømforbruk som var inkl i utgiftene - jeg skjønner da såklart at man ikke kan bruke så mye man vil uten å betale mer, men siden det nettopp er A-konto strøm, som altså er strøm som betales på forskudd - så lurte jeg derfor på hvor mye dette utgjorde pr mnd. Når jeg i tillegg i samme melding spør om det ikke er slik at det måles 1-2 ganger i året mot faktisk forbruk, så er det rimelig å anta at jeg her snakker om mitt forbruk. 

Jo megler, jeg sendte SMS til megler og fikk svar fra megler - som har undersøkelsesplikt mot de opplysningene som selger gir uansett. 

 

 

Anonymkode: faaef...1c9

Jeg har også a-konto i fellesutgiftene, men har fremdeles egen strømregning utenom. Jeg tror fremdeles det er du som har misforstått, borettslaget betaler ikke ditt private forbruk. Det ville vært ruin for borettslaget om en 80 år gammel sparsommelig dame med to klesvask i måneden skulle betalt det samme som trebarnsfamilien som vasker to maskiner om dagen, har ørten elektroniske duppeditter, tørketrommel og oppvaskemaskin, og som bruker mye mer strøm. Det sier seg selv at det ville vært uaktuelt for folk å finansiere andre forbruk på den måten, for ikke å snakke om alle som da kunne ladet opp el-bilen sin på fellesskapets regning. 

Anonymkode: 5b5b6...097

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også a-konto i fellesutgiftene, men har fremdeles egen strømregning utenom. Jeg tror fremdeles det er du som har misforstått, borettslaget betaler ikke ditt private forbruk. Det ville vært ruin for borettslaget om en 80 år gammel sparsommelig dame med to klesvask i måneden skulle betalt det samme som trebarnsfamilien som vasker to maskiner om dagen, har ørten elektroniske duppeditter, tørketrommel og oppvaskemaskin, og som bruker mye mer strøm. Det sier seg selv at det ville vært uaktuelt for folk å finansiere andre forbruk på den måten, for ikke å snakke om alle som da kunne ladet opp el-bilen sin på fellesskapets regning. 

Anonymkode: 5b5b6...097

Vi betaler kun  strøm via fellesutgifter/ samlet regning for alt, det som er stipulert forbruk. Bruker du mer, betaler du selvfølgelig mer. Det er jo overhodet ikke problemstillingen her. Får ingen regning utenom, mitt forbruk blir avregnet en gang i året og utifra det beregnes strømregningen. Ja, det sier selvfølgelig seg selv at man ikke finansierer andre sitt forbruk. Hver andel betaler det de faktisk bruker, og jeg spurte hva som var stipulert for min andel. Jeg skal såklart betale for det jeg bruker, men når jeg får vite at det i utgiftene på denne andelen er inkludert stipulert forbruk strøm på over 500 kr/mn så tenker jeg ok, da kan jeg bruke strøm inntil 500 kr pr mnd uten at husleien økes. Er det så vanskelig å forstå? Hehe. Tenk du er på visning og det er a-konto strøm i borettslaget, strøm betales KUN via felleskostnader pr mnd - du spør megler hva som er stipulert forbruk for den leiligheten og han sier 1000 kr. Så tenker du ok - så når jeg betaler husleie på 5500 så er  det strømforbruk på ca 1000 kr inkl i den summen. Så, får du da regning på 5500 og ser at det stipulerte forbruket er på 300 kr. Megler har altså ikke gitt feil informasjon altså?

Anonymkode: faaef...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også a-konto i fellesutgiftene, men har fremdeles egen strømregning utenom. Jeg tror fremdeles det er du som har misforstått, borettslaget betaler ikke ditt private forbruk. Det ville vært ruin for borettslaget om en 80 år gammel sparsommelig dame med to klesvask i måneden skulle betalt det samme som trebarnsfamilien som vasker to maskiner om dagen, har ørten elektroniske duppeditter, tørketrommel og oppvaskemaskin, og som bruker mye mer strøm. Det sier seg selv at det ville vært uaktuelt for folk å finansiere andre forbruk på den måten, for ikke å snakke om alle som da kunne ladet opp el-bilen sin på fellesskapets regning. 

Anonymkode: 5b5b6...097

Jeg er ikke TS, men dette er da helt vanlig. Både i min forrige og i min nåværende leilighet betaler jeg strømmen slik. Det har flere ganger i årenes løp blitt varslet at man ikke lenger skal kunne ha denne ordningen, men endringen har foreløpig ikke trådt i kraft. Man har selvfølgelig en måler per leilighet, men det blir altså betalt sammen med de andre fellesutgiftene. Og det står ofte at a konto strøm er inkludert i fellesutgiftene. 

Anonymkode: 908b8...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her. Her var det mange uopplyste.. Jo, a-konto strøm , altså privat forbruk er inkl i fellesutgiftene. Stipulert forbruk, som måles en gang i året. Har man betalt for lite - så økes husleien til neste år, har man betalt for mye så reduseres husleien. Jeg sendte nettopp derfor melding til megler for å spørre HVOR mye strømforbruk som var inkl i utgiftene - jeg skjønner da såklart at man ikke kan bruke så mye man vil uten å betale mer, men siden det nettopp er A-konto strøm, som altså er strøm som betales på forskudd - så lurte jeg derfor på hvor mye dette utgjorde pr mnd. Når jeg i tillegg i samme melding spør om det ikke er slik at det måles 1-2 ganger i året mot faktisk forbruk, så er det rimelig å anta at jeg her snakker om mitt forbruk. 

Jo megler, jeg sendte SMS til megler og fikk svar fra megler - som har undersøkelsesplikt mot de opplysningene som selger gir uansett. 

 

 

Anonymkode: faaef...1c9

Dette er faktisk ikke lov å gjøre. Strøm til vanlig husholdningsforbruk skal ikke inn i felelsutgiftene. Dette har vært tatt opp i media. Du bør kontakte forbrukerrådet..

Anonymkode: e773f...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...