Gå til innhold

Boligdrømmen- hvor mye bør vi spare opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi venter barn nummer tre, og ser at vi etterhvert vil få behov for et større hjem. Har tidligere fått vite i banken at vi kan se på hus opp mot 3,8mill inkl. omkostninger. Men svært få eneboliger i vårt område i denne prisklassen har 4 soverom. Vi må nok opp i 5-5,5 mill for denne størrelsen.

Noen som vet ca hvor mye vi bør  ha i egenkapital får å oppnå boligdrømmen?

Vi har en samlet inntekt før skatt på ca. 950 000kr. Billån på 130 000kr. Huslån på ca. 1,3 mill. Studielån på ca. 550 000. Vi tror/håper vi vil tjene ca.900 000 ved salg av nåværende bolig.

Anonymkode: 466f0...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har da ca 2 millioner i lån. Med 950 000 i året kan dere låne maksimalt 4,75 millioner (inkludert allerede eksisterende lån). 15% EK av 4,75 millioner er 712 500, så dere trenger ikke spare opp mer EK enn det dere får for huset, men skal dere låne 5,5 millioner må dere øke inntekt og betale ned gammel gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk litt fort i svingene her. Med salg av bolig og innfrielse av det lånet, har dere mindre gjeld ja 😊 men nye låneregler gir uansett et makstak på 5x inntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Vi har ikke mulighet til å øke inntektene, da vi begge er lærere og jobber fullt. Kunne selvfølgelig tatt master for å bli lektor, men da ville vi uansett måttet ta opp noe studielån. 

Vi har per i dag mulighet til å betale ned mer i lån, så det er vel kanskje der vi bør "spare". Bør vi prioritere billånet eller boliglånet, i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prioritert billånet det er som regel dyrere,samt kort nedbetalingstid. Så betale den summen ekstra på boliglånet når billånet er borte.

Anonymkode: 34bf7...f4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert hva det vil koste dere i ekstra lån på det lånet dere allerede har, om dere bygger ut et ekstra soverom på boligen dere eier pr i dag? Lar det seg gjøre?

Der jeg bodde før var det mange som gjorde dette, fordi miljøet var så godt og mange ville ikke flytte fra gata de bodde i osv, så da ble løsningen å bygge ut, eller innrede råloftet til bo-areal. Man kan få et ekstra bad, en loftsstue og et soverom på loftet om man bygger om og innreder det til bo-areal :-) Og ikke koster det så mye som å kjøpe et helt nytt hus heller, samt at dere sparer kanskje et par hundre tusen i meglerutgifter ved kjøp og salg. De to hundre tusen kronene i sparte meglerutgifter er noe dere kan legge i utbygging av boligen istedet.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatter ikke at folk ikke flytter litt på seg,når de må betale så mye for et hus. Hadde ikke sovet godt om natten med hus til over 5 mill

Anonymkode: aa78e...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Million skrev:

Har dere vurdert hva det vil koste dere i ekstra lån på det lånet dere allerede har, om dere bygger ut et ekstra soverom på boligen dere eier pr i dag? Lar det seg gjøre?

Der jeg bodde før var det mange som gjorde dette, fordi miljøet var så godt og mange ville ikke flytte fra gata de bodde i osv, så da ble løsningen å bygge ut, eller innrede råloftet til bo-areal. Man kan få et ekstra bad, en loftsstue og et soverom på loftet om man bygger om og innreder det til bo-areal :-) Og ikke koster det så mye som å kjøpe et helt nytt hus heller, samt at dere sparer kanskje et par hundre tusen i meglerutgifter ved kjøp og salg. De to hundre tusen kronene i sparte meglerutgifter er noe dere kan legge i utbygging av boligen istedet.

Det er et veldig godt forslag, men vi bor i rekkehus i borettslag, så det er dessverre ikke mulig her. Vi har heller ikke kjeller eller loft som evt kan gjøres om.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at folk ikke flytter litt på seg,når de må betale så mye for et hus. Hadde ikke sovet godt om natten med hus til over 5 mill

Ja, det kan du si. Vi er begge herfra, har familie og venner, samt fast jobb her begge to. Det er med andre ord ikke aktuelt å flytte på seg. 

Og jeg synes også det er skummelt å tenke på å kjøpe så dyr bolig, per i dag bor vi i en bolig til ca.2 mill. Men jeg spør om råd for å prøve å nå det som for oss er boligdrømmen her vi bor.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er prisforskjellen på bolig så stor der? For her bor jeg i rekkehus til 3 mill, og eneboliger koster mellom 4-5 mill, skal man ha 4 soverom.

