Gå til innhold

Klage etter huskjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det viser seg at badegulvsvarmen ikke fungerer. Er dette noe man kan klage på til selger? Dette har ikke fremkommet i noen opplysninger verken skriftlig eller muntlig. Badet er noen år gammelt, men ifølge takstrapporten og megler + selgers opplysninger skal alt være i orden. Det er det altså ikke. Hva kan vi få ut av en slik klage? 

Anonymkode: aa8fc...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en helt vanlig reklamasjonssak.

Du får utbedret feilen eller penger tilbake.

Hvordan i allverden kan du finne på å bruke millioner av kroner uten å sette deg inn i grunnleggende lover og regler? Galskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne reklamere på boligkjøp, må det foreligge en vesentlig mangel. Av rettspraksis er det først vesentlig hvis utbedringskostnaden er 5-6 prosent av salgspris. 

Altså hvis det kun er en bryter eller relé, vil ikke dette blir dekket. Dersom gulvet må brytes opp og legges nye kabler kan dette være vesentlig. 

Men uansett forhør deg med en elektriker! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sagt noe om eieformen til ts.

I noen boliglag har man en felles forsikring mot slikt. 

Anonymkode: fc0c4...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor stor feil det er i forhold til verdien på boligen. Vi har et bad og kjøkken i utleieleilighet som må totalrenoveres pga råte i veggen, men siden huset kostet så mye blir det for liten del av kjøpesummen og vi får sannsynligvis ikke erstatning.

Anonymkode: 8fd8b...bd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedd hos meg også, fikk ikke dekket noe. Du kan få en elektriker på befaring og se om det er feil i koblingsboksen, det kan skje hvis varmekablene slås av og så slås på igjen. Fort gjort å fikse.

For øvrig har jeg venner og familie som har opplevd å finne både råte og sopp i huset uten å få dekket noe, til tross for at det koster hundretusener å ordne. Du må opp i ca 5 prosent av kjøpesummen før det er mulig å få noen igjen. 

Anonymkode: b92c5...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, dyptvann skrev:

For å kunne reklamere på boligkjøp, må det foreligge en vesentlig mangel. Av rettspraksis er det først vesentlig hvis utbedringskostnaden er 5-6 prosent av salgspris. 

Altså hvis det kun er en bryter eller relé, vil ikke dette blir dekket. Dersom gulvet må brytes opp og legges nye kabler kan dette være vesentlig. 

Men uansett forhør deg med en elektriker! 

Jeg vet ikke hva det vil koste å bryte opp hele gulvet, men det er et stort bad så jeg vil tro det blir noen kroner. Bør jeg sjekke med elektriker først, eller forhøre meg med forsikringsselskapet (har boligkjøperforsikring) slik at det er dokumentert klage innen fristen på 2-3 mnd. Er det da slik at de ordner med elektriker for å få sjekket feilen, eller bør jeg kontakte selger direkte og forhøre meg om de hadde problemer? Det ble ikke gitt noen opplysninger om dette i en samtale med selger hvor det ville vært naturlig å nevne en evt feil.

Om jeg dekker elektriker og det viser seg at det er en mindre feil vil jeg altså ikke få dekket noe, selv om eier ikke opplyste om (eller rettet!) feilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke sagt noe om eieformen til ts.

I noen boliglag har man en felles forsikring mot slikt. 

Anonymkode: fc0c4...612

Det er borettslagsleilighet, men alt innenfor veggene skal dekkes av hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor stor feil det er i forhold til verdien på boligen. Vi har et bad og kjøkken i utleieleilighet som må totalrenoveres pga råte i veggen, men siden huset kostet så mye blir det for liten del av kjøpesummen og vi får sannsynligvis ikke erstatning.

Anonymkode: 8fd8b...bd1

Ok. Jeg ser noen nevner 5-6% av verdien og om gulvet må pigges opp kan det hende prisen kommer opp i den prosenten. Jeg er usikker på om jeg bør bestille elektriker selv eller om jeg bør kontakte selger eller forsikringsselskapet først? Usikker på selgers reaksjon i tilfelle. Antagelig vil han benekte det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvor gammel er det? Dette er det første du må finne ut. Er du heldig, kan det være en reklamasjonssak.

Anonymkode: a1117...190

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke bare er termostaten som er gåen?

Anonymkode: b3d35...78d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg dekker elektriker og det viser seg at det er en mindre feil vil jeg altså ikke få dekket noe, selv om eier ikke opplyste om (eller rettet!) feilen? 

Ja, dette stemmer. 

Bestill elektriker og finn ut av hva feilen er. Få det skriftlig. Om det viser seg å være noe vesentlig så må du reklamere. Da går det på eierskifteforsikringen, som tar det videre med tidligere eier (og tidligere eiers forsikring)

Anonymkode: 3494c...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var varmekablene av når du overtok? Regner med det er en bryter for å slå på igjen. Jeg opplevde tidligere at bryteren på en termostat jeg hadde var skikkelig kødden å trykke inn. 

Du kan jo gjerne høre med selger.

Anonymkode: 09446...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Jeg skal sjekke opp de tingene dere nevner her og evt forhøre meg med elektriker. Krysser fingrene for at det er en enkel sak å få fikset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du ta kontakt med boligkjøpforsikringen. Deretter elektriker. Det er mulig de har faste elektrikere de bruker. 

Anonymkode: 8fcfc...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke bare er termostaten som er gåen?

Anonymkode: b3d35...78d

Dette er ganske sannsynlig. Det koster noen få tusen å få rettet, og det må du nok betale av egen lomme. Det går i kategorien "småtterier" i forhold til husprisen.

Når dette er sagt, burde selger oppgitt dette, om feilen var kjent. Så det er lov å prøve å klage også. De tusenlappene er jo ikke allverden for selger heller.

Dersom det viser seg at det vil være nødvendig å legge hele gulvet på nytt, er jo saken en annen. Da kommer alt an på hva som er oppgitt i prospektet om badets beskaffenhet. Har du kjøpt et "oppussingsobjekt, med behov for oppgradering for å tilfredsstille dagens krav til standard", tviler jeg på at du har noe å hente.

Anonymkode: 57555...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...