Anonymkode: 13db1...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts skriver atom dem bor i borettslag, ikke så dyrt når man ikke eier.

Anonymkode: 34bf7...f4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenemor i leilighet til 6 mill. Jeg vil bo nær jobb for henting/levering. Klart jeg har det trangt økonomisk, men pendling koster penger og ikke minst tid - tid jeg ikke har!!

Anonymkode: 3a24d...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenemor i leilighet til 6 mill. Jeg vil bo nær jobb for henting/levering. Klart jeg har det trangt økonomisk, men pendling koster penger og ikke minst tid - tid jeg ikke har!!

Anonymkode: 3a24d...fef

Regner med du har ganske god inntekt da og hadde sikkert god egenkapital ved kjøp :) Det er jo størrelsen på lånet i forhold til inntekt som betyr noe.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva dere må spare opp? Differansen mellom lånetilbud og pris, så klart. 

Anonymkode: 4fb0c...613

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger jo ikke enebolig, men et større rekkehus eller en 4-roms leilighet. Det er vel mer oppnåelig med inntekter vs boligpriser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rosalie skrev:

Dere trenger jo ikke enebolig, men et større rekkehus eller en 4-roms leilighet. Det er vel mer oppnåelig med inntekter vs boligpriser. 

Det har du selvfølgelig rett i, og det er ikke snakk om at vi skal flytte nå. Vi bor i rekkehus med nok soverom. Jeg tenker fremover i tid. Når barna er eldre og får større behov for privatliv. Og dette er en boligdrøm- jeg ønsker råd om hva vi kan gjøre nå for å forhåpentligvis oppnå den i fremtiden.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er prisforskjellen på bolig så stor der? For her bor jeg i rekkehus til 3 mill, og eneboliger koster mellom 4-5 mill, skal man ha 4 soverom.

Vi vil antagelig kunne få opp mot 2,2-2,3mill for rekkehuset vårt i dag.   Og det finnes eneboliger med 4 soverom til mellom 4 og 5 millioner. Men jeg regner med at boligprisene på enebolig vil stige mer enn vårt rekkehus i borettslag, og tenker at det kan være realistisk at vi bør kunne se for oss at vi må ut med 5,5 for å få det slik vi ønsker. Mulig jeg tar i, men da får vi evt en positiv overraskelse. Det er uansett ikke snakk om at vi skal selge og kjøpe nå. Jeg lurer på hva vi bør gjøre nå/hvor mye vi bør spare og evt hvordan for å oppnå boligdrømmen om noen år/når vi evt får råd til det.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter barn nummer tre, og ser at vi etterhvert vil få behov for et større hjem. Har tidligere fått vite i banken at vi kan se på hus opp mot 3,8mill inkl. omkostninger. Men svært få eneboliger i vårt område i denne prisklassen har 4 soverom. Vi må nok opp i 5-5,5 mill for denne størrelsen.

Noen som vet ca hvor mye vi bør  ha i egenkapital får å oppnå boligdrømmen?

Vi har en samlet inntekt før skatt på ca. 950 000kr. Billån på 130 000kr. Huslån på ca. 1,3 mill. Studielån på ca. 550 000. Vi tror/håper vi vil tjene ca.900 000 ved salg av nåværende bolig.

Det høres jo ut som om banken har gitt dere svaret på dette. Dere må spare opp differansen mellom 3.8 millioner og 5-5.5 millioner. Altså mellom 1.2 og 1.7 millioner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slikt kommer jo an på hvor man bor. Vi bor rett utenfor en by (ikke Oslo) og her koster en leilighet 3 mill, rekkehus 4-5 mill og enebolig over det i igjen.

TS: har du mulighet for å få et mer detaljert regnestykke fra banken som også inkluderer rådgivning ville jeg gått for det. Vår bank forklarte om mellomfinansiering, hvorfor de trakk av 10 % på meglers prisvurdering til utgifter, hvorfor de krevde 20 % egenkapital på det neste kjøpet og hvordan vi kunne stille sterkest økonomisk ved boligbyttet. De kan også hjelpe til med å sette opp regnestykker for ulike scenarier; feks om man kjøper en bolig som må pusses opp, hvordan den ene kan beholde boligen om den andre faller fra og så videre.

Anonymkode: 6e225...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis banken sier dere kan kjøpe til 3,8 millioner med deres dagens inntekt og egenkapital og dere ønsker å kjøpe for 5-5,5 mill, så er det dette resterende beløpet dere må spare. Altså, 1,2-1,7 mill mer enn det dere har på sparekonto/i form av bolig nå.

Det var i alle fall et slikt beskjed vi fikk da vi var i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...